Gå til innhold

Å være muslim i Norge, jaggu ikke enkelt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Mari Y skrev:

Det er ikke alle kristne som er grunnleggende enig i alt som står i G.T. heller. 

Stemmer, og det skriver jeg også over her et sted. Er for meg like merkelig. Men nå har kristendommen, i hvert fall i Norge, utviklet seg såpass i takt med samfunnet at den ikke er på langt nær like diskriminerende som Islam enda er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Joppeline skrev:

Stemmer, og det skriver jeg også over her et sted. Er for meg like merkelig. Men nå har kristendommen, i hvert fall i Norge, utviklet seg såpass i takt med samfunnet at den ikke er på langt nær like diskriminerende som Islam enda er.

I mange afrikanske land er kristendommen veldig tilbakestående, fortsatt. Poenget er at mange muslimer trenger ikke ta alt som står i Koranen bokstavelig- bortsett fra de som gjør det- og noen(eller mange) av disse slår seg sammen IS. Utvilsomt har de et forvaklet syn på verden. De ser verden i 'Oss og dem', ser ned på alle som har en annen religion, annen legning, hater det 'Vanntro' Vesten, krever full sharia, osv. Disse er- uten tvil- ekstreme fanatikere. Men man bør være forsiktig med å dra alle muslimer inn i dette bildet. Det blir bare fullstendig misvisende og feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mari Y skrev:

I mange afrikanske land er kristendommen veldig tilbakestående, fortsatt. Poenget er at mange muslimer trenger ikke ta alt som står i Koranen bokstavelig- bortsett fra de som gjør det- og noen(eller mange) av disse slår seg sammen IS. Utvilsomt har de et forvaklet syn på verden. De ser verden i 'Oss og dem', ser ned på alle som har en annen religion, annen legning, hater det 'Vanntro' Vesten, krever full sharia, osv. Disse er- uten tvil- ekstreme fanatikere. Men man bør være forsiktig med å dra alle muslimer inn i dette bildet. Det blir bare fullstendig misvisende og feil. 

Nettopp derfor jeg poengterer at jeg snakket om kristendommen I NORGE. Jeg sier ikke at alle muslimer er koko, på ingen måte. Selvfølgelig er de ikke det. 

Poenget mitt er heller hvorfor identifisere seg som en del av en religion som i stor grad dirkriminerer homofile - om du selv mener det er feil! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mari Y skrev:

Men folk kan likevel gjøre de antakelsene, selv bare utifra hudfargen. Jeg vet om mennesker som har fortalt om trakassering bare fordi de kommer fra, eller ser ut som de kommer fra, Midtøsten. Var noen innlegg om dette i etterkant av angrepene i Koln. Fullt vestlig kledd fra topp til tå, uten slør eller tildekking som minner om religion. Var nok til å bli revet i håret eller bli spyttet etter. Dette sier noe om hvor inngrodde noen er. All logikk tilsier det du nevner, dessverre er det ikke alltid så mye logikk i inngrodde holdninger, som disse eksemplene tydelig beviser. 

Angående det uthevede: Det er ikke greit. Har selv opplevd å bli revet i, både hår og klær, fordi jeg var hvit og blond av ikke-vestlige menn under en nyttårsfeiring i en europeisk storby. Sånt er aldri greit eller akseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernedøde mennesker her eller? Har kun lest gjennom side 1 og det er nok til å se at dere ikke får med dere mye! Hun snakker om helt andre ting enn at hun ikke får være muslim og praktisere islam mens her fikk dere kun med dere to ord! Hun møter på dere rasister som antar hun er muslim og deretter dømt utfra sikkert hud- og hårfarge. 

 

Ts, du er velkommen i mitt land. Jeg ser ikke på hud- eller hårfarge som veileder for din religion eller personlighet! Jeg dømmer deg utfra dine handlinger! Det finnes uten tvil mange drittsekker i islam, men det gjør det fader meg i alle religioner, kulturer, samfunn, sekt, minoriteter etc. Det finnes rett og slett drittsekker i verden! Hev deg over kommentarer! 

Min nærmeste nabo er afrikansk og et langt bedre og mer imøtekommende menneske enn noen nordmann jeg kjenner. Handlingene dine viser hvem du er! 

Anonymkode: 1d616...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joppeline skrev:

Nettopp derfor jeg poengterer at jeg snakket om kristendommen I NORGE. Jeg sier ikke at alle muslimer er koko, på ingen måte. Selvfølgelig er de ikke det. 

Poenget mitt er heller hvorfor identifisere seg som en del av en religion som i stor grad dirkriminerer homofile - om du selv mener det er feil! 

 

Dette kunne du for kun kort tid siden spurt de fleste norske kristne om også. Reformasjon skjer ved at religiøse internt endrer seg. Akkurat slik det har skjedd med kristendommen her i Norge. Som TS svarer her et sted, hun har en bestekompis som er muslim og homofil. Hvordan vedkommende forener de to, må jo være opp til denne. 

Når man angriper liberale mennesker som er for at andre skal få leve sine liv som de ønsker, så begynner man i helt feil ende. Det er nettopp slike man bør heie frem, det er de som har skjønt hva slags samfunn vi ønsker, uavhengig av deres tro. 

Anonymkode: c76cf...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kunne du for kun kort tid siden spurt de fleste norske kristne om også. Reformasjon skjer ved at religiøse internt endrer seg. Akkurat slik det har skjedd med kristendommen her i Norge. Som TS svarer her et sted, hun har en bestekompis som er muslim og homofil. Hvordan vedkommende forener de to, må jo være opp til denne. 

Når man angriper liberale mennesker som er for at andre skal få leve sine liv som de ønsker, så begynner man i helt feil ende. Det er nettopp slike man bør heie frem, det er de som har skjønt hva slags samfunn vi ønsker, uavhengig av deres tro. 

Anonymkode: c76cf...75e

Selvfølgelig er det fritt frem å tro på hva en vil. Jeg tror likevel at en opprettholdelse av Islam som religion er med på å opprettholde vanskelige forhold for homofile, heller enn å gjøre det lettere. Større takhøyde for å tro på gud utenfor de etablerte, gamle, diskriminerende religionene hadde emm vært mer effektivt. 

Jeg angriper ikke liberale mennesker, jeg påpeker at

man støtter opp under en religion som gjør livet FORFERDELIG for mange homofile, kvinner, ja- mennesker generelt. (Merk: "mange", ikke "alle")

Hadde sagt det samme til et medlem i Ku Klux Klan som proklamerte sin kjærlighet og sksept for svarte. Kanskje da meld deg ut at en slik diskriminerende organisasjon?  

Men for all del. Fremskritt er fremskritt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mari Y skrev:

Han sa ordrett at det lureste er å si nei. Man er ikke pliktig til å fortelle noen hvilken religion man tilhører. 

Jaja.... nå har han siden den gang tatt steget en del lenger ut og hevdet ordrett at hans tolkning av islam gir ham rett til å lyve. Man kan altså ikke tro på noe av hva han har skrevet. Kanskje han lyver om at han lyver om at han er muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mari Y skrev:

Det er ikke alle kristne som er grunnleggende enig i alt som står i G.T. heller. 

Forskjellen mellom kristendommen og islam er jo nettopp det at kristendommen har hatt en reformasjon og forholder seg nå til Det nye testamentet. Islam derimot, har ikke hatt noen reformasjon og er dermed lite tilpasset tiden vi lever i. Dette er tydelig spesielt når det kommer til likestilling, der de fremdeles har et godt stykke igjen.

TS: Prøv å være kristen i et muslimsk land - dét er jaggu ikke enkelt!

Anonymkode: 075c6...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Klossmajor skrev:

Jaja.... nå har han siden den gang tatt steget en del lenger ut og hevdet ordrett at hans tolkning av islam gir ham rett til å lyve. Man kan altså ikke tro på noe av hva han har skrevet. Kanskje han lyver om at han lyver om at han er muslim.

Det der er den taqqyia- teorien som går rundt på muslimfientlige nettsider, og det_ tar jeg iallefall med en klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen mellom kristendommen og islam er jo nettopp det at kristendommen har hatt en reformasjon og forholder seg nå til Det nye testamentet. Islam derimot, har ikke hatt noen reformasjon og er dermed lite tilpasset tiden vi lever i. Dette er tydelig spesielt når det kommer til likestilling, der de fremdeles har et godt stykke igjen.

TS: Prøv å være kristen i et muslimsk land - dét er jaggu ikke enkelt!

Anonymkode: 075c6...a1f

I Vesten, ja. Det finnes en rekke kristne land i Afrika som har litt tilsvarende problemer ift homofobi av den sort man ser i muslimske land. Så dette er ikke nødvendigvis en generell regel. Problemet her er at folk bør skille ideer på den ene siden og mennesker på den andre. Det at islam aldri har hatt en reformasjon er nok nærmere et legitimt argument enn at man putter muslimer eller kristne i en bås. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jolene skrev:

Angående det uthevede: Det er ikke greit. Har selv opplevd å bli revet i, både hår og klær, fordi jeg var hvit og blond av ikke-vestlige menn under en nyttårsfeiring i en europeisk storby. Sånt er aldri greit eller akseptabelt.

Nei, der er vi enige, heldigvis☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Joppeline skrev:

Nettopp derfor jeg poengterer at jeg snakket om kristendommen I NORGE. Jeg sier ikke at alle muslimer er koko, på ingen måte. Selvfølgelig er de ikke det. 

Poenget mitt er heller hvorfor identifisere seg som en del av en religion som i stor grad dirkriminerer homofile - om du selv mener det er feil! 

 

Isåfall er vi enige akkurat der. 

Det vet jeg ikke, men jeg synes ikke man bør legge seg oppi hva andre tror på, enn så lenge folk klarer å oppføre seg iht norsk lov, og så lenge det er en privatsak. Du kan jo sikkert spørre dem selv? Man har forumer som er tilknyttet islam i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, shakil skrev:

Hvilken teori? Jeg er interessert. Please explain :)

Taqqyia er ideen om at muslimer lyver om sin egentlige identitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Mari Y skrev:

Isåfall er vi enige akkurat der. 

Det vet jeg ikke, men jeg synes ikke man bør legge seg oppi hva andre tror på, enn så lenge folk klarer å oppføre seg iht norsk lov, og så lenge det er en privatsak. Du kan jo sikkert spørre dem selv? Man har forumer som er tilknyttet islam i Norge. 

Det er jo relevant i denne sammenhengen. Grunnen til at folk ikke er begeistret for islam og muslimer er jo fordi de antar at muslimene står for det man forbinder med islam. Det er mao grunnen til at TS får hate. Og så står hun ikke for de verdiene hun får hatet for engang!

Endret av Joppeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest noe tilfeldig
13 minutter siden, Joppeline skrev:

Det er jo relevant i denne sammenhengen. Grunnen til at folk ikke er begeistret for islam og muslimer er jo fordi de antar at muslimene står for det man forbinder med islam. Det er mao grunnen til at TS får hate. Og så står hun ikke for de verdiene hun får hatet for engang!

Vil også poengtere at å få stilt spørsmål og/eller kritikk ved sine ideologier er hverken hat eller rasisme, det kalles dialog, det må også muslimer i Norge faktisk tåle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Joppeline skrev:

Det er jo relevant i denne sammenhengen. Grunnen til at folk ikke er begeistret for islam og muslimer er jo fordi de antar at muslimene står for det man forbinder med islam. Det er mao grunnen til at TS får hate. Og så står hun ikke for de verdiene hun får hatet for engang!

Og nettopp der er det viktig å kunne skille mellom ideer og tanker på den ene siden og mennesker på den andre. Og ang dette med hat: Det finnes folk jeg ikke liker av forskjellige grunner, det gir meg ingen rett til å behandle noen på dårlig måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Vil også poengtere at å få stilt spørsmål og/eller kritikk ved sine ideologier er hverken hat eller rasisme, det kalles dialog, det må også muslimer i Norge faktisk tåle. 

Da må du isåfall vite hva du snakker om. For det første er jeg ikke muslim, for det andre har jeg aldri, og kommer aldri til å forsvare, undertrykkelse i muslimske land. Det at jeg snakker ut mot negative og dømmende holdninger er kun først og fremst at jeg har et problem med folk som stigmatiserer, ikke at jeg forsvarer sharialover eller undertrykkelse. Det er to helt forskjellige ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Da må du isåfall vite hva du snakker om. For det første er jeg ikke muslim, for det andre har jeg aldri, og kommer aldri til å forsvare, undertrykkelse i muslimske land. Det at jeg snakker ut mot negative og dømmende holdninger er kun først og fremst at jeg har et problem med folk som stigmatiserer, ikke at jeg forsvarer sharialover eller undertrykkelse. Det er to helt forskjellige ting. 

Du ser ikke splinten i ditt eget øye. Du er den som stigmatiserer gjennom å automatisk anta at de som mener noe annet enn deg baserer sine utsagn på uvitenhet eller motvilje. Du stigmatierer dem! 

Samtidig stigmatiserer du også muslimer med en form for omvendt rasisme; de skal beskyttes fra den kritikken du ikke liker å høre, enda kritikken er høyst aktuell for debatten. 

 

IMG_2240.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...