Gå til innhold

- Hunder bør være alene maks 3 timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke en menneskerett å ha hund, eller katt, eller eie et hjem, eller ha unger, hvis man ikke har klart å lusket til seg masse penger, slik at man kan styre om man vil ha med seg diverse på jobb eller dyre/ungepasser hjemme, som det passer en selv.. Men vi kan ha rotter, kanskje et par kloakkrotter..;:- I Og ellers kan folket spise kake.

"Personer som bor i leiligheter ikke burde ha katter, fordi dyrene blir «gale, apatiske og ulykkelige av å bo i et fengsel» - Mostue 

Hvis kvinner ikke har tid til å være hjemme hos barna sine når de er små, bør de kanskje la det være» - Trude Mostue

Mostue snakker ut i fra en luksus og frihet, folk flest ikke har, men jeg er for øvrig i mot å holde dyr i bur i mange timer, ja. 

Anonymkode: 45965...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig greier det der, for hunden min blir sur hvis vi er hjemme flere timer enn hun er vandt til. Dette er en hund som føler ansvar for oss når vi er hjemme og trenger faktisk å koble ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man sikkert også men det beste er nok om de får gå fritt rundt som vanlig, titte ut av vinduet når de vil det osv. De liker å følge med på det som skjer selv om de fleste eiere tror hunden deres bare sover når de er borte. 

Anonymkode: 7e39b...cff

Tja, vi kan se bikkja vår på webcam og det eeneste den gjør er å skifte sovestilling omtrent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Try2 skrev:

Best å sette den i et bur så den ikke ødelegger noe. 

Tygger over ledinger med strøm i, for eksempel..

Ja, en valp alene hjemme kan finne på noe slikt. Ikke at jeg er for burbruk, men noen ganger kan det være til "barnets beste".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er greit å la hunden ligge i bur halve dagen, og jeg er enig i at mange hunder må være for lenge alene hjemme. Jeg er ikke enig i at hunder ikke har tidsperspektiv. Jeg merker enorm forskjell på min hund. Når jeg har vært borte en liten time eller to, så bryr hun seg nesten ikke om at jeg kommer hjem. Når jeg har vært borte en arbeidsdag eller tilsvarende er hun helt rabiat. Jeg har filmet hunden min når hun er alene hjemme mange ganger. Hun sover, ser ut vinduet, flytter mye på seg og er rolig. Men det er ganske tydelig at det er et savn der etter en stund. 

Jeg mener absolutt at min hund har et fint liv, selv om jeg er på jobb. Men jeg er enig i at for mange er for mye borte. 

Anonymkode: d1b0a...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er blitt forsket på. Tenker time messig. Er eier vekke i flere dager og uker så er det ett annet savn. Men 10 minutter og 7/8 timer har dem ikke perspektiv på. 

Anonymkode: f900a...c4d

Hvordan forklarer du da at hunden min helt fint klarer å være alene i 5-6 timer, men alt over gjør at han klikker og løper rundt og bjeffer, syter, klorer på døra osv? Åpenbart ikke separasjonsangst ettersom han klarer seg fint i 5 timer.

Anonymkode: f465a...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, smalls skrev:

Da er det nesten ingen som kan ha hund da. Kun de som går på NAV eller pensjonister. 

Newsflash: visste du at folk som "går på nav" også jobber? Utrolig!

Anonymkode: f465a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vi skal bare utrydde en hel art da eller? Som om dét er så lurt. 

Anonymkode: 28180...878

Hvorfor ikke? Domestiserte hunder har ingen funksjon i naturen, kun for oss mennesker. På sikt, med bedre teknologi, kan man bytte ut tjenestehunder, og blinde kan få ponni (ponnier kan gjøre det kjempebra som førere! - Google it).

Anonymkode: f465a...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antar du er en av di som sikkert har en liten gneldre hund som bjeffer på alt som rører seg som du behandler som en baby og kler på regn teppe når der regner og sånn vinter dekken når det bikker under 10 grader for du tror pelsen den har ikke gjør jobben. Hunden skal bli behandlet med respekt og kjærlighet. Hund er flokk dyr. Og ja man må være litt "redneck" for å få en godt dressert solid hund som behandler unger og andre hunder og mennesker bra. Den trenger en leder ikke en dulle eier som mener hunden er laget av porselen. 

Anonymkode: f900a...c4d

Nå var det ikke meg du siterte, men hvorfor i all verden tror du det? 😂 For noe svada og synseri. Men noen fun facts: hunder med kort pels, spesielt de som er tynne, trenger klær. F eks whippet. En whippet har ikke underull og overull som gjør den rustet for all slags vær. Og hvis du leser litt sånn der forskning så ser du at hunder ikke er flokkdyr. De har IKKE flokkstruktur som feks ulven som er det nærmeste man kan sammenligne med. Hunder er sosiale dyr. Sånn, da lærte du noe i dag også :)

Anonymkode: f465a...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. egosentrisk svin er de som fengsler hunden sin.

Anonymkode: d7ece...6d0

Jaha? Hva med når de er syke og må være så mye i ro som mulig da, og veterinæren anbefaler karantene i bur? Mishandling med fengsel ass.

Anonymkode: f465a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan man sikkert også men det beste er nok om de får gå fritt rundt som vanlig, titte ut av vinduet når de vil det osv. De liker å følge med på det som skjer selv om de fleste eiere tror hunden deres bare sover når de er borte. 

Anonymkode: 7e39b...cff

Ikke nødvendigvis. Jeg har gjeterhund som KONSTANT følger med på hva som skjer utenfor. Har henne derfor i gangen hvor hun slapper bedre av fordi hun ikke har ting å følge med på. 

Anonymkode: f465a...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forklarer du da at hunden min helt fint klarer å være alene i 5-6 timer, men alt over gjør at han klikker og løper rundt og bjeffer, syter, klorer på døra osv? Åpenbart ikke separasjonsangst ettersom han klarer seg fint i 5 timer.

Anonymkode: f465a...27c

Jeg har også observert at hunder er veldig klar over hva klokka er ja! Om matmor ikke er hjemme til riktig tid kan den bli stressa!  Men samtidig, om man følger hunder på webcam, og den er trent til å slappe av alene, så sover de vanligvis hele arbeidsdagen. Min gidder ikke engang å spise før jeg kommer hjem og vekker ham. :fnise: 

Moestue er faktisk ikke ekspert på hundeatferd, hun er en under middels dyktig veterinær (akkurat som at en lege ikke automatisk sitter på fasiten hva angår menneskelig psykologi har ikke veterinærer noen automatisk ekspertise på hundeatferd) som ble populær etter at hun strøk på eksamen og grein på TV før hun til slutt klarte å bestå med et nødskrik! Hun er altså en emosjonell TV-personlighet mer enn seriøs ekspert på hundeatferd!  

Anonymkode: dd3b9...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også observert at hunder er veldig klar over hva klokka er ja! Om matmor ikke er hjemme til riktig tid kan den bli stressa!  Men samtidig, om man følger hunder på webcam, og den er trent til å slappe av alene, så sover de vanligvis hele arbeidsdagen. Min gidder ikke engang å spise før jeg kommer hjem og vekker ham. :fnise: 

Moestue er faktisk ikke ekspert på hundeatferd, hun er en under middels dyktig veterinær (akkurat som at en lege ikke automatisk sitter på fasiten hva angår menneskelig psykologi har ikke veterinærer noen automatisk ekspertise på hundeatferd) som ble populær etter at hun strøk på eksamen og grein på TV før hun til slutt klarte å bestå med et nødskrik! Hun er altså en emosjonell TV-personlighet mer enn seriøs ekspert på hundeatferd!  

Anonymkode: dd3b9...a06

Jepp, jeg har webcam til min jeg også, det er slik jeg har lagt merke til at alt over 6 timer alene er for mye. Har vært til vet og sjekket det meste, ingen urinveisinfeksjon eller noe, som kunne gjort at han ikke klarer å holde seg f eks.

Og nope, det er sjelden slik at veterinærer også er atferdsspesialister. Veterinærer kan fysiologi og sykdom, men sjelden "hvordan trene bort X atferd" o.l. 

Anonymkode: f465a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt den samme hunden i fjorten år nå, siden jeg begynte på ungdomsskolen. Når jeg gikk på ungdomsskolen og vgs hadde jeg ikke kjempelange dager, men kom ofte hjem mellom 3-5 timer. Nå er jeg i fulltidsjobb og hunden bor alene hos meg. Den ene gangen jeg prøvde å sette hunden i kennel for en uke ble hunden helt "skadet", den virket angstfull og lot ikke til å kjenne oss igjen på mange uker etter at vi hentet den fra kennelen. Dette var når hunden var to år gammel, og siden den gang har jeg aldri satt hunden på kennel.

 

Hunden bor per dags dato hos meg og er oppsiktsvekkende frisk, tillitsfull og rolig. Dersom jeg en dag kommer hjem før hunden forventer det, finner jeg den i dyp søvn i kurven dens, så har vanskeligheter for å tro at savnet og desperasjonen er for stor. Når hunden var valp lot vi den sove i bur, ettersom den var veldig destruktiv og ødela det vi hadde av ting. Jeg synes det var helt forferdelig, da hunden klart mistrivdes i bur, men jeg bodde på den tid hos mine foreldre som ikke ønsket å få sine eiendeler ødelagt av hunden.  Nå som hunden er eldre får den vandre fritt i leiligheten min og rører ikke ved tingene mine. Jeg har ikke dårlig samvittighet, og vet at hunden min ikke hadde hatt godt av å bli satt opp til adopsjon eller "fosterhjem" bare fordi den er alene en tredjedel av dagen. Selvfølgelig burde ikke hunden bli værende alene i 12+ timer, men åtte timer går helt fint for vår del uten at det burde anses som dyremishandling. Jeg elsker huden min over det meste i verden og bruker tusenvis av kroner i måneden på medisiner for å holde den i live, til tross for alskens helseproblematikk.   

 

Når det er sagt føler jeg at Mostue hovedsakelig snakker til dem som lar hunden stå i bur hele dagen, men måten mediene har vinklet det på får det til å fremstå som om personer i full jobb ikke burde få ha hund eller katt, og det gjør det lett for dem som er enige i denne påstanden å ta overskriften som god fisk. 

Anonymkode: 9c75f...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt den samme hunden i fjorten år nå, siden jeg begynte på ungdomsskolen. Når jeg gikk på ungdomsskolen og vgs hadde jeg ikke kjempelange dager, men kom ofte hjem mellom 3-5 timer. Nå er jeg i fulltidsjobb og hunden bor alene hos meg. Den ene gangen jeg prøvde å sette hunden i kennel for en uke ble hunden helt "skadet", den virket angstfull og lot ikke til å kjenne oss igjen på mange uker etter at vi hentet den fra kennelen. Dette var når hunden var to år gammel, og siden den gang har jeg aldri satt hunden på kennel.

Anonymkode: 9c75f...683

Men ærlig talt da, du setter jo ikke hunden en uke på kennel helt plutselig. Det er som å droppe hele hjemme alene treningen og la hunden være alene 8 timer fra dag én. Dette må trenes på.

Anonymkode: f465a...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at hunder burde slippe en full arbeidsdag i bur. Synes også det er synd at det å ha hunden alene i f.eks. rundt 16 timer i døgnet (arbeidsdag + natt) blir tatt så lett på. 

De fleste kan faktisk tilrettelegge noe, men det prioriteres ikke, for det er vanlig og akseptert praksis å ha hunder - et flokkdyr - alene såpass mye. Burbruk er dessverre også akseptert, selv om det ikke er nødvendig for de aller fleste.

Jeg har tilrettelagt slik at hundene mine kan være løse i den store gangen, selv om yngste ødelegger ting og tang (hundesikret rommet). De er to, alene så lite som mulig, ikke alene over natten, og den dagen jeg er ferdig med studier og skal jobbe på heltid kommer de til å få være med litt/jeg får begynne senere eller slutte tidligere enn samboer/etc. Den dagen det evt ikke går lenger vil hundelufting/hundebarnehage bli prioritert, noe langt flere strengt tatt har råd til (ikke alle - men for meg er det viktigere enn mange materielle dingser, ferier, etc).

Anonymkode: 6437f...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med Trude i at hundene ikke skal i bur, men ellers er jeg ikke enig med damen, til det har hun kommet med så mye tull at jeg bare rister på hodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2016 den 22.17, OppNedPåAlt skrev:

Veldig trist å høre at jeg som singel og har en fulltidsjobb ikke kan ha hund, som for meg er en stor interesse og nærmest livsstil. 

Høres ut som du lar egne behov om å være sammen med hunden gå før hundens behov. Trist for deg. Enda mer trist for hunden som må være så mye alene.

Anonymkode: aea5a...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer problematisk med de som aldri går tur med hunden. Ei dame jeg kjenner har to hunder, hun bor alene og ingen går tur med hundene. Hun skyller på en kneskade, hun slipper de bare ut i hagen av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...