Gå til innhold

- Hunder bør være alene maks 3 timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis "ingen" kunne hatt hund hadde vi ikke hatt hunder heller. Da hadde det ikke vært noe særlig oppdrett ettersom etterspørselen hadde vært så liten, at mange hunderaser hadde bare dødd ut, så det argumentet er bare svada.

Anonymkode: f465a...27c

Oppdrett skulle det kun være minimalt med inntil ikke en eneste dumpet hund blir drept fordi de er "overflødige !

Anonymkode: d7ece...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i utgangspunktet enig, men det betyr jo da i praksis at jeg ikke kan ha hund før pensjonsalder :icon_frown: kan jo liksom ikke kun vurdere potensielle fremtidige partnere ut i fra når de jobber (altså ulike timer enn jeg gjør). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis "ingen" kunne hatt hund hadde vi ikke hatt hunder heller. Da hadde det ikke vært noe særlig oppdrett ettersom etterspørselen hadde vært så liten, at mange hunderaser hadde bare dødd ut, så det argumentet er bare svada.

Anonymkode: f465a...27c

Så vi skal bare utrydde en hel art da eller? Som om dét er så lurt. 

Anonymkode: 28180...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er like forskjellige som oss. Selvom noen ikke klarer å være alene hjemme i mer enn 3 timer, kan andre takle det helt fint. Forøvrig tolket jeg det som at hunden ikke skal være mange timer i bur. Så lenge hunden takler å være alene en hel arbeidsdag, men får nok mosjon og kjærlighet ellers, så ser jeg ikke problemet. Personlig er jeg glad for at jeg kun jobber 50% og kan være mye sammen med min hund, men tror at hunder som har eiere som jobber 100% har et like fint liv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En hund har ikke tidsperspektiv. Den dør ikke om den ligger i bur en arbeids dag. Bikkja mi lider ingen nød. Får mer trim og trening enn en gjennomsnitt hund. Hund er ett dyr som skal gå i ett med familien samtidig som den er en arbeids hund. Brukes til jakt, trekke oss på ski, bære kløv. Hund er hund men forsatt ett respekter og kjært familie medlem. Det er ikke ett barn som mange tror en hund er!  Hund er hund. Maks tre timer alene er bare vås! Kommer helt Ann på psyken og hva den er vant med.

Anonymkode: f900a...c4d

Rednecks burde ikke ha dyr. Betydning = de som gir blanke pokker i elementær kunnskap og empati !

Anonymkode: d7ece...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Import er helt høl i hue. Det burde folk skjønne nå. Hun sier at hunder ikke bør stenges inne i et bur i mer enn 3 timer. Og det er jeg enig i. Det virker som om bur blir mer og  mer vanlig. Det er ikke ok. Hunder kan godt ha bur hvor de kan trekke seg tilbake. Men ikke sett hunden i bur når den er hjemme alene. Begrens heller området hunden får være i. Hvis den får hele huset kan den stresse rundt og vokte. La den være i gangen og i et soverom feks. Den har behov for å strekke seg, gå litt rundt osv. Men vær så snill å slutt med å stenge den inn i et bur. Der holder jeg med Trude. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rednecks burde ikke ha dyr. Betydning = de som gir blanke pokker i elementær kunnskap og empati !

Anonymkode: d7ece...6d0

Antar du er en av di som sikkert har en liten gneldre hund som bjeffer på alt som rører seg som du behandler som en baby og kler på regn teppe når der regner og sånn vinter dekken når det bikker under 10 grader for du tror pelsen den har ikke gjør jobben. Hunden skal bli behandlet med respekt og kjærlighet. Hund er flokk dyr. Og ja man må være litt "redneck" for å få en godt dressert solid hund som behandler unger og andre hunder og mennesker bra. Den trenger en leder ikke en dulle eier som mener hunden er laget av porselen. 

Anonymkode: f900a...c4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Hunder har ikke utviklet seg gjennom tusenvis av år sammen med mennesket til å sitte i bur alene i 7+ timer dagen. Så klart, hundeeiere ser jo ikke den triste hunden der den ligger slapp i buret. Så da er det jo ikke så farlig. "Hunden har det bra den". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Nasse Nøff!  men sitatet "Om du velger å mishandle ditt dyr, uten å i det hele tatt ha noe form for anger eller skam, det er ditt problem"   Nei det er hundens problem. Og mishandling skal straffes. Altfor mange - også her inne - tenker bare på seg selv og vil at hunden skal tilpasse seg deres fantastiske liv, eller vakre hjem. Best å sette den i et bur så den ikke ødelegger noe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antar du er en av di som sikkert har en liten gneldre hund som bjeffer på alt som rører seg som du behandler som en baby og kler på regn teppe når der regner og sånn vinter dekken når det bikker under 10 grader for du tror pelsen den har ikke gjør jobben. Hunden skal bli behandlet med respekt og kjærlighet. Hund er flokk dyr. Og ja man må være litt "redneck" for å få en godt dressert solid hund som behandler unger og andre hunder og mennesker bra. Den trenger en leder ikke en dulle eier som mener hunden er laget av porselen. 

Anonymkode: f900a...c4d

Jeg er og reiser I ekte rednecks land I disse dager , og jeg kjenner lusa på gangen. Hundeholdet stinker hos stor del av innalvs gjengen-spør hvem som helst !

HA, snakk om å være ute å kjøre!  jJg har en mastiff /pitbull , en cane Corso og en american bulldog ,fjott. Når det er sagt så ser jeg ned på de som prater dritt om andre hunder! Jeg elsker de alle 

Anonymkode: d7ece...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En hund har ikke tidsperspektiv. Den dør ikke om den ligger i bur en arbeids dag. Bikkja mi lider ingen nød. Får mer trim og trening enn en gjennomsnitt hund. Hund er ett dyr som skal gå i ett med familien samtidig som den er en arbeids hund. Brukes til jakt, trekke oss på ski, bære kløv. Hund er hund men forsatt ett respekter og kjært familie medlem. Det er ikke ett barn som mange tror en hund er!  Hund er hund. Maks tre timer alene er bare vås! Kommer helt Ann på psyken og hva den er vant med.

Anonymkode: f900a...c4d

Nei, en hund har ikke tidsperspektiv slik som oss. Den dør heller ikke av å bli plassert i et bur en hel arbeidsdag, det har du helt rett i. Men en hund er på ingen måte skapt for å sitte i bur en hel arbeidsdag hver dag, det sier seg selv at dette langt i fra er optimalt. At en hund er vant til å sitte i bur og innfinner seg med det, betyr på ingen måte at dette er bra for den. Det er det ikke for noen hunder uansett psyke.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Artikkelen får det til å virke så svart/hvit. Noe det ikke er. 
Alt kommer an på rase og individ. 
Noen hunder blir ensome, noen får høy angst og finner ikke roen, noen sover og gir blanke f** i om du er borte i 2 timer eller 8. 

Nederste del om bur, den bør hundeeiere som bruker bur lese. 
For mange stapper valpen i bur, og mener det er for det beste for valpen. og valpen trives, uten at de i det hele tatt har prøvd uten bur. Du må prøve begge deler for å se hva som passer best for den individuelle hunden. 
En hund kan mistrives i mange år (men godta bur), uten at eierne er klar over det selv. Fordi de ikke har prøvd uten bur, og hunden ødelegger ikke buret sitt når den blir sperret inne. En lydig hund kan gå inni bur, selv om at de ikke trives.
"Men hunden min går inn frivilig om dagen. Han ligger der når jeg er på jobb i 8 timer, og sover der om natten". Slike kommentarer får du stappe en viss plass, for så klart føler en hund seg trygg i buret, når den LEVER I ET BUR!!! Det er alt den kjenner, så slike argumenter er rent og holdent bullshit. (min mening)
Hund og bur, der er det ufattelig mange som failer. 

Selv så mener jeg 8 timer er maks. (Fritt, skjermet område eller ÅPENT bur!) Og det er snakk om hunder med liten til medium krav av fysisk og psykisk aktivitet. Hunder som takler å være 8 timer. En hund som ikke tåler det skal ikke tvinges til å være alene, "fordi den må", det er dyremishandling. 
Hunder som krever mer psykisk og fysisk, de tåler minst antall timer å være alene. Individet spiller en stor rolle også!. 
Noen hunder har det bra om de får være med en annen hund. 
Noen hunder er avhengige av flokken (dyr og mennesker), mens andre igjen klarer seg helt fint opp til 6 timer mutters alene. 
Dersom en hund trives best i bur så er åpent bur bra nok. Det skal ikke være nødvendig å lukke igjen et bur. Verken dag eller natt. En hund føler seg like trygg med døren åpen som om den var igjen. Eneste tidspunktet et bur skal være lukket, det er under bilkjøring. Men det er min mening. 

Men for min del så er 8 timer maks. Og da mener jeg drit i overtid, kom deg hjem. Ikke noe "skal bare", kom deg hjem og gå tur med hunden din. Rett etter jobb og skole. 
Har man hund så skal man ta ansvar mener jeg. Da er det ikke noe som heter "skal bare". Du skal hjem, ferdig med den saken. Du har en hund som venter på deg, en hund som trenger å gå ut å tisse. Det er ikke noe "bare to timers overtid annen hver dag" eller "skal bare en tur innom butikken, tar bare en times tid". Kom.deg.hjem. 

Men 8 timer i et lukket bur, det er dyremishandling. 
 

Jeg gidder ikke å diskutere (da mener jeg frem og tilbake, drittslenging og krangling). Vil bare gi mitt syn og mening om saken. Dyrehold, og spesielt hund og bur er et stort og heftig tema. Noe jeg ikke orker å diskutere, og jeg respekterer at du har dine meninger. Om du velger å mishandle ditt dyr, uten å i det hele tatt ha noe form for anger eller skam, det er ditt problem. Det er min mening om det, respekter det.
Alle kverulerende og spydige kommentarer blir ignorert. 
Jeg legger denne under nick, fordi jeg har diskutert dette før, og om jeg tok det som AB så hadde folk sikkert kjent meg igjen, dessuten så står jeg for mine meninger. 
Er ikke i humør til å krangle om dette temaet i kveld. Jeg har mine meninger, du har dine. Ferdig. 

👍👏👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Try2 skrev:

Bra Nasse Nøff!  men sitatet "Om du velger å mishandle ditt dyr, uten å i det hele tatt ha noe form for anger eller skam, det er ditt problem"   Nei det er hundens problem. Og mishandling skal straffes. Altfor mange - også her inne - tenker bare på seg selv og vil at hunden skal tilpasse seg deres fantastiske liv, eller vakre hjem. Best å sette den i et bur så den ikke ødelegger noe. 

Enig. egosentrisk svin er de som fengsler hunden sin.

Anonymkode: d7ece...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si meg enig med Mostue her ja. Å la en hund være alene hjemme i timesvis er rett og slett egoistisk,

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/mostue-ut-mot-egoistisk-dyrehold-hunder-boer-vaere-maks-tre-timer-alene/a/23838489/

Anonymkode: a289d...4e9

Nå er det ikke det Trude Mostue har sagt til VG. Det som havner i avisen er som vanlig ikke helt korrekt. Hun skriver på fb idag at det med tre timer var ikke helt det hun mente, at det er vanskelig å sette tidsramme på det, men at man må tenke, og at det kanskje er bedre for en hund å være løs i huset enn å være i bur.

Anonymkode: 824cd...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leste et sted at når hunder er alene så slapper de av. Grunnen var til det var at når de er med oss, så sender de signaler med jevne mellomrom om hva som skjer. Når de er alene så har de ingen å sende signaler til. Jeg vet ikke hvor godt dette stemmer, og jeg husker ikke hvor jeg leste det. Kan sikkert klare å finne det igjen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hunder er sosiale dyr har jeg to stykker, så er de aldri alene om jeg må være borte noen timer. Men burbruk burde folk slutte med, hvertfall det å lukke burdøren! Har du så fine og dyre møbler at de ikke tåler en støyt burde du ikke ha hund.

Anonymkode: 7e39b...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden hunder er sosiale dyr har jeg to stykker, så er de aldri alene om jeg må være borte noen timer. Men burbruk burde folk slutte med, hvertfall det å lukke burdøren! Har du så fine og dyre møbler at de ikke tåler en støyt burde du ikke ha hund.

Anonymkode: 7e39b...cff

Alternativt kan man ha dem i et avlukket rom når man ikke er hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, The Kitten skrev:

Alternativt kan man ha dem i et avlukket rom når man ikke er hjemme. 

Det kan man sikkert også men det beste er nok om de får gå fritt rundt som vanlig, titte ut av vinduet når de vil det osv. De liker å følge med på det som skjer selv om de fleste eiere tror hunden deres bare sover når de er borte. 

Anonymkode: 7e39b...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...