Gå til innhold

Å trene opp intuisjonen sin


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd et par ting som barn som gjør at jeg har tro på intuisjon. Nå som voksen er det ikke så mye, men vil gjerne bli bedre og mer åpen. Hvordan går jeg fram da?😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går frem slik folk flest går frem: du går ukritisk for din første innskytelse.

 

Problemet ditt er bare dette: intuisjonen din tar veldig ofte feil. Ok: dersom du har kjørt bil noen år og reagerer intuitivt? Da treffer du som oftest blink. Intuisjon er sabla god på fysikk og faste regler og mønster. Det er tross alt den som berger deg fra å dette ned trappa når du snubler. Men dersom du skal bestemme deg for hvilket hus du skal kjøpe eller hvilke aksje du skal investere i? Ikke gå for intuisjon. 

 

Jeg er usikker på hva du mener med "tro på"? Mener du at du har tiltro til at din første innskytelse er mer riktig enn folk flest sin? Eller at du gjerne skulle hatt bedre reflekser i livet?

Anonymkode: 74b46...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på dyrekommunikasjonsskole, har fått bedre intuisjon av det.

Anonymkode: a03ae...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ingen ha en intuisjon for ting som er tilfeldig, som f.eks. hva terningen kommer til å vise etter at denne er trillet. Dog er intuisjon vesentlig likevel og brukt når enn skal ta vurderinger uten å helt vite utfallet av disse vurderingene.

Magnus Carlsen er kjent for å ha en god intuisjon sammenlignet med mange andre sjakkspillere, han har kommentert dette selv også at han tydelig har gjort de riktige trekkene i stillinger han var usikker, at han opplever å ha bedre intuisjon for sjakk er således ikke tilfeldig da er man god i ett eller annet så øker det sjansene for at man gjør de riktige tinene innen akkurat det man er god på.

Selv var jeg en alpinist, så klart det var i alpinløypene jeg hadde best intuisjon, altså at jeg klarte å forutse ting mange andre ikke hadde hatt sjanse til å forutse, naturlig når man blir bedre kjører man ett annet spor og tidvis (uten at jeg kan forklare hvorfor) så velger man automatisk et godt spor en dag selv om det avviker fra det optimale og likevel viser det seg at det var et veldig godt valg.

Jeg er overbevist om at ved å bli god i noe, så øker det sjansen til å umiddelbart foreta de riktige valgene innenfor det man er god på, det er som å komme i flyt-sonen med noe eller å oppleve stang inn i stedet for stang ut som ett gjennomgående mønster i det man driver med. Man ser det samme hos alle som har suksess og akkurat dette med marginene på sin side svikter når man har motgang...

Dog er det mye intuisjon er fullstendig ubrukelig for, det må ikke missforståes som ren gjetting da med intuisjon tenker jeg på at man foretar ett valg på bekostning av andre valg da man rett og slett har en følelse av at det er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det å utvikle god intuisjon handler om ulike faktorer. Blant annet å lese ubevisste signaler og kroppsspråk hos andre. Bli god på ordløs kommunikasjon. Barn som har vokst opp i dysfunksjonelle hjem tror jeg har gode anlegg for dette fordi de måtte "lese" foreldrene for å unngå vanskeligheter og være trygge. 

Anonymkode: e2db6...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går frem slik folk flest går frem: du går ukritisk for din første innskytelse.

 

Problemet ditt er bare dette: intuisjonen din tar veldig ofte feil. Ok: dersom du har kjørt bil noen år og reagerer intuitivt? Da treffer du som oftest blink. Intuisjon er sabla god på fysikk og faste regler og mønster. Det er tross alt den som berger deg fra å dette ned trappa når du snubler. Men dersom du skal bestemme deg for hvilket hus du skal kjøpe eller hvilke aksje du skal investere i? Ikke gå for intuisjon. 

 

Jeg er usikker på hva du mener med "tro på"? Mener du at du har tiltro til at din første innskytelse er mer riktig enn folk flest sin? Eller at du gjerne skulle hatt bedre reflekser i livet?

Anonymkode: 74b46...d13

Intuisjonen har alltid rett. Det viktigste er å lære forskjellen på intuisjon og hva hjernen forteller deg av frykt og glede. Intuisjonen har ikke følelser du bare VET.

Anonymkode: f4bad...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, vafle skrev:

Jeg har opplevd et par ting som barn som gjør at jeg har tro på intuisjon. Nå som voksen er det ikke så mye, men vil gjerne bli bedre og mer åpen. Hvordan går jeg fram da?😀

Utrolig moro å merke at intuisjonen blir sterkere og lære seg å stole på den. Jeg gikk på kurs for for å lære meg å stole på min. Jeg har alltid hatt sterk intuisjon, men ikke alltid fulgt den eller tolket den riktig. Dette kan utvikles videre, men jeg er veldig glad for at jeg har lært meg det grunnleggende for å kunne gjøre bedre valg for meg selv.

Anonymkode: f4bad...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at jeg gjør ting som jeg ikke vet hvorfor, og så finner jeg ut senere at det var en grunn til det. Har begynt å følge innskytelser mer og mer, selv om de ikke gir menig der og da. Tenker at det å legge merke til innskytelser og følelser på ting og hva de resulterer i er en måte å utvilke den på.

Anonymkode: a03ae...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...