Gå til innhold

Muslimer og europeisk demografi: Noen statistikere her? Trenger hjelp...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Håper det er noen statistikere her som kan hjelpe meg å finne pålitelige kilder til noen spørsmål jeg sitter med. Jeg er på jakt etter de kalde fakta, og ikke tall fra f.eks. internetsider med enten en høyre- eller venstrevridd bias. Jeg er utelukkende på jakt etter rene tall basert på tilfredsstillende kvantitativ forskningsmetodikk. En statistiker viste meg en gang en søkemotor hvor man kunne søke på omtrent hva som helst av statistikk, men jeg husker ikke hva den motoren heter nå (jeg brukte den bl.a. til å finne grafiske fremstillinger etter årstall av hvor mye penger staten Norge hadde å bruke i henhold til handlingsregelen). 

Så det jeg lurer på er følgende:

1) Hva er fødselsraten til etniske europeere vs. muslimer som oppholder seg i Europa?

2) Hva er gjennomsnittsalder for førstegangsfødende etniske europeere vs. muslimer som oppholder seg i Europa? Evt. bare gjennomsnittsalder for foreldreskap.

3) Hvor høy er den reelle samlede innvandringen av muslimer til Europa? Altså uavhengig av flyktningestatus eller ei.

 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg leser mye skremselspropaganda rundt om kring om at antallet muslimer i Europa vil nå "critical mass" innen ganske få generasjoner, og at den europeiske sivilisasjonen er i ferd med å gå til grunne. Samtidig leser jeg andre steder (typisk mainstream media) at dette overhodet ikke er noe å bekymre seg om, og at alt er i skjønneste orden. Personlig tenker jeg som så at begge ytterpunktene er overdrevet på hver sin måte, og at sannheten sannsynligvis ligger en eller annen plass i midten. Så nå vil jeg ha de harde, kalde fakta fra en eller flere pålitelige kilder.

Dersom det er noen parametre jeg har glemt her, med tanke på å forutse europeisk demografi fremover, så kom gjerne med forslag du mener er relevante. Jeg skal med glede innrømme at jeg er temmelig grønn når det kommer til statistikk, så jeg setter stor pris på hjelp fra mer kompetente statistikere og vitenskapsfolk. Alt jeg er ute etter her er egentlig å vite hva jeg skal tro :)

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)  En statistiker viste meg en gang en søkemotor hvor man kunne søke på omtrent hva som helst av statistikk, men jeg husker ikke hva den motoren heter nå (jeg brukte den bl.a. til å finne grafiske fremstillinger etter årstall av hvor mye penger staten Norge hadde å bruke i henhold til handlingsregelen). 

 

Anonymkode: 9802c...9e7

Kan det være denne?

Zanran - Søkemotor for statistikk og data; Grafer, tabeller og kart.

http://www.hil.no/biblioteket/databaser/emneguider/oekonomi_og_ledelse/statistikk

 

 

Anonymkode: 1972e...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være denne?

Zanran - Søkemotor for statistikk og data; Grafer, tabeller og kart.

http://www.hil.no/biblioteket/databaser/emneguider/oekonomi_og_ledelse/statistikk

Anonymkode: 1972e...00f

Nei, det var ikke den, men takk for forslaget! Skal sjekke ut om jeg finner noe der. Kom gjerne med flere, hvis du har noen :)

Anonymkode: 9802c...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dessverre ikke noe av nytte der. Prøvde å søke på følgende: "birth rate Norway", "birth rate Europe", "birth rate muslims" og "birth rate muslims in Europe". Det jeg finner der er enten ikke relevant, eller alt for gammelt. Men mulig det er jeg som suger i å søke da :P

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fant dessverre ikke noe av nytte der. Prøvde å søke på følgende: "birth rate Norway", "birth rate Europe", "birth rate muslims" og "birth rate muslims in Europe". Det jeg finner der er enten ikke relevant, eller alt for gammelt. Men mulig det er jeg som suger i å søke da :P

Anonymkode: 9802c...9e7

Dette gjalt Zanran.

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for forslag. Det var ingen av dem (er rimelig sikker på at jeg kommer til å kjenne igjen navnet når jeg ser det). Men skal sjekke ut disse også :)

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av disse?

"

Statistikk og dataarkiv

CESSDA - Council of European Social Science Data Archives

"Birth rate muslims" - ingen treff

 

The Gallup Organization

"Birth rare muslims" - ingen relevante treff

 

EUROSTAT HOME PAGE

"Site can't be reached"

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden "/nb/nsd/" ble ikke funnet.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resource Center for Access to Data on Europe

 

"Server could not be found"

 

SocioSite: SOCIAL SCIENCE DATA ARCHIVES

 

"Server DNS address not found"

 

SPSS Inc. - Statistical Product & Service Solutions

 

"Birth rate muslims" - ingen treff

 

Svensk och internationell statistik

Feilmelding 404

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"fødselsrate muslimer"

Fant denne: http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Men den gjelder innvandrere generelt, og ikke muslimer spesifikt. I tillegg begrenser den seg kun til andregenerasjon. I den grad undersøkelsen benytter seg av fødselsrater, sier også artikkelen selv at tallgrunnlaget er for tynt til å trekke noen konklusjon. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"DNS server could not be reached"

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yikes! Mye å gå igjennom der. Fikk bare leita etter den motoren jeg snakket om i åpningsinnlegget, men får ta en nøyere kikk seinere.

 

Mener å huske at den motoren jeg brukte før var basert på en eller annen meta-algoritme, som bare cruncha tallene ned for deg og representerte dem med både tall og ulike grafer. Men den linket ikke til artikler. 

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Site can't be reached"

Siden "/nb/nsd/" ble ikke funnet.

Feilmelding 404

"fødselsrate muslimer"

Fant denne: http://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-innvandrere-er-det-og-blir-det-i-norge

Men den gjelder innvandrere generelt, og ikke muslimer spesifikt. I tillegg begrenser den seg kun til andregenerasjon. I den grad undersøkelsen benytter seg av fødselsrater, sier også artikkelen selv at tallgrunnlaget er for tynt til å trekke noen konklusjon. 

"DNS server could not be reached"

Yikes! Mye å gå igjennom der. Fikk bare leita etter den motoren jeg snakket om i åpningsinnlegget, men får ta en nøyere kikk seinere.

 

Mener å huske at den motoren jeg brukte før var basert på en eller annen meta-algoritme, som bare cruncha tallene ned for deg og representerte dem med både tall og ulike grafer. Men den linket ikke til artikler. 

Anonymkode: 9802c...9e7

Huffda

Beklager.

Håper at du finner det du leter etter

 

Anonymkode: 1972e...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke mer i morgen. Er uansett for trøtt nå til noe annet enn sloppy venstrehåndsarbeid. Men kom gjerne med flere forslag til søkemotorer!

Og som sagt, kom gjerne også med parametre dere mener er verdt å ta med. Målet er som sagt å forutse de demografiske forandringene i Europa fremover, og gjerne Norge spesifikt.

Anonymkode: 9802c...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huffda

Beklager.

Håper at du finner det du leter etter

 

Anonymkode: 1972e...00f

Ingenting å beklage! Takk for at du prøvde :) Dessuten kan det godt hende jeg finner noe i den siste linken der.

Anonymkode: 9802c...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingenting å beklage! Takk for at du prøvde :) Dessuten kan det godt hende jeg finner noe i den siste linken der.

Anonymkode: 9802c...9e7

Takk for hyggelig tilbakemelding :blomst:

Lykke til!

Anonymkode: 1972e...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra samme link

"

TIL OPPLYSNING - Nummer 5
Andre sentrale norske statistikk-kilder
NSD - Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste
Serviceorgan for norsk forskning.
3 hovedgrupper av data:
l
regionale data
l
individdata
l
data om det politiske systemet
Inneholder bl.a. resultater fra alle stortingsvalg etter krigen og tilsvarende
informasjon om stortingsrepresentantene.
Egen kirkedatabase med offisiell kirkestatistikk.
DBH-statistikk database
Database for statistikk om høyere utdanning. Statistikken er basert på
innrapporterte data fra institusjonene, og omfatter organisasjonsdata,
studentdata, økonomidata, personaldata, arealdata og data om studietilbud.
NORDISK OG ANNEN UTENLANDSK STATISTIKK
Statistiska Centralbyrån (Sverige)
Svenska statistiknätet
Danmarks Statistik
Statistikcentralen (Finland)
Statistics Iceland
Nordisk Ministerråd publiserer en del nordisk statistikk, blant annet om
befolkning, helse, økonomi, kultur, utdanning, arbeid, miljø osv., og utgir bl.a.
Nordisk statistisk årsbok.
Web-tjenere ved andre statistiske byråer
Hele verden.
Alfabetisk liste.
Offisiell statistikk.
U.S. Census Bureau har også en liste over statistiske byråer verden over. Klikk
 

"

Anonymkode: 1972e...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noen får lov til å koble data om livssyn med andre databaser pga. personvernhensyn. Jeg tror det nærmeste du kan komme er en år-for-år-sammenlikning av andel muslimer i den totale befolkningen. Slike data vil være unøyaktige siden de er basert på spørreundersøkelser, opprinnelse eller, i Norges tilfelle, hvor mange som er registert i forskjellige livssynsorganisasjoner.

Anonymkode: 290af...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...