Gå til innhold

Hvorfor heter det arbeidsgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden heter det arbeidsgiver? Gir den som ansetter oss en jobb fordi han/hun bare er godhjertet uten å forvente noe tilbake? NEI, den som ansetter noen forventer å få valuta og en masse tilbake i bytte for den ansettelsen som er gitt, og derfor så heter det IKKE arbeidsgiver, men arbeidskjøper. Tenk på den psykologiske forskjellen de to ordene har. Det ene gir oss en forestilling om en giver, en som er snill og grei, mens det andre ordet gir oss en realistisk forestilling om de reelle forhold mellom arbeider og ARBEIDSKJØPER.

Anonymkode: ee551...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En "arbeidskjøper" gir jo inntrykk av at det er selger som sitter med makten, slik er det vel egentlig ikke. Arbeidsgiver gir deg jobb, ordet sier jo ikke så mye om motivasjonen. Jeg er ikke uenig i at arbeidsgiver kan være et ufortjent positivt ladet ord, men synes ikke arbeidskjøper er noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidskjøper er ikke en bedre betegnelse. Da ville jeg heller foreslått arbeidsbestiller. 

Anonymkode: 15fa6...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver gir jo en ansatt arbeid da. Gir oppgaver til ansatte. 

Anonymkode: 235a9...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden heter det arbeidsgiver? Gir den som ansetter oss en jobb fordi han/hun bare er godhjertet uten å forvente noe tilbake? NEI, den som ansetter noen forventer å få valuta og en masse tilbake i bytte for den ansettelsen som er gitt, og derfor så heter det IKKE arbeidsgiver, men arbeidskjøper. Tenk på den psykologiske forskjellen de to ordene har. Det ene gir oss en forestilling om en giver, en som er snill og grei, mens det andre ordet gir oss en realistisk forestilling om de reelle forhold mellom arbeider og ARBEIDSKJØPER.

Anonymkode: ee551...eac

Arbeidsgiver = gir deg arbeid. Eller giver dig arbeide.

Svært vanskelig å skjønne, dette...

Anonymkode: 9daf7...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstartar les for mykje inn i orda, etter mi meining. Å gje og å ta fortel retninga på transaksjonen, men det ligg ikkje nødvendigvis i ordet at ein gjer det av sitt gode hjarta, for ingenting. Desse orda veit vi alle vel kva inneber, og dermed ser eg ikkje behovet for endring av språkbruken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiveren gir deg arbeid. Så utfører du dette arbeidet for å få penger tilbake for det.

Anonymkode: 9daf7...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden heter det arbeidsgiver? Gir den som ansetter oss en jobb fordi han/hun bare er godhjertet uten å forvente noe tilbake? NEI, den som ansetter noen forventer å få valuta og en masse tilbake i bytte for den ansettelsen som er gitt, og derfor så heter det IKKE arbeidsgiver, men arbeidskjøper. Tenk på den psykologiske forskjellen de to ordene har. Det ene gir oss en forestilling om en giver, en som er snill og grei, mens det andre ordet gir oss en realistisk forestilling om de reelle forhold mellom arbeider og ARBEIDSKJØPER.

Anonymkode: ee551...eac

Helt rett jeg gir ikke noen arbeid som ikke jeg ønsker ansatt eller har behov for å ha ansatt, men ser ikke problemet med dagens tittel fordetom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"Arbeid" kan bety både oppgaven som skal utføres, og det å utføre denne oppgaven. Så en arbeidsgiver gir arbeidstakeren oppgaven, mens arbeidstakeren gir arbeidsgiveren sin innsats og tid. Hvem som kalles hva, har med konvensjoner å gjøre. Språk er sånn, det majoriteten bestemmer er riktig, blir normen. Jeg synes også at arbeidsgiver/arbeidstaker virker litt "feil".

Mange ord og vendinger er tvetydige. Ofte gjelder dette ord som har en retning, men hvilken retning blir etterhvert uklar. Disse kalles janusord eller autoantonymer - det er ord med "to ansikter" eller ord som betyr det motsatte av seg selv. Jeg ble veldig overrasket da jeg begynte å lære tysk og oppdaget at Geld (penger) er opphavet til gjeld (å skylde penger). Ganz (helt) er opprinnelig det samme ordet som ganske (det pleide å bety helt, nå betyr det litt). Sikkert og visst har forskjellig betydning alt etter hvordan vi bruker dem. Forfordele, bjørnetjeneste og skamros brukes ofte som eksempler på janusord, men det finnes mange flere, og de kan oppleves som irriterende. Fronte - kan bety å kjempe for og å kjempe imot. Hva med hjemmefra - det kan bety både borte og hjemme ("jobbe hjemmefra", men "ditt hjem hjemmefra" (slagord for hotell)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...