Gå til innhold

Jeg synes at jeg er en dårlig sjåfør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke lappen enda og har hatt en del kjøretimer, jeg kan mye. Men jeg sliter feks med parkering, med å oppfatte ting fort osv. Noen dager er er jeg god andre dager ikke. Jeg har kommet frem til at jeg kanskje ikke bør kjøre opp i det hele tatt. Er redd jeg påfører meg selv eller andre skade. 

Er dette normalt? Skal jeg gi opp? Jeg er jo ikke dum ellers, har en mastergrad og har aldri slitt med å få til noe. Er bare den kjøringa jeg har angst for. 

Kan jo hende at lappen ikke er noe for meg? Har ikke hatt så mange kjøretimer og jeg kan få det til, tror jeg, men er bare den angsten og usikkerheten. 

Tips, råd? 

 

Anonymkode: 4ad99...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Blir nok verre å ta lappen jo eldre man er. Som ungdom tror man jo at man får til alt. Når du er litt treg til å oppfatte trafikale ting, bruk litt tid ute på sykkel. Følg med på trafikken mens du sitter på buss og trikk eller er passasjer hos venner. Kunnskap må du ha i bunn for å kunne tolke og forutse andres atferd. 

Ellers dette med selvinnsikt..det er bra å ha respekt for bil. Men ser du deg om så er trafikken full av inkompetente, uforutsigbare folk. Du har gutter og voksne menn som kjører forbi der det ikke går, kjerringer som kjører midt i veibanen på halve fartsgrensen, og turister som bråstopper på E-vei for å ta bilde av enda en foss. Galskapen er komplett og du kommer garantert ikke til å velte korthuset. :)

Anonymkode: 38470...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Blir nok verre å ta lappen jo eldre man er. Som ungdom tror man jo at man får til alt. Når du er litt treg til å oppfatte trafikale ting, bruk litt tid ute på sykkel. Følg med på trafikken mens du sitter på buss og trikk eller er passasjer hos venner. Kunnskap må du ha i bunn for å kunne tolke og forutse andres atferd. 

Ellers dette med selvinnsikt..det er bra å ha respekt for bil. Men ser du deg om så er trafikken full av inkompetente, uforutsigbare folk. Du har gutter og voksne menn som kjører forbi der det ikke går, kjerringer som kjører midt i veibanen på halve fartsgrensen, og turister som bråstopper på E-vei for å ta bilde av enda en foss. Galskapen er komplett og du kommer garantert ikke til å velte korthuset. :)

Anonymkode: 38470...4a1

Jeg tror ikke det er helt riktig.
Jeg er selv "gammel" i førerkort-øyemed, og jeg startet såvidt med øvelseskjøring med HrMinya på en parkeringsplass for omtrent et år siden. Hadde aldri øvelseskjørt før fordi jeg var livredd for å sette meg bak rattet. Bilkjøring var en angstgreie for meg. Men så kjøpte vi ny bil, med automatgir, slik at jeg ikke kunne øvelseskjøre særlig mye mer hjemme, så da begynte jeg på kjøreskole i slutten av november i fjor.
Hadde langkjøringa midt i februar, fikk beskjed om at jeg var klar og kjørelærer bestilte oppkjøring. Hadde det ikke vært for at det var mye kø på trafikkstasjonen, ville jeg hatt lappen før påske. I mellomtiden byttet kjørelærer trafikkskole, slik at jeg fikk en helt ny bil å forholde meg til. Tok meg tre kjøretimer bare for å bli venner med den nye bilen (fra VW Golf, diesel, til BMW cab, bensin. Ikke veldig enkelt i starten...)
Første uka i april i år tok jeg oppkjøringa og stod på første forsøk.

TS; det er helt normalt å føle at du ikke kan enkelte ting, men det kommer med mengdetrening. Har du muligheten til å kjøre mye med noen hjemme, utenom kjøretimene, så kan du øve på de tingene du synes er vanskelig, som feks parkeringen.

Snakk også med kjørelæreren din om disse tingene. Du er bekymret for at du ikke får ting til, snakk høyt om det. Det er utrolig viktig. Kjørelæreren din kan mye, men h*n kan ikke lese tankene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å være usikker på nye ting. Det beste du kan gjøre er å trene, trene, trene, trene og trene! Jo mer du kjører, jo sikrere vil du etterhvert bli. Lykke til! Dette fikser du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg! Ingen er født gode sjåfører-og det trengs mye øvelse. Pluss hjelper litt sitte å se litt på trafikkbildet rundt deg også..Er også viktig ha en lærer du klarer slappe av med..Det fikk heldigvis jeg da jeg endelig tok lappen etter fylte 36 år. Hadde grudd meg og grua meg en del til enkelte timer..men jeg hadde heldigvis veldig grei og rolig lærer. Jeg har aldri hatt noen øvekjøre med før så helt nytt var det. Jeg følte aldri det ble helt perfekt kjøring men jeg stod på oppkjøringa :) Likevel ble det ikke mye kjøring rett etterpå for egen bil hadde jeg ikke råd til- og jeg mista jobben...Jeg må låne fortsatt skal jeg kjøre og låner en del min samboer sin nå. Han måtte "lære" meg litt igjen etter oppholdet..men en del satt jo enda i:) Det går veldig fint på vanlig kjøring men liker best når jeg kjenner og vet/har pugget veien først..-føles mer trygt. Også er det parkeringa-særlig inne i by og litt små plasser! -Ehm..prøver unngå dem og prøver heller finne en plass med bedre plass litt lengre unna enn å lirke meg inn på en trang!-nå er bilen litt stor også så om jeg skal ha egen så blir det en litt mindre en! 😶😆

Anonymkode: 7aff8...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester! Ikke gi opp. Da jeg tok motosykkellappen fikk jeg mye pepper i begynnelsen, tenkte også at dette ikke var noe for meg. Men så løsnet det plutselig, og har vært på flere motorsykkelturer. 

Anonymkode: 2b6bb...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lappen enda og har hatt en del kjøretimer, jeg kan mye. Men jeg sliter feks med parkering, med å oppfatte ting fort osv. Noen dager er er jeg god andre dager ikke. Jeg har kommet frem til at jeg kanskje ikke bør kjøre opp i det hele tatt. Er redd jeg påfører meg selv eller andre skade. 

Er dette normalt? Skal jeg gi opp? Jeg er jo ikke dum ellers, har en mastergrad og har aldri slitt med å få til noe. Er bare den kjøringa jeg har angst for. 

Kan jo hende at lappen ikke er noe for meg? Har ikke hatt så mange kjøretimer og jeg kan få det til, tror jeg, men er bare den angsten og usikkerheten. 

Tips, råd? 

 

Anonymkode: 4ad99...d89

Når det gjelder parkering så er det bare å øve, øve, øve og øve enda litt mer. Jeg synes du skal fortsette å ta kjøretimer, det tar tid å bli en trygg sjåfør, vi har alle vært der!

Ikke gi opp, det er en fantastisk ting å ha førerkort og kunne kjøre hvor du vil, når du vil. Jeg bor i by, men det er så mye enklere å få gjort mange ærender med bil og også få kjørt varene helt hjem. 

Når du har fått lappen så må du kjøre mye, ikke la det gå lang tid mellom hver biltur. Kjør deg småturer og lengre turer, etterhvert vil du få bedre og bedre selvtillit som sjåfør. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du er bevisst på at du er udugelig som sjåfør er jo en prestasjon de fleste dårlige bilister ikke innehar. Sånn sett tror jeg du faktisk kommer til å bli over gjennomsnittet god til å kjøre bil.

Anonymkode: 9f460...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...