Gå til innhold

Samboer som aldri vasker


Mona26

Anbefalte innlegg

Gjest _Carine
1 time siden, Gud skrev:

Eller så kan HAN lage lister for hva som skal gjøres...

Det er ei løysing, men eg ser for meg at lista vil bli kort og mangelfull dersom han allerede ikkje ser ut til å vere klar over kva som må gjøras for at huset skal vere reint og fint. Dei fleste klare jo å reingjere etter seg sjøl, t.d etter at dei har laga seg mat.

TS, flytta han rett ut frå foreldra, eller har han budd aleine før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min tok fortsatt ikke ett tak etter å ha prøvd med lister og snakk.

Jeg tok en 2-3 ukers ferie fra all vasking og rydding etter han og etter det endra pipa seg :fnise:

Anonymkode: f6159...9c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, _Carine skrev:

Det er ei løysing, men eg ser for meg at lista vil bli kort og mangelfull dersom han allerede ikkje ser ut til å vere klar over kva som må gjøras for at huset skal vere reint og fint. Dei fleste klare jo å reingjere etter seg sjøl, t.d etter at dei har laga seg mat.

TS, flytta han rett ut frå foreldra, eller har han budd aleine før?

Mangelfull i følge kven? Dersom det er ei liste med oppgåver som mannen skal gjere, må det nesten vere opp til han kva som skal stå der. Det kan vere fint å bli minna på noko du sjølv vil ha gjort. Å bli minna på oppgåver du sjølv ikkje tykkjer er naudsynt derimot...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins jo flere måter å gjøre dette på. Du kan eventuelt slutte å vaske/rydde, se an om han liker at det er kjempegrisete, og så spørre om han vil ha det sånn.

Eventuelt, så tenker jeg, velg dine kamper med omhu. Du har valgt å flytte sammen med et annet menneske som kanskje ikke er like ryddig som deg, og da må man inngå kompromiss på noe. Jeg ville uansett rådet deg til å ta en snakk med han og si at DU ikke orker å leve i en grisebinge, og at han uansett må bidra til vanlig hygiene i huset og rydd opp etter seg selv. Si at du selv liker å ha det rent, og at du gjerne ønker at han bidrar. Velg de tingene som er viktigst for deg (grisete kjøkkenbenk, klær overalt f.eks osvosv) også får du heller prøve å være litt rund på de andre tingene, så lenge han gidder å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Carine
2 timer siden, Gud skrev:

Mangelfull i følge kven? Dersom det er ei liste med oppgåver som mannen skal gjere, må det nesten vere opp til han kva som skal stå der. Det kan vere fint å bli minna på noko du sjølv vil ha gjort. Å bli minna på oppgåver du sjølv ikkje tykkjer er naudsynt derimot...

Eg hadde iallefall meint det blei mangelfullt dersom mannen skulle få laga ei liste over oppgåvene sine, for hans meining om kva som er viktig og mi meining om kva som viktig at blir gjort for at huset skal vere reint og fint er ikkje like. Kvifor skal han få bestemma kva som skal stå på lista si, og skal då alt det han ikkje skriv på lista vere jobben til TS fordi han ikkje meiner det er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, _Carine skrev:

Eg hadde iallefall meint det blei mangelfullt dersom mannen skulle få laga ei liste over oppgåvene sine, for hans meining om kva som er viktig og mi meining om kva som viktig at blir gjort for at huset skal vere reint og fint er ikkje like. Kvifor skal han få bestemma kva som skal stå på lista si, og skal då alt det han ikkje skriv på lista vere jobben til TS fordi han ikkje meiner det er viktig?

Kvifor han skal få bestemme over seg sjølv? Fordi han er vaksen. Dersom han tykkjer det held å vaske golva kvar månad, medan ho vil ha det gjort kvar veke - kven skal bestemme? 

For å vere litt stigmatiserande... om han vil ha bilen polert kvar veke, må ho finne seg i å ta halvparten av rundene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Carine
4 timer siden, Gud skrev:

Kvifor han skal få bestemme over seg sjølv? Fordi han er vaksen. Dersom han tykkjer det held å vaske golva kvar månad, medan ho vil ha det gjort kvar veke - kven skal bestemme? 

For å vere litt stigmatiserande... om han vil ha bilen polert kvar veke, må ho finne seg i å ta halvparten av rundene?

Dersom ein flytter inn med kjærasten sin, så blir dei einige og tek hensyn til kvarandre. Det minsta ein kan forventa av ein vaksen mann (eller dame for den del), er at sambuaren reingjer og rydder etter seg når han/ho roter eller søler..

Og om bilen, det spørs på kven som eiger den ;) 

Endret av _Carine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisespikkeri! 

Men selvsagt skal TS ikke sette opp lister kun etter eget hode. Man blir først enige om standarden man ønsker å ha i leiligheten, dvs hvilket reinslighets og ryddighetsnivå man skal legge seg på, og så setter man opp lister som gjør det enklere for en mann som er blind for støv og skitt å gjøre jobbene til rett tid og på rett måte. 

Poenget her er at mannen ønsker å bidra, men roter og søler og vet ikke i hvilken ende han skal begynne i forhold til rydding. Så om man tar tak i ting på en positiv måte, uten mas, gneldring og klaging, så vil han få det verktøyet han trenger for å levere sin andel. Det er ikke sikkert det er viljen hans det står på! TS sier han er fantastisk ellers, så jeg ville gjort et hederlig forsøk i forhold til husarbeid og hva man skal bidra med. 

Enkelte menn er tydeligvis ikke ansvarliggjort hjemmefra, og det er lite fruktbart å sende han hjem til mamma med lapp rundt halsen! Så se heller på løsninger for å fikse problemet. 

"Vaskestreik" som en bruker her foreslår kan også være effektivt, men jeg ville satset på god kommunikasjon og lister først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Ja. Lag en liste over hva han skal og må gjøre, men kom ikke å syt, om han leier noen til å gjøre det som står på hans liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om enkelte (mann)folk rett og slett er litt dumme når det kommer til å ha det normalt reint? Skulle likt å se de hjem som det bor et slikt (mann)folk.  Men tror og håper de fleste (mann)folk har det reint hjemme. Er da ikke rakettforsking heller akkurat. Det er snakk om normal renslighet. Vann og såpe liksom! 

Anonymkode: dd0c7...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1980 brukte hver voksen kvinne daglig i gjennomsnitt 47 minutter på det Statistisk sentralbyrå kaller omsorgsarbeid. Gjennomsnittsmannen brukte 26 minutter, altså 55 prosent av kvinnens tidsbruk.

I 2010 hadde tiden kvinnen bruker på omsorgsarbeid sunket til 42 minutter. Gjennomsnittsmannens tidsbruk hadde økt til 31 minutter. Nå brukte han bare 11 minutter mindre enn kvinnen. Forskjellen var halvert.

Når det gjelder husholdsarbeid, som det heter i SSBs tidsbrukstudie, er tendensen den samme. I 1971 brukte gjennomsnittskvinnen mer enn dobbelt så mye tid som mannen, 5.55 timer mot 2.13, på å holde hjemmet i orden. 40 år senere er forskjellen nesten utlignet. Nå bruker kvinnen 3.50 og mannen 3.00 timer på slikt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

TS her. En liten oppdatering;  Tusen takk for mane gode tips! Har prøvd flere av dem uten å lissom være passiv-aggressiv mot ham: 

vaskestreik funket ikke. Han koser seg i grisebingen av en leilighet og blir det for ille samler han opp rusk og rask som han stapper inn i tilfeldige skuffer og skap. Eks; ; fant sikkert 30 brukte snus som lå løst i nattbordskuffen. Inni skuffen krøp små dyr som kosa seg i gammal snussaft.

Prøvde også å samle alt som lå slengt rundt i poser som jeg la ned i boden. Han la egentlig ikke merke til det -men da han først fant utav det, gikk han ned i boden, hentet posene pluss alt annet skrot ( typ julepynt) som han strødde rundt seg :P misstenker at han ikke ser rot fordi han ikke skjønner hvor mye arbeid som ligger bak. 

( han syns begge forsøkene var ganske morsomme i ettertid) 

Enden på visa ble at han punger ut for vaskehjelp hver 3. uke og etter tips fra dere har noen faste oppgaver; kaste søppel, skifte på senga, holde orden i kjøleskapet og pante flasker. Baby steps. :) neste mål er å treffe skittentøyskurven. :P

 

dette gjør ihvertfall at jeg er mindre sint og jeg ser at han prøver. 

Må bare understreke at dette er en voksen mann i 30 årene, jobber på kontor, har orden i økonomien og som har bodd for seg selv før -så jeg viste at han var rotete. Men viste ikke at han var totalt blottet for skam ift rot/gris og ha besøk. Han er veldig god og snill elles altså. Utenom vaskehjelp, betaler vi like mye for alt i husholdingen og eier boligen sammen. Vi jobber omtrent like mange timer i uka og tjener sånn ca det samme. 

Endret av Mona26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2016 den 13.50, Pås skrev:

Vi jobber like mye, men mannen min tjener ca 10 ganger så mye som meg! Klart jeg kompenserer ved å gjøre alt husarbeidet... 

Du tuller vel 😅

Anonymkode: 79a0d...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2016-10-26 den 14.02, Mousj skrev:

Han ser det ikke.

Du må derfor lære ham opp til hva som gjør at det ikke blir så rotete, f. eks. å ta posene og krydderne inn igjen i skapene med det samme, kaste skrell og embalasje underveis, og skylle av og sette bort. Sette barberskummet tilbake i skapet og skylle bort sjeggstubber. Treffe skittentøyskurven. Min erfaring er at det er det som aldri blir satt tilbake på plass som skaper rot, samt om man ikke tømmer vaskemaskinen, slik at disken blir full. Hvis du klarer å få ham til å forstå at det er lettere å "ikke rote" enn å rydde, så får han et mer bevisst forhold til sine egne skitne melkeglass og chipsposer, og du slipper å gnåle hele tiden.

Forhåpentligvis.

 

Klarer ikke å bli annet en dypt facinert over at det er mulig å være sammen med (og forhåpentligvis elske og begjære), et individ som må trenes/behandles som en, eeeeeh.... hund?!?!! :sjokkbla:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...