Gå til innhold

Hvorfor heter det EN kompliment?


Gjest Margit Spat

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat
6 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du kunne ha spart deg dei sitata, ingen er i tvil om kva dei to orda tyder.
Det som er saka, og som du sleipt nok unnlet å kommentere, er di feilaktige retting av mitt innlegg. Begge ordbøkene slår fast at komplement og kompliment ER SAME ORD, nett som eg nemnde ("i grunnen same ord").
Fint om du ein annan gong skriv om noko du  har greie på, kva nå det måtte vere. Eller i det minste er real nok til ikkje brått å skifte tema.

Det at to ord har samme opprinnelse, betyr ikke at de betyr det samme i dag. 

Språkrådet har skrevet en egen sak som bl.a. handler om kompliment/komplement. Se her. Det framgår vel ganske så tydelig at de ikke betyr det samme. Men for all del: det finnes nok av påståelige vesner som nekter å innse at de tar feil selv om de presenteres for klare fakta. :sarkasme: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du kunne ha spart deg dei sitata, ingen er i tvil om kva dei to orda tyder.
Det som er saka, og som du sleipt nok unnlet å kommentere, er di feilaktige retting av mitt innlegg. Begge ordbøkene slår fast at komplement og kompliment ER SAME ORD, nett som eg nemnde ("i grunnen same ord").
Fint om du ein annan gong skriv om noko du  har greie på, kva nå det måtte vere. Eller i det minste er real nok til ikkje brått å skifte tema.

Har du lest det som står underst, "Hele artikkelen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margit Spat skrev:

Det at to ord har samme opprinnelse, betyr ikke at de betyr det samme i dag. 

Språkrådet har skrevet en egen sak som bl.a. handler om kompliment/komplement. Se her. Det framgår vel ganske så tydelig at de ikke betyr det samme. Men for all del: det finnes nok av påståelige vesner som nekter å innse at de tar feil selv om de presenteres for klare fakta. :sarkasme: 

Du skriv om noko anna – kva orda tyder – og ingen er usamde i det. 
Om du forsøkjer å vere ærleg, vil du sjå at eg skreiv at det i grunnen er dei same orda. Og ordbøkene gjev meg heilt rett i det. Finn truverdige kjelder som seier at dei eigenleg ikkje er dei same orda, men har ulikt opphav, så skal eg trekkje tilbake det eg skreiv. Men det vil du ikkje klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Arabella skrev:

Har du lest det som står underst, "Hele artikkelen"?

Du gjer bare vondt verre. I staden for å ta ein ærleg "Ja, men..." prøvar du å dekkje over di flaue fadese ved ikkje å kommentere mine motargument i det heile, og i staden skrive om noko anna. Ynkeleg. Eg får freiste unngå den signaturen i framtida, og heller halde meg til anstendige innsendarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Knut Berg skrev:

Du gjer bare vondt verre. I staden for å ta ein ærleg "Ja, men..." prøvar du å dekkje over di flaue fadese ved ikkje å kommentere mine motargument i det heile, og i staden skrive om noko anna. Ynkeleg. Eg får freiste unngå den signaturen i framtida, og heller halde meg til anstendige innsendarar.

Jeg forstår ikke hva du mener. Hvilken flau fadese mener du jeg har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompliment

  1. Språk og litteratur
  2. Leksikografi
  3. Fremmedord

Innhold

Videre lesning

Uttale
-mˈaŋ
Etymologi
fra fr.

Kompliment, anerkjennende, smigrende ord for å uttrykke beundring, i eldre språk brukt om unødige, omsvøpsfulle talemåter, «dikkedarer», om bukking og neiing (i dans) og om uttrykk for høflighet eller ærbødighet.

 

komplement

  1. Språk og litteratur
  2. Leksikografi
  3. Fremmedord
Uttale
komplemˈent
Etymologi
av lat. 'fylle'

Komplement, et tillegg til eller utfylling av noe. Verbform: komplementere.

Komplement brukes også som fagterm med spesifikke, men adskilte, betydninger innen grammatikkmatematikk og medisin.

 
 
Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Jeg trodde da vitterlig at det heter "ett kompliment" :klo:

Anonymkode: f6bb2...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg trodde da vitterlig at det heter "ett kompliment" :klo:

Anonymkode: f6bb2...482

Sitat fra innlegg nr. 21 (Margit Spat):

Språkrådet har skrevet en egen sak som bl.a. handler om kompliment/komplement. Se her. Det framgår vel ganske så tydelig at de ikke betyr det samme. Men for all del: det finnes nok av påståelige vesner som nekter å innse at de tar feil selv om de presenteres for klare fakta. :sarkasme: 

 
 

 

Endret av Arabella
Nødvendig tilføyelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...