Gå til innhold

Lottogevinst ødelegger forholdet.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Nei jeg påstår ikke at jeg SKAL ha pengene, men luftet bare mine tanker. Hadde dere f.eks. syntes det var ok å leve i et forhold dere dere omtrent gikk i null hver måned, mens samboer hadde 15000 mer å rutte med hver måned? Jeg sier ikke at det er galt, men prøver å være ærlig her.... og ja, det plager meg.

Anonymkode: bca9d...11b

Normale oppegående mennesker deler på godene i et parforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lottogevinsten syns jeg er helt greit at han ikke rører. Jeg hadde derimot et stort problem med en samboer som er enten gjerrig og/eller tankeløs. Når han tjener såpass mye bedre syns jeg det er rart at han ikke ønsker at samboeren har det godt. Jeg lurer på om dere har en livstil tilpasset hans inntekt, den burde vært tilpasset din slik at du har mer penger til overs etter utgiftene er betalt.

Anonymkode: 6ed22...c67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Jeg spurte én gang om han så for seg at noe av dette kunne brukes til vårt fellesskap? Da svarte han nei, og sa "det kan jo bli slutt en dag".....

 

Anonymkode: bca9d...11b

For meg høres det ut som om han har tenkt tanken allerede, ellers hvorfor si noe sånn?

Jeg mener ikke at pengene skal deles i to og du får halvparten av gevinsten eller noe. Men er man samboere så synes jeg at man skal ha felles økonomi. Nå har dere bestemt at dere skal ha delt men jeg kunne likevel ikke sett på at min samboer ikke hadde råd til noen ting mens jeg svidde av penger.

Jeg er i ett forhold hvor typen tjener mye mer enn meg. Faktisk likt som deg, jeg ligger på rundt 3000 og han har 15.000 etter at ting er betalt. Jeg ber ikke om ting eller krever at penger brukes på en spesiell måte. Men hvis jeg ønsker meg noe som vil ha behov for "hans" penger så er det ikke en diskusjon engang, mer "er det ok om vi bruker så mye penger nå?"

Anonymkode: 4555d...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det øvrige er egne penger, og vi har avtalt at hva den andre bruker pengene på er ikke den andres sak.

(...)

Nå har det seg slik at han nettopp har vunnet et stort beløp i lotto. Det er over 2 millioner..... Penger han tenker å kun bruke på seg selv.

Anonymkode: bca9d...11b

Det er helt greit at han bruker hele beløpet på seg selv når dere har separat økonomi. Er selvfølgelig lov å håpe og ønske at han skal dele med deg, men det kommer åpenbart ikke til å skje. Ville jeg gjort det samme som ham om jeg vant? Nei. Jeg elsket samboeren min, vi skulle bli gamle sammen. (Hun døde for kort tid siden.) Hadde jeg vunnet eller arvet penger ville vi delt det, for vi hadde felles økonomi.

Når man mener alvor med en dame, så stikker man ikke tåa uti og ser hvordan det går, - man hopper i det med begge bena, man går all in og bruker penger på henne med den største selvfølge - for hun er verdt det. Den mannen du bor med har ingen planer om å bli gammel med deg. Sorry.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har 2000 kr igjen når mat og faste utgifter er betalt, må du ikke snu på krona altså. Uansett, det å bruke penger kun på seg selv og aldri noe felles, er sært i et samboerskap.... Men når det gjelder lottogevinsten må han få spare den om han vil. Det var han som vant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel spurt meg selv hva dette samboerskapet handlet om for lenge siden, gevinsten har bare satt spørsmålet på spissen. Høres ikke ut som at dere har felles fremtid som mål.

Anonymkode: b7a32...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det hadde vært meg ville jeg også beholdt en andel av pengene til privat sparefond. Men ville såklart ikke nølt med å kjøpe det som trengtes av eventuelt ny sofa eller ny garderobe, betalt ut hele eller deler av gjeld vi måtte ha (hadde ikke betalt samboers private gjeld på mange hundre tusen men f eks kredittkort gjeld som er brukt på oss) og tatt med kjæresten på en skikkelig luksusferie og sørget for at vi hadde alt vi trengte og litt til i ny og ne. Om typen din skal sitte å ruge på alle disse pengene for seg selv med den innstillinga om at det jo kan bli slutt en dag, ville jeg følt meg helt utrygg som dama hans siden han nesten rett ut sier og viser at han ikke vil investere i deres fremtid,  ergo han ser ikke dere i den evige fremtid.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han høres ut som en kjip grisking som ikke har omsorg for deg.

Anonymkode: b4a8f...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer har felles økonomi, ikke sånn helt hunde prosent nøyaktig der vi betaler 50/50 husleie og så videre, vi tar det ganske chill på den fronten og betaler hverandres regninger her og der. Vi tjener så og si likt. Dersom jeg hadde vunnet i lotto hadde jeg delt litt med min samboer, spesielt om han hadde dårlig råd, men ville satset mest på sparing til felles hus for eksempel når det er snakk om slike summer.

Og som nevnt, dere er jo ikke gift, så teknisk sett kan han gjøre som han vil. Jeg hadde nok reagert litt selv hvis min samboer vant og ikke ville delt dersom jeg hadde dårlig råd, spesielt når vi allerede har hatt felles økonomi, så jeg forstår frustrasjonen din. Vet ikke hva mer jeg kan si om dette, håper det ordner seg :)

Endret av infectedsopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han spart det meste av overskuddet, gitt penger til sine evt. barn, til veldedighet eller investert i for eksempel en hytte, så helt ok for meg. Men, å leve i sus og dus UTEN meg, det hadde vært dumpegrunn. Lottogevinsten er bare en bagatell, tror de fleste ville valgt å ikke dele den, to millioner er ikke mange kronene egentlig. Men klart jeg ser den, nå blir forskjellen enda mer tydelig. Har hatt høyest inntekt i perioder jeg også, vi hadde faktisk felles økonomi selv om. Men har vært sammen med en med så mange penger at han faktisk virket paranoid og lurte på om det var han eller pengene jeg elsket. (jeg så aldri noe til hans penger egentlig, er vant til å klare meg selv)

Og til dere i tråden som mener to tusen i pluss i måneden er mye. Det er ikke det. For tiden lever jeg på budsjett, og har cirka to tusen å bruke på meg selv. Det er bedre enn ingenting, men sannelig ikke mye. Nesten så man ikke har råd til å være sosial, heldigvis har jeg venner som ofte gir meg mat og sånn. (ja, er vel bortskjemt, eller heldig, men jeg gir tilbake når jeg har noe til overs, det kalles vel bytte-kultur, men merkelig at venner kan være så rause, mens samboere ikke kan?)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er uvesentlig om 2000 kr i mnd er mye eller ikke. Det er et samboerpar med svært ulik inntekt og hvor den med mest inntekt heller koser seg alene framfor å dele pengene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker å ha en samboer hvis han uansett skal leve som om han er singel. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 millioner er mye penger, men ikke veldig mye sånn sett når man først er så heldig å vinner. Hadde jeg hatt samboer hadde jeg beholdt pengene selv. De kan komme godt med en dag. Kanskje vil han invistere i noe? Jeg ville virkelig ikke laget for mye oppstyr av det. Men at han burde ta deg med på spa weekend, å spandere noe fint på deg, det syntes jeg han burde.

Anonymkode: 36c29...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du ikke kan være med han på ferier fordi du ikke har penger til det, mens han kan reise hvor han vil når han vil?

Gjør det så vondt for han å bruke penger på deg at han ikke kan feriere med deg?

Det kan se ut som om dere har en økonomisk ordning som er til hinder for å ha ett godt kjærlighetsliv sammen, rett og slett fordi du ikke har pengene som gir adgang til hans verden. Ubalansen er helt ubalansert. Jeg tror dere skal splitte opp, men selg boligen, ikke gi bort din halvpart til takst, fordi takst trolig ligger langt under det boligen vil gå for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes egentlig det er uvesentlig om 2000 kr i mnd er mye eller ikke. Det er et samboerpar med svært ulik inntekt og hvor den med mest inntekt heller koser seg alene framfor å dele pengene sine. Jeg skjønner ikke hvorfor han ønsker å ha en samboer hvis han uansett skal leve som om han er singel. 

Jeg er enig.

Et samliv i to forskjellige økonomiske verdener og klasser blir litt rart og delt. Men allikevel, det er jo ikke helt uvanlig at lorden står i med hushjelpa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært sammen i 3 år, samboere i 2 av de. Har blitt enige om helt separat økonomi, og deler bare på fellesutgiftene som huslån (50/50, siden vi eier en halvpart hver), strøm, etc.. Maten fordeles 60/40 siden han spiser mer.

Det øvrige er egne penger, og vi har avtalt at hva den andre bruker pengene på er ikke den andres sak.

Vel, nå har det seg slik at jeg har ganske lav lønn, og når jeg har betalt inn mitt bidrag til felleskassen, har jeg ca. 2000 kroner igjen til å bruke på meg selv, dvs. klær, spise ute med venninner etc. Han har høy lønn og har ca. 15000 igjen på bok etter fellesutgiftene er betalt. Og han vet å bruke dem. Han er ofte ute med kompiser og klan svi av tusenvis av kroner på en helg, på alkohol, middag etc. Han drar minst 5 ganger i året til Liverpool for å se fotballkamp. Dette har jeg etterhvert lært meg å leve med, siden jeg tross alt også ville ha separat økonomi, selv om jeg synes det er fryktelig vanskelig å se at han lever i "sus og dus" med masse penger, mens jeg må snu på krona for å få det til å gå rundt.

Nå har det seg slik at han nettopp har vunnet et stort beløp i lotto. Det er over 2 millioner..... Penger han tenker å kun bruke på seg selv. Han sier han skal sette mesteparten av til sparing til fremtiden for å sikre seg og evt. barn. Ikke EN gang har han antydet at jeg skal få noe av disse pengene. Jeg føler at dette tærer på mine følelser for han, og jeg frykter at dette går mot slutten. Jeg spurte én gang om han så for seg at noe av dette kunne brukes til vårt fellesskap? Da svarte han nei, og sa "det kan jo bli slutt en dag".....

Er det feil av meg å tenke slik? Ja, det er hans penger, og hans premie, men jeg er tross alt hans samboer. Er det egoistisk av meg å tenke at han burde gi meg noen kroner av gevinsten?

Anonymkode: bca9d...11b

Jeg synes det høres veldig spesielt ut. Jeg og min samboer deler husleie,strømutgifter osv, ellers har vi separerte kontoer.

Vi har begge snakket om hva vi ville brukt pengen på om vi vant i lotto. Jeg ville satt av masse til sparing, men hadde selvfølgelig dratt på en lang drømmeferie som jeg spanderte på meg og min kjære, handler jo om at vi to skal kose oss når det er har skjedd noe bra i livet vårt. Det handler jo ikke om at du vil rane han for de pengen han har, men mer at du savner at han har et ønske om å dele med deg. Man deler jo og er raus med dem man er glad i , og det føler du tydelig ikke skjer i deres tilfelle..Jeg synes ikke du er egoistisk, men du får opp røde flagg, da han ikke tar deg med i beregningen en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke noen rett på hans penger. Men jeg ville uansett sett dette som et signal om hvor dere står.

Det høres ut som den klassiske samboerfella der kvinnen ser på det som et steg mot en fremtid sammen, mens han ser på det som en grei midlertidig sak - jevnlig sex med en roommate. 

Anonymkode: 2ff60...a66

Finnes det ikke feminister lengre? Menn ser på sin partner som likeverdig, ikke som et barn eller en porselendukke de må ta vare på. Vi har kommet såppass langt at kvinner både kan, og er forventet, å tjene til livets opphold selv. Framtiden til ethvert individ er nå avhengig av egen innsats, kvinner er ikke lengre avhengig av at en mann skal forsørge dem. Hvorfor omfavnes ikke denne friheten? Denne fantastiske muligheten? Du trenger ikke gå mange år tilbake før kvinner ikke hadde mulighet til å jobbe eller styre sin egen fremtid.

Menn omfavner feminismen, vi vil ha en likeverdig partner, ikke et barn vi må passe på og gi lommepenger til. Eventuelt en hore vi betaler for sex, selvsagt finnes det noen menn som er tilbøyelig for det, men slike menn ønsker jo ikke kvinner. Den kognitive dissonansen er sjokkerende.

Hvorfor skal hun ødsle bort lottogevinsten hans? Det eneste fornuftige å gjøre med en slik gevinst er å investere den og bruke avkastningen, eller bruke den for å redusere gjeldsbyrden. Begynner du å gi bort penger i hytt og gevær er du blakk på et øyeblikk. Å gi til samboer og ikke til familie er også et minefelt mange ikke vil gå inn i.

På mange måter hadde Freud rett, menn vil bli elsket ubetinget som de tilsynelatende ble av sin mor (denne kjærligheten er selvsagt bare en illusjon, men minnene og ideen om det er ekte). Da mister man fort respekten for en kvinne som er ute etter å berike seg selv, er ikke å bli elsket av sin partner nok? Hvorfor fortjener dere å få penger bare for å eksistere? Hvis du ikke tjener nok, kan du skylde på deg selv, og du kan løse det selv. Jobb mer, bytt jobb, skaff en brukbar utdanning. Selvsagt tjener man dårlig hvis man tar fem års studie i helseassistering eller hva det nå enn er fjottskapet folk utdanner seg til i dag for å leve i fattigdom.

Ta ansvar for egent liv, ikke projiser dine problemer over på partneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Fornuftens Vokter skrev:

Finnes det ikke feminister lengre? Menn ser på sin partner som likeverdig, ikke som et barn eller en porselendukke de må ta vare på. Vi har kommet såppass langt at kvinner både kan, og er forventet, å tjene til livets opphold selv. Framtiden til ethvert individ er nå avhengig av egen innsats, kvinner er ikke lengre avhengig av at en mann skal forsørge dem. Hvorfor omfavnes ikke denne friheten? Denne fantastiske muligheten? Du trenger ikke gå mange år tilbake før kvinner ikke hadde mulighet til å jobbe eller styre sin egen fremtid.

Menn omfavner feminismen, vi vil ha en likeverdig partner, ikke et barn vi må passe på og gi lommepenger til. Eventuelt en hore vi betaler for sex, selvsagt finnes det noen menn som er tilbøyelig for det, men slike menn ønsker jo ikke kvinner. Den kognitive dissonansen er sjokkerende.

Hvorfor skal hun ødsle bort lottogevinsten hans? Det eneste fornuftige å gjøre med en slik gevinst er å investere den og bruke avkastningen, eller bruke den for å redusere gjeldsbyrden. Begynner du å gi bort penger i hytt og gevær er du blakk på et øyeblikk. Å gi til samboer og ikke til familie er også et minefelt mange ikke vil gå inn i.

På mange måter hadde Freud rett, menn vil bli elsket ubetinget som de tilsynelatende ble av sin mor (denne kjærligheten er selvsagt bare en illusjon, men minnene og ideen om det er ekte). Da mister man fort respekten for en kvinne som er ute etter å berike seg selv, er ikke å bli elsket av sin partner nok? Hvorfor fortjener dere å få penger bare for å eksistere? Hvis du ikke tjener nok, kan du skylde på deg selv, og du kan løse det selv. Jobb mer, bytt jobb, skaff en brukbar utdanning. Selvsagt tjener man dårlig hvis man tar fem års studie i helseassistering eller hva det nå enn er fjottskapet folk utdanner seg til i dag for å leve i fattigdom.

Ta ansvar for egent liv, ikke projiser dine problemer over på partneren.

Når du blir litt mer voksen, så inkluderer du konseptet "familie" inn i kalkulasjonen din. 

Anonymkode: b7a32...15f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fornuftens Vokter skrev:

Hvis du ikke tjener nok, kan du skylde på deg selv, og du kan løse det selv. Jobb mer, bytt jobb, skaff en brukbar utdanning.

Det argumentet faller på sin egen urimelighet. Alle kan ikke være IT-konsulenter, advokater eller leger. Noen må faktisk sitte i kassa på Rema, vaske kontorgulv eller skifte bleien din når du engang havner på sykehjem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er samboere ja

Han er egoistisk som ikke deler no..

 Hadde tenkt over dette forholdet

Anonymkode: 0184c...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du leve slik resten av livet? Hvis ikke bør du begynne å se deg om etter noen andre før du blir for gammel.

Anonymkode: bbc62...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...