Gå til innhold

barnevernet og fosterhjem


lokmeister2016

Anbefalte innlegg

1 time siden, slagelse skrev:

Når Barnevernet plasserer barn i fosterhjem kan det være fordi at Barnevernet hadde lovet det paret et barn. Barnevernet har en lang historie bak seg med mange saker hvor de bevisst svikter barn og deres familie. Når Barnevernet plasserer barn i fosterhjem blir det ansett som å "redde barn". Sannheten er at det ligger mye penger i dette både for fosterfamilien og Barnevernet. Barnevernet har for vane å ikke vurdere andre familiemedlemmer i slike saker, som onkler, tanter eller besteforeldre. Alle bånd blir kuttet. Og rettighetene som familien har informerer ikke Barnevernet om. Barnevernet skulle vært reformert, og de skulle hatt en overvåkningsanstalt som undersøkte deres arbeid før det blir iverksatt. 

Ok. Nå må du nesten fortelle meg hvordan barnevernet (kommunen) kan tjene penger på å plassere barn I fosterhjem.  Du vet at man må betale fosterhjemmet for dette (i tillegg til administrative utgifter med å følge opp). Du sier jo også selv at fosterhjemmet tjener på dette (vi har nok litt ulike definisjoner på hva som er mye penger dog....). Hvordan kan man tjene  penger på å betale for en tjeneste?  Jeg ser dette gjentas om og om igjen og ingen av dem som kritiserer bruk av fosterhjem klarer å hoste opp et regnestykke eller dokumentasjon på hvordan man kan tjene penger på å sette barn i fosterhjem. 

Venter i spenning!

Anonymkode: 7c66e...e29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Nå må du nesten fortelle meg hvordan barnevernet (kommunen) kan tjene penger på å plassere barn I fosterhjem.  Du vet at man må betale fosterhjemmet for dette (i tillegg til administrative utgifter med å følge opp). Du sier jo også selv at fosterhjemmet tjener på dette (vi har nok litt ulike definisjoner på hva som er mye penger dog....). Hvordan kan man tjene  penger på å betale for en tjeneste?  Jeg ser dette gjentas om og om igjen og ingen av dem som kritiserer bruk av fosterhjem klarer å hoste opp et regnestykke eller dokumentasjon på hvordan man kan tjene penger på å sette barn i fosterhjem. 

Venter i spenning!

Anonymkode: 7c66e...e29

Det er fordi at det koster mer med hjelpetiltak over tid enn det koster å ha barna i fosterhjem. Er du forresten den useriøse brukeren som angrep meg i en annen diskusjon forleden om tvillingsaken med Stange barnevern? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2016 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Barnevernet står over for en stor omveltning.

Nei, det gjør nok ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2016 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Du skriver at den eneste feilen BV gjør er at de griper inn for sjeldent. Men det er ikke den eneste feilen de gjør. Har ingenting å be om unnskyldning for, jeg vet fra tidligere "diskusjoner" at du ikke har filla peiling og at du er en generell synser uten en eneste referanse. Om noen skal be om unnskyldning er det vel deg for å kalle alle som ikke er enig med deg for løgnere, både til TS og en rekke andre. Hva vet du om at hun overdriver? Ikke en dritt!! 

Anonymkode: 891ce...078

Du er herved tatt i blank løgn. Hvorfor lyver du konsekvent? Det er et direkte personangrep når du lyver om hva jeg har skrevet og kommer med grove beskyldninger. Hvorfor tillater moderatorene at slike som deg misbruker AB-funksjonen til å spre grove løgner om andre?

For ordens skyld avslørte jeg den grove løgnen din her, og jeg dokumenterer at du lyver.

Om TS overdriver med historien sin eller ikke vet jeg ikke, men hun overdriver med angrepene sine mot BV generelt. Med hatet som blir sendt mot BV.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, slagelse skrev:

Det er fordi at det koster mer med hjelpetiltak over tid enn det koster å ha barna i fosterhjem. Er du forresten den useriøse brukeren som angrep meg i en annen diskusjon forleden om tvillingsaken med Stange barnevern? 

 

Jeg har aldri vært i diskusjon med deg og er relativt ny bruker her.  Har ikke vært i noen diskusjon om tvillinger.

Du hører selv at du snakker mot deg selv? Du sier at man tjener på å ha barn i fosterhjem. Og at fosterforeldre tjener seg rike på å ha fosterbarn. Men at grunnen til at kommunen tjener penger på fosterhjem er at det er enda dyrere med andre hjelpetiltak (over tid). 

1) gitt at det du sa stemmer hadde fosterhjem gjort at barnevernet SPARTE penger. Som virkelig er noe helt annet enn å tjene penger. 

2) hvirdan kan hjelpetiltak mot hjemmet være dyrere enn å lønne fosterforeldre? Hva slags tiltak er det du ser for deg at en familie trenger som koster mer enn den kompensasjonen fosterfamilien får? 

3) slår ikke argumenter om at det er dyrere å sette inn hjelpetiltak mot hjemmet i hel hele argumentet om at det å være fosterforeldre er så ekstremt godt betalt?

Anonymkode: 7c66e...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2016 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Jabx, barnevernet gjør andre feil enn å ikke gripe inn der de burde også. Selvfølgelig er det ikke sånn at feilene kun går den ene veien.  Hadde det vært sånn hadde man jo ikke trengt verken fylkesnemnda eller retten for å vurdere grunnlaget for omsorgsovertakelse.

Alt dette er bare svada og gjentakelser av ting som er svart på alt. Faktum er at du løy om hva jeg skrev, som dokumentert her. Du velger å skrive et ekstremt langt innlegg fullt av tåkeprat i stedet for å faktisk svare på det jeg skriver.

Sitat

Det er et veldig stort inngrep mot barn å fjerne dem fra mennesker de har bodd sammen med hele livet, enten dette er biologiske foreldre eller andre. Og det sier seg sev at man ikke skal gjøre det helt uten videre og på bakgrunn av en enkelt bekymringsmelding og uten bevis.

BV fjerner ikke barn fra foreldrene uten videre og på bakgrunn av en enkelt bekymringsmelding uten bevis. Skjerpings.

Sitat

Det er så enkeltsom at man ikke uten videre kan avsløre hvem som lyver og hvem som snakker d sant.  Forskning sier at man i snitt treffer i 54% av tilfellene. Man kunne nesten like gjerne kastet mynt, den som lyver best eller har den beste advokaten eller støtteapparat vinner.

Nå er det slik at det er flere ting man kan se på enn bare påstander fra ulike mennesker. Men dette er bare en avsporing.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.10.2016 den 19.35, Tutte skrev:

Hvis fosterhjemmet ikke er egnet er det BV sin jobb å gjøre noe med dette, evt finne et nytt fosterhjem. Her har BV i så fall sviktet hvis det er slik.

Ja, det er BV sin jobb. Poenget er at det ikke er BV eller omsorgsovertakelsen som er problemet, men selve fosterhjemmet. Omsorgsovertakelsen i seg selv blir ikke en gal beslutning fordi fosterhjemmet er dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2016 den 21.21, lokmeister2016 skrev:

Nå syns jeg mange her er sykt slemme, de jeg har opplevd er ikke løgn!! og jeg slet med selvmordstanker store deler av oppvesten min .. pga mobbinga hjemme hos fosterfamilie!! skjerp dere folkens, makan til frekkhet og angreipe meg personlig bare fordi jeg deler meningene mine.

Jeg kan ikke se at det er så mange som har sagt at det du skriver er løgn. Løgnene dine kommer når du begynner med nedrige angrep på BV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 7.59, Leonaen skrev:

Jaja... Man tolker forskjellig. TS har vært i en sårbar situasjon mesteparten av oppveksten sin. Hun er skuffet over systemet. Vi vet ikke hele situasjon. Vi hat heller ikke vært i hennes situasjon. Det går an å prøve å ha en viss forståelse for hva hun tenker, være åpen for at det faktisk er mange som har det slik. Føler seg sviktet på flere måter. Samtidig er det viktig å se at barnevernet har gjort mye godt og ha tillit til etaten. Det går an å forsvare etaten på en mer riktig måte, samtidig som man har forståelse for den andre siden. 

Når hun går såpass skyhøyt ut med så grove angrep på BV og så bastante påstander så må hun regne med å få svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 13.02, Angelheart2 skrev:

Hvordan tenker du at barnevernet skulle kunne gjøre noe med dette dersom de ikke visste om at du ble mobbet?
Det er jo ikke slik at barnevernet vet alt om hva som foregår hjemme hos forsterfamiliene, de er avhengige av at noen faktisk sier i fra dersom det skjer ting som ikke burde skje.
Det er kjempetrist at du opplevde en så trist barndom, men jeg ser ikke helt hva barnevernet kunne gjort annerledes i akkurat ditt tilfelle.

Man bør kanskje ta hensyn til at barn i fosterhjem er i en meget sårbar situasjon, og prøve å utforme flere tiltak for å kunne følge opp tettere. Men det er naturligvis grenser. Man vil aldri kunne hindre noe 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, slagelse skrev:

Når Barnevernet plasserer barn i fosterhjem kan det være fordi at Barnevernet hadde lovet det paret et barn. Barnevernet har en lang historie bak seg med mange saker hvor de bevisst svikter barn og deres familie. Når Barnevernet plasserer barn i fosterhjem blir det ansett som å "redde barn". Sannheten er at det ligger mye penger i dette både for fosterfamilien og Barnevernet. Barnevernet har for vane å ikke vurdere andre familiemedlemmer i slike saker, som onkler, tanter eller besteforeldre. Alle bånd blir kuttet. Og rettighetene som familien har informerer ikke Barnevernet om. Barnevernet skulle vært reformert, og de skulle hatt en overvåkningsanstalt som undersøkte deres arbeid før det blir iverksatt. 

Barnevernet kan ikke love noen noe barn.

Hvordan er det penger i plassering o fosterhjem for barnevernet?

Du prater bare tull. Det er flere kontrollinstanser som etterprøver BVs arbeid. Så kryp tilbake under steinen din, du.

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnevernsbarn selv. Jeg har bodd på instutisjon og fosterhjem. Fosterhjemme utførte også forskjellsbehandling, til slutt ble vi flyttet. Så for de som ikke tror det er mulig vet ikke hva de prater på. Men jeg vet også det at hadde det ikke vært for barnevernet så hadde jeg trolig ikke levd i dag. Jeg har mange år som som barn som er ødelagt. Men det er sånn det er. Barn trenger et vern uten tvil!!! 

Anonymkode: 88abe...fdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, slagelse skrev:

Det er fordi at det koster mer med hjelpetiltak over tid enn det koster å ha barna i fosterhjem. Er du forresten den useriøse brukeren som angrep meg i en annen diskusjon forleden om tvillingsaken med Stange barnevern? 

Hvordan kan hjelpetiltak, som gjerne er ting som følges opp regelmessig men ikke 24/7 (altså det bruker ikke ressurser 24/7), mens fosterhjem koster penger 24/7. Da har man noen med ansvar for barnet 24/7 med konstant oppfølging. Dette koster.

Du og dine meningsfeller er jo flinke til å påstå at fosterforeldre tjener så voldsomt myte på dette. Og plutselig påstår du at det er kjempebillig?

EPIC FAIL.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnevernsbarn selv. Jeg har bodd på instutisjon og fosterhjem. Fosterhjemme utførte også forskjellsbehandling, til slutt ble vi flyttet. Så for de som ikke tror det er mulig vet ikke hva de prater på. Men jeg vet også det at hadde det ikke vært for barnevernet så hadde jeg trolig ikke levd i dag. Jeg har mange år som som barn som er ødelagt. Men det er sånn det er. Barn trenger et vern uten tvil!!! 

Anonymkode: 88abe...fdd

Du representerer den absolutte majoriteten av barnevernsbarn. Det er vanskelig å finne noen som mener det var galt av BV å overta omsorgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, slagelse skrev:

Da håper jeg at du vet hvor heldig du var og fortsatt er. Da valgte Barnevernet å la deg være i fred. Det skal du være glad for. :)

Hvorfor skal jeg være spesielt glad for det? Hadde de ikke ville latt meg "være i fred" så hadde det jo garantert vært en grunn til det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, jabx skrev:

Alt dette er bare svada og gjentakelser av ting som er svart på alt. Faktum er at du løy om hva jeg skrev, som dokumentert her. Du velger å skrive et ekstremt langt innlegg fullt av tåkeprat i stedet for å faktisk svare på det jeg skriver.

BV fjerner ikke barn fra foreldrene uten videre og på bakgrunn av en enkelt bekymringsmelding uten bevis. Skjerpings.

Nå er det slik at det er flere ting man kan se på enn bare påstander fra ulike mennesker. Men dette er bare en avsporing.

 

 Nei, det er ikke bare svada. 

Og nei, I noen saker er det kun ord mot ord og ingen fysiske bevis på noe som helst.  Og du har ekstremt liten peiling på barnevernssaker om du tror at bv kun henter barn etter nøye vurdering av bevis og ikke etter kun en bekymringsmelding. Har du hørt om akuttvedak? 

Forøvrig tror jeg at du blander meg og en annen AB om du mener det svaret lengre oppe var til meg.

Og det er fullstendig uinteressant å diskutere med deg all den tid det er tydelig at du mener du har hele vettet og at alt som vagt taler mot det du mener er svada og løgn.

Sånn.Du skal slippe flere lange svar fra meg. Det er mer fruktbart å snakke til veggen.

Anonymkode: 7c66e...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, jabx skrev:

Du representerer den absolutte majoriteten av barnevernsbarn. Det er vanskelig å finne noen som mener det var galt av BV å overta omsorgen.

Overhodet ikke. Foreldrene til barna mener i sikkert 90% av tilfellene at omsorgsovertakelse er feil, fordi de er totalt blottet for selvinnsikt. 

Anonymkode: 2cdd1...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Foreldrene til barna mener i sikkert 90% av tilfellene at omsorgsovertakelse er feil, fordi de er totalt blottet for selvinnsikt. 

Anonymkode: 2cdd1...a3e

Ja det er mange som fullstendig  mangler selvinnsikt.  Og alle dem som automatisk tror alt det andre sier fordi de har en kjip opplevelse selv. Jeg begriper ikke at noen står på barrikadene for mennesker som for alt de vet har banket ungene eller latt dem gå for lut og kaldt vann. Det er særdeles få som vil innrømme at de er en dårlig mor/far (og det er dem som ber om frivillige tiltak fordi de ser at de ikke fikser jobben som foreldre).

 

Selvfølgelig gjør barnevernet feil. Og selvfølgelig blir foreldre som opplever det sinte og bitre. Men det er en laaaang vei fra "barnevernet gjorde feil i min sak" til "barnevernet gjør alt feil og ingen barn burde fjernes fra foreldrene sine uanfaen sett". Jeg har sett enkelte som hyler om "slemme bv" legge ut videoen og innlegg som støtter oppdragervold.  Fordi ungene var "snillere før i tiden". En av disse som profilerer seg sterkt i "kampen mot barneverbet" la feks ut en video av typen "gutt forteller politiet at mor slår,  politiet tar gutten med hjem til  mor og ver ham slutte å klage og i stedet oppføre seg så han slipper juling". Jada  

Jeg mener likevel at barnevernet trenger en gjennomgang og at det bør endres på en del rutinerog prosedyrer. For barnas skyld, ikke foreldrenes.

Anonymkode: 7c66e...e29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, jabx skrev:

Ja, det er BV sin jobb. Poenget er at det ikke er BV eller omsorgsovertakelsen som er problemet, men selve fosterhjemmet. Omsorgsovertakelsen i seg selv blir ikke en gal beslutning fordi fosterhjemmet er dårlig.

Nå kan det hende at jeg har oversett noe i denne tråden, men har ikke fått inntrykk av at det var selve omsorgsovertakelsen i dette tilfellet som var det største problemet. Det var fosterhjemmet hun ble plassert i og hvordan hun ble behandlet der. Om BV hadde fulgt opp mye tettere så kunne kanskje dette vært unngått. Med tettere oppfølging vil slike tilfeller fanges opp fortere. Om ikke alt fanges opp, så iallefall mye mer.

Og en annen ting, selvfølgelig vil det føles som et stort svik for et barn å bli fjernet fra sine foreldre for så å komme til et hjem hvor det heller ikke er bra.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnevernsbarn selv. Jeg har bodd på instutisjon og fosterhjem. Fosterhjemme utførte også forskjellsbehandling, til slutt ble vi flyttet. Så for de som ikke tror det er mulig vet ikke hva de prater på. Men jeg vet også det at hadde det ikke vært for barnevernet så hadde jeg trolig ikke levd i dag. Jeg har mange år som som barn som er ødelagt. Men det er sånn det er. Barn trenger et vern uten tvil!!! 

Anonymkode: 88abe...fdd

Jeg er helt enig i at barn trenger et vern, et barnevern. Men det betyr ikke at Barnevernet vi har i dag er det som skal til. Når Barnevernet fatter sine vedtak skal vi ikke stole på at de har gjort sine undersøkelser. De får papirer, de leser dem og deretter fatter de sine vedtak. Vi kan ikke regne med at de har snakket med alle involverte eller barna/barnet det gjelder. Jeg var også innunder Barnevernet når jeg var liten. Og jeg vet hva Barnevernet er i stand til av grove svik. Jeg vet også Barnevernet noen få ganger kan gjøre det de skal, men desverre er det for sjelden. Det største behovet for barn er å bli sett og hørt. Dette innebærer å tro på barna og gjøre det som er best for dem. Ikke ignorere dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...