Gå til innhold

Er det svigers eller jeg som er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10/24/2016 den 17.14, AnonymBruker skrev:

Vil bare påpeke at moren ikke er alene op juleaften.  Det har kommet frem at hun også skal feire jul sammen med andre familiemedlemmer noe som vanskeliggjør at hun kan komme til de. 

Anonymkode: 1803e...794

Det er irrelevant! Ts drar sjelden til hjemtraktene sine, og det er kun til jul hun har muligheten til å møte hele familien. Samboeren hennes kan møte hele sin familie stadig vekk, som til bursdager, påske, 17 mai osv.

Anonymkode: 2364c...dbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Må tsfeire med sine perifere slektninger? De viktigste er vel hennes foreldre og evt besteforeldre om de lever. Og for barnet er jo farmor og farfar nærmere enn grandtanten på morssiden

Ts må nok ikke det, men ønsker det. Jeg fatter ikke st folk bare kan forstå og resperktere dette parets valg? De begge ønsker og feire med den delen av slekten de aldri ser ellers, men svigers bor rett ved. Skjønner valget til ts veldig godt, og mener svigers er urimlige her. Hadde flydd i flist om noen hadde forelsått at mitt barn skulle feire med andre enn foreldrene, altså begge så sant man er i lag. Særlig første julen. Besteforeldre er nettopp det, besteforeldre. Svigers her får alle andre høytider samt bursdager, så de har ingenting og klage over.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, October 25, 2016 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Det er irrelevant! Ts drar sjelden til hjemtraktene sine, og det er kun til jul hun har muligheten til å møte hele familien. Samboeren hennes kan møte hele sin familie stadig vekk, som til bursdager, påske, 17 mai osv.

Anonymkode: 2364c...dbe

Sm sagt. Det er urettferdig at ts alltid må dra til familien. Mora gidder ikke besøke henne pga bikkja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Sm sagt. Det er urettferdig at ts alltid må dra til familien. Mora gidder ikke besøke henne pga bikkja

Kan ikke se at det skal bety noe, sålenge ts og mannen synes det er greit. Det dette bunner i er mangel på respekt ovenfor dette paret. De prøver og prioriterebegge sider, hvor svigerfamilien får mest, og det lille siden til ta skal få, skal de ta fra dem? Dette barnet har en mormor også, ikke bare en farmor. Synes det er viktig og tenkte at ts vil at mormor og barnebarn også skal ha godt forhold.

 

jeg hadde heller ikke feiret jul med svigerfamilien til barna mine, om dette ble tilfelle, særlig ikke om vi ikke hadde god kjemi. 

 

Hvor synes du det er så grusomt at familien til ts kan prioritetes en gang i året? Med tanke på at det er da de fleste i slekten hennes er hjemme og de kan sees, kan jeg ikke skjønne at dette er annet kos, for alle 3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Kan ikke se at det skal bety noe, sålenge ts og mannen synes det er greit. Det dette bunner i er mangel på respekt ovenfor dette paret. De prøver og prioriterebegge sider, hvor svigerfamilien får mest, og det lille siden til ta skal få, skal de ta fra dem? Dette barnet har en mormor også, ikke bare en farmor. Synes det er viktig og tenkte at ts vil at mormor og barnebarn også skal ha godt forhold.

 

jeg hadde heller ikke feiret jul med svigerfamilien til barna mine, om dette ble tilfelle, særlig ikke om vi ikke hadde god kjemi. 

 

Hvor synes du det er så grusomt at familien til ts kan prioritetes en gang i året? Med tanke på at det er da de fleste i slekten hennes er hjemme og de kan sees, kan jeg ikke skjønne at dette er annet kos, for alle 3

Det er snakk om annenhver jul. Og det er ikke synd på mora som aldri gidder å besøke de ellers i året

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2016 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Ja på dette er jeg dønn seriøs. Det er ikke noe verre for Ts å feire jul uten barnet ( som selv er så lite at det ikke bryr seg om hvor det er) ( enn det er for svigerfamilien å bli avspist år etter år.  Det er jo heller ikke så uvanlig å dele seg i disse dager med dine, mine og fellesbarn, og flere besteforeldre enn 4 osv.  

Anonymkode: 1803e...794

Selvfølgelig er det mye verre for TS å være flere dager borte fra babyen sin, enn det er for besteforeldrene. Hva med babyens behov for å være i nærheten av sin primære omsorgsperson? Som antagelig enda ammer, gitt at det er en 9 mnds baby det er snakk om. Skal virkelig besteforeldrenes eiendomsbehov trumfe babyen basisbehov?

Tror ikke det er så vanlig at kjernefamilier deler seg, når de ikke må, nei. At barn med flere hjem, må rotere på julefeiringen blir en litt annen sak. Det er jo for at barnet skal få mulighet til å feire med begge foreldrene, ikke for at besteforeldre skal få dekket behovet sitt for å eie julefeiringen.

Anonymkode: ec217...5d4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er snakk om annenhver jul. Og det er ikke synd på mora som aldri gidder å besøke de ellers i året

Nei, vet du hva. Svigers har ingenting de skulle sagt her. De får alt annet! Jeg hadde ikke føyd meg etter slike krav. En annen ting er jo at det ikke kun gjelder mora, men mormor og andre for ts nære slektinger. 

Endret av Minlillelykke
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, October 28, 2016 den 8.27, Minlillelykke skrev:

Nei, vet du hva. Svigers har ingenting de skulle sagt her. De får alt annet! Jeg hadde ikke føyd meg etter slike krav. En annen ting er jo at det ikke kun gjelder mora, men mormor og andre for ts nære slektinger. 

Uansett hva de har å si eller ikke. Så er det teit v mora til ts å aldri komme på besøk. Hun trenger ikke være sur for å få se barnebarna sjelden når hun ikke gjør en egeninnsats for å ta mer del i livet til dette barnet. Svigerforeldrene stiller derimot opp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok moren til ts i dette tilfellet. Jeg kunne godt ha feiret med din svigerfamile dersom jeg fikk vite det tidsnok sånn at jeg fikk hundepass. Dette betinget at jeg utenom julekvelden fikk være med datter, svigersønn og barnebarn.  

Hva med at dere drar til henne annenhver jul og at hun kan komme annenhver jul til dere?  Da blir det litt din o

Anonymkode: 1c0c6...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Uansett hva de har å si eller ikke. Så er det teit v mora til ts å aldri komme på besøk. Hun trenger ikke være sur for å få se barnebarna sjelden når hun ikke gjør en egeninnsats for å ta mer del i livet til dette barnet. Svigerforeldrene stiller derimot opp

Samma det, jeg synes ts skal gjøre det hun ønsker! Det er andre enn mora ho vil hilse på også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Minlillelykke skrev:

Samma det, jeg synes ts skal gjøre det hun ønsker! Det er andre enn mora ho vil hilse på også. 

Jada drit i om ungen et år har lyst å feire hos farrmor. Helt greit at ts kun fokuserer på hva hun har lyst til og driter i alle andres ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jada drit i om ungen et år har lyst å feire hos farrmor. Helt greit at ts kun fokuserer på hva hun har lyst til og driter i alle andres ønsker

Det er faktisk godt for barnet og bli kjent med morssiden også! Det er ikke sånn når man får barn, at det kun er barna som skal få det slik man vil. Dessuten er ikke dette en ordning som skal vare for alltid, ts skriver jo selv at de skal feire hjemme når de får større bolig. Men jeg vet jo hvordan du er, du skal kun kverulere og tenker lite på hvordan ting faktisk fungerer. Man er ikke god forelder om man ikke får dekket egne behov. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Jada drit i om ungen et år har lyst å feire hos farrmor. Helt greit at ts kun fokuserer på hva hun har lyst til og driter i alle andres ønsker

Jeg tror at det har en del med alder og modenhet å gjøre i hvilken leir man er her. Som helt ung hadde jeg nok ikke sett betydningen av dette med besteforeldre og hvor man feiret hva og om det ble rettferdig osv.
Når man har fått noen år på nakken, ser man ting i et litt annet lys og prioriterer annerledes. Det er mange ting som i dag er en selvfølge for meg som jeg tidligere ikke hadde skjønt, spesielt kommer dette frem når det kommer til familie og verdier.
Jeg er helt på linje meg deg her, og synes det er veldig synd at en side av familien i kanskje mange år fremover ikke får feiret juleaften med sønn og barnebarn og det strider veldig i mot rettferdighets sansen min. Mye fordi man ikke kan sette jul opp i mot noen annen høytid, eller samvær resten av året. Julen er for mange helt spesiell og det hadde ikke vært en diskusjon her om ts hadde feiret hver påske hos familien sin for eksempel. 
Jeg synes det blir å straffe sviger familien fordi de bor nærme å frarøve dem denne viktige høytiden. Men ser jo at mange ikke ser det på samme måte, men tenker at det har noe med hvor de er i livet, og hva julen betyr for dem.

Anonymkode: 1803e...794

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎25‎.‎10‎.‎2016 den 9.15, AnonymBruker skrev:

Ja på dette er jeg dønn seriøs. Det er ikke noe verre for Ts å feire jul uten barnet ( som selv er så lite at det ikke bryr seg om hvor det er) ( enn det er for svigerfamilien å bli avspist år etter år.  Det er jo heller ikke så uvanlig å dele seg i disse dager med dine, mine og fellesbarn, og flere besteforeldre enn 4 osv.  

Anonymkode: 1803e...794

 

Mannen til TS vil selvfølgelig helst feire jul med primærfamilien sin som er samboer og barn. Han vil jo ikke feire med mamma når han er en voksen mann!

Hvis ikke du klarer å slippe taket på dine voksne barn, så kjøp deg en dukke som du kan sitte å gynge med. Ikke plag barna dine med dine psykiske problemer!

 

Anonymkode: 0d827...ffc

Endret av lillesky
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det har en del med alder og modenhet å gjøre i hvilken leir man er her. Som helt ung hadde jeg nok ikke sett betydningen av dette med besteforeldre og hvor man feiret hva og om det ble rettferdig osv.
Når man har fått noen år på nakken, ser man ting i et litt annet lys og prioriterer annerledes. Det er mange ting som i dag er en selvfølge for meg som jeg tidligere ikke hadde skjønt, spesielt kommer dette frem når det kommer til familie og verdier.
Jeg er helt på linje meg deg her, og synes det er veldig synd at en side av familien i kanskje mange år fremover ikke får feiret juleaften med sønn og barnebarn og det strider veldig i mot rettferdighets sansen min. Mye fordi man ikke kan sette jul opp i mot noen annen høytid, eller samvær resten av året. Julen er for mange helt spesiell og det hadde ikke vært en diskusjon her om ts hadde feiret hver påske hos familien sin for eksempel. 
Jeg synes det blir å straffe sviger familien fordi de bor nærme å frarøve dem denne viktige høytiden. Men ser jo at mange ikke ser det på samme måte, men tenker at det har noe med hvor de er i livet, og hva julen betyr for dem.

Anonymkode: 1803e...794

Vel, jeg er i ganske moden alder (40 år, tobarnsmor) og jeg er helt uenig med deg. Man legger ikke opp familielivet sitt etter hva som er 100% "rettferdig" for øvrig storfamilie, men for hva som føles riktig for en selv. Å gå på akkord med sine egne ønsker og behov for å tekkes svigers er en oppskrift på å utslette seg selv og bli overkjørt og utslitt.  

Jeg sier det motsatte som du: når man er ung mor så er man redd for å tråkke folk på tærne, opptatt av å gjøre alt riktig for alle og være tilstedeværende på alle arenaer samtidig. Når man blir eldre og tryggere på seg selv så skjønner man hvor viktig det er å sette grenser for seg selv, og følge magefølelsen på hva som passer for sin egen lille familie. Man holder ikke strengt regnskap på all tid man tilbringer hvor, man blir mer avslappet og ser at helheten er det som betyr noe.

Det er forståelig at TS' svigers synes det er trist å ikke få være med barnebarnet i julen, klart det. Men det er jo nettopp bare dét: litt trist. Det er en følelse de kan kjenne på i sitt stille sinn, samtidig som de lar sin voksne sønn og svigerdatter få ta sitt valg uten sure miner. Denne juleordningen føles viktig og gjennomtenkt for sønn og svigerdatter, og da bør svigers ønske dem det beste og holde sine meninger for seg selv. De kan ikke basere julen kun på sitt barnebarn heller, da er det på tide å bli mer opptatt av sitt eget liv.

Hadde svigers blitt ekskludert fra å treffe barnebarnet generelt, hadde de hatt klar grunn til å si ifra, men det er jo ikke tilfelle da de treffer barnebarnet hele tiden. Det er en temmelig priviligert situasjon å være i, da folk gjerne flytter langt unna foreldrenes by når de etablerer seg. Veldig mange besteforeldre ser barnebarna sine noen få ganger i året. Her synes jeg svigers burde være glade for at de helhetlig sitter så godt i det, og ikke risikere å støte sønn og svigerdatter fra seg ved å blande seg inn i valg de ikke har noe med.

Anonymkode: 47321...555

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Minlillelykke skrev:

Det er faktisk godt for barnet og bli kjent med morssiden også! Det er ikke sånn når man får barn, at det kun er barna som skal få det slik man vil. Dessuten er ikke dette en ordning som skal vare for alltid, ts skriver jo selv at de skal feire hjemme når de får større bolig. Men jeg vet jo hvordan du er, du skal kun kverulere og tenker lite på hvordan ting faktisk fungerer. Man er ikke god forelder om man ikke får dekket egne behov. 

Ja så klart men da må morssiden selv og gjøre en innsats

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27. oktober 2016 den 19.28, Maleficenta skrev:

Sm sagt. Det er urettferdig at ts alltid må dra til familien. Mora gidder ikke besøke henne pga bikkja

TS her. Enten så klarer du ikke å lese og forstå hva jeg skriver, eller så legger du bare ord i munnen på meg for å ha rett.

Mamma gidder å besøke oss, hund eller ei, problemet er for henne å reise til andre siden av landet med hunden. 

Dette er første julen vi reiser vekk på denne måten. De reagerer altså sånn på grunn av EN jul. Vi føler ikke at vi skal sitte å forhandle juleplaner med de når stemning blir så amper av dette. Dessuten, hvis du igjen leser hva jeg skriver, så sier jeg jo at vi skal begynne å feire her så fort vi har kjøpt større bolig. Det kan være om 2 år, eller om 5, det er vi ikke helt sikker på enda. Leiligheten vår er en treroms med 2 soverom, altså ett til oss og et til babyen. Det blir trangt å invitere hele slekta mi hit. 
Jeg har skrevet flere ganger at vi skal ferie her hjemme når vi bor i hus, og da får de som ønsker å komme komme.

23 timer siden, Maleficenta skrev:

Jada drit i om ungen et år har lyst å feire hos farrmor. Helt greit at ts kun fokuserer på hva hun har lyst til og driter i alle andres ønsker

Mannen vil feire med min familie, jeg vil feire med min familie og babyen er ikke gammel nok til å hverken forstå eller ytre sin mening om saken. Skjerp deg. Jeg driter ikke i alle andres ønsker, det er EN person her som krever og krever, og det er svigermor! Ingen andre har et så sært behov for at vi er der hele tiden. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det har en del med alder og modenhet å gjøre i hvilken leir man er her. Som helt ung hadde jeg nok ikke sett betydningen av dette med besteforeldre og hvor man feiret hva og om det ble rettferdig osv.
Når man har fått noen år på nakken, ser man ting i et litt annet lys og prioriterer annerledes. Det er mange ting som i dag er en selvfølge for meg som jeg tidligere ikke hadde skjønt, spesielt kommer dette frem når det kommer til familie og verdier.
Jeg er helt på linje meg deg her, og synes det er veldig synd at en side av familien i kanskje mange år fremover ikke får feiret juleaften med sønn og barnebarn og det strider veldig i mot rettferdighets sansen min. Mye fordi man ikke kan sette jul opp i mot noen annen høytid, eller samvær resten av året. Julen er for mange helt spesiell og det hadde ikke vært en diskusjon her om ts hadde feiret hver påske hos familien sin for eksempel. 
Jeg synes det blir å straffe sviger familien fordi de bor nærme å frarøve dem denne viktige høytiden. Men ser jo at mange ikke ser det på samme måte, men tenker at det har noe med hvor de er i livet, og hva julen betyr for dem.

Anonymkode: 1803e...794

Jeg kan ikke tro du er seriøs! Å straffe dem fordi vi har en høytid borte! Vi har hele advent her, og er hjemme innen nyttårsaften! I tillegg til alle de andre dagene i året! Herlighet, de kan GÅ til oss!

 

Jeg syntes det er ganske så drøyt å ikke se det store bildet her. Det er snakk om en kveld hos svigers med 15 andre VS en uke i året med min familie. De timene er altså så viktige (i tillegg til alle de andre timene i året) at en ukes tur blir "egoistisk" og at jeg "driter i hva alle andre ønsker". 
Skal jeg og samboer sitte hos svigers og egentlig ønske vi var et annet sted? For han ønsker jo også å dra bort, han trenger også denne pausen og vil at vi skal ha et bånd med min side. Han har en jobb hvor det ikke er mulig å bare reise når vi ønsker, og (når jeg er ferdig med permisjonen) så har jeg det også. Det er ikke så lett å få møtt alle i andre ferier dessverre.

 

13 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja så klart men da må morssiden selv og gjøre en innsats

Hvordan da? Ved å komme hele slekta ned til vår 70kvm leilighet? At hele gjengen tar inn på hotell så tar vi omganger med å møtes? 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg Ts! Folk mener mye rart. Jeg har full forståelse for din situasjon. Svigers er urimelige. Dere skal jo feire nyttår med dem etter hva jeg forstår? Det virker som svigermor har et stort kontrollbehov og lite forståelse for andre enn seg og sine. Utrolig sær oppførsel.

Mannen din bør ta en alvorsprat med moren sin på tomannshånd tenker nå jeg. Håper det ordner seg for dere! :troest:

Anonymkode: 879df...76a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er ikke urimelige fordi dere feirer denne julen hos mormor, det er fullstendig rimelig.

Men det er urimelig at dere har avtalt å feire hver eneste jul fremover hos mormor. 

Så svar på overskrift. Dere er begge urimelige. 

 

Anonymkode: 79675...b1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er i ganske moden alder (40 år, tobarnsmor) og jeg er helt uenig med deg. Man legger ikke opp familielivet sitt etter hva som er 100% "rettferdig" for øvrig storfamilie, men for hva som føles riktig for en selv. Å gå på akkord med sine egne ønsker og behov for å tekkes svigers er en oppskrift på å utslette seg selv og bli overkjørt og utslitt.  

Jeg sier det motsatte som du: når man er ung mor så er man redd for å tråkke folk på tærne, opptatt av å gjøre alt riktig for alle og være tilstedeværende på alle arenaer samtidig. Når man blir eldre og tryggere på seg selv så skjønner man hvor viktig det er å sette grenser for seg selv, og følge magefølelsen på hva som passer for sin egen lille familie. Man holder ikke strengt regnskap på all tid man tilbringer hvor, man blir mer avslappet og ser at helheten er det som betyr noe.

Det er forståelig at TS' svigers synes det er trist å ikke få være med barnebarnet i julen, klart det. Men det er jo nettopp bare dét: litt trist. Det er en følelse de kan kjenne på i sitt stille sinn, samtidig som de lar sin voksne sønn og svigerdatter få ta sitt valg uten sure miner. Denne juleordningen føles viktig og gjennomtenkt for sønn og svigerdatter, og da bør svigers ønske dem det beste og holde sine meninger for seg selv. De kan ikke basere julen kun på sitt barnebarn heller, da er det på tide å bli mer opptatt av sitt eget liv.

Hadde svigers blitt ekskludert fra å treffe barnebarnet generelt, hadde de hatt klar grunn til å si ifra, men det er jo ikke tilfelle da de treffer barnebarnet hele tiden. Det er en temmelig priviligert situasjon å være i, da folk gjerne flytter langt unna foreldrenes by når de etablerer seg. Veldig mange besteforeldre ser barnebarna sine noen få ganger i året. Her synes jeg svigers burde være glade for at de helhetlig sitter så godt i det, og ikke risikere å støte sønn og svigerdatter fra seg ved å blande seg inn i valg de ikke har noe med.

Anonymkode: 47321...555

Sier meg helt enig i det du skriver her. Gode refleksjoner! 

Anonymkode: 879df...76a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...