Gå til innhold

Spørsmål om til en kristen


anna-marie

Anbefalte innlegg

Hvis du kunne spurt en kristen hvilket som helst spørsmål, om hva som helst, hva ville du spurt om?

(helst bare seriøse tilbakemeldinger, må ha det med i en skoleoppgave)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg ville spurt hvorfor kristendommen er så mye bedre enn islam?

Da vil jeg svare deg. 

Muslimer lever etter Muhammed, krigerprofetens handlinger og det han mente var riktig. Dette er blant annet å drepe de vantro, det er greit å ha flere koner, kvinner skal dekke seg til og de som ikke gjør det er fritt for alle. 

Kristne lever med Jesus som forbilde. Og som vi alle vet er Jesus uten synd og uten skyld. Han sier vi skal tilgi, vi skal elske vår neste og vi skal gjøre mot andre det vi vil at andre skal gjøre mot oss. 

Jeg ser en ganske tydelig kontrast her. Gjør ikke du? 

. Islam har stått bak mye mer elendighet enn alle andre religioner sammenlagt. Sammen med Kristendom, er jødedom og Buddhisme generelt sett fredelige religioner. Du kan også argumentere med at majoriteten av muslimer er fredelige, men faktumet er at Islam har desidert mest blod på hendene.

Hvilken bibelsk begrunnelse finnes det for å forfølge og drepe andre mennesker? Hva finner vi i Jesu' liv og forkynnelse som kan lede til dette?

 

 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bibelsk begrunnelse finnes det for å forfølge og drepe andre mennesker? Hva finner vi i Jesu' liv og forkynnelse som kan lede til dette?

Anonymkode: 471ef...130

Problemet er bare at i et kulturmarxistisk og politisk korrekt skolesystem så vil slike spørsmål og slike svar mest sannsynlig medføre store problemer for eleven i forhold til læreren og skolen.

Så til deg kjære trådstarter, ikke ta med i skoleoppgaven det spørsmålet jeg foreslo. Det vil dessverre mest sannsynlig bare skape problemer for deg.

Jeg foreslo det bare for å gjøre et politisk poeng av samfunnsmessig karakter her på Kvinneveiviseren. Og i ikke minst for at du skal forstå hvilke krefter du som elev står overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jus sanguinis skrev:

Jeg ville spurt hvorfor kristendommen er så mye bedre enn islam?

Et poeng om hva som er forskjellen på kristendommen og islam er jo hvordan de ble åpenbart. Islam er basert på noe en person sier han så. Kristendommen er basert på noe en person gjorde gjennom en periode på flere år. Bevitnet av mange.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, stan skrev:

Et poeng om hva som er forskjellen på kristendommen og islam er jo hvordan de ble åpenbart. Islam er basert på noe en person sier han så. Kristendommen er basert på noe en person gjorde gjennom en periode på flere år. Bevitnet av mange.

 

Krigsherren Muhammed var også et slikt foregangseksempel gjennom sitt liv, hvilket naturlig nok også forklarer islams iboende voldelige tendenser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, stan skrev:

Et poeng om hva som er forskjellen på kristendommen og islam er jo hvordan de ble åpenbart. Islam er basert på noe en person sier han så. Kristendommen er basert på noe en person gjorde gjennom en periode på flere år. Bevitnet av mange.

 

Helt riktig 

 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jus sanguinis skrev:

Krigsherren Muhammed var også et slikt foregangseksempel gjennom sitt liv, hvilket naturlig nok også forklarer islams iboende voldelige tendenser.

Det er jo en del religioner som baserer seg på enkeltpersoners ideer. Idéer de har fått på ulike måter fra Gud. 

Det hjelper jo veldig å ha en hær når man ønsker å spre sitt syn. 

Dette med Mekka forundrer meg, hvordan kan det ha seg at en gud som har skapt alt ønsker å sentrere tilbedelsen om et sted? Det er jo rimelig å anta at guden visste at jorda er rund. Så det er litt rart at det ikke kommer frem av åpenbaring til Muhammed. Det er nesten som jeg mistenker at han i det minste har pyntet litt på det, og at ikke alt er gitt av gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føles det å tro? Hvordan fikk du den følelsen og overbevisningen?

Anonymkode: b8f6d...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan føles det å tro? Hvordan fikk du den følelsen og overbevisningen?

Anonymkode: b8f6d...d99

Vet du, det kan egentlig ikke beskrives. Selv om jeg er døpt og kristelig konfirmert så har jeg slett ikke alltid vært kristen. Jeg vokste opp med en mor som er teistisk agnostiker og en far som er praktiserende kristen. Pappa har derimot aldri prøvd å pakke på meg noe som helst, men jeg har vokst opp med å gå i menigheten til jul og påske. Jeg har egentlig aldri tatt evolusjon eller big bang som fakta heller.

Jeg var en av dem som etterhvert kalte kristendom for galskap, og møtene for hjernevasking. 

Vi skal ganske mange år frem i tid etter dette. En periode begynte jeg ut av det blå å bare tenke ekstremt mye på Jesus. Min far mente dette var Jesus som kalte på meg, og jeg syntes jo det hørtes latterlig ut, men så ble jeg med på et søndagsmøte da. Satt å egentlig ristet på hodet gjennom hele lovsangen, preken og tungetalen helt til et av medlemmene kom bort til meg, og spurte om han kunne be for meg. Jeg tenkte hvorfor ikke, trodde ikke det kom til å skje noe spesielt så han la hånd på meg, og begynte å be. Jeg husker fremdeles den vanvittig ubeskrivelige følelsen, som var så sterk at jeg begynte å gråte. 

Et par møter senere bestemte jeg meg for å bli frelst, og dermed voksendøpt av mitt eget valg, fordi jeg hadde en følelse av at det var noe jeg skulle gjøre. Helt siden forbønnen har jeg sittet igjen med en helt merkelig følelse av en ubeskrivelig indre ro og varme. Og jeg tenker at ingen fremmed menneske som bare legger hånden på hodet mitt og sier noen ord, i seg selv kan påkalle slike følelser og indre ro. 

Det er det som har overbevist meg og som gjorde meg til en kristen. :) 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer med syndere som kommer til helvete?

Anonymkode: 0e810...229

For det første, hadde alle syndere kommet til helvete så hadde alle gjort det. Alle mennesker er syndere. For å komme gjennom perleporten og bli tilgitt for dine synder må du ta imot Jesus Kristus som din herre og frelser og tro på ham i ditt hjerte. Ingen kommer til faderen uten ved meg, sa Jesus. 

De som ikke har tatt imot Jesus "reiser avsted" på akkurat samme måte som de troende gjør. Du blir utsatt for Guds dom og vrede, og hvis du blir kastet i ildsjøen, forblir du der og blir straffet til evig tid. Da er det for sent å angre seg, så der blir du. 

 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hadde alle syndere kommet til helvete så hadde alle gjort det. Alle mennesker er syndere. For å komme gjennom perleporten og bli tilgitt for dine synder må du ta imot Jesus Kristus som din herre og frelser og tro på ham i ditt hjerte. Ingen kommer til faderen uten ved meg, sa Jesus. 

De som ikke har tatt imot Jesus "reiser avsted" på akkurat samme måte som de troende gjør. Du blir utsatt for Guds dom og vrede, og hvis du blir kastet i ildsjøen, forblir du der og blir straffet til evig tid. Da er det for sent å angre seg, så der blir du. 

 

Anonymkode: 471ef...130

Så da er kristendommen en religion som er basert på frykt. De fleste liker ikke tanken på å brenne til evig tid og spille på den frykten er en ganske effektiv hersketeknikk. Ihvertfall i mer uopplyste tider.  

Anonymkode: 0e810...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er kristendommen en religion som er basert på frykt. De fleste liker ikke tanken på å brenne til evig tid og spille på den frykten er en ganske effektiv hersketeknikk. Ihvertfall i mer uopplyste tider.  

Anonymkode: 0e810...229

Det kan kanskje se sånn ut, men for å tro på Jesus i ditt hjerte så må du faktisk ha opplevd det, og da finnes det ikke lengre tvil. Det er mange som veldig gjerne vil tro, men rett og slett ikke klarer. Det nytter ikke å tro i hodet, hvis ikke hjertet er med. 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hadde alle syndere kommet til helvete så hadde alle gjort det. Alle mennesker er syndere. For å komme gjennom perleporten og bli tilgitt for dine synder må du ta imot Jesus Kristus som din herre og frelser og tro på ham i ditt hjerte. Ingen kommer til faderen uten ved meg, sa Jesus. 

De som ikke har tatt imot Jesus "reiser avsted" på akkurat samme måte som de troende gjør. Du blir utsatt for Guds dom og vrede, og hvis du blir kastet i ildsjøen, forblir du der og blir straffet til evig tid. Da er det for sent å angre seg, så der blir du. 

 

Anonymkode: 471ef...130

Dette er det delte meninger om. Det finnes mange som mener at de ufrelste rett og slett dør og blir borte, det er også mange universalister som mener alle vil bli frelst til slutt. Begge syn kan underbygges ganske godt fra bibelen. Forskjellige oversettelser bruker forskjellige ord på norsk, f.eks brukte Jesus aldri ordet helvete, men snakket om Gehenna, som var en brennende søppelplass utenfor byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dere ikke redd for at dere tar feil?

Det finnes helfrelste folk innen alskens religioner som mener at de har rett, og at alle andre kan brenne i helvete.

Anonymkode: f3539...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er dere ikke redd for at dere tar feil?

Det finnes helfrelste folk innen alskens religioner som mener at de har rett, og at alle andre kan brenne i helvete.

Anonymkode: f3539...72f

Man kan ikke ta feil av noe man føler og har opplevd selv... 

Anonymkode: 471ef...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke ta feil av noe man føler og har opplevd selv... 

Anonymkode: 471ef...130

Akkurat det samme som andre frelste tror...

Anonymkode: f3539...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det samme som andre frelste tror...

Anonymkode: f3539...72f

Selvfølgelig tror frelste mennesker? Altså tror du egentlig at kristendommen hadde fantes dersom det bare var svada? Mennesker fortsetter å gå i menigheten uke etter uke fordi de har møtt Jesus. De går ikke i menigheten fordi de syns det er litt koselig å gå på "konsert" og høre lovsang. Det er personlige ting hver enkelt har opplevd som gjør at de fortsetter å tro, og ikke fordi de er redde for å dø. 

Anonymkode: 471ef...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...