Gå til innhold

Hvordan rengjøre småstein plukket på stranda, skal brukes til kreativitet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften. Har plukket småstein på stranda, hvordan vaske de? Og med hvilket rengjøringsmiddel/såpe?

Skal brukes til kreative ideer. Steinene er i litt ulike str, alt fra lillefinger neglen til litt større enn tommelfinger neglen. Er ikke mose på dem.

Anonymkode: d391a...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften. Har plukket småstein på stranda, hvordan vaske de? Og med hvilket rengjøringsmiddel/såpe?

Skal brukes til kreative ideer. Steinene er i litt ulike str, alt fra lillefinger neglen til litt større enn tommelfinger neglen. Er ikke mose på dem.

Kok de i 10 minutter i en kasserolle (som ikke skal brukes til mat senere)  med vann

Anonymkode: 1b441...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis det er det jeg må gjøre må jeg kaste steinen tilbake. For jeg har ikke penger til å kjøpe ny kasserolle... :( Men jeg kan heller ikke kaste tilbake steinene, for da undertrykker jeg min kreative side enda mer. Og den har vært undertrykt i mange år. Men nå prøver jeg å komme meg opp fra bunnen, og det må jeg gjøre ved å bygge opp min kreative side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask de grundig i zalovann, varmt. Legg de i eddikvann ei stund, for å ta lukt, behøver ikke være så sterkt. Skyll i rent vann. Etterpå legger du de på en stekeplate og steker de i ovnen på 150 grader i ei time eller to. Da bør alle basselusker være døde og stenene tørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det mulig å gjøre ting så komplisert?

Steiner jeg hadde plukket på stranda, hadde jeg ganske enkelt skylt i varmt vann og latt tørke. Ferdig med det. Det trengs ingen såpe eller koking eller steking. De er ikke farlige!

Du skal vel ikke sitte og suge på disse steinene og putte dem i munnen?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kok de i 10 minutter i en kasserolle (som ikke skal brukes til mat senere)  med vann

Anonymkode: 1b441...e08

Hva i alle dager er det du mener kan skje med kjelen som gjør den uegnet til videre bruk? 

Enig med Million, her var det mye hysteri ute og gikk. Det befinner seg sannsynligvis ingenting på de steinene som vi ikke får i oss større mengder av når vi bader i sjøen. Eneste som hadde fått meg til å koke steiner fra stranda var om jeg skulle putte dem i et akvarium. Ellers hadde jeg bare skylt dem, og skrubbet vekk eventuelt algebelegg for utseendets skyld. 

Anonymkode: 253a8...faa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll av saltrester, la det tørke. Og steinene er klare. 

Eneste grunnen til å varmebehandle er for å fjerne mikrober. Det er unødvendig, men det er ikke nødvendig å kaste kasserollen eller tilsvarende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo tatt evigheter å koke dem... For måtte gjort det i flere omganger, og når folk samler større steiner for å lage f.eks steintroll, kan man da ikke koke alle stener?

Det endte med at jeg lot de ligge en stund i varmt zalovann og skylte til det ikke var mer såpe å skylle av. Gjør sikkert det neste gang også.

Prøvde jo å google info om evt vasking av stein, men fant desverre ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering av stein, røtter og andre ting fra naturnen er helt unødvendig med mindre tingene har ligget i svært urene omgivelser (typ dyreavføring etc) eller om de skal brukes i akvarier/terrarier (for å unngå å introdusere dyrene for fremmede bakterier de kanskje ikke tåler).

Ellers holder det i massevis å sørge for at de er tørre og fri for rusk og rask som kan gjøre at lim/maling ikke fester seg skikkelig.

Lykke til med å utforske din kreative side! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...