Gå til innhold

Lever du en minimalistisk livsstil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For øvrig et tips til: Etter jeg begynte å vaske med eddik og bakepulver Har jeg sluttet helt å kjøpe sånne sprayer og en dek vaskemidler som visstnok ikke er så bra for oss uansett. Man kan bruke det på alle rom og alle slags ting. Overflater? Eddik og vann. Lukt? Eddik og vann (skal visst også funke å bare sette en bolle med eddik der over natten). Noe kliss som ikke kommer løs? Dynk i eddik. Vaske med spray? Ta en gammel sprayflask og fyll med eddik og vann. Flekk på klær? Bakepulver. Avfarget kopp av kaffe? Fyll med vann og litt bakepulver over natten. Rense vaskemaskinen? Kjør en tom vask med litt eddik. Sinsyjt mange bruksområder. Anbefaler å google det og kanskje prøve neste gang du trenge vaskesåpe.

(og en økonomisk god løsning for meg som student;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Vesentlig skrev:

For øvrig et tips til: Etter jeg begynte å vaske med eddik og bakepulver Har jeg sluttet helt å kjøpe sånne sprayer og en dek vaskemidler som visstnok ikke er så bra for oss uansett. Man kan bruke det på alle rom og alle slags ting. Overflater? Eddik og vann. Lukt? Eddik og vann (skal visst også funke å bare sette en bolle med eddik der over natten). Noe kliss som ikke kommer løs? Dynk i eddik. Vaske med spray? Ta en gammel sprayflask og fyll med eddik og vann. Flekk på klær? Bakepulver. Avfarget kopp av kaffe? Fyll med vann og litt bakepulver over natten. Rense vaskemaskinen? Kjør en tom vask med litt eddik. Sinsyjt mange bruksområder. Anbefaler å google det og kanskje prøve neste gang du trenge vaskesåpe.

(og en økonomisk god løsning for meg som student;)

Jeg gjor det samme! Vasker tilogmed håret med bakepulver og eddik.. Heheh. Men det er vel egentlig fordi jeg ikke vil være omringet av gift.

Endret av Guarana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, besserwesser skrev:

Du bør forresten ikke spare. Sparing = forbruk engang i fremtiden. Man bør gi bort mesteparten av inntekten sin. F.eks. til veldedige formål eller organisisjoner som tar vare på naturen og økosystemet.

Les den setningen noen ganger til....For noe tull!

Å ha penger betyr sikkerhet, ikke forbruk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besserwesser

Forsåvidt enig at det er lurt å sette av penger til uforutsette kriser og skader.... Fornøyd?

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at jeg lever relativt minimalistisk. Har en regel som gjelder klær; 

Man har kun bruk for ETT sett maleklær! Og når jeg en sjelden gang kjøper noe nytt, så må TO klær ut av skapet og til UFF.

Lager min egen matjord. Bruker eddik, grønnsåpe og natron istedetfor å kjøpe dyre giftflasker. Dyrker tomater, poteter, salat og paprika selv. Ikke i store mengder, men det kommer.

Dyrker blomster ut av frø, som jeg bytter til meg.

Sjekker også bruktmarkedet etter billige og gratis ting til å pusse opp huset med. Fikk feks tak i gratis, store flotte vinduer her i fjor! Fordi noen skulle bytte stil! De feilet ingenting.

Så jeg føler at jeg er på god vei. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg donert bort en gammel ballkjole fra ungdomsskolen :) Det går "nedover". Takk for gode tips  alle sammen! Syntes det er flott mange engasjerer seg

 

TS

Anonymkode: 9649f...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Vesentlig skrev:

For øvrig et tips til: Etter jeg begynte å vaske med eddik og bakepulver Har jeg sluttet helt å kjøpe sånne sprayer og en dek vaskemidler som visstnok ikke er så bra for oss uansett. Man kan bruke det på alle rom og alle slags ting. Overflater? Eddik og vann. Lukt? Eddik og vann (skal visst også funke å bare sette en bolle med eddik der over natten). Noe kliss som ikke kommer løs? Dynk i eddik. Vaske med spray? Ta en gammel sprayflask og fyll med eddik og vann. Flekk på klær? Bakepulver. Avfarget kopp av kaffe? Fyll med vann og litt bakepulver over natten. Rense vaskemaskinen? Kjør en tom vask med litt eddik. Sinsyjt mange bruksområder. Anbefaler å google det og kanskje prøve neste gang du trenge vaskesåpe.

(og en økonomisk god løsning for meg som student;)

Eddik og bakepulver er helt fantastisk! Sitron har også mange bruksområder, blander for eksempel raspet sitronskall (eller appelsinskall) sammen med eddik når jeg vasker klær :biggrin: 

 

Ser mange anbefaler Jenny Mustard, så legger til Rachel Aust i lista med minimalistiske youtubere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Radon skrev:

legger til Rachel Aust i lista med minimalistiske youtubere. 

Takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi er minimalistiske. Vi bruker lite penger, kjøper kvalitet fremfor kvantitet. Vi gir bort klær, selger brukte ting som er i god stand på Finn, og gir bort resten. Vi har ikke flere av samme ting, eller mer enn vi trenger. Vi rydder alle skap, skuffer og boder minst en gang i året. For min del kommer dette av at jeg alltid har leid veldig små leiligheter frem til vi kjøpte tidligere i år. Jeg har aldri hatt mye av noe, rett og slett fordi jeg ikke har hatt plass. Vi har heller aldri hatt noe stående i boder, fordi det har vært upraktisk å frakte med seg når man må flytte. Vi har derfor kun hatt de eiendelene vi har plass til inne i leiligheten, og jeg har også angst for overmøblering eller generelt følelsen av å bli spist av sine eiendeler. Det er en ekstremt stor frihetsfølelse for meg. Jeg tror jeg hadde følt meg kvalt hvis jeg hadde hatt store mengder med eiendeler.

Når det er sagt har vi en veldig velmøblert leilighet. Vi har alt vi trenger, og kjøper det vi skulle trenge hvis vi må det. Vi bor ikke i en kald, hvit leilighet, med ekko i rommene og en madrass på gulvet i det ene hjørnet... Det hadde jeg aldri klart. Det er den ekstreme minimalismen som har blitt trendy, og det synes jeg ikke noe om.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke særlig minimalistisk. Det må jeg nok bare innrømme. Jeg er en forbruker av mange ting.

Jeg bruker for eksempel mye penger i matbutikken, og jeg genererer min andel søppel og avfall. Jeg drikker en hel del brus, min store last. Men jeg kjører ikke bil, har ikke bil, og bruker enten kommunale fremkomstmidler eller jeg går på egne bein dit jeg skal. Jeg går f.eks. en halvtime frem og tilbake til butikken annenhver dag, og varene har jeg i en sånn trillebag så jeg slipper å kjøpe bæreposer og bære i hendene. Gratis trim å slepe på den tunge trillebagen og gå en halvtime for å komme seg til og fra.

I blant kjøper jeg meg nye klær når jeg synes jeg trenger det eller har lyst på noe nytt. Skapet er fullt. Men jeg HAR gitt vekk klær jeg vet jeg ikke kommer til å bruke igjen. Istedenfor å kaste dem i søpla, lar jeg de få videre liv annet steds. Enten tar jeg bilde av plagget/plaggene og annonserer dem som "gis vekk" på en eller annen Facebook gruppe for den slags, eller jeg putter det i en pose og knyter igjen og kaster det i en av Frelsesarmeens containere for innsamling av klær. Noen ganger har jeg solgt klær også, hvis det er relativt dyre plagg det er snakk om.

Akkurat nå for tiden, faktisk ikke så lenge før jeg så denne tråden, drev jeg og lurte på om jeg skulle ha innkjøpsstopp når det gjelder klær til meg selv en stund. En god stund. I tillegg til et par gensere fra Zalando, kjøpte jeg en ny boblejakke fra Helly Hansen på en sportsbutikk forrige måned, halv pris på salg, men like fullt kostet den jakka alene 1000 kroner. Så et par uker etterpå, kjøpte jeg meg en merkevarebukse til 1100,- kroner, fordi jeg som regel bare bruker den ene buksa jeg har av det merket fra før. Passformen på bukser derfra ser ut til å passe meg som hånd i hanske. Den nye buksa var like behagelig som den gamle, så nå har jeg to å bytte på som er så behagelige. De andre buksene i skapet ligger som regel urørt. Aner ikke hvor mange jeg har....  Men uansett, disse to kleskjøpene fikk meg til å tenke på at det brukes litt mye penger på klær egentlig, så jeg har lyst å ta en selvpåført shoppestopp en periode nå. Starting now! :)

Minimalistisk kan også være en innredningsstil. Der er jeg heller ikke minimalistisk, er jeg redd. Men hjemme har jeg det relativt fritt for pynt og fjas, lite dill og dall, det eneste jeg har er et par grå vaser (gave fra faren min) og fire telysholdere. Sofaen inneholder to grønne puter, det er det hele. Ingen tepper på gulvene, og kun to små bilder på veggene i hele boligen. Men stilen er ikke det folk forbinder med minimalistisk, for jeg har f.eks. håndtak på skuffer og det er ikke høyglans møbler. De er hvite. Jeg har også to hvite glass-skap fulle av bøker i stuen min. I dagens minimalistiske innredningsstil er jo bøker gjemt og glemt, de skal liksom ikke syns. Jeg liker bøker, jeg vil ha dem fremme! Så minimalistisk kan man vel ikke si jeg er.

 

 

 

 

Anonymkode: 0b5d3...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...