Gå til innhold

Lever du en minimalistisk livsstil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å begynne å leve en mer minimalistisk livsstil, og lurer på om det er andre som gjør dette aktivt.

Grunnen til dette er mange:
1. Bor på et relativt "lite" areal
2. Jeg er veldig rotete, og jo flere ting jeg har jo mer rot blir det.
3. Føler det er svært lite miljøvennlig å leve som jeg gjør nå - bruk og kast
4. Ønsker å bruke mer tid på menneskelige relasjoner istedenfor materialistisk glede
5. Vil få tilbake den "takknemlige" og gode følelsen av en ny ting - hvor man ønsker seg og gleder seg til å få noe nytt, ikke bare kjøper kjøper kjøper
6. Spare penger

Foreløbig forsøker jeg å gå igjennom leiligheten min og kaste/donere/selge/resirkulere ting jeg ikke har bruk for og som bare tar opp plass. Forsøker å være kritisk og se bort ifra "overfladisk" sentimental verdi, "en genser jeg kjøpte i 2012 i lag med ei god venninne" osv. I tillegg skal jeg forsøke å bli flinkere til å finne en fast plass til ting. Nå bor ting litt over alt, og det bidrar ikke akkurat til et godt innemiljø.

Noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 9649f...5e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut Jenny Mustard på YT. Hun har mange gode innspill.

Anonymkode: d7e1c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut Jenny Mustard på YT. Hun har mange gode innspill.

Anonymkode: d7e1c...769

Tusen takk! Skal se nå :)

Anonymkode: 9649f...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt sløsing å kvitte seg med klær man allerede har kjøpt, med mindre de er ødelagte eller ikke passer. Du har jo allerede kjøpt dem, så du kan like godt ta vare på dem, og da blir det også lenger til neste gang du trenger kjøpe klær + at når du har flere klær bruker du hvert plagg sjeldnere og de holder seg lenger.

Jeg liker ikke å bruke så mye penger på ting, så jeg har kanskje ikke like mange eiendeler som andre på min alder (28). Kjører ikke noe minimalistisk stil da, jeg bare veier opp hvert kjøp med om det faktisk er verdt det. Om jeg tror den grønne planten kan øke min trivsel i egen bolig noe, så kan jeg kjøpe den. Men jeg har bare totalt 3 planter i hele leiligheten og det gir en god følelse når jeg en sjelden gang kjøper (eller får) en plante.

Bruker e-leser til bøker slik at jeg slipper ha så mange bøker i leiligheten. Jeg liker å holde og ha bøker, men har ikke kjøpt egen bolig og vet jeg kommer til å måtte flytte minst 1 gang til og da vil jeg ikke ha så mye å flytte på

Kjøper aldri filmer eller musikk fysisk. Lurt å ha en ekstern harddisk til backup av musikk, bilder osv

Ellers har jeg ikke tips. Ikke kast noe overilt. Kanskje du får bruk for den slitte genseren når du skal gjøre noe ute eller hjelpe mor male huset, kanskje du trenger noen ekstra tallerkener i tilfelle noen knuses.

Anonymkode: d84f3...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er litt sløsing å kvitte seg med klær man allerede har kjøpt, med mindre de er ødelagte eller ikke passer. Du har jo allerede kjøpt dem, så du kan like godt ta vare på dem, og da blir det også lenger til neste gang du trenger kjøpe klær + at når du har flere klær bruker du hvert plagg sjeldnere og de holder seg lenger.

Jeg liker ikke å bruke så mye penger på ting, så jeg har kanskje ikke like mange eiendeler som andre på min alder (28). Kjører ikke noe minimalistisk stil da, jeg bare veier opp hvert kjøp med om det faktisk er verdt det. Om jeg tror den grønne planten kan øke min trivsel i egen bolig noe, så kan jeg kjøpe den. Men jeg har bare totalt 3 planter i hele leiligheten og det gir en god følelse når jeg en sjelden gang kjøper (eller får) en plante.

Bruker e-leser til bøker slik at jeg slipper ha så mange bøker i leiligheten. Jeg liker å holde og ha bøker, men har ikke kjøpt egen bolig og vet jeg kommer til å måtte flytte minst 1 gang til og da vil jeg ikke ha så mye å flytte på

Kjøper aldri filmer eller musikk fysisk. Lurt å ha en ekstern harddisk til backup av musikk, bilder osv

Ellers har jeg ikke tips. Ikke kast noe overilt. Kanskje du får bruk for den slitte genseren når du skal gjøre noe ute eller hjelpe mor male huset, kanskje du trenger noen ekstra tallerkener i tilfelle noen knuses.

Anonymkode: d84f3...16d

Jeg har ikke mye klær, kjøper ikke så ofte klær heller. Kvittet meg med mesteparten av skapet i fjor sommer da det meste tilhørte tiden hvor jeg veide 20kg mer, eller var vasket i stykker/fått stygge flekker.

Sitter fortsatt igjen med en del klær som jeg ikke har brukt anslagsvis siste året, kanskje til og med 1,5-2 år. Vet ikke helt hva poenget blir med å holde fast i dem når de bare tar opp plass og samler støv og ikke blir brukt.

Ellers gode tips.

TS

Anonymkode: 9649f...5e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er litt sløsing å kvitte seg med klær man allerede har kjøpt, med mindre de er ødelagte eller ikke passer. Du har jo allerede kjøpt dem, så du kan like godt ta vare på dem, og da blir det også lenger til neste gang du trenger kjøpe klær + at når du har flere klær bruker du hvert plagg sjeldnere og de holder seg lenger.

 

Uenig.

Å ha et lager av klær liggende som man ikke bruker er så unødvendig som man får det. Hva er det man skal spare dem til? Mye bedre å donere dem og frigjøre plass i skapet.

Anonymkode: d7e1c...769

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg føler jeg har hoppet av forbrukersamfunnet til en viss grad, jeg kjøper kun det jeg trenger, og tar vare på det jeg har. Kaster svært lite mat, og kjøper ikke mer enn jeg har behov for. Har downsized bolig, bruker dermed mindre strøm etc  

Anonymkode: 118c2...243

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke med på forbrukersamfunnet i stor grad. Har et par venner som er strake motsetningen som kjøper nytt/pusser opp hvert år, så har godt sammenligningsgrunnlag. Kjøper billig eller via gis bort på finn hvis jeg trenger noe, alt av møbler/inventar har jeg anskaffet brukt og alderen på noe av dette gjør at jeg lar det gå litt sport i å ha gamle ting lengst mulig. Selvfølgelig, med denne livsstilen vil jeg nok bli boende alene i noen tiår til da ytterst få kvinnfolk vil leve uten tørketrommel og oppvaskmaskin, samt ha et kjøleskap fra 70-tallet og en vaskemaskin fra 1990 :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er litt sløsing å kvitte seg med klær man allerede har kjøpt, med mindre de er ødelagte eller ikke passer. Du har jo allerede kjøpt dem, så du kan like godt ta vare på dem, og da blir det også lenger til neste gang du trenger kjøpe klær + at når du har flere klær bruker du hvert plagg sjeldnere og de holder seg lenger.

 

Du er min sjelevenn :hjerte:

Anonymkode: d7e1c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å begynne å leve en mer minimalistisk livsstil, og lurer på om det er andre som gjør dette aktivt.

Grunnen til dette er mange:
1. Bor på et relativt "lite" areal
2. Jeg er veldig rotete, og jo flere ting jeg har jo mer rot blir det.
3. Føler det er svært lite miljøvennlig å leve som jeg gjør nå - bruk og kast
4. Ønsker å bruke mer tid på menneskelige relasjoner istedenfor materialistisk glede
5. Vil få tilbake den "takknemlige" og gode følelsen av en ny ting - hvor man ønsker seg og gleder seg til å få noe nytt, ikke bare kjøper kjøper kjøper
6. Spare penger

Foreløbig forsøker jeg å gå igjennom leiligheten min og kaste/donere/selge/resirkulere ting jeg ikke har bruk for og som bare tar opp plass. Forsøker å være kritisk og se bort ifra "overfladisk" sentimental verdi, "en genser jeg kjøpte i 2012 i lag med ei god venninne" osv. I tillegg skal jeg forsøke å bli flinkere til å finne en fast plass til ting. Nå bor ting litt over alt, og det bidrar ikke akkurat til et godt innemiljø.

Noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 9649f...5e8

Jeg synes det høres ut som du har en god plan. Du vil merke dette på lønnskontoen. Tommel opp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Aule skrev:

Jeg er heller ikke med på forbrukersamfunnet i stor grad. Har et par venner som er strake motsetningen som kjøper nytt/pusser opp hvert år, så har godt sammenligningsgrunnlag. Kjøper billig eller via gis bort på finn hvis jeg trenger noe, alt av møbler/inventar har jeg anskaffet brukt og alderen på noe av dette gjør at jeg lar det gå litt sport i å ha gamle ting lengst mulig. Selvfølgelig, med denne livsstilen vil jeg nok bli boende alene i noen tiår til da ytterst få kvinnfolk vil leve uten tørketrommel og oppvaskmaskin, samt ha et kjøleskap fra 70-tallet og en vaskemaskin fra 1990 :fnise:

Haha! 

DU er min sjelevenn :hjerte:

(siterte helt feil i sted)

Anonymkode: d7e1c...769

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt det er flere av oss. I dagens Norge får folk dårlig samvittighet hvis de ikke bytter ut kjøkkenet etter 6-7 år og fargen på sofaen i kjellerstua er ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aule skrev:

Hehe, godt det er flere av oss. I dagens Norge får folk dårlig samvittighet hvis de ikke bytter ut kjøkkenet etter 6-7 år og fargen på sofaen i kjellerstua er ut.

Jeg vet! 

Jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn en dag på et kjøpesenter og oppussingshysteriet har jeg aldri skjønt.

Anonymkode: d7e1c...769

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men jeg drømmer om det :rodmer: (men, vet det ikke kommer til å skje) 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg lever ganske minimalistisk egentlig, selv om det kanskje ikke ser sånn ut rundt meg. Er ikke ekstrem, men jeg tenker nøye gjennom alt jeg kjøper...noe som er ekstremt lite. Har ikke behov for å handle masse klær eller dilldall, bruker kun maskara av sminke, har det jeg trenger til huset osv. Pleier å stikke innom loppisbutikker og sjekker om det er noe jeg kunne tenke meg som øker min trivsel hjemme, trenger et spesifikt klesplagg (sjekker alltid loppis først) eller om det er noe som må byttes ut pga slitasje eller noe. Hver gang jeg drar til en slik butikk så har jeg alltid med meg noe som jeg kan gi til butikken,  og dermed så fylles det heller ikke opp her hjemme

Bruker Spotify, storytel, Netflix, hbo osv. Jeg beholder gjerne ting som betyr mye for meg, men jeg holder det på et lavt nivå. Har en del bilder i en eske, smykker jeg har arvet og denslags, men jeg tar ikke vare på en genser bare fordi min avdøde bestemor kjøpte den til meg og jeg syns den var rååååkul for 10 år siden :P 

Pyntegjenstander og slikt her hjemme er gjerne ting jeg får til jul og bursdag (har heldigvis oppegående familiemedlemmer som ikke kjøper ræl)

 

Så i bunn og grunn - kjøper aldri mer enn hva jeg trenger eller må ha, tar vare på det jeg har så lenge det lar seg gjøre, syr om, gjenbruker og donerer bort evnt "overskudd" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at jeg har en minimalistisk livsstil, men er litt påvirket av det:

  • Kjøper helst ting brukt.
  • Har et hjem bygget opp rundt prinsippet gratis, kjøpt brukt, fått.
  • Sjekker alltid bruktmarkedet før jeg kjøper noe.
  • Bruker opp sminke, hygieneartikler etc før jeg åpner en ny/kjøper en ny.
  • Lager all mat fra bunnen av.
  • Reparerer fremfor å kaste. Feks. klær reparerer jeg til det ikke går an å reparere dem. Er glidelåsen ødelagt? Null stress, setter inn en ny (som regel for hånd, for symaskinen min er fra 50-tallet og litt vanskelig å bruke)!
  • Prøver å ta godt vare på det jeg har.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg visste ikke at det kaltes en minimalistisk livsstil :) 

Det var egentlig en av sønnene mine som fikk meg til å se over hva vi hadde i skap og skuffer. Vi har et stort hus, og da er det lett for at ting man ikke bruker likevel blir værende der. 

Sengetøy f.eks.  Vil aldri få 30 overnattingsgjester samtidig! Duker: Beholdt de få jeg kanskje kan få bruk for.  Gryte og panner:  jeg hadde altfor mange!  Kjøkkenredskaper likeså, dobbelt opp av det meste. 

Klær:  Heldigvis har jeg tatt vare på det som var klassisk, og av god kvalitet.  Morsomt nå å se barnebarnet mitt på 14 år juble over funnene i klesskapet mitt. 

Kort sagt, jeg tar vare på det jeg tror kan komme til nytte og er vakkert.  Slik ser jeg også på møblene, spør meg selv om de brukes og/eller om de er vakre.  Alt annet har vi kvittet oss med.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ikke særlig minimalistisk, men vil ha ting som blir brukt. Klær er nok det enkleste å se an. Hvis du legger klær litt ute av syne og ikke savner dem er det trygt å gi dem bort. 

Jeg klarer ikke å kvitte meg med bøker, men kjøper heller gjerne bøker på e-leser. Prøver å ha et lite antall av kjøkkenting. Jeg har ikke plass til å ha mer enn 6 middagsgjester samtidig, så da har jeg ikke mer enn 6 av hver ting. 

Behold de tingene du er glad i, gi bort resten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konmari-metoden. Den liker jeg. Der skal man sette pris på det man faktisk har. 

Anonymkode: 306aa...ce3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang klær kan jeg tipse om bloggen un-fancy, hun har i mange år hatt capsule wardrobes hvor man har et vist utvalg klær som fungerer sammen og kan kombineres i det uendelige slik at man ikke trenger å ha så mye 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...