Gå til innhold

Trenger litt hjelp med oppskrift på strikket sjal


Antlers

Anbefalte innlegg

Jeg sliter sånn med å forstå noen av oppskriftene fra garnstudio, men har veldig lyst til å få til dette sjalet, så om noen kan ta på seg å dytte det inn med teskje, hadde jeg blitt kjempeglad :)

http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7337&cid=1

Sitat

Legg opp 72 m på rundp 3 med Lace, sett 2 merketråder i arb på hver side av de midterste 60 m. Fortsett med glattstrikk og 1 kant-m i RILLE – se forkl over, i hver side av arb - SAMTIDIG økes det slik – LES ØKETIPS!

Her gjetter jeg på at at jeg skal strikke annenhver pinne rett og vrang, slik at det blir glattstrikk på forsiden, og at kantmasken alltid strikkes rett. Stemmer det? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg har lite lyst til å sjanse for så å måtte rekke opp alt.

Sitat

Øk 1 m i hver side innenfor 1 kant-m rille på hver p og øk 1 m på hver side av de midterste 60 m på hver 2.p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett slik til det er økt i alt 48 ganger på hver side av de 60 m og 96 ganger i hver side = 360 m på p.

Og bare for å være helt sikker: Her blir det totalt 4 masker jeg skal øke med på rettsiden og 2 som skal økes når jeg er på vrangsiden? Eller blir det helt motsatt? Klarer ikke å visualisere det akkurat nå.

I tillegg lurer jeg på om jeg kan øke ved å plukke opp tråden mellom to masker og strikke den vridd rett. Vanligvis synes jeg det blir penest, men er usikker på hvordan det blir med kantmasken - blir det kanskje finere med kast her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstod oppskriften på samme måte som deg, men unødvendig komplisert måte å skrive på. 

" ØKETIPS:
Det økes 1 m med å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd vrang (dvs i bakre ledd av m istedenfor i fremre) slik at det ikke blir hull. "

Her kan du gjerne øke på den måten du foreslår, det skal ikke bli hull. Så jeg ville gjort det slik. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frida skrev:

Jeg forstod oppskriften på samme måte som deg, men unødvendig komplisert måte å skrive på. 

" ØKETIPS:
Det økes 1 m med å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd vrang (dvs i bakre ledd av m istedenfor i fremre) slik at det ikke blir hull. "

Her kan du gjerne øke på den måten du foreslår, det skal ikke bli hull. Så jeg ville gjort det slik. 

Tusen takk for svar! Godt å høre at andre synes oppskriften var unødvendig komplisert også. Da kaster jeg meg ut i det og håper på det beste :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...