Gå til innhold

Kristen, vil ikke feire halloween - naboene sure.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Wanda Maximoff
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn, men bor i en studentby der det bor mange barnefamilier både norske og internasjonale. Nå har de foreslått å feire Halloween og vi bor i små kompleks med få leiligheter i hvert kompleks. Det ble foreslått at hvert kompleks skulle bidra med godteri og div slik at barna i studentbyen kunne gå og samle godteri ved å ringe på. Jeg har også blitt spurt om å delta på dette da de andre skal bidra.

Jeg er kristen og feirer ikke halloween grunnet min tro og ønsker dermed ikke å bidra med dette. Folk får feire halloween som de selv ønsker, men jeg ønsker ikke å bli blandet inn i dette. Naboene mine er nå sure da jeg ymtet om dette og mente jeg var smålig som ikke ønsket at barna skulle få det morsomt og få en minnerik kveld. De nærmest fnøs da jeg sa grunnen til at jeg ikke ville delta på det. Som sagt jeg ønsker ikke å stoppe feiringen eller noe slikt, MEN jeg vil ikke delta. 

Er jeg smålig som ikke ønsker å bidra til halloweenkvelden for barna i studentbyen?  

Anonymkode: 29f03...9c6

Jeg har selv barn og syns hele Halloween er en skikkelig uting. Greit nok å ha en fest for å kle seg ut og at man skal ha det kult med venner (det kan jeg akseptere til en viss grad), men å gå fra dør til dør får i tigge godteri for å komme hjem med en kilo godteri? Nei, vet du hva. Vi gikk i fjor, egentlig fordi vi ble invitert bort. Tviler på at vi blir invitert bort der igjen. Ikke spør hva jeg syns om Halloween hvis du ikke tåler svaret for ja, jeg fordrar Halloween. 

Jeg skjønner ikke hva de skal surmule for. Slå av lysene, lat som du ikke er hjemme og ferdig med det. Stå på ditt. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste jeg har fått støtte fra er en muslimsk nabo i nabokomplekset. Ingen hadde spurt henne visstnok om hun ville delta grunnet at de visste at hun var muslim og ikke feirer. Hun ønsker heller ikke å delta, men at jeg ikke skal få samme respekt over at jeg ikke ønsker å delta grunnet min tro synes jeg er respektløst av de som skal kreve inn bidrag.

Anonymkode: 29f03...9c6

Akkurat dette synes jeg er trist. Man bør kunne forvente at du får samme respekt for ditt valg, som den muslimske naboen får. 

Jeg synes du er modig, stå på ditt. 

Anonymkode: af7f6...a3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo spørre om det er smålig av muslimer å ikke gjøre klart for julebukker...

Anonymkode: c9e0b...f88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss bli enige om at trådstarter bor i boligkompleks med låst ytterdør. Argumentet "slå av lysene" gjelder kun for de som bor i egen boligenhet.

En stor del beboere i dette studentkomplekset har barn. Deres barn får ikke feire Halloween ved å gå rundt som den amerikanske, populære feiringen. De kan ikke komme seg inn til leilighetene, de møter en låst dør. Hvis de skulle ringt på alle ringeklokkene, finnes det ingen mulighet til å sile ut de som ikke ønsker besøk. Det vil føre til irritasjon. For å kompromisse, ønsket foreldrene å organisere godte-utdeling ved at en som hadde meldt seg frivillig, står ved den låste ytterdøren og fungerer som felles godteriutdeler. Man terger ikke opp noen med å ringe på alle dørklokkene. Man skuffer ikke barna ved å si "Dere får ikke ringe på noen dørklokker". For å unngå å sette et pengebeløp, ba de om godteri. Slik kunne foreldre med dårlig råd gi en pose marshmallows eller noe billig.

Om man hater eller elsker den amerikanske feiringen, en stor andel av disse beboerne i komplekset ønsker den for sine barn. Er man beboer i en studentby, får en finne seg i at noen i studentbyen har andre syn på ting enn en selv har. 

Hvis ikke, får en skaffe seg en enebolig og bestemme alt selv.

OG for de som skummer av raseri nå, vil jeg si at den respekten må gå begge veier. Ønsker noen å ikke delta, så må en finne seg i det. Et nei må respekteres. Det er unødvendig å både trekke inn religion som grunn, og også unødvendig å kjefte på noen for at de sier nei.

Bare sånn på siden, så er det omvendt rasisme å ikke spørre en muslimsk familie. De hadde altså gjort seg opp en mening basert på at "alle muslimer er sånn atte de feirer ikke Halloween uansett, for sånn gjør jo ikke muslimer, de er ikke sånn som oss". Alle skal spørres. Alle kan si nei, uansett grunn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

godteriet skal samles inn til en person som tar ansvaret for feiringen i komplekset. Denne personen skal dermed stå utenfor den felles ytterdøra og dele ut godteri når barna går forbi (siden det er smekklås på alle dørene og barna kommer ikke inn uten nøkkel). Og ja, denne ansvarspersonen er en av foreldrene om det er interessant

Anonymkode: 29f03...9c6

Dette er ikke en vanlig måte å feire Halloween på eller noe man kan forventes å delta i. Snart må vel alle spleise på julegaver til naboens barn også :P 

Anonymkode: 13113...bb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn, men bor i en studentby der det bor mange barnefamilier både norske og internasjonale. Nå har de foreslått å feire Halloween og vi bor i små kompleks med få leiligheter i hvert kompleks. Det ble foreslått at hvert kompleks skulle bidra med godteri og div slik at barna i studentbyen kunne gå og samle godteri ved å ringe på. Jeg har også blitt spurt om å delta på dette da de andre skal bidra.

Jeg er kristen og feirer ikke halloween grunnet min tro og ønsker dermed ikke å bidra med dette. Folk får feire halloween som de selv ønsker, men jeg ønsker ikke å bli blandet inn i dette. Naboene mine er nå sure da jeg ymtet om dette og mente jeg var smålig som ikke ønsket at barna skulle få det morsomt og få en minnerik kveld. De nærmest fnøs da jeg sa grunnen til at jeg ikke ville delta på det. Som sagt jeg ønsker ikke å stoppe feiringen eller noe slikt, MEN jeg vil ikke delta. 

Er jeg smålig som ikke ønsker å bidra til halloweenkvelden for barna i studentbyen?  

Anonymkode: 29f03...9c6

Du kan jo feire høsttakkefesten istedet for og gi de frukt og/eller poteter. Ingen har rett til å bli sure fordi naboen ikke feirer halloween. Det er så bak mål som det går an.

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Jeg møtte en av fedrene i komplekset mitt da jeg kom hjem. Han spurte meg om at jeg ikke skulle bidra med godteri siden alle de andre hadde gjort det til Halloweenfeiringen. Jeg sa nei og min grunn til å ikke delta på feiringen, men sa at jeg bidro gjerne om de skulle finne på noe i anledning jul. Han ble da irritert og mente at det ikke kunne være så vanskelig å bare stikke ned på butikken og kjøpe noen sjokolader eller lignende siden alle de andre hadde gjort det uten problem. Så jeg sa om at de forventet at jeg skulle bli med på halloweenfeiringen så forventet jeg at han og familien hans skulle bli med meg på bønnemøte for å prise Jesus. Han ga meg bare et sjokkert blikk, snudde og gikk. Kanskje jeg får fred fra det maset nå.

Anonymkode: 29f03...9c6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke, får en skaffe seg en enebolig og bestemme alt selv.

 

det er nok mange som skulle bodd i egen enebolig

 

Endret av Mearrasámi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloweenfeiring burde og skal være valgfritt akkurat som alt annet av feiringer uten at det skal påtvinges

Endret av Mearrasámi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg møtte en av fedrene i komplekset mitt da jeg kom hjem. Han spurte meg om at jeg ikke skulle bidra med godteri siden alle de andre hadde gjort det til Halloweenfeiringen. Jeg sa nei og min grunn til å ikke delta på feiringen, men sa at jeg bidro gjerne om de skulle finne på noe i anledning jul. Han ble da irritert og mente at det ikke kunne være så vanskelig å bare stikke ned på butikken og kjøpe noen sjokolader eller lignende siden alle de andre hadde gjort det uten problem. Så jeg sa om at de forventet at jeg skulle bli med på halloweenfeiringen så forventet jeg at han og familien hans skulle bli med meg på bønnemøte for å prise Jesus. Han ga meg bare et sjokkert blikk, snudde og gikk. Kanskje jeg får fred fra det maset nå.

Anonymkode: 29f03...9c6

Jeg fatter virkelig ikke hvordan det er mulig å bli irritert for noe sånt. 

Bra kommentar forresten :P

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Black Amethyst
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg møtte en av fedrene i komplekset mitt da jeg kom hjem. Han spurte meg om at jeg ikke skulle bidra med godteri siden alle de andre hadde gjort det til Halloweenfeiringen. Jeg sa nei og min grunn til å ikke delta på feiringen, men sa at jeg bidro gjerne om de skulle finne på noe i anledning jul. Han ble da irritert og mente at det ikke kunne være så vanskelig å bare stikke ned på butikken og kjøpe noen sjokolader eller lignende siden alle de andre hadde gjort det uten problem. Så jeg sa om at de forventet at jeg skulle bli med på halloweenfeiringen så forventet jeg at han og familien hans skulle bli med meg på bønnemøte for å prise Jesus. Han ga meg bare et sjokkert blikk, snudde og gikk. Kanskje jeg får fred fra det maset nå.

Anonymkode: 29f03...9c6

Han burde nå ha spurt den muslimske personen og familien til vedkommende i samme slengen, det hadde da også blitt mer rettferdig behandling da.

Iditotiskt opplegg. Jeg hadde nok blitt mer asosial av eget valg hvis jeg bodde på et sånt boligkompleks hvor du ble tvunget til å måtte bidra hver gang de planla noe feiring. Hvis naboer oppfører seg sånn og ikke kan godta et nei og heller ikke respekterer at ikke alle vil bli med på alle slags opplegg, og i tillegg ender opp irriterte og sure, da er det like godt bedre å holde sitt eget selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overhode ikke smålig. Her i huset feirer vi ikke engang Halloween og jeg syns det er ei teit "tradisjon". Kommer ikke til å overføre det til barna mine. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hvis du ikke har antydet at de bør droppe feiringen fordi du ikke liker den men bare sagt fra om at du ikke ønsker å delta er det de som er vrange. Det er da massevis av folk folk som ikke vil være med på å feire Halloween, og det må de ha rett til uten at det blir sure miner av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset feirer vi ikke Halloween. Når unger har ringt på så har vi sagt at vi ikke feirer og de har gått videre. Her har vi ikke utelys, så det er mørkt frem til døren, men allikevel ringer de på. Har ikke opplevd at noen har blitt sure. Blir feil å "tvinge" en til å være med/ bidra når en ikke feirer Halloween.

Anonymkode: 1b89b...4d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Jeg møtte en av fedrene i komplekset mitt da jeg kom hjem. Han spurte meg om at jeg ikke skulle bidra med godteri siden alle de andre hadde gjort det til Halloweenfeiringen. Jeg sa nei og min grunn til å ikke delta på feiringen, men sa at jeg bidro gjerne om de skulle finne på noe i anledning jul. Han ble da irritert og mente at det ikke kunne være så vanskelig å bare stikke ned på butikken og kjøpe noen sjokolader eller lignende siden alle de andre hadde gjort det uten problem. Så jeg sa om at de forventet at jeg skulle bli med på halloweenfeiringen så forventet jeg at han og familien hans skulle bli med meg på bønnemøte for å prise Jesus. Han ga meg bare et sjokkert blikk, snudde og gikk. Kanskje jeg får fred fra det maset nå.

Anonymkode: 29f03...9c6

Bra sagt. Ingen og absolutt INGEN kan tvinge en til å feire halloween eller andre dager for den saks skyld. Hvis han mener at du skal kjøpe godteri, får han og familien værsågod bli med i kirken på julaften, eller som du skriver, bønnemøte

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror jeg på pur faenskap som en av foreldrene som deler ut goderiet ved hoved døren, hadde sagt til unga at de kunne ringe på hos TS, Hun vil ikke bidra med goderi,hvorfor skal vi/de bidra med å ungene om spørre henne direkte om goderi, og bli ringt på helle tiden.

Anonymkode: 07347...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror jeg på pur faenskap som en av foreldrene som deler ut goderiet ved hoved døren, hadde sagt til unga at de kunne ringe på hos TS, Hun vil ikke bidra med goderi,hvorfor skal vi/de bidra med å ungene om spørre henne direkte om goderi, og bli ringt på helle tiden.

Anonymkode: 07347...366

med å forhindre

Anonymkode: 07347...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ops2 skrev:

 Deres barn får ikke feire Halloween ved å gå rundt som den amerikanske, populære feiringen. De kan ikke komme seg inn til leilighetene, de møter en låst dør. Hvis de skulle ringt på alle ringeklokkene, finnes det ingen mulighet til å sile ut de som ikke ønsker besøk. Det vil føre til irritasjon. For å kompromisse, ønsket foreldrene å organisere godte-utdeling ved at en som hadde meldt seg frivillig, står ved den låste ytterdøren og fungerer som felles godteriutdeler. Man terger ikke opp noen med å ringe på alle dørklokkene. Man skuffer ikke barna ved å si "Dere får ikke ringe på noen dørklokker". For å unngå å sette et pengebeløp, ba de om godteri. Slik kunne foreldre med dårlig råd gi en pose marshmallows eller noe billig.

Nemlig jeg hadde latt unga ringe på hos TS hele tiden for å spørre henne om goderi :ler:

Herregud det er å bidra til litt goderi, så man slipper det-de ber deg ikke om å være med på festlighetene,

Du er sær og rar ts. Da nå å BIDRA TIL FELLESSAMUFUNNET!

Anonymkode: 07347...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg på pur faenskap som en av foreldrene som deler ut goderiet ved hoved døren, hadde sagt til unga at de kunne ringe på hos TS, Hun vil ikke bidra med goderi,hvorfor skal vi/de bidra med å ungene om spørre henne direkte om goderi, og bli ringt på helle tiden.

Anonymkode: 07347...366

:klo:

Anonymkode: 490b1...6a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...