Gå til innhold

Ufrivillig barnløs. Hva har jeg i vente? Hvordan gå fram?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten min har prøvd i noen måneder å bli gravide... uten hell. For noen år siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde PCOS og en hormonfeil som kunne gjøre det vanskelig for meg å få barn. Jeg ville mest sannsynlig trenge en eller annen form for "hjelp" for å bli gravid. 

Det jeg lurer på er:

1. Hvor bør jeg begynne? Er fastlegen første stopp?

2. Hvor lang tid tar det med utredning og lignende? 

3. Har andre erfaring med lignende?

4. Hvor mye vil evt prøverør koste?

5. Hva er vanlige alternativ til prøverør?

6. Hva koster hormonbehandling og lignende?

Jeg kan ingenting om dette og er full av spørsmål (som jeg sikkert vil få svar på når jeg begynner utredningen, men akkurat nå trenger jeg bare  å høre litt om andres erfaringer på et ikke-legespråk om dere skjønner) 

Anonymkode: f34cf...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen er første stopp, der tas det gitte prøver og du får de henvisningene du trenger. 

Tid. Det er individuelt, ventelistene på å komme inn på ulike us varierer fra sted til sted og mange us skal og tas I fht din syklus. Det kan lønne seg å ringe flere sykehus.

Penger. Her betaler man vel vanlige egenandeler. Går du privat feks I Danmark så koster alt men de er helt rå på å skreddersy alt etter din syklus. Jeg brukte DK og betalte 4000 pluss hotell 3 netter og reise med båt. Ble ikke dyrt men jeg brukte donor hos skikkelig klinikk (ikke stork jordmora) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å kartlegge syklus med basaltemperaturmåling og eggløsningstester. Hvis du får eggløsninger, kan mange bli spontant gravide. Bestill time hos fastlegen for blodprøve på eggløsning, og evt henvisnjng til gynekolog. 

Hvis du er betydelig overvektig, kan et moderat vekttap virke positivt inn, og dersom prøverør blir nødvendig har sykehusene bmi-grenser som en bør være forberedt på. (Men private er mer liberale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde med prøverør koster alt fra 8000-25.000 ca vel så dette er veldig dyrt. Utredningen tar ikke så lang til med det kan være ventelister på å få time hos gynikolog etter henvisning. Går vel fortere privat men da er det dyrere

Anonymkode: 3c779...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg gikk til fastlege og fikk innkalling til samtale ca 3 mnd etterpå og i mellomtiden måtte jeg ta noen blodprøver slik at de kunne sjekke eggløsning osv før vi kom på timen. På samtalen tok de gyn undersøkelse og sædprøve og litt spørsmål. så ble vi henvist vidre for samtale for behandling 7 mnd etterpå og 3 mnd etter det er vi gang med første forsøk. Dette er offentlig på sykehuset i Bergen. Alt over 16 tusen får man tilbakebetalt. Men normalt for et IVF forsøk ca.15 tusen. Om man har god økonomi vil jeg anbefale privat klimikk :) 

Anonymkode: 298bb...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...