Gå til innhold

Virkemidler for å få ned antall trafikkulykker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På tobaksspakker er det avbildet ganske grusomme bilder av ødelagte lunger og diverse. Dette er virkemidler som myndighetene mener virker avskrekkende. Hvis de ikke fungerer hadde de vel ikke gjort det, tenker jeg.

I trafikkopplæringen kan vel lignende virkemidler brukes for å avskrekke nye trafikanter mot høy hastighet.

Det finnes utallige videoer av trafikkulykker med maltrakterte kropper og andre ganske grusomme utfall tilgjengelig. Hvorfor vises ikke slike videoer på trafikkskolene til nye trafikanter?

Anonymkode: 169c2...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

På tobaksspakker er det avbildet ganske grusomme bilder av ødelagte lunger og diverse. Dette er virkemidler som myndighetene mener virker avskrekkende. Hvis de ikke fungerer hadde de vel ikke gjort det, tenker jeg.

I trafikkopplæringen kan vel lignende virkemidler brukes for å avskrekke nye trafikanter mot høy hastighet.

Det finnes utallige videoer av trafikkulykker med maltrakterte kropper og andre ganske grusomme utfall tilgjengelig. Hvorfor vises ikke slike videoer på trafikkskolene til nye trafikanter?

Anonymkode: 169c2...93b

Hvem sto for økningen på drepte i trafikken på 23 stk i år? Menn over 45 år.

Anonymkode: b3cf9...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reduser farten og antall ulykker går ned. Mange av ulykkene skjer på grunn av alt for høy fart. 

Selvgode sjåfører med for kraftige kjøretøy som gir blaffen i lover og regler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2016 den 8.32, stan skrev:

Reduser farten og antall ulykker går ned. Mange av ulykkene skjer på grunn av alt for høy fart. 

Selvgode sjåfører med for kraftige kjøretøy som gir blaffen i lover og regler. 

 

Enkelte overvurderer egne ferdigheter. De eier ikke selvinnsikt. Hvordan skal man få folk til å skjønne at ulykker kan skje uansett hvor gode kjøreferdigheter man har?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, penny_ skrev:

Enkelte overvurderer egne ferdigheter. De eier ikke selvinnsikt. Hvordan skal man få folk til å skjønne at ulykker kan skje uansett hvor gode kjøreferdigheter man har?

Ulykker skjer jo fordi sjåføren har feile forventninger til trafikken. Det uventede skjer jo når man minst venter det. 

Dama bak meg i dag, hadde nok en forventning om at jeg skulle kjøre pent og pyntelig gjennom krysset. At jeg plutselig måtte bråbremse fordi en guttunge syklet rett foran meg på rødt lys, kom litt brått på. Nå er forsikringsselskapene våre på saken. 

Her var det for kort avstand til bilen foran som skapte problemet. 

Så hold avstand, og avpass farten etter føret og trafikken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror politiet må være mer tilstede på strekninger som ikke er midt i byen. Har pendlet mellom to byer, ca en times kjøretur hver vei. 

Jeg holder fartsgrensen, likevell er det alltid en eller annen idiot som skal ligge klin oppi baken min i 80 sonen og kjøre forbi på uoversiktlige plasser, midt i en sving eller bakketopp f.eks. Aner ikke hvor mange ganger jeg har holdt pusten og fått hjertet i halsen. Sykt skremmende at folk er villige til og risikere sitt og andres liv for og komme frem 5 min før. 

Tenker at fartsgrensen er der for en grunn, derfor holder jeg den. 

Anonymkode: 4424c...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er en idé.

Mange, særlig unge, har et for abstrakt eller fraværende bilde av konsekvensene av en ulykke.

De fleste har ingen erfaring med å kollidere annet enn på sykkel når de var barn. Og tenker kanskje et det "ikke er så farlig". Men får de konsekvensene av en bilulykke som innebærer avkappede lemmer, punkterte hodeskaller, og interiør fullstendig dekket av blod og innvoller, blir det mer konkret og de tenker seg om to ganger før de setter gassen i bånn.

Anonymkode: ec2eb...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til hvor forskjellig folk kjører fra by til by. Jeg er opplært til å kjøre i Bærum, Asker og Oslo, så dvs, blinklys, rundkjøringer og et helvetes antall lyskryss. Det å blinke meg inn og ut av en rundkjøring for meg er helt normalt, som om jeg pusser tennene hver morgen og kveld, men (!) etter at jeg nå har flyttet til en ny by.. Du holder jo et øye med medtraffikanten, ser at de har sett deg og jeg tuller ikke når jeg sier dette, de ser på meg som om jeg skulle ha vært en redated idiot når jeg har på blinklys i en rundkjøring (dvs, riktig blinklys that is) 

Og fart. Fart er også et morsomt tema fra by til by. Jeg ble lært opp til en ting, mens denne byen har blitt lært opp til noe annet. Jeg ligger lett 5-10 over når jeg er på en oversiktelig og rett strekkning uten noen store form for hindre (dvs, vikeplikt etc) 

Så til poenget; utenom det som er nevnt her nå, tror jeg også mange av ulykkene skjer fordi folk får en annen opplæring. Ja, det er selvfølgelig helt forskjellige veier og antall lyskryss, trafikklys etc i Alta kontra Oslo, men det å få folk til å bruke det jævla blinklyset hadde vært en god start. 

Eller det å se i et helvetes speil før man foretar seg noe forbikjøring, eller legger seg i venstrefelt. Appro det med å bruke både blinklys og speil i feltskifte. Jeg har blitt opplært til at tuting skal KUN skje ved farlige hendelser for å advare. Ligger i 2 felt på vei ned mot kr.sand, skal kjøre forbi og er helt klart for meg, helt til jeg ser i det øyeblikket jeg er 2 cm unna bilen jeg kjører forbi også skal legge seg ut, og ikke ser i speilet. i 100kmt kunne det ha gått rimelig galt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2016 den 9.09, AnonymBruker skrev:

På tobaksspakker er det avbildet ganske grusomme bilder av ødelagte lunger og diverse. Dette er virkemidler som myndighetene mener virker avskrekkende. Hvis de ikke fungerer hadde de vel ikke gjort det, tenker jeg.

I trafikkopplæringen kan vel lignende virkemidler brukes for å avskrekke nye trafikanter mot høy hastighet.

Det finnes utallige videoer av trafikkulykker med maltrakterte kropper og andre ganske grusomme utfall tilgjengelig. Hvorfor vises ikke slike videoer på trafikkskolene til nye trafikanter?

Anonymkode: 169c2...93b

Jeg tror ikke en film kan endre noe som helst. Jeg står selvsagt fritt til å vise groteske filmer på både grunnkurs og på trinn 4 (har fire timer klasseromsundervisning), men jeg tror ikke det fungerer. Hvor lenge husker de den advarselen? 

Hvis vi virkelig brydde oss om drepte i trafikken kunne vi bare innført fartsperre på alle nye biler. Lås dem til 110, bare der har du eliminert en god del dødsulykker.

Hvis du vil drepe færre unger burde refleksvest være påbudt når du sitter i bil, og når du ferdes eller oppholder deg i nærheten av kjøretøy eller steder kjøretøy normalt sett kjører. Dette ville reddet 11 liv og hindret 133 alvorlige skader per år. Refleks er det desidert billigste og mest effektive verktøyet for å unngå ulykker. En refleksvest koster nesten ingenting, og det kan redde livet ditt. Sånne bånd som lyser er også fantastiske. 

Jeg synes også vi burde forby unge sjåfører (la oss si under 25) å kjøre biler som er eldre enn førerkortet deres. Tar du lappen i 2016, burde du være begrenset til å kjøre biler fra 2016 og nyere (man kan kanskje slenge inn noen år ekstra der, type 3). Unge som kjører gamle biler i dårlig stand er et stort problem, foreldre burde ta ansvar og gi ungene den nyeste bilen.

Unge sjåfører burde ikke få lov til å kjøre med passasjerer. Unge sjåfører med passasjerer har større sannsynlighet for å havne i ulykker, og konsekvensene blir større.

Unge sjåfører burde ikke ha lov til å kjøre i mørket, da de har alt for høy ulykkesrisiko i mørket.

Vi burde bruke den milliarden vi kaster bort på sikkerhetskontroll på fly på å luke ut ruspåvirkede sjåfører og andre som er uegnet til å føre motorvogn. Sikkerhetskontrollen har aldri stoppet en terrorist, og har aldri reddet et liv. UP derimot...

På 1.10.2016 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Hvem sto for økningen på drepte i trafikken på 23 stk i år? Menn over 45 år.

Anonymkode: b3cf9...196

Idioti å se på statistikk slik. Du må se på trenden, den går nedover. Selvsagt vil det være årlige variasjoner. Selv om man veier 2 kilo mer enn dagen før betyr ikke det at man har lagt på seg. Trendene forteller oss noe, da må vi se på lengre tid enn fra et år til et annet. 

Dessuten er det mange unge som er representert i ulykker, at andre grupper øker er ikke et argument for å ikke fokusere på de unge.

På 1.10.2016 den 8.32, stan skrev:

Reduser farten og antall ulykker går ned. Mange av ulykkene skjer på grunn av alt for høy fart. 

Selvgode sjåfører med for kraftige kjøretøy som gir blaffen i lover og regler. 

 

Men hvordan reduserer vi farten? Flere kontroller? Dårligere veier? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er på tide å plassere ut flere barn på vegene, da synker hastigheten, således blir alle mer oppmerksom

.

Anonymkode: 8f1cf...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2016 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Tror politiet må være mer tilstede på strekninger som ikke er midt i byen.

Det er de også.

Du er et perfekt eksempel på et virkemiddel for å få ned antall ulykker: Konfrontere alle inkompetetente forståsegpåere som skal klage over politiet og sprer hets og dermed motarbeider politiets arbeid i trafikken.

Neste gang bør du klappe igjen og ikke synse i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jabx skrev:

Det er de også.

Du er et perfekt eksempel på et virkemiddel for å få ned antall ulykker: Konfrontere alle inkompetetente forståsegpåere som skal klage over politiet og sprer hets og dermed motarbeider politiets arbeid i trafikken.

Neste gang bør du klappe igjen og ikke synse i vei.

H*n har vel ett godt poeng da?

Dersom politiet faktisk hadde vært tilstede (og gitt trafikk-idiotene saftige bøter) så ville idiotene kanskje tenkt seg om en gang eller tre - før dem oppfører seg som en forbanna idiot i trafikken...

Anonymkode: 738e7...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.10.2016 den 15.29, AnonymBruker skrev:

H*n har vel ett godt poeng da?

Dersom politiet faktisk hadde vært tilstede (og gitt trafikk-idiotene saftige bøter) så ville idiotene kanskje tenkt seg om en gang eller tre - før dem oppfører seg som en forbanna idiot i trafikken...

Anonymkode: 738e7...9ae

Politiet er tilstede både her og der, men de kan ikke være over alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...