Gå til innhold

Avslørt! Egon og Peppes serverer fabrikkmat


Gjest Catalina Culès

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg velger alle pizza kjeder over en peppes.

Er ikke overrasket, pizzaene deres smaker som papp.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Peppes.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da lurer jeg på hvor jeg får kjøpt eller hvordan jeg får laget Egon's hvitløksdressing, for den er god! 

Anonymkode: e1614...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fotosyntesen skrev:

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Hva med å lese artikkelen istendenfor å henge se opp en setning..

Anonymkode: 3d5f4...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matkontrollen har gjentatte ganger spurt restaurantene om å få komme inn på kjøkkenet deres. Til tross for at de serverer millioner av måltider i året, nekter Peppes og Egon å la Matkontrollen slippe inn. De hevder det primært er av «konkurransemessige hensyn».

Kokk Benedicte Eriksen reagerer på hemmeligholdelsen.

– Dersom de virkelig hadde hatt så gode råvarer som de hevder, ville de stolt vist det frem. At de ønsker å skjule det er veldig urovekkende. Da lurer jeg på hva de holder på med bak lukkede dører. Det er viktig med åpenhet, og spesielt for sluttforbrukeren som betaler penger for dette, sier hun.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Det er ofte noen kjennetegn for mat som er halv- eller halvfabrikata

Det brukes gjerne mer konserveringsmidler, mer salt og annet for at maten skal tåle å ligge lenger

Anonymkode: 3d5f4...1bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte nylig å jobbe i en bygning, hvor Peppes har kjøkken i andre etasje. Jeg ser varelevering og ble ganske sjokkert å finne ut at Peppes bruker frosne bunn for sin pizza - som de får paller av. Og selvfølgelig bokser med pizzasaus, pizzadressing osv. Men altså. Hva betaler man 300 kr for da? En pizza laget på pizzabunn med ferdig saus og dressing? 

Fortalte til samboer og noen venner men ingen av de ble spesielt sjokkert eller overasket, da dette var visst alminnelig kunnskap. Men igjen, hvorfor gidder noen å spise hos Peppes da.. 

Anonymkode: 36ac1...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Egon: De fløtegratinerte potetene er ferdiglaget, og fra vakuumpose.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lese artikkelen istendenfor å henge se opp en setning..

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Jeg leste en gang til og forventet å bli opplyst om hva maskinkuttete grønnsaker betydde, det fikk jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer ferdigmat

Egon nekter å møte Matkontrollen for intervju, men i en e-post innrømmer de at de fløtegratinerte potetene er fra vakuumpose.

De medgir at brødet er laget på fabrikk som såkalt bake-off, og at noen av grønnsakene er maskinkuttet.

Peppes: — Veldig trist

Peppes innrømmer at lasagnen er behandlet sous-vide (vakuumpakket). Lasagnen, og flere retter, er laget på det de kaller et «storkjøkken». Derfra blir de sendt ut til de ulike restaurantene. Pizzadeigen er produsert på et større bakeri, og blir fryst.

 

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, fotosyntesen skrev:

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Jeg leste en gang til og forventet å bli opplyst om hva maskinkuttete grønnsaker betydde, det fikk jeg ikke.

Jeg gidder ikke bruke tid på deg, da det er åpentlyst hva du er ute etter.

Ha en god dag.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart.

Jeg synes begrepet var forvirrende og ikke særlig dekkende. "Denne fløtegratinerte retten er tilsatt konserveringsmidler og ekstra salt"= "maskinkuttete grønnsaker".

Jeg synes språket var noe dårlig.

Endret av fotosyntesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

http://www.tv2.no/nyheter/8622463/

MATKONTROLLEN (TV 2): Norges største familierestauranter markedsfører at maten lages av «beste» råvarer. Matkontrollen avslører at de serverer fabrikkmat.

Jeg er ikke sjokkert.

Ikke jeg heller, utrolig at de juger og reklamer for noe som er usant.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte nylig å jobbe i en bygning, hvor Peppes har kjøkken i andre etasje. Jeg ser varelevering og ble ganske sjokkert å finne ut at Peppes bruker frosne bunn for sin pizza - som de får paller av. Og selvfølgelig bokser med pizzasaus, pizzadressing osv. Men altså. Hva betaler man 300 kr for da? En pizza laget på pizzabunn med ferdig saus og dressing? 

Fortalte til samboer og noen venner men ingen av de ble spesielt sjokkert eller overasket, da dette var visst alminnelig kunnskap. Men igjen, hvorfor gidder noen å spise hos Peppes da.. 

Anonymkode: 36ac1...5d9

Enig. er ikkr flink kokk. mrn til og med jeg klarer å lage bedre mat.

Anonymkode: 3d5f4...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Kan noen svare meg på hva "fabrikkuttede grønnsaker" betyr? Håper det betyr noe annet enn at en maskin har kuttet en gulrot isteden for et menneske. Hvis ikke, kan jeg virkelig ikke se den helt store fordømmelsen.

Jeg leste en gang til og forventet å bli opplyst om hva maskinkuttete grønnsaker betydde, det fikk jeg ikke.

Det betyr at de får maten levert fra fabrikk, og ikke tilbereder den selv. Altså får de grønnsakene ferdig skrellet og kuttet levert til restauranten. Slike grønnsaker (og slik mat forøvrig) er tilsatt salt og konserveringsmidler for at den skal ha lenger holdbarhet, og det merkes på smaken. 

Anonymkode: 65478...1bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella
2 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Dette har da vært kjent i lang tid? Er jo bare å spise der en gang så merker en jo det.

Likevel så elsker folk konseptet til Egon, og de tjener penger som gress!

Folk spiser mye halvfabrikata hjemme også, og har vent seg til smaken av prosessert mat og tilsatt smaksforsterkere og mye salt.

25 minutter siden, Gullik skrev:

Den eneste likheten mellom Egon og skikkelige restauranter, er prisen. Dessverre.

Akkurat. Men smart trekk av Egon som tjener penger på folkets dårlig utviklede smaksløker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om folk er sjokkert i dag, etter en runde på nett. Folk elsker denne søppelmaten som er overpriset. Vet ikke folk forskjell på møkkamat og kvalitetsmat? De innbiller seg at de har vært på restaurant når de har vært på Egon. At de er villig til å betale så mye for maten i tillegg....latterlig.

Peppes? Hva skal jeg si om det? Vet bla de er nedlagt i to byer. Kanskje flere, for alt jeg vet Gikk ikke. Hvorfor ikke det?. Jeg har testet de, dyrt og langt fra bedre enn andre.

Så hva med peppes produkter du finner i matvarebutikkene? De har eget mel og sauser latterlig at folk vil betale extra bare gir at de har fått navnet på pakken. I dag ser dere jukset..

 

Anonymkode: 26893...d89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig mange er vel ikke dette noen stor nyhet, da man bare har får bekreftet det en har visst/trodd i lang tid.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Citronella skrev:

Akkurat. Men smart trekk av Egon som tjener penger på folkets dårlig utviklede smaksløker.

Selvsagt. Og når folk kommer igjen og igjen, så er det liten vits i å skifte på konseptet. Jeg tror faktisk at et av suksessfaktorene til Egon er at du kan bestille mat ved disken i stedet for ved bordet av kelner (folk slipper med det å forholde seg til driks, venting osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...