Gå til innhold

Voldsom tørste hos 2-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enorm tørste er også et symptom på diabetes Insipitus. En diagnose som ikke har noe med diabetes mellitus (sukkersyke) og gjøre. Diabetes Insipitus er en sjelden  diagnose som legene ikke tenker på i første omgang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, emilie123 skrev:

Enorm tørste er også et symptom på diabetes Insipitus. En diagnose som ikke har noe med diabetes mellitus (sukkersyke) og gjøre. Diabetes Insipitus er en sjelden  diagnose som legene ikke tenker på i første omgang.

 

Rett og slett medfødt mangel på insulin celler? Aldri hørt om tilstanden før. Fascinerande, på ei måte. Har selv type 1.

Endret av Stum481
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stum481 skrev:

Rett og slett medfødt mangel på insulin celler? Aldri hørt om tilstanden før. Fascinerande, på ei måte.

Diabetes Insipitus er mangel på ad-h hormonet som ligger i hypofysen. Det gjør at kroppen ikke konsentrerer urin. Noe som gjør at en må tisse mye. Derfor kommer den enorme tørsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 minutter siden, Stum481 skrev:

Rett og slett medfødt mangel på insulin celler? Aldri hørt om tilstanden før. Fascinerande, på ei måte. Har selv type 1.

Mellitus betyr honningsøt og insipidus betyr smakløs. Diagnose ble før i tiden satt ved å smake på urinen. Diabetes betyr, om jeg husker riktig, "Det som renner gjennom" e.l. 

Det er forskjellige mekanismer som ligger til grunn, det eneste fellestrekket er at de tisser mye.

Anonymkode: abd85...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Mellitus betyr honningsøt og insipidus betyr smakløs. Diagnose ble før i tiden satt ved å smake på urinen. Diabetes betyr, om jeg husker riktig, "Det som renner gjennom" e.l. 

Det er forskjellige mekanismer som ligger til grunn, det eneste fellestrekket er at de tisser mye.

Anonymkode: abd85...540

Jeg har lært at diabetes betyr tørste. Hva som er riktig vet jeg ikke, men du har helt rett med at eneste fellestrekk er at de tisset mye.

Men det er slitsomt å ha begge diagnosene så det bør avklares hvorfor barnet tørster så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt drikker og drikker! Har sjekket han for diabetes fordi jeg ble så overrasket over hvor mye han frakk ifht andre barn. Ingen diabetes eller andre problemer, bare veldig tørst :) jeg og er slik.  Kan styrte et glass med 0,8 dl drikke og fremdeles være tørst. Har heller ikke diabetes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, emilie123 skrev:

Enorm tørste er også et symptom på diabetes Insipitus. En diagnose som ikke har noe med diabetes mellitus (sukkersyke) og gjøre. Diabetes Insipitus er en sjelden  diagnose som legene ikke tenker på i første omgang.

 

Terminologien "sukkersyke" brukes ikke lenger. En diabetiker blir ikke syk av sukker. H*n blir syk av mangel på insulin.

Anonymkode: d42fd...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terminologien "sukkersyke" brukes ikke lenger. En diabetiker blir ikke syk av sukker. H*n blir syk av mangel på insulin.

Anonymkode: d42fd...d7a

Vet det. Skrev det igrunn bare for å vise hva som var vanlig diabetes da folk flest aldri har hørt om diabetes insipidus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...