Gå til innhold

Alle sier forskjellig om innesko i bhg - frustrert!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I referat fra bhg en dag det hadde vært varslet brannøvelse, stod det "brannøvelsen gikk bra, alle barna hadde på innesko". Tydeligvis det som er viktigst :fnise:

Anonymkode: ec393...9df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Magnifiq skrev:

 

Mine barn har til sammen gått i fire barnehager. Alle barnehagene har brukt brann som en av grunnene til påbud av innesko.

Det samme er det på skolen til min eldste.

Brenner det hver dag, i barnehagene? Eller er det faren for brann og evakurering du og de mener? Vet neimen ikke om jeg tørr å sende barna i barnehagen når de skal begynne, etter å ha lest denne tråden. 

Anonymkode: 22018...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere sko inne hjemme også eller på besøk hos andre? Man skal jo ikke ta seg tid til å ta på seg sko da heller..

Anonymkode: 59de4...fa2

Om det blir brann her bærer jeg barnet mitt og løper over til naboen. I barnehagen skal de stille opp ute og telles. Jeg trenger ikke telle mitt barn. :P

Anonymkode: 5b9f8...8a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker dere sko inne hjemme også eller på besøk hos andre? Man skal jo ikke ta seg tid til å ta på seg sko da heller..

Anonymkode: 59de4...fa2

Er det mulig å være så vrang og kverulant?

Alle normalt oppegående folk forstår st det ikke er snakk om brann hver dag,( men i tilfelle brann, og dertil evaluering ) det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn løper inne og på sokker faller de lettere. Barn løper mot mor som henter, og så klarer hun ikke svingen og faller rett i veggen. Vi har et gym rom, og der får barna løpe og kose seg. Der må barna ha noe på beina.

Anonymkode: 760e7...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage var det faktisk brann en gang. Og de måtte stå lenge ute til situasjonen var avklart og de fikk evakuere inn i et nabobygg. Da ble det veldig poengtert, fra barnas side: Stakkars Anna, som ikke hadde sko. Men altså, bruk noe barnet vil bruke, om det er gymsokk eller sandaler eller joggesko eller myke ulltøfler, skinn eller crocks.

På skolen har de jo jevnlig brannøvelser, og der ble det mange våte barn den dagen det regna.

Anonymkode: cc4e0...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår bhg vil de ha innesko som en mulighet. Vi har satt sommerens sandaler igjen i bhg, men vurderer nå og bytte de ut med crocs, etter å ha lest tråden. Til vanlig bruker de ikke innesko, fordi barna har det best uten, sier de. Vi bruker anti skli sokker på vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten har våre brukt gymsokker pga glatt gulv og små som holder på å lære seg å gå. Fra 2-3 år bruker de ingenting. 

Anonymkode: 46dc2...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I referat fra bhg en dag det hadde vært varslet brannøvelse, stod det "brannøvelsen gikk bra, alle barna hadde på innesko". Tydeligvis det som er viktigst :fnise:

Anonymkode: ec393...9df

Det er sikkert relevant om det er vinter og barnehagen ligger i Alta. Her vi bor er det få dager i året at manglende tøfler vil skape en helsefarlig situasjon om barna må ut øyeblikkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i barnehagen og på skolen vil de at barna skal ha innesko. Skolegutten har crocs, for der er det om å gjøre at skoene er raske å ta på og han springer uansett ikke rundt i skoene siden de tar dem av hvis de er i gymsalen. I barnehagen bruker begge sommerens sandaler. De har på seg skoene hele tiden når de er innendørs og får hjelp til å ta av og på skoene så det er ikke noe poeng at de er enkle å ta på/av, men heller at de gir god støtte og ikke er for klamme og varme (her ville f.eks. crocs ikke fungert særlig godt siden de sitter ganske løst på). Uansett er det først og fremst foreldrenes ansvar, så man gjør selvsagt som man vil med sine egne barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har brukt gymsokker. Da slipper de å bli våte dersom de virrer i gangen eller kjøkkenet, og de sklir ikke rundt på gulvet. Gymsokker gjør også at de ikke blir kalde på føttene dersom det er kaldt gulv eller trekk.

Anonymkode: 3b22f...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Mine har hatt sandaler høst, vinter og vår inne i bhg, så har jeg brukt de ute på sommeren om de fortsatt passer.

Endret av morhjertegod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barnehage har de fleste innesko eller tøfler og ingen bruker dem fordi de fleste ungene tar de av under lek så vi har sluttet å stresse med det. 24 par tøfler spredd rundt på avdelinga blir mer rot enn nyttig. Om det blir brann på ordentlig så går vi gjennom grovgarderoben på vei ut så jeg regner med at det skal være mulig å plukke med seg støvler og sko og ta på ungene når vi er kommet ut.

Anonymkode: f9670...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Biloba skrev:

Det er sikkert relevant om det er vinter og barnehagen ligger i Alta. Her vi bor er det få dager i året at manglende tøfler vil skape en helsefarlig situasjon om barna må ut øyeblikkelig.

🙊 Bor i Alta å har aldri hørt i barnehagen at de trenger innesko pga fare for brann. Etter det jeg har forstått har de ved brannøvelser øvd på å ta på seg sko raskt og smidig. Om det allikavel skulle oppstå en brann og de ikke får på seg skoene går jeg ut i fra at barna uten sko etter hvert blir satt i bilene til de ansatte, som står på trygg avstand fra barnehagen.

Jeg ville vært mer redd for kulden dersom det begynte å brenne hjemme på natten, da er man tross alt i bare undertøy.

Anonymkode: c5ad2...811

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min barnehage har de fleste innesko eller tøfler og ingen bruker dem fordi de fleste ungene tar de av under lek så vi har sluttet å stresse med det. 24 par tøfler spredd rundt på avdelinga blir mer rot enn nyttig. Om det blir brann på ordentlig så går vi gjennom grovgarderoben på vei ut så jeg regner med at det skal være mulig å plukke med seg støvler og sko og ta på ungene når vi er kommet ut.

Anonymkode: f9670...96a

Har dere ikke rømningsvei direkte fra oppholdsrommene? Det synes jeg er svært bekymringsfullt. Her går ikke barnehagen gjennom garderoben, det er nødutgang direkte ut fra oppholdsrommene. Og man skal ikke stoppe for å ta på sko. Jeg ville ikke ønsket å ha barnet mitt i en barnehage der ansatte ikke kjenner helt grunnleggende brannvernregler.

Anonymkode: c9dec...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke rømningsvei direkte fra oppholdsrommene? Det synes jeg er svært bekymringsfullt. Her går ikke barnehagen gjennom garderoben, det er nødutgang direkte ut fra oppholdsrommene. Og man skal ikke stoppe for å ta på sko. Jeg ville ikke ønsket å ha barnet mitt i en barnehage der ansatte ikke kjenner helt grunnleggende brannvernregler.

Anonymkode: c9dec...e77

Jeg er glad vi ikke har barnet ditt i vår barnehage for du konkluderer en hel masse uten å kjenne til fakta.

Selvfølgelig kan vi de grunnleggende brannvernreglene. Vi har rutiner som alle kjenner og tydelige ansvarsområder i forhold til de ulike vaktene. Vi har nødutganger osv. Jeg tror ikke vi hadde fått drevet eller jobbet i barnehagen uten basiskunnskapen men nå snakket jeg om en hypotetisk brann som oppstod på et hypotetisk sted i barnehagen. Og at det var mulig å plukke med seg sko når vi gikk gjennom grovgarderoben og fremdeles vet du ingenting i hvordan grovgarderoben er plassert i forhold til oppholdsrommene eller hvor nødutgangene er i akkurat den barnehagen. Det er en kommunal barnehage.

Anonymkode: f9670...96a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sluttet å sende med innesko i barnehagen pga at de kun ble brukt de to dagene det var brannøvelse, aldri ellers. Jeg synes at de ansatte bør påse at inneskoene er på i innetida (foreldrene putter de på ved levering selvfølgelig) hvis man skal ha en regel om innesko. Det er nok sko som skal handles likevel om det ikke skal stå ubrukte sko i barnehagen i tillegg.

Jeg har selv arbeidet i barnehage og så at noen barn trengte innesko for at de stadig skled og falt inne. (Antisklisokker fungerer på dette, men de fungerer dårlig i sko igjen...) I avdelinger med kaldt gulv ble det brukt innesko oftere. Mange av de minste snublet og falt i sine crocs, så disse var ikke så gunstige. For barn med "tykke" småbarnsføtter/ankler ble det ofte for stramt med disse myke skinntøflene som nameit osv (strikken strammet), mens for de med smalere ankler kunne disse fungere godt , mange brukte sokker med lærsåle men vi opplevde at de somregel satt dårlig på føttene. Mange brukte sommerens sandaler fra høsten hvis de fremdeles passet. De satt gjerne godt. 

Anonymkode: 07a79...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magnifiq skrev:

Er det mulig å være så vrang og kverulant?

Alle normalt oppegående folk forstår st det ikke er snakk om brann hver dag,( men i tilfelle brann, og dertil evaluering ) det er snakk om.

I følge mange her så er det jo i tilfelle brann de skal ha innekso. Derfor lurer jeg rett og slett på om folk virkelig bruker sko inne hjemme og på besøk hos andre også. Det er ikke å være kverulant eller vrang, men det er jo det dere argumenterer med. Så da lurer jeg oppriktig på om dere bruker det hjemme og hos andre også, eller om det kun er i bhg/skole dere ser det som så nøvdendig at man bruker det i tilfelle brann, for som du sier, det brenner jo ikke akkurat hver dag.

går ann å svare normalt.

Anonymkode: 59de4...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å finne ut hva slags innesko som er best for jr. I bhg, men blir bare oppgitt av sprikende råd fra alle hold.

Noen sier helst ikke sko i det hele tatt, mens andre mener sandaler med stiv helkappe og harde såler er det beste mtp støtte. 

Hva i all verden skal man kjøpe da?

Anonymkode: 2bf43...a29

Opplever at viktigste grunnen til at ungene skal ha på innesko er fordi det kan bli brannalarm. 

Få innesko er gode nok når det er vått ute uansett, så vi har satset på noen enkle og lette sandaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge mange her så er det jo i tilfelle brann de skal ha innekso. Derfor lurer jeg rett og slett på om folk virkelig bruker sko inne hjemme og på besøk hos andre også. Det er ikke å være kverulant eller vrang, men det er jo det dere argumenterer med. Så da lurer jeg oppriktig på om dere bruker det hjemme og hos andre også, eller om det kun er i bhg/skole dere ser det som så nøvdendig at man bruker det i tilfelle brann, for som du sier, det brenner jo ikke akkurat hver dag.

går ann å svare normalt.

Anonymkode: 59de4...fa2

Svaret gir seg vel selv, i en barnehage / skole er det mange barn som skal ut samtidig. Skal man da begynne å styre med sko samtidig som alle skal ut raskest mulig så går minuttene farlig fort. 

 

Anonymkode: 8082b...a55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...