AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #181 Del Skrevet 22. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fødeavdelingen er det mødre som føder barn ved termin så oddsen er på hele familiens side. De andre seriene blir menneskene sensurert og stemmen forvridd Anonymkode: a4c49...03e Å føde er sensitivt for mange. Jeg har kjent igjen to på nattpatruljen, uten å ha fått høre det av andre, men fikk det bekreftet i ettertid Anonymkode: b2a96...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 22. november 2018 #182 Del Skrevet 22. november 2018 12 timer siden, Drizzt skrev: Jeg regner med hun har fått samtykke fra foreldrene, men det er likevelt litt mye å ha et kamera i trynet og få det mest dramatiske i livet ditt vist på tv. Altså jeg kunne ikke deltatt i dette programmet samtidig som jeg er fullstendig enig at det er behov for dette programmet og belysning av livet i bobla. Folk ''ute'' må gis en sjanse å forstå hvordan det er for foreldrene ''inne'' for at man blir møtt på en mer tilpasset måte senere. Jeg er nemlig en av foreldrene som har vært i denne bobla og vet akkurat hvordan det er. Jeg er enig med han pappaen som sa at man ikke kan forstå det med mindre man selv sitter i det og at livet står stille der inne mens livet ute fortsetter. Utrolig sterkt og jeg gråt masse da jeg så programmet, jeg fikk så vondt av det første paret som mistet barnet sitt bare fordi hun snublet i et hull i asfalten. Dette er en trauma som aldri går bort, en sorg og skyldfølelse som er vanskelig å bli kvitt. Jeg håper alle foreldre som deltok får masse støtte og hjelp å akseptere det som har skjedd og gå videre med livet etterhvert. Mange minner dukket opp og det ble enda verre da det viste seg at to av de tre barna døde. Men et sånt program måtte lages og jeg er glad for at sykehuspersonal og foreldre ga samtykke. Jeg tenker også kanskje at det var flere som ble filmet ( med samtykke selvfølgelig), og at alle i ettertid også har fått muligheten til både å se og avgjøre om det skulle sendes. Noen har kanskje da valgt å ikke bli med likevel. All respekt for alles valg. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2018 #183 Del Skrevet 22. november 2018 38 minutter siden, Zenhouse skrev: Jeg tenker også kanskje at det var flere som ble filmet ( med samtykke selvfølgelig), og at alle i ettertid også har fått muligheten til både å se og avgjøre om det skulle sendes. Noen har kanskje da valgt å ikke bli med likevel. All respekt for alles valg. Tror du ikke at familiene har fått sett/Evt fått tilbudet å se episoden før den sendes? Anonymkode: e4497...8c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 22. november 2018 #184 Del Skrevet 22. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror du ikke at familiene har fått sett/Evt fått tilbudet å se episoden før den sendes? Anonymkode: e4497...8c1 Jo det var det jeg mente. Og at det er mye mulig noen har sagt nei i ettertid selv om de samtykket til å bli filmet der. Tror nok Helene og crewet har trådd varsomt og respektfullt her. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2018 #185 Del Skrevet 23. november 2018 Synes hun kunne droppe å kommentere til hun som falt at hun gjorde det, det kom ut av det blå mens hun stod lei seg over barnet sitt som hun ikke viste om ville overleve eller ikke. Det er da bare ikke relevant i den situasjonen. Nesten som å legge skyld over på henne. Synes også hun er litt brå og ler på upassende steder. Ellers er noen av spørsmålene legitime. Trist episode, gråt meg igjennom. Anonymkode: e9113...554 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 24. november 2018 #186 Del Skrevet 24. november 2018 https://www.nrk.no/dokumentar/xl/babyen-deres-dode-foran-kamera_-og-nrk-far-vise-opptakene-1.14284410 her er en artikkel om foreldrene til Cedrik 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege899 Skrevet 24. november 2018 #187 Del Skrevet 24. november 2018 2 timer siden, Diamant20 skrev: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/babyen-deres-dode-foran-kamera_-og-nrk-far-vise-opptakene-1.14284410 her er en artikkel om foreldrene til Cedrik For en utrolig sterk artikkel. Griner og griner. Nå vet jeg iallefall at jeg ikke klarer å se episoden. Stakkars mennesker ❤️ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #188 Del Skrevet 24. november 2018 1 hour ago, Hege899 said: For en utrolig sterk artikkel. Griner og griner. Nå vet jeg iallefall at jeg ikke klarer å se episoden. Stakkars mennesker ❤️ Samtidig er det enkelte som vil ha fri abort frem til uke 24. Det er uforståelig. Anonymkode: 9a03e...180 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 24. november 2018 #189 Del Skrevet 24. november 2018 4 timer siden, Diamant20 skrev: https://www.nrk.no/dokumentar/xl/babyen-deres-dode-foran-kamera_-og-nrk-far-vise-opptakene-1.14284410 her er en artikkel om foreldrene til Cedrik 😢❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #190 Del Skrevet 24. november 2018 En liten avsporing her, men jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på hva som gjør at noen premature barn klarer seg bedre enn andre og hvordan graden av senvansker kan utarte seg veldig forskjellig. Min beste venninne ble født i uke 24. Født i mai, moren hadde termin i september. Hun er helt frisk, og har bedre kognitive evner og bedre immunforsvar enn de fleste. Hun gikk ut av vgs med 5.5 i snitt og har aldri hatt kognitive vansker. Måtte riktignok være på sykehuset i 2 måneder etter fødsel. Hun er aldri syk, og blir aldri smittet dersom andre i familien hennes er syke. Flere i familien hennes er ofte syke. Både foreldrene og søsknene hennes blir veldig lett syke. Da mener jeg syke i den grad at de må sykemeldes. Får ofte kraftige halsbetennelser osv. Eksempelvis fikk de alle bihulebetennelse etter å ha vært i syden der de sov med aircondition om natten. Venninnen min var den eneste som ikke ble syk. En annen ting er at alle i familien har ganske mye allergier. Dette er en gjenganger både på moren og faren sin side. Alle har kraftig pollenallergi, til tider alvorlig eksem(begge foreldrene slet med dette da de var små), astma, pelsdyrallergi. Men venninnen min har ikke en eneste allergi. Du kan nærmest smøre på hva som helst på huden hennes, og hun reagerer ikke. Derimot kjenner jeg to andre som er født litt over en måned før termin der begge har lese- og skrivevansker samt veldig nedsatt immunforsvar. Den ene av disse har også slitt med lungene da de ikke var ''tette'' da vedkommende ble født. De har fått vite av legene at dette er senfølger etter å ha blitt født for tidlig. Hvordan kan det ha seg at noen som er født for tidlig kan ha hjerneskader mens andre ikke har noen senvirkninger? I min venninnes tilfelle(uke 24) vil vel ikke organene være ferdig utviklet ved fødsel? Hvordan er det da mulig å komme såpass godt ut av det? Vet en noe om hva grunnen er til at fødselen plutselig starter lenge før termin? Anonymkode: 87e64...66b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2018 #191 Del Skrevet 24. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten avsporing her, men jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på hva som gjør at noen premature barn klarer seg bedre enn andre og hvordan graden av senvansker kan utarte seg veldig forskjellig. Min beste venninne ble født i uke 24. Født i mai, moren hadde termin i september. Hun er helt frisk, og har bedre kognitive evner og bedre immunforsvar enn de fleste. Hun gikk ut av vgs med 5.5 i snitt og har aldri hatt kognitive vansker. Måtte riktignok være på sykehuset i 2 måneder etter fødsel. Hun er aldri syk, og blir aldri smittet dersom andre i familien hennes er syke. Flere i familien hennes er ofte syke. Både foreldrene og søsknene hennes blir veldig lett syke. Da mener jeg syke i den grad at de må sykemeldes. Får ofte kraftige halsbetennelser osv. Eksempelvis fikk de alle bihulebetennelse etter å ha vært i syden der de sov med aircondition om natten. Venninnen min var den eneste som ikke ble syk. En annen ting er at alle i familien har ganske mye allergier. Dette er en gjenganger både på moren og faren sin side. Alle har kraftig pollenallergi, til tider alvorlig eksem(begge foreldrene slet med dette da de var små), astma, pelsdyrallergi. Men venninnen min har ikke en eneste allergi. Du kan nærmest smøre på hva som helst på huden hennes, og hun reagerer ikke. Derimot kjenner jeg to andre som er født litt over en måned før termin der begge har lese- og skrivevansker samt veldig nedsatt immunforsvar. Den ene av disse har også slitt med lungene da de ikke var ''tette'' da vedkommende ble født. De har fått vite av legene at dette er senfølger etter å ha blitt født for tidlig. Hvordan kan det ha seg at noen som er født for tidlig kan ha hjerneskader mens andre ikke har noen senvirkninger? I min venninnes tilfelle(uke 24) vil vel ikke organene være ferdig utviklet ved fødsel? Hvordan er det da mulig å komme såpass godt ut av det? Vet en noe om hva grunnen er til at fødselen plutselig starter lenge før termin? Anonymkode: 87e64...66b Fødselsvekt har mer å si enn hvor mye for tidlig man er født. Men at hun er helt frisk etter å ha blitt født i uke 24 er ikke vanlig, hun har vert ekstremt heldig. Det kan være tilfeldigheter. Ofte finner man ikke årsaken til at fødsler starter for tidlig. Anonymkode: e9113...554 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 24. november 2018 #192 Del Skrevet 24. november 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: En liten avsporing her, men jeg kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på hva som gjør at noen premature barn klarer seg bedre enn andre og hvordan graden av senvansker kan utarte seg veldig forskjellig. Min beste venninne ble født i uke 24. Født i mai, moren hadde termin i september. Hun er helt frisk, og har bedre kognitive evner og bedre immunforsvar enn de fleste. Hun gikk ut av vgs med 5.5 i snitt og har aldri hatt kognitive vansker. Måtte riktignok være på sykehuset i 2 måneder etter fødsel. Hun er aldri syk, og blir aldri smittet dersom andre i familien hennes er syke. Flere i familien hennes er ofte syke. Både foreldrene og søsknene hennes blir veldig lett syke. Da mener jeg syke i den grad at de må sykemeldes. Får ofte kraftige halsbetennelser osv. Eksempelvis fikk de alle bihulebetennelse etter å ha vært i syden der de sov med aircondition om natten. Venninnen min var den eneste som ikke ble syk. En annen ting er at alle i familien har ganske mye allergier. Dette er en gjenganger både på moren og faren sin side. Alle har kraftig pollenallergi, til tider alvorlig eksem(begge foreldrene slet med dette da de var små), astma, pelsdyrallergi. Men venninnen min har ikke en eneste allergi. Du kan nærmest smøre på hva som helst på huden hennes, og hun reagerer ikke. Derimot kjenner jeg to andre som er født litt over en måned før termin der begge har lese- og skrivevansker samt veldig nedsatt immunforsvar. Den ene av disse har også slitt med lungene da de ikke var ''tette'' da vedkommende ble født. De har fått vite av legene at dette er senfølger etter å ha blitt født for tidlig. Hvordan kan det ha seg at noen som er født for tidlig kan ha hjerneskader mens andre ikke har noen senvirkninger? I min venninnes tilfelle(uke 24) vil vel ikke organene være ferdig utviklet ved fødsel? Hvordan er det da mulig å komme såpass godt ut av det? Vet en noe om hva grunnen er til at fødselen plutselig starter lenge før termin? Anonymkode: 87e64...66b Så bra at hun har vært så frisk! Glad for å høre det ❤️ Har hun hatt noen psykiske vansker? Eller sosiale utfordringer? I følge legene i serien så kunne det slå ut psykososialt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heartbeat Skrevet 24. november 2018 #193 Del Skrevet 24. november 2018 På 23.11.2018 den 18.22, AnonymBruker skrev: Synes hun kunne droppe å kommentere til hun som falt at hun gjorde det, det kom ut av det blå mens hun stod lei seg over barnet sitt som hun ikke viste om ville overleve eller ikke. Det er da bare ikke relevant i den situasjonen. Nesten som å legge skyld over på henne. Synes også hun er litt brå og ler på upassende steder. Ellers er noen av spørsmålene legitime. Trist episode, gråt meg igjennom. Anonymkode: e9113...554 Synes hun er varm,empatisk og har hjerte på rette plassen❤ 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 24. november 2018 #194 Del Skrevet 24. november 2018 1 minutt siden, Heartbeat skrev: Synes hun er varm,empatisk og har hjerte på rette plassen❤ Enig, synes hun er flink! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heartbeat Skrevet 24. november 2018 #195 Del Skrevet 24. november 2018 På 21.11.2018 den 21.30, AnonymBruker skrev: Må si jeg blir litt irritert over hvordan hun oppfører seg og ordlegger seg. "Stakkars mammaen, hun føler sikkert skyld og alt mulig hun da". Synes det virker litt som et dårlig forsøk på empati, men som kommer ut som falsk sympati. Synes hun bommer på empatien og fremstår som sympatisk, noe som er falskt og klønete. Sett flere eksempler i tidligere episoder. Hun er liksom ikke "spørrende journalist", hun graver på feil sted og snubler i ord og klusser med empati og sympati. Veldig slitsomt å se på, og litt kleint til tider. Anonymkode: b2a96...92e Synes hun er fantastisk😍 så deler ikke samme mening som deg 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heartbeat Skrevet 24. november 2018 #196 Del Skrevet 24. november 2018 Akkurat nå, Missfitness skrev: Enig, synes hun er flink! ❤ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2018 #197 Del Skrevet 25. november 2018 Synes Helen er veldig flink. Viktig å huske på at Helen bare et menneske hun og, og alt hun gjør og sier er perfekt. Det er det som er noe av det fine med serien også, synes jeg. Og denne serien opplever jeg skal være så organisk som mulig, og da kan kan ikke planlegge spørsmål osv. Samt at noe av poenget er at Helene skal stille spørsmål som mange av oss ønsker, men kanskje ikke tør å stille. Spørsmål og tanker som man bare tenker i sitt stille sinn. Men gang på gang kan man se at noen av menneskene knyttet seg til Helene, og jeg tror ta noe av dette er fordi hun er ærlig og menneskelig. Og tør å stille spørsmål, selv om hun får "vil ikke svare" tilbake. Anonymkode: 50038...5c8 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 25. november 2018 #198 Del Skrevet 25. november 2018 Jeg så bare én episode av serien, og ble regelrett provosert over intervjuteknikken hun bruker. Hun la ord i munnen på intervjuobjektene sine, og dermed føringrn for hva som skulle komme fram. I tillegg skinner fordommene hennes gjennom. Dette med å stille uvitende spørsmål for å ufarliggjøre en situasjon og komme fram til en (relativt) ufiltrert dialog er noe Louis Theroux behersker meget godt. Det virker som nrk vil at Helene skal være vårt svar på ham, men det er så skivebom! 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. november 2018 #199 Del Skrevet 25. november 2018 2 minutter siden, Katten.2.0 skrev: Jeg så bare én episode av serien, og ble regelrett provosert over intervjuteknikken hun bruker. Hun la ord i munnen på intervjuobjektene sine, og dermed føringrn for hva som skulle komme fram. I tillegg skinner fordommene hennes gjennom. Dette med å stille uvitende spørsmål for å ufarliggjøre en situasjon og komme fram til en (relativt) ufiltrert dialog er noe Louis Theroux behersker meget godt. Det virker som nrk vil at Helene skal være vårt svar på ham, men det er så skivebom! Hvilken episode så du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 25. november 2018 #200 Del Skrevet 25. november 2018 13 minutter siden, Jegskulleønskeat said: Hvilken episode så du? Akuttpsykiatrien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå