Gå til innhold

''Helene sjekker inn'' på NRK1

Anbefalte innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør hun da virkelig ikke. Hun snakker med folk der de er og er litt mindre formell enn det vi er vant til å se i andre tvprogrammer. 

Har dere lest intervjuet med hun fra nyfødtintensiven? 

Anonymkode: 40fe3...468

Det handler ikke om å være "mindre formell". Du står da for svarte ikke å sier "men du som falt så uheldig." til hun moren som falt og fikk barnet for tidlig. Mens mor står ved sykesengen til sitt barn, og det er noe av det første hun sier til henne. Det er klønete sagt og har ingenting med formell eller ikke å gjøre.  Det er å være litt mindre begavet sosialt for å si det sånn.

Anonymkode: b2a96...92e

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Papirfly, mod.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å være "mindre formell". Du står da for svarte ikke å sier "men du som falt så uheldig." til hun moren som falt og fikk barnet for tidlig. Mens mor står ved sykesengen til sitt barn, og det er noe av det første hun sier til henne. Det er klønete sagt og har ingenting med formell eller ikke å gjøre.  Det er å være litt mindre begavet sosialt for å si det sånn.

Anonymkode: b2a96...92e

Det var da det hun gjorde, hva er galt med det? 

Anonymkode: 40fe3...468

• Liker 15
Skrevet

Jeg syns hun virker som en svært hyggelig dame, som er nysgjerrig og ønsker å forstå. Hun er støttende, og hun bryr seg om folk. Hun virker ikke til å dømme, i noen situasjoner. Og de hun besøker byr på seg selv. Og det gjør de nok, fordi hun er så trivelig. Jeg liker henne. 

Anonymkode: 1fc8c...650

• Liker 21
Skrevet

Ja hun plumser uti det noen ganger, men hun er et menneske som er berørt av en ekstremt situasjon, og uten manuskript eller planlegging. Dette er også mye av hensikten til serien. 

Jeg hadde nok sagt mye rart om jeg var i den situasjonen også. 

• Liker 22
Skrevet (endret)

Helene stiller spørsmål som mange lurer på, men ikke tør å spørre om. Muligens en litt uvanlig teknikk, men mye mer ekte og "folkelig" enn de typiske journalistspørsmålene som man kan gjette seg til før de nesten forlater journalistens lepper. 

Endret av Ella1
  • Liker 18
Skrevet
3 timer siden, Ella1 skrev:

Helene stiller spørsmål som mange lurer på, men ikke tør å spørre om. Muligens en litt uvanlig teknikk, men mye mer ekte og "folkelig" enn de typiske journalistspørsmålene som man kan gjette seg til før de nesten forlater journalistens lepper. 

Jeg synes hun gjør seg dum, litt nedlatende av og til. F eks da hun var på psykiatrisk, tror jeg det var. 

Anonymkode: bc7ef...e09

• Liker 11
Skrevet
3 timer siden, Elektra skrev:

Ja hun plumser uti det noen ganger, men hun er et menneske som er berørt av en ekstremt situasjon, og uten manuskript eller planlegging. Dette er også mye av hensikten til serien. 

Jeg hadde nok sagt mye rart om jeg var i den situasjonen også. 

Uten manuskript eller planlegging?? Hun er journalist. Selvsagt er dette planlagt med produksjonsteam. Når hun går inn på rommet sier og sier "jeg kjenner dette i hjertet", så har hun jo planlagt det. Det betyr ikke at det hun sier ikke er ekte, men det er planlagt og regissert, og kanskje take 3 vi får på tv.

• Liker 6
Skrevet

Hun glemte å spørre fengselssjefen hvorfor menn slipper firemannsrom.

Anonymkode: 70910...09c

• Liker 11
Skrevet

Kvinnefengsel...... Pokker at jeg ikke ble fengselsbetjent likevel. Valgte det bort en gang i ungdommen

Anonymkode: 19683...e0d

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten manuskript eller planlegging?? Hun er journalist. Selvsagt er dette planlagt med produksjonsteam. Når hun går inn på rommet sier og sier "jeg kjenner dette i hjertet", så har hun jo planlagt det. Det betyr ikke at det hun sier ikke er ekte, men det er planlagt og regissert, og kanskje take 3 vi får på tv.

Nope. Det er det som er hele konseptet bak serien, det er ikke øvd inn på forhånd, skrevet ned eller planlagt. Ja hun har en viss anelse om hva hun skal si men det er ikke øvd inn og menneskene (i dette tilfellet foreldrene) har ikke flere takes eller øver bak kamera. Men det er klart, det klippes jo ned betraktelig i forhold til hva som blir sagt. 

Mitt familiemedlem har vært med i denne serien, så dette vet jeg. 

• Liker 7
Skrevet
44 minutter siden, Elektra skrev:

Nope. Det er det som er hele konseptet bak serien, det er ikke øvd inn på forhånd, skrevet ned eller planlagt. Ja hun har en viss anelse om hva hun skal si men det er ikke øvd inn og menneskene (i dette tilfellet foreldrene) har ikke flere takes eller øver bak kamera. Men det er klart, det klippes jo ned betraktelig i forhold til hva som blir sagt. 

Mitt familiemedlem har vært med i denne serien, så dette vet jeg. 

Det med takes refererte til når hun er alene på kamera og skal kommentere. Ikke når de filmer andre, selvfølgelig...

At det er planlagt og regissert betyr jo ikke at det er innøvde replikker som i et skuespill, da. Hvorfor trodde du jeg mente det?

• Liker 3
Skrevet

Det at hun sa noe sånt "å du som var så uheldig å snubla" var helt riktig. Det er akkurat det som skjedde. Hun var uheldig, veldig uheldig. Å si "er du redd" derimot er kanskje ikke like effeltivt. Men nå er hun ingen psykolog, sosionom eller har noen annen "omsorgsbakgrunn". Hun kunne nok fått litt mer opplæring i at "du vet ikke hva andre føler" og at det ikke er effektivt å gå rundt og anta hva folk føler. Ellers er hun helt OK. Vi ser jo tydelig at hun får god kontakt med de hun snakker med.

Anonymkode: 8dd4d...01a

• Liker 11
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menn må også dele rom i fengsel i Norge

Anonymkode: 25296...c17

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn må også dele rom i fengsel i Norge

Anonymkode: 25296...c17

Hvor gjør de det?

Anonymkode: 8dd4d...01a

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Oi. Jeg fikk virkelig et annet inntrykk av fengsler enn det jeg har hatt tidligere. Jeg har alltid tenkt at det er mye slåssing, at fengselsbetjentene nærmest skriker de oppi ansiktet og truer med vold. 

Kanskje jeg har sett for mye på jailhouse fra USA. Der er ikke politiene mye snille. Hadde vært livredd i kontakt med dem. Der blir de skreket i ansiktet, presset til å spise, kroppsvisitert. Det ser helt forjævlig ut helt ærlig.. Husker en episode fra noen ungdommer som ble plassert ei helg i fengsel for å se hvordan det var, ei jente var pissredd og klarte ikke å spise pga alt som skjedde rundt. Hun hylgråt, var ikke sulten og fikk ikke ned maten. De stod bokstavelig talt og skrek henne i ørene og tilnærmet presset maten ned i halsen på henne. Hun gråt fortsatt, og de la henne i beltet fordi hun ikke fikk i seg mat. 

Fikk sykt vondt av henne husker jeg. Hvem hadde klart å spise i de forholdene? Jeg hadde også mistet matlysten av paralysert skrekk av å bli behandlet slik.

Fikk et helt annet inntrykk nå av norske fengsler, heldigvis. Der er de rolige og behandler mennesker med verdighet. De påfører de ikke ekstra traumer som i USA.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med takes refererte til når hun er alene på kamera og skal kommentere. Ikke når de filmer andre, selvfølgelig...

At det er planlagt og regissert betyr jo ikke at det er innøvde replikker som i et skuespill, da. Hvorfor trodde du jeg mente det?

Men nå et det ikke kommentarene hennes alene som diskuteres her, og når alle bortsett fra deg snakker om når hun er i en intervjusitiasjon så var det naturlig å tro at du også snakket om det. 

Spesielt siden det også var veldig tydelig at det var det jeg skrev om i innlegget du opprinnelig siterte. 

Kanskje du må lese sammenhengen i en tråd før du skriver, så slipper du å bli misforstått mer. 

• Liker 4
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjorde hun ikke, de hadde tegninger for nybygg med enkeltmannsrom men hadde ikke fått bevilgninger fra myndighetene enda, så da fokuserte de på og gjøre det beste ut av de forholdene som var i mellomtiden,

Gjest Vanlig fyr
Skrevet (endret)

Greit at folk er uenige, men det blir litt komisk når man påstår at Helene mangler sosiale antenner eller er nedlatende når hun åpenbart knytter bånd med de som er med i serien samt at hun har fått internasjonal anerkjennelse for arbeider sitt. (3.plass Rose d'Or)

Men neida, på KG er alle kulturkritikere :fnise:🤗

Endret av Vanlig fyr
Skriveleif
Skrevet
2 timer siden, Apis skrev:

Det gjorde hun ikke, de hadde tegninger for nybygg med enkeltmannsrom men hadde ikke fått bevilgninger fra myndighetene enda, så da fokuserte de på og gjøre det beste ut av de forholdene som var i mellomtiden,

Det har jo ikke noe med menn å gjøre at et kvinnefengsel har tegninger på nybygg? Hørte ikke hun stilte det spørsmålet jeg heller..

Anonymkode: 790e4...826

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...