Gå til innhold

Adoptere hund fra Portugal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager jeg trodde det var en av de 7 vaksinene hunder må ta hvert år. Så  javel, norske myndigheter får gjøre fullstendig stopp I ALL import av hund, katt...etc.....

Er  ikke det eneste alternativet om vi ikke skal brenne opp innvendig hele hurven?  Kanskje nordmenn burde droppe sine egne reiser også.  Og surpompene her får bruke de pengene på å fø hunder I andre land. Eller, nei det gidder de ikke,  vil heller kjøpe botox og fransk syk bulldog.  Ferdig I denne tråden,  god dag.

Anonymkode: 9182a...c56

Det var nå du for alvor gikk tom for argumenter, skjønner jeg? 

Anonymkode: 0ddef...5d9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. Jeg vil bare opplyse om at hvor jeg har vurdert å adoptere hund fra er azorene som er en egen øy i Portugal. Denne sykdommen kom fra Spania via mygg, og disse myggene finnes ikke på azorene. 

Anonymkode: 91af5...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissPierce skrev:

Jeg kjenner utrolig mange fantastiske mennesker som bryr seg mye om dyr og dyrs velferd. 

Har selv reddet utsultet kattemor, med kattunger. Å x-antall andre katter. For jobber nemlig selv for Dyrebeskyttelsen, og er fosterhjem for katter. Da en går ut/blir adoptert bort, kommer en ny inn. Det er dessverre en evig sirkel. Noen blir her for alltid. 

Men jeg vil ikke at vi skal ofte at vi så heldige å ha så lite sykdommer her i landet, for å redde hit gatehunder fra andre land. Hjelp de der de er. 

Men det synes ikke utad, og for en del folk er det meget viktig at andre både ser og hører. 

Det er dessverre sannheten 😕🙁

Det er bra du jobber for å redde katter som svin har dumpet etc- :). Jeg skjønner ikke hva du mener med at du reagerer om folk forteller om hunders grufulle skjebne,som de har blitt reddet fra. Kan umulig være provoserende å hjelpe dyr i nød? Jeg fortelle til alle som vil høre hva slags ondskap hunder og katter blir reddet fra.     Om folk blir støtt av det må man være mentalt rimelig kjørlig. Så fokuset ikke er på dyret men folka som redder de? Rimelig sykt fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg vil bare opplyse om at hvor jeg har vurdert å adoptere hund fra er azorene som er en egen øy i Portugal. Denne sykdommen kom fra Spania via mygg, og disse myggene finnes ikke på azorene. 

Anonymkode: 91af5...e63

Hvis du tenker på hjerteorm, er det bare en sykdom av mange. Dessverre. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, da jeg skrev at du gikk tom for argumenter, mente jeg ikke at du trakk deg ut av tråden (noe du heller ikke gjorde), men at innlegget du skrev var usammenhengende og meningsløst. Ble du sur fordi du ble tatt i en av de mange faktafeilene dine - forebyggende behandling mot hjerteorm og at du åpenbart ikke vet hvilke sykdommer det vaksineres mot? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra du jobber for å redde katter som svin har dumpet etc- :). Jeg skjønner ikke hva du mener med at du reagerer om folk forteller om hunders grufulle skjebne,som de har blitt reddet fra. Kan umulig være provoserende å hjelpe dyr i nød? Jeg fortelle til alle som vil høre hva slags ondskap hunder og katter blir reddet fra.     Om folk blir støtt av det må man være mentalt rimelig kjørlig. Så fokuset ikke er på dyret men folka som redder de? Rimelig sykt fokus. 

Er måten de sier det på. Det er super viktig for de å få frem og poengtere at hunden er adoptert fra ett shelter i utlandet. Møter aldri folk som har adoptert fra FOD gården eller Dyrebeskyttelsen som gjør sånt. De sier det mer om det faller seg naturlig.

Hver gang jeg har møtt en adoptert gatehund. Så har det vært veldig viktig å få frem at hunden er adoptert fra ××××

Hadde selv en adoptert hund den gange fra Dyrebeskyttelsen, men gikk ikke å sa det til alle uten videre. 

Kunne møte folk da jeg var på tur med min, og hundene hilste på hverandre. Sa at hunden var feks søt, og fikk til svar. Takk den er adoptert fra ett shelter i Spania, var gatehund stakkars. I stede for ett vanlig, Takk det synes jeg også. 

Jeg forteller også folk hva jeg gjør, og hvor ille mange dyr har det. Men ikke ut av det blå til alle jeg møter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er noen som ikke er i vater her, så er det du! Dette innlegget henger ikke på greip. 

Denne saken koker ned til en setning, som en kollega av meg skrev tidligere ifbm deling av en sak om Gatehundimport på FB: "fag foran følelser." Det er det dette handler om. Dyrs og menneskers helse i Norge MÅ gå foran følelser. Vil du hjelpe gatehunder i utlandet? Flott! Doner penger til organisasjoner som hjelper dem lokalt! Kastrerings- og vaksinasjonsprogram kan ha stor effekt, og ikke koster de så mye, heller. Man kan hjelpe flere dyr per krone, og slipper problemstillingen med import av sykdommer med på kjøpet. Det finnes mange, mange hunder og katter i Norge som sårt trenger et nytt hjem.

Tviler ikke på at de som adopterer hunder fra utlandet er generøse. Jeg betviler heller ikke engasjementet og den ekte omtanken de har for dyr. MEN jeg betviler sterkt fagkunnskapen deres. Igjen og igjen ser jeg at det argumenteres med ting som er fullstendig galt rent faglig, og at de også fullstendig ignorerer f.eks. forfalskning av papirer, oppdrett av "gatehunder," og smugling av hunder som gis "nye hjemland" for å kunne passere som "spansk gatehund." Dette er big business for mange, her er det penger å tjene! 

Vær så snill - finn andre måter å hjelpe disse hundene på. 

HA! Jeg er virkelig ikke rette person å si DET til! Jeg er ikke i Norge heller! Jeg reagerer kun sterkt på den bøllete kulturen og fullstendig duknakkete tafattheten om ikke Norge stopper ALL import for evig tid om det er så ille! Dere kan inntil det IKKE ta loven i egen hånd! Jeg gir mer enn din årslønn×10 i året.  Inntil apokalypsen stoppes i Norge så forventer jeg stopp av innalvs oppdrett , ingen feite ustimulerte hunder og alle adopterte.PRONTO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MissPierce skrev:

Er måten de sier det på. Det er super viktig for de å få frem og poengtere at hunden er adoptert fra ett shelter i utlandet. Møter aldri folk som har adoptert fra FOD gården eller Dyrebeskyttelsen som gjør sånt. De sier det mer om det faller seg naturlig.

Hver gang jeg har møtt en adoptert gatehund. Så har det vært veldig viktig å få frem at hunden er adoptert fra ××××

Hadde selv en adoptert hund den gange fra Dyrebeskyttelsen, men gikk ikke å sa det til alle uten videre. 

Kunne møte folk da jeg var på tur med min, og hundene hilste på hverandre. Sa at hunden var feks søt, og fikk til svar. Takk den er adoptert fra ett shelter i Spania, var gatehund stakkars. I stede for ett vanlig, Takk det synes jeg også. 

Jeg forteller også folk hva jeg gjør, og hvor ille mange dyr har det. Men ikke ut av det blå til alle jeg møter. 

Jeg fatter ikke fokuset ditt! Herregud, jeg kan ikke noe for at nordmenn er sosialt handikappede men er jo  spesielt å bli irritert om folk som har adoptert fortelle hvor de er fra og hva de er reddet fra!

Disse genetisk overlegne (ja det er de ofte).hundene ser ofte annerledes ut , om noen reagerer negativt på slikt sier det sitt om sin egen dårlige samvittighet.  I en verden med mye brutal behandling av dyr har jeg ingen forståelse for et slikt fokus. Er vel ikke sånn at folk står og skriker der ut vel!   Hadde noen blitt indignert over svar på hvor hundene mine er reddet fra så hadde jeg gitt de fingeren. Nå har jeg aldri opplevd noe slikt, må bare være i gamlelandet folk er så sensitive, prosjiserer sin egen pill råtne bortskjemte dårlige samvittighet også inn i noe slikt. Utrolig, aldri hørt maken faktisk.  Da må man jaggu ha få lite å styre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var nå du for alvor gikk tom for argumenter, skjønner jeg? 

Venter på full stopp jeg av import av dyr. Inntil det kan du putte rådene et vist sted, de er ikke verdt noe.  De må impliserer i Loven om effekt og det vet du godt. Og ingen har rett til å ta loven i egen hånd bare så det er klinkende klart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor et sted med en god posjon gatehunder, og jeg må si jeg ser mye større nytte av mer penger til sterilisering/kastreringsprogram, enn at en og annen enkelthund skulle blitt adoptert til utlandet. Evnt et transportprogram som kjører hundene herfra til områder lenger nord hvor det er marked for disse hundene (Bor i USA, i Texas) eller bare til shelters generelt. Jeg jobber frivillig på et av fem lokale shelters i byen, vi er et middels stort no-kill shelter og vi alene "omsetter" omtrent 5000 katter og hunder i året. I tillegg til dette har vi flere klinikk-dager hvor folk kan komme inn og få rimelig veterinærbehandling, og vi er med i et program hvor kommunen subsidierer sterilisering/kastrering for hundene/kattene til folk som bor i visse postnummer samt for villkatter i visse områder (TNR). Når midler tar slutt, settes TNR og subsideprogram på vent. Vi har også et "summer camp" program hvor barn i området får lære om dyr og forsvarlig dyrehold, og er aktive i lokale media og arrangementer. 

Det jeg vil frem til er at omplassering av hunder og katter er bare én bit av et større maskineri for å bekjempe hjemløshet, vanskjøtsel og overpopulasjon, og det er masse positive program man kan støtte økonomisk om man bryr seg. Det samme gjelder helt garantert Spania og andre Europeiske land. Den beste måten å redde hunder fra å leve sultne, vanskjøtte og på gata, er ved å sørge for at de aldri havner der i første omgang, ved å steriliere/kastrere en stor andel av populasjonen og sørge for at folk får den kunnskapen de trenger for å gi kjæledyrene sine et verdig liv. Så lenge det er hunder som har behov for nye hjem i Norge også, synes jeg det bør være førstevalget. (Jeg mener forøvrig at det er fullstendig etisk og OK å kjøpe valp fra oppdretter, men at man har et ansvar for å kjøpe fra en oppdretter som tar arvelige sykdommer, temperament og mor/valp-velferd på alvor.)

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

Jeg bor et sted med en god posjon gatehunder, og jeg må si jeg ser mye større nytte av mer penger til sterilisering/kastreringsprogram, enn at en og annen enkelthund skulle blitt adoptert til utlandet. Evnt et transportprogram som kjører hundene herfra til områder lenger nord hvor det er marked for disse hundene (Bor i USA, i Texas) eller bare til shelters generelt. Jeg jobber frivillig på et av fem lokale shelters i byen, vi er et middels stort no-kill shelter og vi alene "omsetter" omtrent 5000 katter og hunder i året. I tillegg til dette har vi flere klinikk-dager hvor folk kan komme inn og få rimelig veterinærbehandling, og vi er med i et program hvor kommunen subsidierer sterilisering/kastrering for hundene/kattene til folk som bor i visse postnummer samt for villkatter i visse områder (TNR). Når midler tar slutt, settes TNR og subsideprogram på vent. Vi har også et "summer camp" program hvor barn i området får lære om dyr og forsvarlig dyrehold, og er aktive i lokale media og arrangementer. 

Det jeg vil frem til er at omplassering av hunder og katter er bare én bit av et større maskineri for å bekjempe hjemløshet, vanskjøtsel og overpopulasjon, og det er masse positive program man kan støtte økonomisk om man bryr seg. Det samme gjelder helt garantert Spania og andre Europeiske land. Den beste måten å redde hunder fra å leve sultne, vanskjøtte og på gata, er ved å sørge for at de aldri havner der i første omgang, ved å steriliere/kastrere en stor andel av populasjonen og sørge for at folk får den kunnskapen de trenger for å gi kjæledyrene sine et verdig liv. Så lenge det er hunder som har behov for nye hjem i Norge også, synes jeg det bør være førstevalget. (Jeg mener forøvrig at det er fullstendig etisk og OK å kjøpe valp fra oppdretter, men at man har et ansvar for å kjøpe fra en oppdretter som tar arvelige sykdommer, temperament og mor/valp-velferd på alvor.)

Jeg er uenig, jeg synd det ikke er etisk forsvarlig å kjøpe hund hos oppdretter i de aller fleste tilfellene.  Jeg har selv god kontakt med shelters også i staten du er. Det kan ikke sammenlignes med Norge i så måte, både mht TNR og at det er strays. Lære om elementær behandling av dyr er det også behov for i større grad i USA enn Norge.

Jeg reagerer sterkt på den avsky flere her i tråden viser for de som mest sannsynlig har de beste hensikter ved å adoptere istedet for å kjøpe. Jeg finner meg heller ikke i den rasismen (!)som tydeligvis eksister mot blandingshunder i lille Norge.  Det er også naivt å tro at alle de (men for få) som ønsker å adoptere HELLER skal bruke alle midlene på kastrering i området de er.  At alle som vil ha hund skal starte med første ledd før vurdere noe helst. Da er det 98%i Norge som ikke bør ha hund, for de pengene kan de bruke på hunder som tortureres i Asia...  Min erfaring er at de som går ad veien for å adoptere , hvorhen det er ifra, er mer generøse enn folk flest uansett, så det trenger ikke  de som ikke gjør en tøddel her i tråden bry seg om.

Folka i Norge får finne ut av om det blir fullstendig stopp av all import hunder etc for evig tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd for en toller å lese.

Jeg kan informere om at det skjer flere ganger i året at hunder og katter kommer til Norge med falske papirer. De dyrene settes i karantene og blir undersøkt overalt. Flere ganger er ikke hundene riktig vaksinert engang og eier får da valget om å sende dyret tilbake eller avlive det på egen regning.

Er ikke mange ukene siden det kom en hund hit til landet fra Spania og ble returnert samme dag.

Det kommer også dyr inn som er "vaksinerte" men som allerede ved ankomst viser tegn til smittsomme sykdommer.

Slutt å adoptert dyr fra utlandet, adopter dyr her i landet i steden. Dette er bare ett tips til deg som ønsker at både dyr og mennesker i Norge skal få leve uten åvære redd for smitte.

Anonymkode: c6aaf...2d9

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig, jeg synd det ikke er etisk forsvarlig å kjøpe hund hos oppdretter i de aller fleste tilfellene.  Jeg har selv god kontakt med shelters også i staten du er. Det kan ikke sammenlignes med Norge i så måte, både mht TNR og at det er strays. Lære om elementær behandling av dyr er det også behov for i større grad i USA enn Norge.

Jeg reagerer sterkt på den avsky flere her i tråden viser for de som mest sannsynlig har de beste hensikter ved å adoptere istedet for å kjøpe. Jeg finner meg heller ikke i den rasismen (!)som tydeligvis eksister mot blandingshunder i lille Norge.  Det er også naivt å tro at alle de (men for få) som ønsker å adoptere HELLER skal bruke alle midlene på kastrering i området de er.  At alle som vil ha hund skal starte med første ledd før vurdere noe helst. Da er det 98%i Norge som ikke bør ha hund, for de pengene kan de bruke på hunder som tortureres i Asia...  Min erfaring er at de som går ad veien for å adoptere , hvorhen det er ifra, er mer generøse enn folk flest uansett, så det trenger ikke  de som ikke gjør en tøddel her i tråden bry seg om.

Folka i Norge får finne ut av om det blir fullstendig stopp av all import hunder etc for evig tid..

Det med rasehunder og oppdrett er vel egentlig en helt annen diskusjon - en lang en. Jeg mistenker at vi ville vært enige om en hel del ting til og med :) 

Jeg mener ikke at alle heller bør bruke pengene sine på å redde hunder på den andre siden av verden i stedet for å adoptere eller kjøpe egen hund :) Poenget jeg prøvde å få frem var vel heller at dersom man absolutt ville gjøre noe for bestanden av hjemløse dyr i andre land, så finnes det langt mer effektive måter å gjøre det på i stedet for å skulle adoptere en hund derfra. Hvis man ønsker seg en hund, så er det fritt frem og flott. Men hvorfor akkurat en gatehund som må flys inn? Er det virkelig så mye mer nobelt når det finnes hunder i Norge som trenger et hjem, det utsetter norske hunder for økt smittefare og det finnes andre måter å hjelpe hunder i utlandet på? 

Nå har jeg tidligere innrømmet at jeg tenker på å fly inn min egen hund til Norge en gang, og derfor bør jeg kanskje ikke være altfor prekete..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, MrsPiggyBank skrev:

Det med rasehunder og oppdrett er vel egentlig en helt annen diskusjon - en lang en. Jeg mistenker at vi ville vært enige om en hel del ting til og med :) 

Jeg mener ikke at alle heller bør bruke pengene sine på å redde hunder på den andre siden av verden i stedet for å adoptere eller kjøpe egen hund :) Poenget jeg prøvde å få frem var vel heller at dersom man absolutt ville gjøre noe for bestanden av hjemløse dyr i andre land, så finnes det langt mer effektive måter å gjøre det på i stedet for å skulle adoptere en hund derfra. Hvis man ønsker seg en hund, så er det fritt frem og flott. Men hvorfor akkurat en gatehund som må flys inn? Er det virkelig så mye mer nobelt når det finnes hunder i Norge som trenger et hjem, det utsetter norske hunder for økt smittefare og det finnes andre måter å hjelpe hunder i utlandet på? 

Nå har jeg tidligere innrømmet at jeg tenker på å fly inn min egen hund til Norge en gang, og derfor bør jeg kanskje ikke være altfor prekete..

Da må du tydeligvis forte deg! Og være forberedt på sure kommentarer og folk som vil se på deg og hunden din som kriminelle  vandrende bomber.

Her I tråden fins det til og folk som blir sure,  fordi de da føler på sin egen dårlige samvittighet om du har en mutt som er fra shelter.  Helt utrolig!    Ja,  hadde ikke planer om å vende nesen hjem med det første,  men det kan jeg bare glemme og noensinne vurdere det...

På godt og ondt ser jeg nok annerledes på Norge når bor I USA, dette gjelder også hundehold og er mulig jeg prater I stor grad utifra det å være I USA, som på mange måter er veldig ulikt.

Jeg syns bare det høres meget spesielt ut å ikke være istand til endre lovgivningen om trusselen er så stor.  Og å ikke klare få et ordentlig apparat på plass som tester hunder som ankommer på eiers regning.   (Skjønner ikke hvorfor alle hundene må flys inn forøvrig,  trodde kjøring var alternativ.)

Jeg simpelthen elsker shelter-hunder og føler en sterk ømhet for de.  Og det gjør tydeligvis du også! -:)Blandingshunder er helt topp hunder I min bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når vi først er i gang la oss importere Ebola, Marburg og andre virus som er potensielt dødelig. Nordmenns helse er uansett så skrall at det ikke gjør noe som helst. Akkurat samme logikk bare med andre eksempler. Selv om norske hunder har sykdommer fra før betyr ikke det at en gir en rett til å utsette dem for andre potensielt dødelige sykdommer. Det er dårlig dyrevelferd å utsette dyr for unødig smittefare som import av gatehunder medfører (spesielt fra områder med høyt smittepress som bla. Hellas, Portugal, Spania og Peru med flere.) Jeg ville ikke personlig importert en hund som har vokst opp i hjem fra disse områdene engang. Det er mye bedre å hjelpe dem der de er, uten å utsette norske hunder for unødig smittefare. Ja, det er fortsatt mulig at sykdommer kan komme over grensen, men det reduserer risikoen for dette betraktelig. 

Alle som ønsker å importere hunder fra disse områdene anbefaler jeg på det sterkeste å lese om virologi, microbiologi, bacteriologi og ikke minst epidemiologi, samt sjekke listen over kjente og fremmede sykdommer vi har i Norge og sammenligne den med den Portugalske eller andre land du ønsker å importere fra. Det er mange potensielt dødelige sykdommer som vi ikke har i Norge, nettopp fordi vi har et såpass strengt regime når det kommer til sykdom og forebygging. Det er ikke uten grunn myndighetene og veterinærer går ut med anbefalinger om å ikke importere hunder fra disse områdene.

Anonymkode: 3b15a...bef

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Skjønner ikke hvorfor alle hundene må flys inn forøvrig,  trodde kjøring var alternativ.)

Fly er den beste måten for import. Kjøring medfører mye høyere smittefare for andre. Om det viste seg at hunden bar på en sykdom, så er det fullt mulig å sette alle passasjerer (eventuelt alle hunder som har vært i samme fly) i karantene. Dette er ikke mulig på kjøring, da en ikke kan ha full oversikt over hvem som har blitt utsatt for smitte. Dette er riktignok ikke vanlig praksis, men det har blitt gjort med f.eks. mistanke om ebola på store flyplasser, deriblant Dubai. Dette har med biosikkerhet og biokontroll å gjøre.

Anonymkode: 3b15a...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en hund fra Gran Canaria. Verdens beste hund:) Det er veldig enkelt å kritisere import av gatehunder, men det er faktisk mange rasehunder fra kenneler i utlandet som tar med seg sykdommer, oppdrettere som ikke gidder å vaksinere, følge ormekurer. Om man skal forby gatehunder så får man også forby rasehunder fra oppdrettere og reise med hund til utlandet, de kan ta med seg like mange sykdommer. Det kan også vi mennesker når vi er ute og reiser. 

Anonymkode: 4aa42...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har selv en hund fra Gran Canaria. Verdens beste hund:) Det er veldig enkelt å kritisere import av gatehunder, men det er faktisk mange rasehunder fra kenneler i utlandet som tar med seg sykdommer, oppdrettere som ikke gidder å vaksinere, følge ormekurer. Om man skal forby gatehunder så får man også forby rasehunder fra oppdrettere og reise med hund til utlandet, de kan ta med seg like mange sykdommer. Det kan også vi mennesker når vi er ute og reiser. 

Anonymkode: 4aa42...a43

Dette er ikke det samme. Det finnes helt klart useriøse oppdrettere, men sannsynligheten for at en hund fra en seriøs oppdretter har papirer som ikke er forfalsket, har blitt fulgt opp av veterinær, ikke bor i shelter-lignende forhold sammen med altfor mange andre hunder i ulike aldre med smittsomme sykdommer, egentlig er smuglet inn fra andre land etc er MYE lavere enn tilfellet er ved gatehundimport.

Det er det samme med familiehunder også. Ja, de representerer en mulig smittekilde ved import, men det er MYE lavere sannsynlighet enn ved gatehunder (og sannsynligvis enda lavere enn ved import av valper fra oppdretter). Regelverket ble utformet for familiehunder. Det ble IKKE utformet for import av gatehunder, som egentlig er kommersiell import, men som har klart å omgå regelverket pga måten man definerer kommersiell import på. 

Jeg har selv flyttet fra utlandet (et EU-land) med mine dyr tilbake til Norge. Det sier seg selv at en hund jeg hadde hatt i flere år, som var fullvaksinert mot alt det kan vaksineres mot, garantert ikke hadde falske papirer/vaksiner (jeg var selvsagt med hunden til dyrlegen selv), hadde fått ormekur og flåttbehandling jevnlig hele livet, rabiestiterblodprøve i orden, chip som kan spores til opprinnelseslandet, helseattest før transport, bor i leilighet uten andre hunder etc er noe helt annet risikomessig enn import av en hund av ukjent opprinnelse (kanskje smuglet og kanskje med falske papirer) fra et overfylt shelter. 

Det er ikke snakk om å stoppe all import av dyr, det er snakk om å stoppe import av dyr som innebærer særlig høy risiko. Å si at "jammen, hunder fra oppdrettere kan også være syke" høres ut som et typisk Trump-type-argument. Det er ikke det vi diskuterer her. Vi diskuterer gatehunder. Det er godt dokumentert at importen av disse hundene innebærer en risiko for dyrs og menneskers helse. Et samlet veterinærmiljø står bak disse anbefalingene. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

HA! Jeg er virkelig ikke rette person å si DET til! Jeg er ikke i Norge heller! Jeg reagerer kun sterkt på den bøllete kulturen og fullstendig duknakkete tafattheten om ikke Norge stopper ALL import for evig tid om det er så ille! Dere kan inntil det IKKE ta loven i egen hånd! Jeg gir mer enn din årslønn×10 i året.  Inntil apokalypsen stoppes i Norge så forventer jeg stopp av innalvs oppdrett , ingen feite ustimulerte hunder og alle adopterte.PRONTO!

Det er ikke det vi diskuterer engang, se det andre innlegget jeg nettopp skrev. Vi diskuterer import av gatehunder, ikke ALLE hunder. Ellers er innlegget ditt usammenhengende og det er omtrent umulig å forstå argumentasjonen din. Jeg har fått med meg at du ikke bor i Norge, og ikke vet jeg hvor mye du gir (til hvem?) i året. Forøvrig har ikke du noen anelse om hva jeg tjener (noe som er irrelevant). Ingen skal ta loven i egne hender - er det noen som gjør det her, er det alle de som importerer hunder med falske papirer! Veterinærmiljøet ønsker nettopp å endre regelverket for å gjøre dette vanskeligere. 

Og apokalypse? Skjerp deg. Dette er for dumt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du tydeligvis forte deg! Og være forberedt på sure kommentarer og folk som vil se på deg og hunden din som kriminelle  vandrende bomber.

Her I tråden fins det til og folk som blir sure,  fordi de da føler på sin egen dårlige samvittighet om du har en mutt som er fra shelter.  Helt utrolig!    Ja,  hadde ikke planer om å vende nesen hjem med det første,  men det kan jeg bare glemme og noensinne vurdere det...

På godt og ondt ser jeg nok annerledes på Norge når bor I USA, dette gjelder også hundehold og er mulig jeg prater I stor grad utifra det å være I USA, som på mange måter er veldig ulikt.

Jeg syns bare det høres meget spesielt ut å ikke være istand til endre lovgivningen om trusselen er så stor.  Og å ikke klare få et ordentlig apparat på plass som tester hunder som ankommer på eiers regning.   (Skjønner ikke hvorfor alle hundene må flys inn forøvrig,  trodde kjøring var alternativ.)

Jeg simpelthen elsker shelter-hunder og føler en sterk ømhet for de.  Og det gjør tydeligvis du også! -:)Blandingshunder er helt topp hunder I min bok. 

Føler jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige...

EØS = det er ikke "bare" endre regelverket.

Det er umulig å "teste" en hund for alle mulige sykdommer "på eiers regning," selv om man skulle hatt hjemmel til det (noe man ikke har).

Det er ikke noe galt med blandingshunder, dette handler ikke om det. Har hatt en selv, jeg. Kan gjerne kjøpe meg en blandingshund igjen, hvis vi en dag finner ut at vi skal ha hund igjen. Men jeg vil finne meg en i Norge!

Import av en shelter-hund fra utlandet gjør deg ikke til er moralsk overlegent menneske. 

I USA er det haugevis med puppy mills - både renrasede, alskens "designerhunder" og mer uspesifiserte blandinger - og en sammenligning mellom hundehold i USA og Norge er ikke noe USA kommer godt ut av.

Ift det andre avsnittet - jeg argumenterer med fag, du argumenterer kun med følelser. Hvor du attpåtil mener du forstår hvorfor folk er imot slik import - pga dårlig samvittighet?! DET er helt utrolig. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...