Gå til innhold

Flytende plumbo. Er det anbefalt av rørleggere? Trenger hjelp til fremgangsmåte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Ellii skrev:

Det meste av avløpsåpner er tyngre enn vann. Plumbo gel er helt greit til å komme fra dagligvaren. Kjenner dog ingen rørleggere som anbefaler eller bruker denne selv. 

Styr unna plumbo i pulverform hvertfall, den gjør som regel vondt verre. 

Mudin er veldig bra. Rento også er bra, og andre lokale kjemikaler som fåes hos rørleggeren eller jernvaren osv.

La det ligge en halvtime eller mer om det er helt tett og skyll med varmt vann. Men det vil  muligens bli tett om noen uker igjen om du ikke skrur opp vannlåsen og drar ut grumset som ligger der. Man får det som regel fra hverandre med hendene, er bare plastmuttre. Evt. må du ha en stor skiftenøkkel e.l.

Tusen takk for omfattende hjelp! :blomst:

 

1 minutt siden, prt90 skrev:

Ja. Det kan og skal man gjøre. De fleste produsenter av slike sluk anbefaler at du gjør det et par ganger i året. Hvis det er av plast trenger du vanligvis ikke noen verktøy. bare pass på å sett en bøtte under før du gjør det ettersom det vanligvis er noen dl med vann igjen i vannlåsen. Skru opp skyll ut guffen som tetter røret. Hele operasjonen er gjort på 4 minutter.

 

 

 

Tusen takk for omfattende hjelp! :blomst:

Jeg tenker at jeg skal prøve å rense vannlåsen, ettersom dere er flere som ga meg råd om det, og forklarte meg så godt hvordan jeg skal gjøre det :)

Anonymkode: 80968...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! :blomst:

Er denne etsende? Kommer det etsende stoffer i luften over avløpet etter at mudin er helt i avløpet?

Selges denne i dagligvarebutikker?

Anonymkode: 80968...fcf

Svarer på denne jeg. 

Ja, alle kjemikaler som dette er etsende. Mener å huske det er varseltrekant på baksiden. Bare sørg for å helle rett i sluket og ikke stå å heng med hodet rett over. 

Det er utrolig mange som dukker opp på legevakten etter å ha fått en sprut på øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prt90 skrev:

 

Tusen takk! :blomst:

Via den videoen som du postet, fant jeg en som ligner på kjøkkenavløpene mine :)

 

 

 

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ellii skrev:

Svarer på denne jeg. 

Ja, alle kjemikaler som dette er etsende. Mener å huske det er varseltrekant på baksiden. Bare sørg for å helle rett i sluket og ikke stå å heng med hodet rett over. 

Det er utrolig mange som dukker opp på legevakten etter å ha fått en sprut på øynene. 

Tusen takk! :blomst:

Dere er så snille og hjelpsomme :hjerte:

Anonymkode: 80968...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan prøve med en "dose" oppvaskmaskinsåpe, og bittelitt vann.. La det stå et par timer, og så heller du i ei bøtte kokende vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, KG lot meg ikke fjerne feilsiteringen. 

Ville droppet kjerringråd og Plumbo, og gått for Mudin. Tester har vist at den er mer effektiv, og etter hva jeg har skjønt er det ikke like mye kjemikalier, den er heller en slags form for tungtvann. Tror den skal være anbefalt av fagpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sunhands skrev:

Beklager, KG lot meg ikke fjerne feilsiteringen. 

Ville droppet kjerringråd og Plumbo, og gått for Mudin. Tester har vist at den er mer effektiv, og etter hva jeg har skjønt er det ikke like mye kjemikalier, den er heller en slags form for tungtvann. Tror den skal være anbefalt av fagpersoner.

Tusen takk for råd og tips! :blomst:

Må jeg på spesialforretning for å få kjøpt Mudin?

Har du prøvd Mudin selv?  Kommer det etsende stoffer i luften mens man holder på med Mudin?

Jeg har bestemt meg for å prøve å åpne vannlåsen og rense den. Men allikevel er det fint å vite om flere løsninger til senere anledninger.

Anonymkode: 80968...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd og tips! :blomst:

Må jeg på spesialforretning for å få kjøpt Mudin?

Har du prøvd Mudin selv?  Kommer det etsende stoffer i luften mens man holder på med Mudin?

Jeg har bestemt meg for å prøve å åpne vannlåsen og rense den. Men allikevel er det fint å vite om flere løsninger til senere anledninger.

Anonymkode: 80968...fcf

Jeg tror vi har kjøpt det på Byggmakker og Jernia. Vi bruker kun Mudin her i huset.

Jeg tror ikke akkurat det er så mange bra stoffer i Mudin heller, men det er ikke like ille som Plumbo med den kjemiske reaksjonen og boblingen. Har ikke merket noen spesiell lukt. Har helt på om kvelden og skylt dagen etter. Veldig god effekt.

Bra, vannlåsen bør uansett renses med jevne mellomrom, det aller beste er selvsagt å fjerne det man kan fysisk. :) Hos oss finner vi stadig mine små spenner i vannlåsen, uten at jeg helt skjønner hvordan de kommer dit. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sunhands skrev:

Jeg tror vi har kjøpt det på Byggmakker og Jernia. Vi bruker kun Mudin her i huset.

Jeg tror ikke akkurat det er så mange bra stoffer i Mudin heller, men det er ikke like ille som Plumbo med den kjemiske reaksjonen og boblingen. Har ikke merket noen spesiell lukt. Har helt på om kvelden og skylt dagen etter. Veldig god effekt.

Bra, vannlåsen bør uansett renses med jevne mellomrom, det aller beste er selvsagt å fjerne det man kan fysisk. :) Hos oss finner vi stadig mine små spenner i vannlåsen, uten at jeg helt skjønner hvordan de kommer dit. :P

Plumbo heavy gel er det samme som mudin.

Kjemisk reaksjon og bobling er pulver Plumbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, star123 skrev:

Plumbo heavy gel er det samme som mudin.

Kjemisk reaksjon og bobling er pulver Plumbo

Det er ikke de samme virkestoffene...

Anonymkode: 9fd0a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig inhabil da jeg indirekte jobber med Plumbo, men det må faktisk sies at Plumbo Heavy Gel er testvinner og leverte bedre resultater (har selv sett en demo på dette når den ble testet mot Mudin) enn konkurrentene. Heavy Gel er et solid produkt som funker fjell, men man må gi det tid til å virke. Blir bittelitt provosert av folk som avfeier Plumbo som mumbojumbo. Det er en grunn til at produktet er markedsleder og har vært et av de sterkeste merkevarene i Norge siden krigen.

Endret av Aule
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Aule skrev:

Jeg er egentlig inhabil da jeg indirekte jobber med Plumbo, men det må faktisk sies at Plumbo Heavy Gel er testvinner og leverte bedre resultater (har selv sett en demo på dette når den ble testet mot Mudin) enn konkurrentene. Heavy Gel er et solid produkt som funker fjell, men man må gi det tid til å virke. Blir bittelitt provosert av folk som avfeier Plumbo som mumbojumbo. Det er en grunn til at produktet er markedsleder og har vært et av de sterkeste merkevarene i Norge siden krigen.

Det har vel fått et dårlig rykte i og med at Plumbo i pulverform er så dårlig.

Anonymkode: 9fd0a...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.9.2016 at 23.35, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! :blomst:

Er denne etsende? Kommer det etsende stoffer i luften over avløpet etter at mudin er helt i avløpet?

Selges denne i dagligvarebutikker?

Anonymkode: 80968...fcf

Når man bruker vanlig Plumbo, altså den pulver-varianten, står det i bruksanvisningen at man skal legge en avis (evt reklameblad) i vasken over sluket, slik at eventuell stenk som spruter opp, ikke spruter opp i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste du gjør om du skal bruke avløpsåpner er å bruke det på kvelden før du legger deg. La det virke over natta og skyll med kokende vann om morgenen. Selv har jeg best erfaring med mudin, men i en tett kjøkkenvask hadde jeg selv gått for plumbo i pulverform.. men det er meg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Akay skrev:

Det beste du gjør om du skal bruke avløpsåpner er å bruke det på kvelden før du legger deg. La det virke over natta og skyll med kokende vann om morgenen. Selv har jeg best erfaring med mudin, men i en tett kjøkkenvask hadde jeg selv gått for plumbo i pulverform.. men det er meg da:)

Hvorfor det? 

Anonymkode: 9fd0a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det skal virke over natta? Selvprøvd greie... mine foreldre hadde noen rør som var veldig tette.. ingenting fungerte.. prøvde plumbo i pulverform, flytende, og mudin.. da i bare en time ca. 

Til slutt fikk jeg tips av en rørlegger å la drt stå over natta så brukte mudin og dagen etter skylte jeg ned med kokende vann.. ingen problemer etterpå.

jeg foretrekker plumbo i pulverform på en normal vask for det fungerer veldig mye raskere, men om det er et stykke nedi rørene så mudin over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel fått et dårlig rykte i og med at Plumbo i pulverform er så dårlig.

Anonymkode: 9fd0a...0fd

Det er ikke dårlig dersom man tar forholdsregler og sjekker om rørene dine tåler det (det finnes også en mer PVC vennlig variant for nyere typer plastrør, så sørg for å kjøpe denne og ikke den gamle varianten av Plumbo) og skyller godt. Følg bruksanvisningen, så tetter det seg ikke igjen med plumbo. Har gjort det mange ganger uten problem, men man må tenke litt før man bruker det og unngå å la det stå for lenge slik at det tetter igjen. 

Anonymkode: d740c...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...