Jus sanguinis Skrevet 22. september 2016 #41 Skrevet 22. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det som får meg til å tro at jeg kan ta kontroll over biologien, er at PMS etter min forståelse henger sammen med hormonelle endringer i kroppen? Hormonelle forandringer i kroppen kan så vidt jeg har forstått la seg påvirke av for eksempel: trening, kosthold, nattlysolje, p-piller eller andre hormoner som kanskje skaper en ballanse i "systemet" igjen. Anonymkode: 71acb...eaa Det er like fullt biologien som kontrollerer deg, og ikke omvendt. Men vitenskapen har kommet såpass langt at det har blitt mulig å endre selve biologien, ja.
metempsychosis Skrevet 22. september 2016 #42 Skrevet 22. september 2016 (endret) 12 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Det er like fullt biologien som kontrollerer deg, og ikke omvendt. Men vitenskapen har kommet såpass langt at det har blitt mulig å endre selve biologien, ja. Det å være i fysisk aktivitet (trening, yoga...) får kroppen til å produsere endorfiner, som igjen motvirker stress. Magnesium motvirker også stress på en naturlig måte (man finner det blant annet i kakao/mørk sjokolade). "Mindfulness" (er det en norsk skrivemåte på dette ordet?), kan også være behjelpelig når det gjelder å holde hormonene og emosjonene i sjakk. Og dette er bare noen eksempler på helt naturlige måter som hjelper ved PMS. Vitenskapen har forklart det, men metodene er ikke så nye som man skal ha det til Edit. Biologien gir bare humørsvingninger, det er nok ikke biologien som dikterer meg til å ta disse svingningene ut på andre eller på meg selv Endret 22. september 2016 av metempsychosis
Jus sanguinis Skrevet 22. september 2016 #43 Skrevet 22. september 2016 10 minutter siden, metempsychosis skrev: Biologien gir bare humørsvingninger, det er nok ikke biologien som dikterer meg til å ta disse svingningene ut på andre eller på meg selv Igjen, det er biologien som kontrollerer deg, ikke omvendt. Kanskje du burde fulgt litt bedre med i naturfagundervisningen på skolen? Det du indirekte her sier er at man kan kurrere slikt som homofili.
metempsychosis Skrevet 22. september 2016 #44 Skrevet 22. september 2016 6 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Igjen, det er biologien som kontrollerer deg, ikke omvendt. Kanskje du burde fulgt litt bedre med i naturfagundervisningen på skolen? Det du indirekte her sier er at man kan kurrere slikt som homofili. Biologien/hormonene gir humørsvingninger, hva man gjør med disse humørsvingningene kan man i større eller mindre grad bestemme selv. Man har en viss kontroll på hvordan man snakker til folk/hva man sier til folk, selv med PMS. Siste del av sitatet velger jeg å late som om jeg ikke leste, det blir bare for dumt
Jus sanguinis Skrevet 22. september 2016 #45 Skrevet 22. september 2016 19 minutter siden, metempsychosis skrev: Biologien/hormonene gir humørsvingninger, hva man gjør med disse humørsvingningene kan man i større eller mindre grad bestemme selv. Man har en viss kontroll på hvordan man snakker til folk/hva man sier til folk, selv med PMS. Siste del av sitatet velger jeg å late som om jeg ikke leste, det blir bare for dumt Der sa du det. Dette blir bare for dumt.
metempsychosis Skrevet 22. september 2016 #46 Skrevet 22. september 2016 7 minutter siden, Jus sanguinis skrev: Der sa du det. Dette blir bare for dumt. Bare for å legge inn en siste ytring: Jeg sier ikke at man kan kontrollere biologien (med unntak av p-piller og andre hormon-endrende medikamenter). Likevel velger man i varierende grad om man åpner eller lukker munnen, da denne funksjonen blir styrt av hjernen og ikke av hormonene. Man velger også om man gjør tiltak som kan bedre PMS eller ei (da dette igjen er styrt av hjernen, og ikke hormonene).
metempsychosis Skrevet 22. september 2016 #47 Skrevet 22. september 2016 (endret) TS, en annen ting som kan hjelpe er rett og slett å få tankene over på noe annet. Gjerne med kreative sysler slik som tegning, strikking, maling eller lignende. Skru på musikken og synge/danse med. Alt som får tankesettet over på noe positivt! Endret 22. september 2016 av lillesky
AnonymBruker Skrevet 22. september 2016 #48 Skrevet 22. september 2016 2 timer siden, metempsychosis skrev: Det å være i fysisk aktivitet (trening, yoga...) får kroppen til å produsere endorfiner, som igjen motvirker stress. Magnesium motvirker også stress på en naturlig måte (man finner det blant annet i kakao/mørk sjokolade). "Mindfulness" (er det en norsk skrivemåte på dette ordet?), kan også være behjelpelig når det gjelder å holde hormonene og emosjonene i sjakk. Og dette er bare noen eksempler på helt naturlige måter som hjelper ved PMS. Vitenskapen har forklart det, men metodene er ikke så nye som man skal ha det til Edit. Biologien gir bare humørsvingninger, det er nok ikke biologien som dikterer meg til å ta disse svingningene ut på andre eller på meg selv Skriver under på denne Man kan gjerne skive "oppmerksomt nærvær" på norsk, men tror ikke det er så utbredt som uttrykk ennå. Tenker videre her, jeg: Om man f.eks ikke har en mindful holdning til sitt eget indre raseri ved pms-tider, så kan det være at man ikke aksepterer følelsen, man forsøker å stenge den inne, fornekter den, så man til slutt eksploderer. I stedet for (og jeg sier IKKE at det er lett) å akseptere at nå koker det inni meg, fokusere på pusten, f.eks gå ut av rommet, men ikke stemple følelsen som god eller dårlig.Ha klar en eller annen frase når man merker at det holder på å koke over som man sier til seg selv eller de rundt seg. Videre har jeg også hørt og til en viss grad merket selv at å spise mat med kalisum, som yoghurt, kan lindre pms-symptomer. Tror det er ekstra viktig å spise sunt og regelmessig i disse dager, vær forsiktig med koffein, sørg for nok søvn/hvile og vann. Og le! Selv om det er det du har minst lyst til, se komedier, morsomme videosnutter. Eller se en trist film og gråt. Ser for meg at det kan lette spenninger i kroppen. Håper du får det bedre, Ts. Anonymkode: 6106f...124 1
lillesky Skrevet 22. september 2016 #49 Skrevet 22. september 2016 Tråden er ryddet for avsporinger, og svar til disse. /lillesky (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå