Gå til innhold

Ønsker tips til håndarbeid/hobby for ufør med redusert håndkraft :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg blir dessverre ufør nå, og har altfor mye tid til overs. Har barn, som klarer seg selv og er på skolen hver dag. Min sykdom er fysisk, jeg har redusert gripeevne, redusert førlighet og får fort smerter i hendene etter bruk. Har heklet og strikket litt, men det er så kort tid jeg klarer før jeg får vondt. Er veldig kreativ, og trenger noe å fylle dagene med fremover. 

Til tider er hendene så dårlig at jeg har problemer med pc-skriving, bare for å gi et eksempel. 

Jeg synes kort og scrapbooking er kjedelig, liker at det blir ting av det, gjerne bruksting (pledd (som jeg aldri har klart å fullføre :ler:), putetrekk, votter og luer). Jeg kan male, men da blir det litt for stort innkjøp. Økonomien er svært begrenset, og da jeg i perioder har klart å hekle en del så har jeg ikke hatt råd til nok garn. På de periodene jeg har klart mest har det ikke vært nok til noe salg, men 2-3 luer til oss, ullsokker og votter til vinteren. Vi bruker opp alt jeg lager altså, så jeg leter ikke etter noe å tjene penger på, da det er veldig urealistisk. Er ute etter noe som gir meg litt å stå opp for, noe som kan glede meg gjennom dagen. Har sett "alt" av filmer og serier, lest haugevis av bøker, men blir fort sliten i hodet. Må kunne være lett å flytte på seg med, jeg holder meg til sofaen, men må bytte stilling ofte. Kan altså ikke være noe "sitte rett opp og ned"-aktivitet. 

PS. Kan gjerne ha noen småprosjekter som er litt større, som jeg tar i korte intervaller. Har feks. tenkt å lage meg en sengegavl hjemmelaget etterhvert, når jeg får råd til materialene :) 

Anonymkode: 679a0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du at hdene kunne tåle et fotoapparat? Komme deg ut og ta naturbilder daglig, lagr en instgrmkonto med disse?

Anonymkode: 95de2...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at hdene kunne tåle et fotoapparat? Komme deg ut og ta naturbilder daglig, lagr en instgrmkonto med disse?

Anonymkode: 95de2...39f

Ja, men jeg klarer ikke gå særlig :P Er på vippen om jeg skal be om rullestol eller ikke, men håper å vente noen få år før jeg gjør det. Ikke har jeg råd til fotoapparat heller, men har veldig godt kamera på mobilen da :) Takk for tips! 

Anonymkode: 679a0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg klarer ikke gå særlig :P Er på vippen om jeg skal be om rullestol eller ikke, men håper å vente noen få år før jeg gjør det. Ikke har jeg råd til fotoapparat heller, men har veldig godt kamera på mobilen da :) Takk for tips! 

Anonymkode: 679a0...65e

Ah, jeg skjønner. Men kanskje du kan ta kretive bilder innendørs? Mobilkamer er mer enn godt nok i starten :) Se gjerne progrmamet "mobilfotografene" på nrk nettv. 

Dersom du ønsker skrive har google talegjennkjenning, sik at du sparer hendene.

lykke til! :)

Anonymkode: 95de2...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodering kanskje? 

Eller lære noe helt nytt, som nupereller for eksempel? Det krever ikke mye gripeevne, bare stor tålmodighet og godt syn. 

Angående fotografering er det mange morsomme motiver man kan få til hjemme også, ved å leke med lyssetting og vinkler. 2-3 billige lommelykter (10kr hos claes ohlsson), litt farget plast/papir som kan endre farge på lyset og mobilkameraet. Kan sikkert gjøres i sofakroken også med en liten samling tilfeldige gjenstander.

Fletting av bånd, det finnes en masse teknikker som kan varieres tilnærmet det uendelige. Kan brukes til armbånd, hårsløyfer eller til å pynte opp større gjenstander. Dersom formen er varierende har du kanskje mulighet til å strikke/hekle enkelte dager, og bruke fletting som 'mellomarbeid' til de dagene hekling/strikking blir for tungt? 

Nabbiperler, kan det være noe? Mye morsomt man kan lage av det, ikke bare flate stjerner og hjerter. Eller å sy pyntegjenstander av småperler? Jeg har sett videoer av begge deler på YouTube.

Håper du finner noe som passer deg, å dovne bort på sofaen uten å ha noe som helst å gjøre er helt forferdelig 😕

Anonymkode: 88ad5...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brodering kanskje? 

Eller lære noe helt nytt, som nupereller for eksempel? Det krever ikke mye gripeevne, bare stor tålmodighet og godt syn. 

Angående fotografering er det mange morsomme motiver man kan få til hjemme også, ved å leke med lyssetting og vinkler. 2-3 billige lommelykter (10kr hos claes ohlsson), litt farget plast/papir som kan endre farge på lyset og mobilkameraet. Kan sikkert gjøres i sofakroken også med en liten samling tilfeldige gjenstander.

Fletting av bånd, det finnes en masse teknikker som kan varieres tilnærmet det uendelige. Kan brukes til armbånd, hårsløyfer eller til å pynte opp større gjenstander. Dersom formen er varierende har du kanskje mulighet til å strikke/hekle enkelte dager, og bruke fletting som 'mellomarbeid' til de dagene hekling/strikking blir for tungt? 

Nabbiperler, kan det være noe? Mye morsomt man kan lage av det, ikke bare flate stjerner og hjerter. Eller å sy pyntegjenstander av småperler? Jeg har sett videoer av begge deler på YouTube.

Håper du finner noe som passer deg, å dovne bort på sofaen uten å ha noe som helst å gjøre er helt forferdelig 😕

Anonymkode: 88ad5...53a

Takk for flotte tips! :) 

Jeg burde kanskje nevnt at finmotorikken er veldig dårlig. Jeg har tegnet mye før, men sliter med å holde en blyant, og får ikke styrt hendene helt slik jeg vil. 

Ting jeg synes ser morsomt ut er feks å lage pyntefigurer med trekuler tredd på ståltråd feks. Det tror jeg at jeg ville klart helt fint. 

Og ja, jeg håper det jeg også, både kroppen og hodet trenger å brukes. Jeg har drevet en del med digitale ting, men jeg savner å se at det kommer noe produktivt ut av det som jeg kan ta og føle på, om du skjønner hva jeg mener :) Jeg klarer jo ikke så mye husarbeid heller, og ofte velger jeg å sove bare fordi jeg kjeder meg. Det er ikke særlig liv, for å være ærlig. Jeg pleier å lete opp vanskelige mattestykker etc bare for å trimme hjernecellene litt, men det hjelper ikke på det faktum at jeg ikke kan vise noe jeg har gjort i løpet av en dag. Hadde vært så godt når jeg treffer folk å kunne si at "den laget jeg i forrige uke", altså på et eller annet vis gjøre noe nyttig. Føles veldig godt når jeg har laget votter og lue selv, og kan svare det. 

Anonymkode: 679a0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du RA ? Men du har da krav på hjelpemidler og kan søke NAV bla.en gangsstønad pr.4 år eller no. rundt 2000kroner.Eller ergoterapeuten kan søke.Da får du hjelpemidler som gjør at du kan styrke hånd/arm osv samt hjelp til strikking osv osv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kårky skrev:

Har du RA ? Men du har da krav på hjelpemidler og kan søke NAV bla.en gangsstønad pr.4 år eller no. rundt 2000kroner.Eller ergoterapeuten kan søke.Da får du hjelpemidler som gjør at du kan styrke hånd/arm osv samt hjelp til strikking osv osv..

 

Nei, min sykdom går på muskler og nervetråder, minner mest om MS inkludert muskelsvinn. Jeg har flere hjelpemidler, men ikke til hobbyting. Det visste jeg faktisk ikke at fantes :) Har ikke hatt ergo siden jeg gikk skole.

Anonymkode: 679a0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysstøping? Det går kanskje greit uten for mye finmotorikk. Mye fint man kan lage av stearin

Anonymkode: b17eb...077

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg klarer ikke gå særlig :P Er på vippen om jeg skal be om rullestol eller ikke, men håper å vente noen få år før jeg gjør det. Ikke har jeg råd til fotoapparat heller, men har veldig godt kamera på mobilen da :) Takk for tips! 

Anonymkode: 679a0...65e

Be om utprøving! Jeg var fast bestemt på at jeg ikke trengte rullestol, men ergoterapeuten overtalte meg til å dra på Hjelpemiddelsentralen og prøve noen rullestoler. Det var så deilig! Å kunne "gå" tur helt uanstrengt. En helt annen verden for meg som har en nevrologisk sykdom som gir muskelkramper ved anstrengelse. Og selvom du får rullestol betyr ikke det at du er nødt til å bruke den hver gang du skal ut av huset, men du får mulighet til å gå ut på de dagene hvor du ikke kan det nå. 

Jeg driver ikke med så mye håndarbeid lenger, har mange av de samme problemene som deg, men jeg legger puslespill, sår blomster og grønnsaker, koker syltetøy og leser mye. Har lyst til å lære meg kurvfletting, veving og bli flink med trolldeig eller leire. For noen år siden prøvde jeg meg på Nålefilting og det var gøy, men jeg fikk vansker med å holde den lille nålen. Diamant-brodering er visst veldig in, men tror det blir for smått for meg. En med-pasient jeg kjenner bygger ting i lego, og lager dukkehus med møbler til barnebarnet. 

Man kan forresten kjøpe en del hobby-ting rimelig gjennom Ebay. 

Anonymkode: 5ddc5...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Be om utprøving! Jeg var fast bestemt på at jeg ikke trengte rullestol, men ergoterapeuten overtalte meg til å dra på Hjelpemiddelsentralen og prøve noen rullestoler. Det var så deilig! Å kunne "gå" tur helt uanstrengt. En helt annen verden for meg som har en nevrologisk sykdom som gir muskelkramper ved anstrengelse. Og selvom du får rullestol betyr ikke det at du er nødt til å bruke den hver gang du skal ut av huset, men du får mulighet til å gå ut på de dagene hvor du ikke kan det nå. 

Jeg driver ikke med så mye håndarbeid lenger, har mange av de samme problemene som deg, men jeg legger puslespill, sår blomster og grønnsaker, koker syltetøy og leser mye. Har lyst til å lære meg kurvfletting, veving og bli flink med trolldeig eller leire. For noen år siden prøvde jeg meg på Nålefilting og det var gøy, men jeg fikk vansker med å holde den lille nålen. Diamant-brodering er visst veldig in, men tror det blir for smått for meg. En med-pasient jeg kjenner bygger ting i lego, og lager dukkehus med møbler til barnebarnet. 

Man kan forresten kjøpe en del hobby-ting rimelig gjennom Ebay. 

Anonymkode: 5ddc5...aa0

Tusen takk for svar, godt å høre fra noen i samme situasjon. (Lurer på om du har svart meg før, i en rullestoltråd jeg hadde :) ) 

Puslespill har jeg faktisk ikke tenkt på. Vet ikke om jeg har tålmodighet nok til det, men :fnise:

Kurvfletting har jeg heller ikke tenkt over, jeg som elsker interiør som består av naturlige materialer. Jeg har lagt inn et par bestillinger på ebay nå idag faktisk, håper jeg kanskje får samlet meg opp litt etter en stund slik at jeg får en "godteboks" å åpne med masse spennende saker i :) 

Anonymkode: 679a0...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne veving vært noe? Heter det billedvev? Sånne små rammer man vever på. Det har jo blitt ganske populært igjen. Vet at TGR/Tiger har solgt rimelige vever, og de kan bestilles på amazon. Har du holdt på med strikking og hekling har du kanskje garn allerede. Gamle klær kan rives opp og brukes til å veve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre på lydbøker og podcast kanskje? P3 dokumentar har mange radiodokumentarer feks.

Anonymkode: acd8b...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har RA og mye smerter i hender og redusert førlighet og styrke. Jeg er blitt veldig glad i å sy, for meg så fungerte ikke strikking og hekling. Men å styre stoff inn i ei maskin fungerer kjempefint. 

Var skeptisk til å begynne med, men nå er jeg helfrelst. Om du allerede har maskin eller har tilgang til en så koster det heller ikke så mye. 

Skjønner godt behovet for å gjøre noe og skape noe. Selv er jeg så heldig at jeg er i jobb, men den tiden jeg var sykmeldt måtte jeg finne noe å holde på med. 

Om du synes det høres ut som noe for deg så legg ut brukernavnet ditt (jeg vil være anonym her). Så kan jeg sende deg en pm med litt informasjon. Og er du redd for økonomien i det så kan jeg sikkert sende deg stoffbiter nok til å prøve det ut. Kjenner meg så igjen i det behovet for å skape noe og bruke både kropp og hode selv om man er syk. 

Anonymkode: 517a3...482

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...