Gå til innhold

syns dere det er greit

kkristin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Igjen: Hvorfor er det forskjell på å spise kjøtt en dag i uka og hver dag? Og hvem har sagt at jeg ikke har respekt for dyra av den grunn? Og når skal du svare på pelsdyrdiskusjonen..
hvis du står mellom å drepe et menneske eller to, er det det samme hva du velger?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har kjøttspising med moral å gjøre?!?

Ingen verdens ting! Kjøttet produseres samma beng! Mye kjøtt blir kasta fordi det ikke selges! Derfor er det like greit å spise det kjøttet man vil ganske enkelt fordi man ikke kan redde kjøttet som ligger i plastikken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Okay lets bring it on...

Jeg synes du mangler moral fordi du ikke støtter fjellgorilla-prosjektene i Kongo.

Jeg synes du mangler moral fordi du feirer jul hjemme med din egen familie istedenfor å være på hospits å gi tiden din til dem der.

Jeg synes du mangler moral fordi du bor i Norge og har en trygg jobb og et trygt liv istedenfor å selge alt du har og ta med deg pengene ned til en landsby i sør-afrika, hvor du gir dem pengene dine og jobber gratis som hjelpearbeider.

Jeg synes du mangler moral fordi du kjøper deg CD'er og klær istedenfor å gi pengene til rødekors.

Jeg synes du mangler moral fordi du ikke spiser kjøtt hver dag, slik at bøndene taper penger, slik at de må trygdes og bli uføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er få kulturer med så lite respekt for dyr som vår. Samene, indianerene, mongolerene, størsteparten av østen, med mer, der spiser man bare så mye kjøtt man TRENGER. Av respekt for dyrene.

sånne urfolksromantiserende utsagn blir noe naive. Hvordan lever de fleste samer i dag? Tror du de sitter i lavvoen og spiser bare bittelitt, sånn akkurat passe kjøtt? Og andre urfolk? En ting er at de har blitt hårreisende dårlig behandlet gjennom historien, en annen ting er de selv har vært med på overbeite finnmarksvidda, hogge skogen i canada og skyte ut pelsdyr og bison. Selvsagt pga "vår" sivilisasjons krav til inntjening osv, men også fordi grådigheten tar all slags folk om de blir stilt ovenfor muligheten. Og jeg tror ikke hverken den enkelte hvite jeger eller indianske tømmerhogger ante konsekvensene av hva de gjorde.

Jeg tror de fleste mennesnker, også under "ikkesiviliserte/industrialiserte" forhold, lever som best de kan, fanger/skyter/graver opp den maten som er tilgjengelig og slapper av når de er mette. Det var nok ikke lett å utrydde nordamerikansk bison med pil og bue, derfor skjedde det heller ikke. Men det er et faktum at ulike urfolk har påvirket og utryddet ulike bestander av dyr og planter i de områdene de har levd.

Puh. Nok om det. Jeg synes slakterier er helt ok så lenge dyrets velferd blir tatt hensyn til. Mye tyder på at dyra utsettes for unødig stress under lange transporter og effektivitetspress ved slakteriene, men om det egentlig er så fryktelig vet jeg ikke. Jeg spiser kjøtt, men mener vi burde spise MINDRE kjøtt. For det første er det ikke spesielt sunt, for det andre er kjøttproduksjon energikrevende og ikke særlig bærekraftig. Se feks på oppdrettslaksproduksjonen - en kilo laks har krevd tre kilo villfisk - og oppdrettsnæringen truer på denne måten villfiskbestander i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Jeg tror grunnen til at samer og urfolk og folk i asia ikke spiser mer enn litt og litt kjøtt om gangen har fint lite med moral å gjøre. Heller at de ikke har kjøleskap, vakumpakking og datostempling!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint for deg at du gir deg selv grunner for å drite i din egen moral. Så kan du nyte det egoistiske livet ditt med tilsynelatende god samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Fint for deg at du gir deg selv grunner for å drite i din egen moral. Så kan du nyte det egoistiske livet ditt med tilsynelatende god samvittighet. ;)

Hvor har du dette ifra?!

Hva vet du om mitt liv bare fordi jeg har et annet syn enn deg når det gjelder antall måltider kjøtt i uka?!!

Hva vet du om hvorvidt det er egoistisk eller ikke!?

Haha, du er jammen skutt i rompa... Bare synd det er der hodet ditt er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet dere hva.. Jeg eier ikke moral! Sånn jeg har innrømmet det kkristin! Men vet du hva? jeg driter i det! Jeg NYTER kjøttet når jeg spiser det! Jeg liker å ha et godt utvalg når jeg skal handle kjøttprodukter i butikken! Jeg synes kjøttproduksjon er fornuftig! Kjøtt for meg er et produkt som skal spises, det er ikke et dyr som er pakket i plast! Døm meg gjerne som moralløs, men da må du jammen dra mange under den kammen! Og hvis du synes dette er så forferdelig så undrer jeg på hva du mener om det JEG synes er forferdelig! Vet du hva det kalles? VIRKELIGHETEN! Velkommen til 2004, her i fremtiden har vi faktisk teknologi! Vi, mennesker, har UTVIKLET oss! Mennesket er den sterkeste rasen på jorda fordi vi kan underlegge oss andre raser og utnytte dem som en ressurs! Men for å være like A4 som deg kkristin, så skal jeg sette opp et "skjema". Dette er da næringskjeden og det er såre enkelt:

TOPP: Mennesket

UNDER: Dyr

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få kulturer med så lite respekt for dyr som vår. Samene' date=' indianerene, mongolerene, størsteparten av østen, med mer, der spiser man bare så mye kjøtt man TRENGER. Av respekt for dyrene.[/quote']

Og hvem avgjør hvor mye kjøtt hver enkelt "trenger"? Jeg går utifra at i tidligere kulturer så har man enten spist til man er mett eller til det er tomt, dersom det er dårlige tider. Vi spiser også mye mere korn og grønnsaker i vårt samfunn enn noen natursamfunn noen gang har gjort.

Og når det gjelder østen, så spiser de kanskje mindre kjøtt, men det kommer av fattigdom og/eller religiøse grunner,og har ingenting med respekt å gjøre. Derimot så mener hinduene feks at det er greit å sparke og pine hunder, fordi hunder er reinkarnerte råtne mennesker som inkarneres som hunder, for å straffes. Jommen sa jeg respekt... :roll:

Jeg mener også at det er mindre viktig hvor mange kyr man tar livet av, så lenge kua lever ett fint liv og ikke stresses når den slaktes. Jeg vil heller spise ti lykkelige kyr enn en dårlig behandlet ku.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk egoistiske mennesket. Mennesket har intilligens til å velge mellom rett å galt. Hadde det vært akseptert i samfunnet, hadde det også fantes bur med kvinner i, til sex-leketøy. Det er ikke alltid det mengden aksepterer som er det riktige. Men vel gidder vel å løfte en finger for andre enn seg selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Typisk egoistiske mennesket. Mennesket har intilligens til å velge mellom rett å galt. Hadde det vært akseptert i samfunnet' date= hadde det også fantes bur med kvinner i, til sex-leketøy. Det er ikke alltid det mengden aksepterer som er det riktige. Men vel gidder vel å løfte en finger for andre enn seg selv....

Her er det jo forøvrig en og/å-feil da, men det er jo en helt annen ting...

Når det gjelder sammenligningen med kvinner i bur, så finnes jo dette i områder i asia. Og i Kina kan man gå forbi døde babyer i rennesteinen, fordi man allerede har ett barn fra før.

Og hva mener du med dette her å løfte en finger for andre enn seg selv, egentlig? Hva har det med denne debatten å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder sammenligningen med kvinner i bur, så finnes jo dette i områder i asia. Og i Kina kan man gå forbi døde babyer i rennesteinen, fordi man allerede har ett barn fra før.

Og det mener du er like greit?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt feil å prate om kvinner i bur.. det er ikke akkurat faktumet her.. om det HADDE vært akseptert.... altså.. hadde det vært akseptert hadde det vært sånn, men det er ikke akseptert. Argumentet blir litt.. fjernt :-?

Og jeg skulle gjerne sett dyret som prøver å hjelpe et annet dyr, uavhengig av rase, ifra f.eks en skogbrann. Der er det enhver for seg selv, om man skulle snakke om egoisme. Om du er i ødemarken og er skrubbsulten tviler jeg på at du får dele maten med et dyr der ute. Men om jeg hadde møtt en rimlig skrubbsulten person i ødemarken hadde jeg selvsagt gitt personen mat. Er det egoisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit at vi spiser kjøtt ja!! -Vi er kjøtt-etere....-Men respekterer de som velger å la være å spise kjøtt allikevel! -->Men, da må disse også respektere at JEG spiser kjøtt...!

-Det går ikke an å være SÅ hysteriske...det finnes faktisk mange ting her i verden som kanskje også burde prioriteres mer!!! -->Som sultende barn, krigsofre, global forurensing etc.etc.etc -For, det nytter ikke bare å ta vare på dyrene om man ikke tar vare på resten av verden, for dyrene skal da ha et sted å være også ikke sant!

-Og misforstå meg rett; Jeg er absolutt en dyrevenn, men må faktisk si at mennesker er viktigere å prioritere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men om jeg hadde møtt en rimlig skrubbsulten person i ødemarken hadde jeg selvsagt gitt personen mat. Er det egoisme?

Det er dårskap, hvis det fører til at dine sjanser for å overleve minker.

Dyr deler mat de og, ikke ulik den måten vi gjør det. Først barn, så andre nære slektninger og dernest resten av gruppen (hvis det er snakk om et annet dyr som lever i grupper).

Hadde du vært skrubbsulten selv, så tror jeg ikke du hadde delt med hvem som helst. Og hadde du gjort det, så hadde det i bunn og grunn vært basert på egosime (to styrkete personer er bedre, eller du ville fått dårlig samvittighet hvis du ikke gjorde det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...