Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #21 Del Skrevet 18. november 2004 Det samme gjelder deg og meg. Det stemmer, men da foreldrene våre gjerne må drasse på oss i 20 år, og vi ikke får barn før vi nærmer oss 40, så er det greit for mennesker å ha sterkere bånd til sitt avkom. Det er bare for energikrevende å oppdra flere enn nødvendig. Det er enklere å passe ekstra godt på de få man får. Og passe ekstra godt på gjør du hvis du har sterke følelser og kjærlighet til barnet. Derfor har mennesket et rikere følelsesliv enn andre dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 18. november 2004 #22 Del Skrevet 18. november 2004 hvor er alle dyrevernforkjemperene når en flokk sjimpanser hisser hverandre opp til de når den rette "drive'n", og de fyker inn i jungelen med skrik og skrål, finner en ape av en annen art, og river og sliter i den til den dør, for så å spise på en arm her og et hode der? hm. mystefistisk. jeg elsker kjøtt. jeg skal jakte på kjøtt selv en dag, ikke for kjøttets skyld, men for naturopplevelsen. det er en naturlig ting å spise kjøtt, like naturlig som når en ku spiser gress. og jeg bor i norge, der kyr drar på sommerferie, så jeg har ikke så grusomt dårlig samvittighet for at den vakumpakka kjøttfarsen jeg hiver i handlevogna en gang var en gris, kalv, sau eller høne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 18. november 2004 #23 Del Skrevet 18. november 2004 hvor er alle dyrevernforkjemperene når en flokk sjimpanser hisser hverandre opp til de når den rette "drive'n", og de fyker inn i jungelen med skrik og skrål, finner en ape av en annen art, og river og sliter i den til den dør, for så å spise på en arm her og et hode der? hm. mystefistisk. jeg elsker kjøtt. jeg skal jakte på kjøtt selv en dag, ikke for kjøttets skyld, men for naturopplevelsen. det er en naturlig ting å spise kjøtt, like naturlig som når en ku spiser gress. og jeg bor i norge, der kyr drar på sommerferie, så jeg har ikke så grusomt dårlig samvittighet for at den vakumpakka kjøttfarsen jeg hiver i handlevogna en gang var en gris, kalv, sau eller høne! Fordi det er naturlig vet du. Naturens gang. Og at vi har utviklet oss til toppen av næringskjeden er tydligvis ikke naturlig i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. november 2004 #24 Del Skrevet 19. november 2004 Det samme gjelder deg og meg. Ja, nettopp. Kanskje vi mennesker heller burde bli flinkere til å skjønne dette, i stedet for å romantisere følelser i så stor grad at vi overfører dem på dyr også? Det er ikke så lenge siden i ett evolusjonsmessig perspektiv at ingen forbant romantisk kjærlighet med ekteskap, og kvinner gjerne fødte ett titallls barn og halvparten døde før de fylte fem. Tror nok menneskene så litt mere praktisk på kjærligheten til barna sine dengangen de også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 19. november 2004 #25 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg synes man skal behandle dyr pent, og ikke påføre dem unødvendig lidelse. Men når det er sagt: Dyrevernforkjempere kan være de mest naive og korttenkte mennesker på jord. Som å slippe ut 10.000 mink på jæren. Smart trekk, assholes, smart trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #26 Del Skrevet 24. november 2004 Det stemmer, men da foreldrene våre gjerne må drasse på oss i 20 år, og vi ikke får barn før vi nærmer oss 40, så er det greit for mennesker å ha sterkere bånd til sitt avkom. Det er bare for energikrevende å oppdra flere enn nødvendig. Det er enklere å passe ekstra godt på de få man får. Og passe ekstra godt på gjør du hvis du har sterke følelser og kjærlighet til barnet. Derfor har mennesket et rikere følelsesliv enn andre dyr.det finnes variasjon i følelseslivet fra menneske til menneske også. Så da er de med mindre følelsesliv mindre verdt enn de andre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #27 Del Skrevet 24. november 2004 jeg elsker kjøtt. jeg skal jakte på kjøtt selv en dag, ikke for kjøttets skyld, men for naturopplevelsen. det er en naturlig ting å spise kjøtt, like naturlig som når en ku spiser gress. og jeg bor i norge, der kyr drar på sommerferie, så jeg har ikke så grusomt dårlig samvittighet for at den vakumpakka kjøttfarsen jeg hiver i handlevogna en gang var en gris, kalv, sau eller høne! det er ingen som nekter for at det er naturlig å spise kjøtt. Men de som har litt moral og respekt for seg selv, spirer gjerne alkkurat så mye kjøtt de trenger og ikke mer, av respekt for de følende vesende man hansker med. Masseproduksjon av kjøtt er like perverst som å eksprimentere med levende vesender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #28 Del Skrevet 24. november 2004 det finnes variasjon i følelseslivet fra menneske til menneske også. Så da er de med mindre følelsesliv mindre verdt enn de andre.... Ser du ikke at vi fenglser inn slike folk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #29 Del Skrevet 24. november 2004 Ser du ikke at vi fenglser inn slike folk? Her sier du altså at dyrene vi spiser fortjener å straffes...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #30 Del Skrevet 24. november 2004 Her sier du altså at dyrene vi spiser fortjener å straffes...? Nei. Jeg sier at vi behandler folk forskjellig på bakgrunn av deres følesesliv. Dyr spiser vi fordi vi er sultne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #31 Del Skrevet 24. november 2004 det er ingen som nekter for at det er naturlig å spise kjøtt. Men de som har litt moral og respekt for seg selv, spirer gjerne alkkurat så mye kjøtt de trenger og ikke mer, av respekt for de følende vesende man hansker med. Masseproduksjon av kjøtt er like perverst som å eksprimentere med levende vesender. Vi er MANGE mennesker som spiser kjøtt, ergo MASSEproduksjon. Sier seg litt selv, gjør det ikke? Og hvem skal bestemme hvor mye kjøtt et menneske trenger? Og når jeg spiser en biff, som jeg forresten gjorde forgårs, så tenker ikke jeg på kjøttstykket som ligger forann meg som et levende vesen. Da er det faktisk mat som skal fortæres. Av meg. Og masseproduksjon av kjøtt kan ikke sammenlignes med eksperimentering! Masseproduksjon går ikke ut på forsøk, men PRODUKSJON. Det ligger i ordet, lille venn. Eksperimenteringer er prøve og feile frem til man får en suksess. Deretter kalles det ikke eksperimentering eller forsøk lenger. Ikke bland kortene nå. Hvis du tenkte på eksperimentering på dyr med kjemiske stoffer i f.eks produksjon av kosmetikk er jeg enig. Det er ikke noe pent. Om det er eksperimentering på dyr for å forske på medisin f.eks synes jeg det er helt greit. The greater good. Og hvis du tar en titt i naturen er det faktisk dyr som utnytter dyr til sitt formål der også. Vi gjør det bare på en avansert måte som du tydligvis ikke takler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #32 Del Skrevet 24. november 2004 hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 24. november 2004 #33 Del Skrevet 24. november 2004 hva har det med saken å gjøre? går utifra at den var til meg. Kan du være litt mer spesifik? Jeg skrev et rimlig langt innlegg, og vil nødig fôre meningen med det til deg med tskje.. Eller hadde du ikke no argument på lager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #34 Del Skrevet 24. november 2004 det er ingen som nekter for at det er naturlig å spise kjøtt. Men de som har litt moral og respekt for seg selv, spirer gjerne alkkurat så mye kjøtt de trenger og ikke mer, av respekt for de følende vesende man hansker med. Masseproduksjon av kjøtt er like perverst som å eksprimentere med levende vesender. Nå vet jo ikke jeg hvor du bor akkurat, men her hos meg i Bergen sentrum så beklager jeg å måtte skuffe deg, men det er ikke så lett å ha en sau, en geit og et par kyr stående utenfor klar for slakt den dagen jeg har lyst på litt kjøtt!! Så fortell meg nuh kjære deg hvor jeg skal få tak i kjøttet mitt, om jeg ikke kan få det i Gilde-pakke eller ha en ku i bakgården? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #35 Del Skrevet 24. november 2004 Du kan hjelpe med å begrense forbruket av liv ved å ikke spise mer kjøtt enn du trenger, Ninakanin. Du trenger ikke spise mer kjøtt en en gang i uka. Det holder lenge. Det er tross alt noe levende du spiser. Det går an å ha en smule respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #36 Del Skrevet 24. november 2004 :o En gang i uka!?!? Hvor skal jeg få alle de prosentene med proteiner som er anbefalt som daglig dose fra da? Og hva har egentlig om jeg spiser kjøtt hver dag eller ikke noe som helst med respekt for dyret å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #37 Del Skrevet 24. november 2004 Og masseproduksjon av kjøtt kan ikke sammenlignes med eksperimentering! Masseproduksjon går ikke ut på forsøk, men PRODUKSJON. Det ligger i ordet, lille venn. Eksperimenteringer er prøve og feile frem til man får en suksess. Deretter kalles det ikke eksperimentering eller forsøk lenger. Ikke bland kortene nå. Lille venn? Vært på herskeskole hos FrP? klarer du ikke å se sammenligningen? Slik jeg forsto det er det for henne tilnærmet like ille å drive med masseproduksjon som å drive med eksperimentering. Vi velger å styre utviklingen av dyrene selv, for vårt eget behov. Det var iallfall slik jeg så det. Og det selv om jeg spiser kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #38 Del Skrevet 24. november 2004 hva har det med saken å gjøre?Dette var til gjest som skrev før wodan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 24. november 2004 Forfatter #39 Del Skrevet 24. november 2004 Vi er MANGE mennesker som spiser kjøtt, ergo MASSEproduksjon. Sier seg litt selv, gjør det ikke? Og hvem skal bestemme hvor mye kjøtt et menneske trenger? Og når jeg spiser en biff, som jeg forresten gjorde forgårs, så tenker ikke jeg på kjøttstykket som ligger forann meg som et levende vesen. Da er det faktisk mat som skal fortæres. Av meg. Og masseproduksjon av kjøtt kan ikke sammenlignes med eksperimentering! Masseproduksjon går ikke ut på forsøk, men PRODUKSJON. Det ligger i ordet, lille venn. Eksperimenteringer er prøve og feile frem til man får en suksess. Deretter kalles det ikke eksperimentering eller forsøk lenger. Ikke bland kortene nå. Hvis du tenkte på eksperimentering på dyr med kjemiske stoffer i f.eks produksjon av kosmetikk er jeg enig. Det er ikke noe pent. Om det er eksperimentering på dyr for å forske på medisin f.eks synes jeg det er helt greit. The greater good. Og hvis du tar en titt i naturen er det faktisk dyr som utnytter dyr til sitt formål der også. Vi gjør det bare på en avansert måte som du tydligvis ikke takler. Som gjest ovefor her selvfølgelig har skjønt har jeg aldri sagt at ekspremitering er det samme som produksjon. Og ja, jeg VET at du spiser kjøtt, så mye du vil. Men denne tråden er ikke til deg. Det er til de som har såpass moral inni seg at de kan forstå poenget med å redusere sitt kjøttforbruk til det nødvendige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ninakanin Skrevet 24. november 2004 #40 Del Skrevet 24. november 2004 Igjen: Hvorfor er det forskjell på å spise kjøtt en dag i uka og hver dag? Og hvem har sagt at jeg ikke har respekt for dyra av den grunn? Og når skal du svare på pelsdyrdiskusjonen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå