kkristin Skrevet 17. november 2004 #1 Del Skrevet 17. november 2004 med slakthus? Syn dere det er greit å spiser mengder med kjøtt, mye mer en det dere trenger, uten å ane hva som skjer med dyrene? Ser dere på dyr som verdige levende vesener, eller som noen verdiløse skapninger laget for vår nytelse? Hvis de er laget for vår nytelse, hvorfor er de utstyrt med følelser og kjærlighet da? Bare for å bevis at verden og følelser er fullstendig meningsløst? Syns dere verden er meningsløs, eller velger dere å ta på dere skylapper? Det holder lenge å spise ett kjøttmåltid i uka. Hvor mange spiser dere? Hvor mange dyr dør ubegrunnet pga deres kynisme og likekyldighet? Pga deres moral : "våre lyster er viktigere enn deres liv". Syns dere at det er greit at dyr blir født, foret med sine slekningers skjellett, i mange tilfeller holdt i bur hele livet, bare slik at vi kan glefse i oss de døde kroppene deres? Og aner dere i det hele tatt hvor stor lidelse mange dyr går i gjennom hele livet, pga at mennenskene masseproduserer dem, og behandler dem som gjenstander? Har dere noensinne tenkt igjenom dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 17. november 2004 #2 Del Skrevet 17. november 2004 Gjennom hele næringskjeden blir forskjellige arter spist. Vi har vært så heldig å bevege oss til toppen av næringskjeden. Kjøtt er godt og jeg spiser det med glede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 17. november 2004 #3 Del Skrevet 17. november 2004 Ja opptil flere ganger! Og samtidig tenker jeg litt på Darwin og hans oppdagelser. Oooog jeg tenker som så, hadde ikke vi vært på toppen av næringskjeden hadde noe annet vært det. Jeg tenker på regulering av bestand og jeg tenker på å overleve. Jeg ser på meg selv som heldig for at jeg kan spise det jeg føler for. Jeg ser derfor ikke noe problem med at kjøttproduksjonen fortsetter slik den gjør nå så lenge det foregår kontrollert. Og som det er nevnt i en tråd her tidligere, det blir for dumt å påstå at dyr har de samme følelsene som mennesker. Dette er ikke bevist av noen andre enn aktivister som prøver forgjeves å bruke det som propaganda. Hvis jeg skal slutte å spise kjøtt blir det fordi JEG føler for det, ikke fordi noen andre sier jeg er ond hvis jeg gjør det. Sånt gjør heller at jeg går i butikken og kjøper en stor, herlig biff som jeg skal kose meg med ikveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 17. november 2004 #4 Del Skrevet 17. november 2004 Til dels. Jeg liker ikke slakterier, men skjønner at de trengs. Men da at dyrene behandles på en mest mulig skånsom måte. (og det blir de ikke) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 17. november 2004 #5 Del Skrevet 17. november 2004 jeg var på Gilde slakteri i vestfold for mange år siden og så hvordan grisene ble slaktet der, det var ikke på en måte som gjorde at jeg får kvaler av å spise gris fra gilde ihvertfall. jeg synes de dreper dem på en like grei måte der som de gjør når de på gårder rundt om bare holder dem fast og skyter dem ihvertfall!! så jeg har ikke problemer med gilde-slakteri, jeg tror at det går redelig for seg der. kom med fakta om annet, så skal jeg muligens endre mening jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 17. november 2004 #6 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg elsker kjøtt, og ja spiser det med glede. Hadde det vært bedre, om vi måtte jakte på amten selv, som vi gjorde før i tiden? Er det mer humant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 17. november 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 17. november 2004 Det er få kulturer med så lite respekt for dyr som vår. Samene, indianerene, mongolerene, størsteparten av østen, med mer, der spiser man bare så mye kjøtt man TRENGER. Av respekt for dyrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 17. november 2004 #8 Del Skrevet 17. november 2004 jeg var på Gilde slakteri i vestfold for mange år siden og så hvordan grisene ble slaktet der, det var ikke på en måte som gjorde at jeg får kvaler av å spise gris fra gilde ihvertfall. jeg synes de dreper dem på en like grei måte der som de gjør når de på gårder rundt om bare holder dem fast og skyter dem ihvertfall!! så jeg har ikke problemer med gilde-slakteri, jeg tror at det går redelig for seg der. kom med fakta om annet, så skal jeg muligens endre mening jeg. Men, hvis du har sett ett, har du ikke sett alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 17. november 2004 #9 Del Skrevet 17. november 2004 Det er ikke lenge siden det sto i illustrert vitenskap at synet på dyr og om hva som foregår i hjernen deres vil forandre seg drastisk i de kommende årene. Det har ikke vært forsket noe særlig på det ennå. De blir jo til og med venner på tross av arter. Jeg synes ikke det er riktig å være så ukritisk til hvor mye kjøtt man spiser, det er unødvendig med så mye kjøtt, usunt er de å! Å det koster mer å produsere kjøtt enn noen annen mat. Drømmesituasjonen ville vært å fange/jakte på både kjøtt å fisk selv, men jeg kan ikke jakte og har ikke tid til det heller. Når jeg får meg hus og stor fryser vil jeg fylle den med kjøtt fra dyr jeg vet har gått fritt og så vel jeg helst ikke spise kjøtt mer enn en gang i uka! Ingentin kan følges slavisk, men det er sum summarium som teller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 17. november 2004 #10 Del Skrevet 17. november 2004 Men, hvis du har sett ett, har du ikke sett alle. nei jeg vet. og jeg ser virkelig på dyr som mer en bare mat for oss, så jeg synes det er viktig at vi har en bra behandling av dem både i livet deres, transport og avlivning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. november 2004 #11 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg synes ikke industriell slakt slik det drives i dag er greit, men har tro på at det er mulig å drive det mere humant. En annen ting jeg reagerer på er også at dyrene skal transporteres så langt før de skal slaktes. Sånn utover det er jeg også opptatt av at dyrene skal leve ett godt liv før de sendes til slakt. Spiser derfor helst kjøtt fra ku og sau, og prøver å unngå kylling og svin, med mindre jeg får tak i økologiske varer. Spiser gjerne også ulike typer vilt. (Og ja, det er mer humant å skyte en elg som har gått i skogen hele livet, enn å å slakte en gris som har stått i en trang bås hele livet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maetzii Skrevet 17. november 2004 #12 Del Skrevet 17. november 2004 (Og ja' date=' det er mer humant å skyte en elg som har gått i skogen hele livet, enn å å slakte en gris som har stått i en trang bås hele livet.)[/quote'] Har ingen store planer om å blande meg inn i resten av samtalen - men hvorfor er det bedre å avlive et "lykkelig" dyr, enn et "ulykkelig" et? Ville jo trodd det var best å gjøre det stikk motsatt jeg.. (skjønner at å putte grisen i en trang bås IKKE er bra, men hvorfor er det lite humant å avlive den FORDI den har vært der hele livet?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. november 2004 #13 Del Skrevet 17. november 2004 (skjønner at å putte grisen i en trang bås IKKE er bra' date=' men hvorfor er det lite humant å avlive den FORDI den har vært der hele livet?)[/quote'] Mener ikke at det å avlive grisen i seg selv er dårlig gjort, men at sett i helhet er det mere humant og etisk riktig (i mine øyne) å spise ett dyr som har levd ett godt liv. Griser blir også genrelt avlivet på en mindre human måte, ved at den blir stresset opp før det skjer osv, elgen går som regel intetanende og fornøyd omkring. Jeg mener også at det er "naturlig" og greit at vi mennesker spiser andre dyr og sitter øverst på næringskjeden, men jeg mener at det er feil å effektivisere denne kjøttspisingen i så stor grad at vi piner "byttet" vårt unødig. Ingen andre dyr holder hverandre i fangenskap og utsetter dem for langvarig lidelse hele livet. Og selv om mange andre rovdyr piner byttet litt når de dreper det, så er vi mennesker så intelligente at vi har utviklet metoder hvor vi slipper det, og da synes jeg at vi plikter å bruke dem. Det følger både ansvar og goder med når vi sitter øverst i næringskjeden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2004 #14 Del Skrevet 18. november 2004 Hvis de er laget for vår nytelse' date=' hvorfor er de utstyrt med følelser og kjærlighet da? Bare for å bevis at verden og følelser er fullstendig meningsløst? [/quote'] En viss følelse for sitt avkom er viktig for at genene skal komme seg videre, men man ser at jo kortere tid dyret går svanger, og jo kortere tid man trenger å passe på det etter det er født, jo mindre følelse for det har moren. Meningen med slike følelser er å forsikre seg om at dine gener kommer seg videre. Ikke noe annet, hvis du trodde det. Ellers så har det blitt såpass mange individer av menneskedyret, at oppdrett er den beste måten for å sikre seg mat. Og ja, mitt behov for kjøtt er viktigere enn livet til et annet dyr. Så fort løven starter med slike eksistensielle spørsmål dør den ut. Når det er sagt er det så klart mye som kan forbedredes når det kommer til kjøttindustrien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 18. november 2004 #15 Del Skrevet 18. november 2004 Det er få kulturer med så lite respekt for dyr som vår. Samene' date=' indianerene, mongolerene, størsteparten av østen, med mer, der spiser man bare så mye kjøtt man TRENGER. Av respekt for dyrene.[/quote'] Da er det kanskje nytt for deg at samene gjerne fisker tomt vann på finnmarksvidda? Og at de forsøpler vidda med avfall fra sitt virke med reindrift? Og i østen spiser de ikke mer kjøtt enn de gjør fordi De ikke HAR RÅD eller tilgang til det. Og om det er noen som ikke har respekt for dyr, så er det jo nettopp i østen. Se hvordan de behandler dyr i Kina f.eks. Hvordan de flår hundene levende, fordi det visstnok gjør kjøttet mer smakfullt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 18. november 2004 #16 Del Skrevet 18. november 2004 Én ting er betenkelig med stort forbruk av kjøtt. Det er det at jo høyere opp i næringskjeden man henter maten, jo mer forbruker man av ressurser. Med det mener jeg f.eks. at for å ale opp f.eks. en gris til 150 kilo, så må man fore denne grisen med kanskje 1,5 tonn mat. Sånn sett er dette dårlig bruk av ressurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. november 2004 #17 Del Skrevet 18. november 2004 Én ting er betenkelig med stort forbruk av kjøtt. Det er det at jo høyere opp i næringskjeden man henter maten' date=' jo mer forbruker man av ressurser. Med det mener jeg f.eks. at for å ale opp f.eks. en gris til 150 kilo, så må man fore denne grisen med kanskje 1,5 tonn mat. Sånn sett er dette dårlig bruk av ressurser.[/quote'] Men rent geografisk sett mener jeg at dette argumentet ikke duger i Norge. Vi bor i ett land hvor størstedelen av den dyrkede marka egner seg best til å gro gress, som vi mennesker bare kan nyttegjøre oss av ved å la kuene beite der. Og mye av landet består av fjell og skog, som ikke kan dyrkes i det hele tatt, hvor den beste måten å hente næring på er å slippe sauer på beite eller skyte vilt. Uten jakt- og fiskemulighetene vi har på denne forblåste fjellknausen ville det historisk sett neppe vært mulig å bo her for mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermagnet Skrevet 18. november 2004 #18 Del Skrevet 18. november 2004 Men rent geografisk sett mener jeg at dette argumentet ikke duger i Norge. Vi bor i ett land hvor størstedelen av den dyrkede marka egner seg best til å gro gress, som vi mennesker bare kan nyttegjøre oss av ved å la kuene beite der. Og mye av landet består av fjell og skog, som ikke kan dyrkes i det hele tatt, hvor den beste måten å hente næring på er å slippe sauer på beite eller skyte vilt. Uten jakt- og fiskemulighetene vi har på denne forblåste fjellknausen ville det historisk sett neppe vært mulig å bo her for mennesker. Greit nok, men så er ikke dette et nasjonalt problem heller, men et globalt problem. Vesten etterspør mer og mer kjøtt, og dette går på bekostning av ressursutnyttelsen over hele verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 18. november 2004 #19 Del Skrevet 18. november 2004 Greit nok' date=' men så er ikke dette et nasjonalt problem heller, men et globalt problem. Vesten etterspør mer og mer kjøtt, og dette går på bekostning av ressursutnyttelsen over hele verden.[/quote'] Men problemet er ikke at vi produserer for mye kjøtt på verdensbasis, problemene kommer av fordelingsskjevhetene. Dersom vi feks sluttet å utnytte fattige land til å produsere tobakk, kaffe og sukker til oss, hadde vi også frigjort nokså mye land, og blitt litt sunnere i samme slengen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 18. november 2004 Forfatter #20 Del Skrevet 18. november 2004 . Meningen med slike følelser er å forsikre seg om at dine gener kommer seg videre. Ikke noe annet, hvis du trodde det. Det samme gjelder deg og meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå