Gå til innhold

Omskjæring, hvorfor så imot?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skriver!

Dette blir bare tåpelig om du ikke får med deg hva du leser. Bemerk også hva jeg skrev i neste innlegg:

Det må gå an å tenke seg litt om før man lar følelsene løpe løpsk. Og i det minste få med seg hva folk skriver før man fyrer av en bredside mot påstander og holdninger som ikke er fremsatt.

Anonymkode: be2b4...9be

Jeg leser hva du skriver. Du vil tilby dem å fortsett med overgrepene, bare mer sterilt, samtidig som du vil drive med "opplysning".

 

 

Anonymkode: ef1d7...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Vel, jeg er uenig mtp naiviteten.

Et sted må vi starte, og det må settes eksempel. Kanskje kan det som du påpeker, bli doddel straff for noen, men det vil på sikt redde mange. Hvor mange blir ikke ødelagt med din forsiktighet? Er det bedre?

Noen må starte med å sette eksempel. Det nytter ikke å klage på at barn mobber hverandre på Internett, når du selv lar barnet bruke tjenester beregnet på eldre aldersgrupper. Eller du kan ikke klage på at barnet blir påvirket av alle filmer og spill, om du selv ikke er konsekvent med å håndheve aldersgrensen på disse. Man starter med seg selv og drar lasset med å gå foran som et godt eksempel.

 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser hva du skriver. Du vil tilby dem å fortsett med overgrepene, bare mer sterilt, samtidig som du vil drive med "opplysning".

 

 

Anonymkode: ef1d7...542

Jeg tror nok i de flestes verden at det er bedre at en del får utført et inngrep som normalt ikke har konsekvenser (samt lav mortalitets- og komplikasjonsrate) enn at en mindre gruppe opplever uforsvarlig behandling som medfører komplikasjoner, store smerter, funksjonstap og eventuelt død.

Det er ikke lett å tro at noen av dere har satt dere ordentlig inn i hva dere snakker om.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i USA dør hvert år mer enn 100 barn som følge av omskjæring. Det burde være god nok grunn  til å avskaffe denne barbariske skikken. 

Innfør 18- årsgrense på omskjæring som ikke er medisinsk betinget, så kommer den barbariske skikken til å dø ut av seg selv. Få voksne menn vil legge penis under kniven uten bedøvelse, og da er det ingen grunn til at man skal tillate amputasjon av friske kroppsdeler hos små barn.

Anonymkode: 12d37...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare i USA dør hvert år mer enn 100 barn som følge av omskjæring. Det burde være god nok grunn  til å avskaffe denne barbariske skikken. 

Innfør 18- årsgrense på omskjæring som ikke er medisinsk betinget, så kommer den barbariske skikken til å dø ut av seg selv. Få voksne menn vil legge penis under kniven uten bedøvelse, og da er det ingen grunn til at man skal tillate amputasjon av friske kroppsdeler hos små barn.

Anonymkode: 12d37...4f3

Er det Bollingers studie fra 2010 du sikter til? Den kan absolutt diskuteres.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første: Omskjæring av jenter er et helt annet inngrep som med fører livslangt funksjonstap, betydelig øket infeksjonsfare og store smerter. Det er ikke sammenlignbart med mannlig omskjæring.

For det andre: Det er helt klart at et lovforbud ville kunne gi et incentiv til å stå i mot et forventningspress - men samtidig ville det øke risikoen for komplikasjoner og død mange hundre ganger for de barn som fortsatt ville bli omskåret. Det er heller ikke forsvarlig.

For det tredje: Det er inge som påstår at man endrer holdninger gjennom å tilby inngrepet forsvarlig utført. Derimot betyr dette at de omskjæringer foretas vil utgjøre minimal risiko for de barn som mottar det. Endring av holdningene må skje gjennom opplysning og holdningsskapende arbeid.

Det er så enkelt å bare henvise til en rosenrød idéverden der alt er sort og hvitt, rettlinjet og enkelt. Vi må forholde oss til realitetene. Og realitetene er at infeksjons-, komplikasjons- og mortalitetsraten går i taket om man ikke tillater inngrepet utført på sykehus. Da må man heller forsøke å endre holdninger og tradisjoner langsomt slik at dette blir et tilbud som på sikt ikke oppsøkes.

Nå må vi være ærlige, realitetsorienterte og slutte med naive forestillinger om hvor lett det er å eliminere denne tradisjonen.

Anonymkode: be2b4...9be

Jeg er ærlig og realitetsorientert. Det kan aldri forsvares at noen tar seg til rette og amputerer deler av et barns kjønnsorgan. Du bør for øvrig sette deg bedre inn de de ulike formene for omskjæring av jenter før du bastant og skråsikkert konkluderer med hva som er mest ille. 

Poenget er uansett at man ikke skal drive med kjønnslemlestelse på barn uten samtykkekompetanse. Det er og blir galt og helt uakseptabelt. Jeg opplever dine meninger som lite hensiktsmessige i forhold til å avskaffe en barbarisk skikk. Noe er ikke egnet til å kompromisse på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Jalp skrev:

Jeg er ærlig og realitetsorientert. Det kan aldri forsvares at noen tar seg til rette og amputerer deler av et barns kjønnsorgan. Du bør for øvrig sette deg bedre inn de de ulike formene for omskjæring av jenter før du bastant og skråsikkert konkluderer med hva som er mest ille. 

Poenget er uansett at man ikke skal drive med kjønnslemlestelse på barn uten samtykkekompetanse. Det er og blir galt og helt uakseptabelt. Jeg opplever dine meninger som lite hensiktsmessige i forhold til å avskaffe en barbarisk skikk. Noe er ikke egnet til å kompromisse på. 

Jeg er godt kjent med ulike former for inngrep på jenter, ellers takk.

Jeg snakker ikke om kompromisser, men om en pragmatisk tilnærming som er nødvendig for skadereduksjon.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motstander av omskæring på jenter og gutter fordi de ikke kan gi sitt samtykke. Dessuten er det INGEN gode grunner til å omskjære noen, med mindre det ikke er medisinske grunner. Omskjæring av gutter skulle ALDRI vært tillatt i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omskjæring er unaturlig, det er en grunn til at man er født med forhud eller de ytre skjønnslepper og klitoris.

Så...... Nei til all omskjæring!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2016 at 17.25, AnonymBruker skrev:

Bare i USA dør hvert år mer enn 100 barn som følge av omskjæring. Det burde være god nok grunn  til å avskaffe denne barbariske skikken. 

Innfør 18- årsgrense på omskjæring som ikke er medisinsk betinget, så kommer den barbariske skikken til å dø ut av seg selv. Få voksne menn vil legge penis under kniven uten bedøvelse, og da er det ingen grunn til at man skal tillate amputasjon av friske kroppsdeler hos små barn.

Anonymkode: 12d37...4f3

Det er ikke en barbarisk skikk, det er en semittisk skikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørg47 skrev:

Det er ikke en barbarisk skikk, det er en semittisk skikk!

Semitter er barbarer. Historisk sett er definisjonen på en barbar en som ikke snakker gresk.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Semitter er barbarer. Historisk sett er definisjonen på en barbar en som ikke snakker gresk.

Anonymkode: be2b4...9be

Ja mulig det, men det var før, her menes det at usiviliserte villmenn hadde for vane å omskjære sine barn, det er ikke tilfelle.

Jeg mener islam, jødedom og mange kristne (i all hovedsak i USA) er meget siviliserte og har ikke på mange tusen år kunne ha blitt omtalt som barbarer, men noen som følger en semittisk skikk. 

konklusjonen må da bli: Barbarer er noen som ikke følger noen form for statsformer( særlig den greske, demokratisk styreform) eller regler som er bestemt og vedtatt av mange mennesker, barbarer, de er usivilisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Bjørg47 skrev:

Ja mulig det, men det var før, her menes det at usiviliserte villmenn hadde for vane å omskjære sine barn, det er ikke tilfelle.

Jeg mener islam, jødedom og mange kristne (i all hovedsak i USA) er meget siviliserte og har ikke på mange tusen år kunne ha blitt omtalt som barbarer, men noen som følger en semittisk skikk. 

konklusjonen må da bli: Barbarer er noen som ikke følger noen form for statsformer( særlig den greske, demokratisk styreform) eller regler som er bestemt og vedtatt av mange mennesker, barbarer, de er usivilisert. 

Å amputere kroppsdeler hos andre personer, uten deres samtykke, er barbarisk, primitivt, egoistisk, galskap osv. Hvor det kommer fra er irrelevant for om skikken er barbarisk eller ei. 

Anonymkode: ef1d7...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å amputere kroppsdeler hos andre personer, uten deres samtykke, er barbarisk, primitivt, egoistisk, galskap osv. Hvor det kommer fra er irrelevant for om skikken er barbarisk eller ei. 

Anonymkode: ef1d7...542

Jeg mener ikke omskjæring er riktig (viser til mine tidligere innlegg over), dette at alle skal spre rundt seg med begreper som ikke har noe med realitetene å gjøre det var det dette dreide seg om.

En ting til: sivilisasjonen er ikke bra, omskjæring er en del av den. Det er ikke irrelevant å få ting riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2016 at 19.33, Jalp skrev:

Jeg er ærlig og realitetsorientert. Det kan aldri forsvares at noen tar seg til rette og amputerer deler av et barns kjønnsorgan. Du bør for øvrig sette deg bedre inn de de ulike formene for omskjæring av jenter før du bastant og skråsikkert konkluderer med hva som er mest ille. 

Poenget er uansett at man ikke skal drive med kjønnslemlestelse på barn uten samtykkekompetanse. Det er og blir galt og helt uakseptabelt. Jeg opplever dine meninger som lite hensiktsmessige i forhold til å avskaffe en barbarisk skikk. Noe er ikke egnet til å kompromisse på. 

Alle de ulike formene for omskjæring hos jenter medfører økt risiko for infeksjoner resten av livet. 

Inngrepet er verre for jenter. Det er ikke noe tvil om hva som er verst. Men det rettferdiggjør overhodet ikke omskjæring av gutter. Jeg skjønner heller ikke vitsen av å sammenligne det med kvinnelig omskjæring (i likestillingens navn?), da konsekvensene av mannlig omskjæring taler for seg selv. 

"Skader som følge av inngrepene

Helsekonsekvensene som følge av kjønnslemlestelse kan være alvorlige og medføre plager på lang sikt. Å avskaffe kjønnslemlestelse vil kunne bedre jenters og kvinners livskvalitet blandt de gruppene som praktierer kjønnslemlestelse. De vanligste akutte fysiske komplikasjonene er blødninger, infeksjoner, sjokk, problemer med vannlating og gangvansker. Inngrepet kan også innebære fare for smitte av stivkrampe, hepatitt, HIV og andre sykdommer. På lang sikt kan det oppstå komplikasjoner som cyster, plagsom arrdannelse, smerter, stramt vev og ved infibulasjon (type3) også problemer med menstruasjon og urin, særlig før man åpner igjen ved giftemål. Type 3 innebærer nemlig at man må åpnes igjen for at samleie og fødsel skal være mulig. (Utenriksdepartementet - Plan for Regjeringens internasjonale arbeid mot kjønnslemlestelse av jenter)"

https://www.ung.no/omskjaering/16_Typer_av_omskj%C3%A6ring_-_jenter.html

"Er forhuden unyttig?

Forhuden på gutter/menns penis har en funksjon blant annet som en beskyttelse, og det er derfor alle gutter er født med forhud. Også jenters klitoris er beskyttet av en forhud. Det samme er tilfelle med alle andre pattedyr med utvendige kjønnsorganer. Forhuden er hos alle kjønn en viktig del av kroppen fordi den har en funksjon.

Forhuden er ikke bare en hudfold. Penishodet er i virkeligheten et indre organ gjemt i forhuden, og derfor skal det beskyttes ellers «tørker» det ut. Når forhuden er skåret bort forsøker kroppen selv å kompensere for den manglende beskyttelse ved å produsere et lag hud. Dette gjør at den nye overflaten på penishodet blir mindre følsomt.

 

Påvirker omskjæring seksuallysten eller følsomhet?

I forhuden, som beskytter penishodet, sitter det en rik mengde nerver. Når forhuden skjæres av, fjernes samtidig disse fintfølende nervene. Dette er spesialiserte nerver som formidler lette berøringer. Forhuden bidrar vesentlig til nytelse under seksuell stimulering. Intakt forhud stimulerer både mannen og hans partner ved den såkalte «gliding movement». Menn som er omskåret kan oppleve å «være mer utholdende» på grunn av redusert følsomhet, enkelte kan slite med å oppnå orgasme."

https://www.ung.no/omskjaering/3376_Omskj%C3%A6ring_av_gutter.html

Anonymkode: ef1d7...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Just shy of a month ago, I got a call from David Reimer's father telling me that David had taken his own life. I was shocked, but I cannot say I was surprised. Anyone familiar with David's life—as a baby, after a botched circumcision, he underwent an operation to change him from boy to girl—would have understood that the real mystery was how he managed to stay alive for 38 years, given the physical and mental torments he suffered in childhood and that haunted him the rest of his life. I'd argue that a less courageous person than David would have put an end to things long ago."         

http://www.slate.com/articles/health_and_science/medical_examiner/2004/06/gender_gap.html

 

Anonymkode: def02...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Just shy of a month ago, I got a call from David Reimer's father telling me that David had taken his own life. I was shocked, but I cannot say I was surprised. Anyone familiar with David's life—as a baby, after a botched circumcision, he underwent an operation to change him from boy to girl—would have understood that the real mystery was how he managed to stay alive for 38 years, given the physical and mental torments he suffered in childhood and that haunted him the rest of his life. I'd argue that a less courageous person than David would have put an end to things long ago."         

http://www.slate.com/articles/health_and_science/medical_examiner/2004/06/gender_gap.html

 

Anonymkode: def02...70f

Hvilken relevans har den saken?

Dette handler om dårlige vurderinger, og ikke om inngrepet i seg selv.

Anonymkode: be2b4...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/14/2016 at 14.19, AnonymBruker skrev:

Da er du vel imot alle de foreldre som tar hull ørene på 2-3-åringene sine også eller?

Anonymkode: 7d199...52b

Ja, men forhuden gror ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et likestillingsperspektiv er praksisen interessant. Likestilling handler om like rettigheter og muligheter for alle, uavhengig bl.a. av kjønn.

Rettsvern er et gode og en rettighet innbyggerne får av lovgiver. I forhold til omskjæring/ kjønnslemlestelse har lovgiver gitt jentebarn en rettighet og et rettsvern guttebarn ikke får. Selv om risiko er godt dokumentert for begge kjønn og det faktum at samtykkekompetanse ikke foreligger hos småbarn, velger man i likestillingsnorge å skille på kjønn. En åpenbar kjønnsdiskriminering som likestillingsombudet lever veldig godt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...