Gå til innhold

grov amerikansk krigsforbrytelse i Fallujah

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det i og for seg ikke henrettelsen som representerer veiskillet. At soldater, amerikanske i Irak så vel som andre, begår overgrep i krig er ingen nyhet. Det nye er at dette gjøres med en journalist til stede, uten at medsoldater reagerer. Dette tyder på at vi ser noe som er vanlig praksis, iallfall i enkelte enheter.

her tror jeg du har et godt påeng. Det er dette som er så skremmende

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her tror jeg du har et godt påeng. Det er dette som er så skremmende

Med tanke på at de spiller Fire, Water, Burn av Bloodhoundgang i tanksene mens de er på oppdrag er jeg ikke overrasket..

Gjest Valhalla
Skrevet

Ja for fattige mennesker kan ikke være gode eller smarte.

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

nye trap av sivile og ubevæpnede

Dagbladet

Soldaten skjøt den hjelpeløse irakeren med kona og fem barn som vitner.  

KRISTIN GRØNTOFT

Onsdag 8. desember 2004 21:22,

oppdatert 21:24

I november ble det kjent at to amerikanske soldater er mistenkt for å ha drept en irakisk gutt som ble hardt skadd i et feilaktig angrep på tre søppelbiler i Irak. Nå kommer det enda flere historier om at amerikanske soldater på oppdrag i Irak har tatt livet av uskyldige sivile.  

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/08/416988.html

Deler av det lange sitatet er slette, da du har linket ti det :wink:

Remyline Moderator

Gjest Anonymous
Skrevet

Er vel ikke spesielt overrasket ettersom jeg vet hva mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre.

Det er heller ikke noe som heter en human krig, det går faktisk ut på å drepe, voldta og ødelegge det meste man kommer over. Disse internasjonale lovene vi har som skal regulere adferden under kriger er vel egentlig ganske overflødige ettersom man faktisk ikke kan komme bort fra at krig er skrekkelig, og da nytter det lite å gi det et slags skinn av anstendighet og legitimitet. Vi ser jo at de færreste følger disse lovene uansett.

Istedenfor krig kunne vi kanskje hatt et verdenslotteri hvor vi trekker ut et visst antall mennesker som skal drepes hver dag? Poenget er jo å drepe, men det er relativt lite nytenkning på dette feltet, så det er vel på høy tid å modernisere folkemord, ettersom de metodene som brukes i dag ødelegger altfor mange materielle verdier, pluss at mange mennesker blir skadet selv om de ikke blir drept. Alt dette kunne vi unngått med f.eks et verdenslotteri for krig.

Gjest Valhalla
Skrevet

Eller la hærer på ett visst antall møtes på en slette og kun få lov til å bruke sin egen kropp, ingen våpen, når den siste fra en av sidene ligger bevisstløs eller død har den andre siden vunnet. Å tenk så kult det hadde vært å få det servert på CNN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...