AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #1 Skrevet 5. september 2016 Jeg kom inn på denne siden ved en tilfeldighet og lot meg forbause. Det ser ut som at mange tenker at det å slanke seg er enkel matematikk, at slanking dreier seg om kontinuerlig energiunderskudd og det er mange spørsmål om hvordan gå ned to kilo, eller hvordan forbrenne 1000 kcal (ett kilo fett). Eller man har planer om å slanke seg, uten egentlig å ha noen plan (utover det å eventuelt kanskje spise litt mindre). Slanking er IKKE enkel matematikk. Det er flerfoldige prosesser og mekanismer som settes i sving når man kutter ned på energitilførselen. Vellykket vektnedgang handler om alt annet enn kontinuerlig energiunderskudd. Lurer du kroppen, så vil kroppen hevne seg på deg. Spill på lag med kroppen din, kutt ut de mange små måltidene, de kalorifattige måltidene, den "jevne blodsukkeret". Ærlig talt, kroppen har det best når den selv får regulere blodsukkeret. Bli kjent med kroppen din og hormonene dine og la de gjøre mye av jobben. Jojo-slankingens tidsalder er ut. Vi har for lengst inntatt kunnskap om forminskede spisevinduer, periodisk faste, 5:2-dietten. Google is your friend, ta deg tid til å lese litt før du slutter å spise Anonymkode: 8fcc4...f26 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #2 Skrevet 5. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom inn på denne siden ved en tilfeldighet og lot meg forbause. Det ser ut som at mange tenker at det å slanke seg er enkel matematikk, at slanking dreier seg om kontinuerlig energiunderskudd og det er mange spørsmål om hvordan gå ned to kilo, eller hvordan forbrenne 1000 kcal (ett kilo fett). Eller man har planer om å slanke seg, uten egentlig å ha noen plan (utover det å eventuelt kanskje spise litt mindre). Slanking er IKKE enkel matematikk. Det er flerfoldige prosesser og mekanismer som settes i sving når man kutter ned på energitilførselen. Vellykket vektnedgang handler om alt annet enn kontinuerlig energiunderskudd. Lurer du kroppen, så vil kroppen hevne seg på deg. Spill på lag med kroppen din, kutt ut de mange små måltidene, de kalorifattige måltidene, den "jevne blodsukkeret". Ærlig talt, kroppen har det best når den selv får regulere blodsukkeret. Bli kjent med kroppen din og hormonene dine og la de gjøre mye av jobben. Jojo-slankingens tidsalder er ut. Vi har for lengst inntatt kunnskap om forminskede spisevinduer, periodisk faste, 5:2-dietten. Google is your friend, ta deg tid til å lese litt før du slutter å spise Anonymkode: 8fcc4...f26 Så å være på 1300 kcal om dagen(spiser ikke frokost) for en kar som er 85 kg og 184 anbefales ikke? Fordi? Det er jo veldig simpelt og greit. Anonymkode: 3cc13...2ea
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #3 Skrevet 5. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så å være på 1300 kcal om dagen(spiser ikke frokost) for en kar som er 85 kg og 184 anbefales ikke? Fordi? Det er jo veldig simpelt og greit. Anonymkode: 3cc13...2ea Hvis du har godt med overskudd og ikke er sulten og ikke mangler noe, så er det bare flott! Dersom du hopper over frokosten er du allerede i periodisk faste (så sant ikke kveldsmaten er så sen at den bør regnes som nattmat). Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #4 Skrevet 5. september 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har godt med overskudd og ikke er sulten og ikke mangler noe, så er det bare flott! Dersom du hopper over frokosten er du allerede i periodisk faste (så sant ikke kveldsmaten er så sen at den bør regnes som nattmat). Anonymkode: 8fcc4...f26 Hva mener du med overskudd? Jeg trener ikke/driver ikke med noe fysisik aktivetet. Så periodisk faste fører til fettforbrenning? Anonymkode: 3cc13...2ea
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #5 Skrevet 5. september 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med overskudd? Jeg trener ikke/driver ikke med noe fysisik aktivetet. Så periodisk faste fører til fettforbrenning? Anonymkode: 3cc13...2ea Overskudd til å gjøre ting i hverdagen, som å orke ting, ha lyst til å trene, sette i gang med prosjekter, være sosial etc. Kort sagt føle seg frisk og fin. Ja, periodisk faste er bedre enn kontinuerlig energiunderskudd på grunn av de de hormonene som styrer overskuddet i kroppen. Ved kontinuerlig energiunderskudd tenker kroppen at den går på sparebluss og dermed senker den forbrenningen og/eller skriker etter mat. Ved periodisk faste kutter man ned på inntaket en stund, og når man da spiser så spiser man "hele dagsrasjonen på en gang" slik at kroppen blir ordentlig mett og dermed holder oppe forbrenningen. Den sultfølelsen man har under fasten venner man seg som oftest fort til. Skal man gjøre noe for blodsukkeret, så må det bli å øke aktiviteten umiddelbart etter et måltid, men det holder å reiseseg opp, rydde av bordet, skylle gryter, slike små ting. Fysisk aktivitet er alltid lurt, men det behøver ikke være trening. Er du aldri utendørs? Anonymkode: 8fcc4...f26
Pringle Skrevet 5. september 2016 #6 Skrevet 5. september 2016 (endret) Du blander sammen litt. Det at å leve utelukkende på smultringer verken er sunt, effektivt for vektnedgang, eller engang mulig i praksis, og at mange mekanismer er i sving og endres ved endret matinntak, endrer ikke det faktum at kaloriunderskudd - og bare kaloriunderskudd - er det som leder til vektnedgang. Og vektutvikling kan - så lenge man måler inntak og kroppsvekt tilstrekkelig nøyaktig - forutses med matematisk presisjon, fordi 7000 kalorier tilsvarer en kilo fettvev. (Altså ikke 1000, men jeg skjønner hva du mener.) Mange (de fleste?) skjønner at man ikke skal slutte å spise selv om man vil ned i vekt. Men det er alltid noen som tror at det er om å gjøre å spise minst mulig, og det henger igjen mange rare myter - og nye (ofte resirkulerte) dietter og myter popper opp hver dag. Man kan fint slanke seg uten å gå på en smell, hvis man spiller på lag med kroppen, som du sier. Faktisk er det den eneste måten man kan lykkes på lengre sikt. Endret 5. september 2016 av Pringle 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #7 Skrevet 5. september 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overskudd til å gjøre ting i hverdagen, som å orke ting, ha lyst til å trene, sette i gang med prosjekter, være sosial etc. Kort sagt føle seg frisk og fin. Ja, periodisk faste er bedre enn kontinuerlig energiunderskudd på grunn av de de hormonene som styrer overskuddet i kroppen. Ved kontinuerlig energiunderskudd tenker kroppen at den går på sparebluss og dermed senker den forbrenningen og/eller skriker etter mat. Ved periodisk faste kutter man ned på inntaket en stund, og når man da spiser så spiser man "hele dagsrasjonen på en gang" slik at kroppen blir ordentlig mett og dermed holder oppe forbrenningen. Den sultfølelsen man har under fasten venner man seg som oftest fort til. Skal man gjøre noe for blodsukkeret, så må det bli å øke aktiviteten umiddelbart etter et måltid, men det holder å reiseseg opp, rydde av bordet, skylle gryter, slike små ting. Fysisk aktivitet er alltid lurt, men det behøver ikke være trening. Er du aldri utendørs? Anonymkode: 8fcc4...f26 Joda selvfølgelig. Drar jo på byen osv. Men i de andre dagene(ikke når man faster), kan jeg lissom stappe i meg hva jeg vil eller er det en viss grense? Kan jeg lissom spise 2000+ kcal? Også på fastedagen spise maks 600 kcal? Anonymkode: 3cc13...2ea
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #8 Skrevet 5. september 2016 58 minutter siden, Pringle skrev: Du blander sammen litt. Det at å leve utelukkende på smultringer verken er sunt, effektivt for vektnedgang, eller engang mulig i praksis, og at mange mekanismer er i sving og endres ved endret matinntak, endrer ikke det faktum at kaloriunderskudd - og bare kaloriunderskudd - er det som leder til vektnedgang. Og vektutvikling kan - så lenge man måler inntak og kroppsvekt tilstrekkelig nøyaktig - forutses med matematisk presisjon, fordi 7000 kalorier tilsvarer en kilo fettvev. (Altså ikke 1000, men jeg skjønner hva du mener.) Mange (de fleste?) skjønner at man ikke skal slutte å spise selv om man vil ned i vekt. Men det er alltid noen som tror at det er om å gjøre å spise minst mulig, og det henger igjen mange rare myter - og nye (ofte resirkulerte) dietter og myter popper opp hver dag. Man kan fint slanke seg uten å gå på en smell, hvis man spiller på lag med kroppen, som du sier. Faktisk er det den eneste måten man kan lykkes på lengre sikt. Jeg forstår hva du holder på med, du forsøker å si at jeg mener det bare er å spise smultringer, og så skal du komme og si at nei det er det ikke og si de samme tingene som jeg sa i mitt første innlegg: nemlig at man må spille på lag med kroppen. Nice try! For jeg har aldri sagt noe om smultringer, og dersom jeg hadde gjort det så ville det vært: Styr unna frityrstekt mat, det er spekket med usunt fett, mangel på næringsstoffer og er drepen for hormonbalansen. Men ja, du har helt rett med tanke på at det er 7000 kalorier i en kilo fettvev Anonymkode: 8fcc4...f26 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #9 Skrevet 5. september 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda selvfølgelig. Drar jo på byen osv. Men i de andre dagene(ikke når man faster), kan jeg lissom stappe i meg hva jeg vil eller er det en viss grense? Kan jeg lissom spise 2000+ kcal? Også på fastedagen spise maks 600 kcal? Anonymkode: 3cc13...2ea Jeg regnet ut BMI for deg, du ligger to kilo over normalvekt. For å gå ned i vekt eller stramme opp kroppen bør du ikke spise mindre, men sunnere, samt trene kjernemuskulatur og komme deg i aktivitet mer enn å "dra på byen". Kort fortalt skape deg et litt sunnere liv Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #10 Skrevet 5. september 2016 Så klart man må ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Det er fortsatt mulig å gjøre dette på en sunn måte, og være på lag med kroppen som du skriver. Å ligge i kaloriunderskudd er ikke å lure kroppen. Å kalle det det er bare tullete. Kroppen vet hva som foregår når den får mindre kalorier enn den forbrenner. Ingen luring som foregår der. Det handler så klart om å gjøre det på en måte som gjør ikke fører til jo-jo slanking. Hvilken metode som fungerer er individuelt. Man kan spise sunt, variert og mye, og fortsatt ha et greit kaloriunderskudd uten å være hverken besatt av det eller tenke mye på det. Anonymkode: 86f40...578 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #11 Skrevet 5. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart man må ha kaloriunderskudd for å gå ned i vekt. Det er fortsatt mulig å gjøre dette på en sunn måte, og være på lag med kroppen som du skriver. Å ligge i kaloriunderskudd er ikke å lure kroppen. Å kalle det det er bare tullete. Kroppen vet hva som foregår når den får mindre kalorier enn den forbrenner. Ingen luring som foregår der. Det handler så klart om å gjøre det på en måte som gjør ikke fører til jo-jo slanking. Hvilken metode som fungerer er individuelt. Man kan spise sunt, variert og mye, og fortsatt ha et greit kaloriunderskudd uten å være hverken besatt av det eller tenke mye på det. Anonymkode: 86f40...578 Dere er kanskje samme type alle sammen her inne? Det viktigste er ikke å gå ned i vekt, men å kverulere på ord og begreper? Ja, da må jeg i så fall beklage at jeg brøt inn og forsøkte å komme med gode råd som man finner på andre fora Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #12 Skrevet 5. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere er kanskje samme type alle sammen her inne? Det viktigste er ikke å gå ned i vekt, men å kverulere på ord og begreper? Ja, da må jeg i så fall beklage at jeg brøt inn og forsøkte å komme med gode råd som man finner på andre fora Anonymkode: 8fcc4...f26 Kutt den nedlatende tonen og passiv agressiviteten, så kanskje vi kan ha en ordentlig diskusjon om det. Anonymkode: 86f40...578 13
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #13 Skrevet 5. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kutt den nedlatende tonen og passiv agressiviteten, så kanskje vi kan ha en ordentlig diskusjon om det. Anonymkode: 86f40...578 Nei takk Jeg synes jeg har oppført meg anstendig her inne, og jeg er ikke ute etter å diskutere, men etter å dele erfaringer. Jeg tråkket visst i maurtua der. Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #14 Skrevet 5. september 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regnet ut BMI for deg, du ligger to kilo over normalvekt. For å gå ned i vekt eller stramme opp kroppen bør du ikke spise mindre, men sunnere, samt trene kjernemuskulatur og komme deg i aktivitet mer enn å "dra på byen". Kort fortalt skape deg et litt sunnere liv Anonymkode: 8fcc4...f26 Hvorfor ikke gå ned i vekt? Anonymkode: 3cc13...2ea
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #15 Skrevet 5. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke gå ned i vekt? Anonymkode: 3cc13...2ea Fordi vekten vil stabilisere seg selv hvis du tar tak i det mest prekære, nemlig at du ikke trener/er i aktivitet og at utendørs for deg er det samme som "dra på byen". Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #16 Skrevet 5. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei takk Jeg synes jeg har oppført meg anstendig her inne, og jeg er ikke ute etter å diskutere, men etter å dele erfaringer. Jeg tråkket visst i maurtua der. Anonymkode: 8fcc4...f26 Altså, du kommer med noen interessante påstander i hovedinnlegget som jeg synes det hadde vært interessant å diskutere. Jeg oppfatter dog tonen din som noe passivagressiv. Dessverre. Anonymkode: fc6b9...7b4 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #17 Skrevet 5. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi vekten vil stabilisere seg selv hvis du tar tak i det mest prekære, nemlig at du ikke trener/er i aktivitet og at utendørs for deg er det samme som "dra på byen". Anonymkode: 8fcc4...f26 Men styrketrening, tror du det vil ha effekt på valkene? Altså få magen min til å se stramme ut, og ikke så løs? Anonymkode: 3cc13...2ea
Pringle Skrevet 5. september 2016 #18 Skrevet 5. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så å være på 1300 kcal om dagen(spiser ikke frokost) for en kar som er 85 kg og 184 anbefales ikke? Fordi? Det er jo veldig simpelt og greit. Anonymkode: 3cc13...2ea Det anbefales ikke fordi den maksimale mengden fett kroppen din kan bruke av pr døgn, tilsvarer en vektnedgang på omkring 1% av din totale kroppsvekt pr uke. Det vil si at maksimal nedgang for deg, på din nåværende vekt, er ca 850 gram pr uke. Siden ditt kaloriforbruk med normal (lett bevegelse/aktiviter) er omkring 2700 kalorier, og en kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier, vil optimalt kaloriinntak for deg (maksimalt fettap+maksimalt matinntak) være noe rundt 1850. Ja, du vil kunne "gå ned i vekt" raskere enn dette om du spiser mindre, men all vekt utover dette vil være muskler og ikke fett, du vil bli sliten, sulten, slapp og grinete, du vil jukse, sprekke, gi opp, og så spise det du kan for å ta igjen det du har forsaket under "slankekuren". Du er på grensa mellom normal- og overvekt, så faktisk vil jeg anbefale å ta det roligere enn dette, feks spise 2150 som http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ foreslår. Det høres kanskje simpelt og greit ut - i teorien - men det er ikke det i praksis. 1300 kalorier er ok for en liten kvinne som har noen få "gjenstridige" kilo som skal vekk, det er ikke et greit kaloriinntak for en mann, og spesielt ikke en høy mann (du er ganske høy). Vi tåler noen dager uten mat, men det er ikke dermed sagt at det er sunt å sulte seg. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #19 Skrevet 5. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, du kommer med noen interessante påstander i hovedinnlegget som jeg synes det hadde vært interessant å diskutere. Jeg oppfatter dog tonen din som noe passivagressiv. Dessverre. Anonymkode: fc6b9...7b4 Ok, fint. Men når du bruker begreper som 'påstander' og 'interessant å diskuterere' så får det meg til å føle at man skal henge seg opp i detaljer uten noe egentlig ønske om å komme videre. Det er to av dere som sier det samme som meg, bare med litt andre ord. Og en som nærmest nekter å ta innover seg at det holder ikke å skrive om det, man må faktisk gjøre det Men kom gjerne med innspill, så lenge de ikke tar for gitt at jeg mener at smultringer er sunt og at man kan gå ned i vekt selv om man forbrenner mindre enn man spiser, eller andre fordummende antakelser Anonymkode: 8fcc4...f26
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #20 Skrevet 5. september 2016 1 minutt siden, Pringle skrev: Det anbefales ikke fordi den maksimale mengden fett kroppen din kan bruke av pr døgn, tilsvarer en vektnedgang på omkring 1% av din totale kroppsvekt pr uke. Det vil si at maksimal nedgang for deg, på din nåværende vekt, er ca 850 gram pr uke. Siden ditt kaloriforbruk med normal (lett bevegelse/aktiviter) er omkring 2700 kalorier, og en kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier, vil optimalt kaloriinntak for deg (maksimalt fettap+maksimalt matinntak) være noe rundt 1850. Ja, du vil kunne "gå ned i vekt" raskere enn dette om du spiser mindre, men all vekt utover dette vil være muskler og ikke fett, du vil bli sliten, sulten, slapp og grinete, du vil jukse, sprekke, gi opp, og så spise det du kan for å ta igjen det du har forsaket under "slankekuren". Du er på grensa mellom normal- og overvekt, så faktisk vil jeg anbefale å ta det roligere enn dette, feks spise 2150 som http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ foreslår. Det høres kanskje simpelt og greit ut - i teorien - men det er ikke det i praksis. 1300 kalorier er ok for en liten kvinne som har noen få "gjenstridige" kilo som skal vekk, det er ikke et greit kaloriinntak for en mann, og spesielt ikke en høy mann (du er ganske høy). Vi tåler noen dager uten mat, men det er ikke dermed sagt at det er sunt å sulte seg. Jeg er på grensen til overvektig? Hahaa. Men uansett så du anbefaler meg å spise 1800 kcal om dagen heller? Anonymkode: 3cc13...2ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå