Gå til innhold

Frustrasjon over kolleger som mener deres juleferie er viktigere enn min.


Runnershigh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser mange misforstår denne tråden. Den handler ikke primært om julaften, men om fri i romjulen, som gjør det mulig å reise vekk, deriblandt til familie andre steder.

TS (i denne tråden, den andre får vi diskutere når moderator har vurdert den ferdig) retter irritasjonen mot småbarnsforeldre, ikke aleneforsørgere, samt at det er snakk om dagtid og ikke kvelds-/nattevakt. Irritasjonen forstår jeg, selv om jeg har (hatt) små barn. Selv med små barn har jeg i stor grad blitt sittende alene i romjulen, ikke fordi alle andre har små barn, men fordi jeg har familie lokalt, mens så å si alle kollegaer (med og uten barn) har familien sin andre steder. Men om jeg ønsker å ta fri en romjul (for å reise vekk i julen feks, eller bare prioritert oss sammen denne tiden) ville jeg blitt meget snurt og sur om jeg ikke fikk det når jeg har vist godvilje til mine kollegaer gjennom mange år.  

Det handler om rettigheter og plikter, samt å ta hensyn. Men hensyn skal gå alle veier, ikke bare til en bestemt gruppe.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, livmor skrev:

Hadde du giddet å lese innleggene mine, hadde du sett at jeg ikke mener "alle andre" skal kaste seg rundt for henne. Min mening er at det må gå an å vise litt forståelse, ikke bare vrenge ut av seg at man ikke har krav på forståelse for man kan takke seg selv. Etter å ha lest sånne tråder som dette, er jeg evig takknemlig for at jeg aldri har kommet i en slik situasjon som TS. Jeg er så glad for å ha både familie som kan stille opp, og kollegaer som ikke bare er opptatt av alle sine egne rettigheter, men som også evner å være medmenneske. Men jeg vokter mine ord, for ALLE kan stå i beita en dag, man vet aldri hva som skjer. Etter min erfaring vil en arbeidsplass der man forsøker å ta vare på hverandre så godt det lar seg gjøre, få tifold tilbake av den det gjelder. 

Men det er jo det som er utfordringen for mange, at de i mange år stiller opp på ukurante arbeidstider fordi man har en forventning om at man kanskje har behov for det selv en gang. Men så er det jo mange som opplever at man ikke får noen fleksibilitet eller forståelse tilbake selv den ene gangen man har behov for det, at tjenester som ytes bare går en vei. Det er faktisk et problem på flere arbeidsplasser, og da kan jeg forstå at folk blir mer skeptiske og inntar holdninger som at man kan takke seg selv. 

Anonymkode: cede9...abf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

De blir ikke det eneste barnet i bh/SFO mange som og bruker de til å få ett lite pusterom.

Både barnehage og SFO er stengt hele julen.

Anonymkode: bf832...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
13 timer siden, *kokos* skrev:

Både jeg og mannen min er lærere, så vi har forsåvidt aldri denne utfordringa. Jeg mener imidlertid at det er viktigere at de med små barn (med behov for barnehage og sfo) får fri, enn at barnløse/folk med eldre barn, får det.

Det skyldes ganske enkelt at det kan være ganske stusselig å måtte være det potensielt eneste barnet i bhg/sfo i romjula, mens alle lekekameratene har juleferie. Vi voksne bør kunne bite tenna litt sammen for at de yngste barna, enten de er mine, dine eller en kollega sine, skal få ei hyggelig jul sammen med familien sin.

Samtidig forstår jeg at det virker urettferdig for de som ikke har barn, men vi er tross alt voksne. 

Så da skal de som har voksne barn eller barnløse straffes hele livet og aldri få fri pga kolleger med små barn? Det vil alltid være kolleger med små barn som trenger fri. Skal alltid de uten barn trå til og aldri oppleve litt ro og frihet i julefeiren? DET er egoistisk det! Jeg har da små barn selv, men aldri i verden om jeg kunne med god samvittighet latt de andre uten barn jobbe år etter år. Nei , hver sin tur sier jeg :) Med eller uten barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn selv stilte jeg opp med glede ved spesielle høgtider for de som hadde små barn. Da jeg var student eller bodde langt fra familien min ble jeg også prioritert til å få fri slik jeg kunne reise til familie for å feire feks jul. 

I min bok heter det å ta hensyn til andre og andres livssituasjon. 

Nå har jeg et lite barn selv, er aleneforsørger, far jobber og bor i et annet land og når han er i Norge er hjembyen hans et annet sted enn der vi bor nå. Jeg jobber 100%, og jeg strekker meg veldig langt for å være like fleksibel som de med to voksne i hus eller de barnløse. I fjor jobbet jeg jul og romjul og påske, fordi jeg var ny i bedriften. Det var nok en rar tid for barnet mitt som er i bhg-alder som måtte tilbringe lillejulaften og romjulen på kontoret mitt, menmen, slik ble det den julen. 

Det jeg imidlertid registrerer meg er at de med barn er stabile gjennom året, tar ferien sin i ferietiden, jobber fulle uker. De med voksne barn eller barnløse tar i mye større grad langhelger og småuker ferie i løpet av året. Da står det noen igjen med redusert bemanning.

Jeg liker et samfunn der man tar hensyn. Det er viktigere for en 5 åring å ha mammaen sin hjemme hele julaften, enn det er for ei på 47 år som ikke har små barn. Dette mener jeg genuint, enten jeg blir hetset for det eller ikke. 

Samme som at jeg med glede tilbyr setet mitt på bussen til gravide, eldre osv. Jeg holder døren for de med mye i armene eller de med barnevogn, rulator you name it. Jeg slipper de med få varer foran meg  i kassen når jeg har en full handlevogn. Jeg hopper ut av bilen i pøsregn for å hjelpe pensjonisten som ikke forstår seg på parkeringsbommen som ikke går opp. osv osv osv. OG når jeg har anledning legger jeg gjerne til rette for kollegaene mine når de skal noe som betyr noe spesielt for de. 

Feks kollegaen min som ble bestemor for første gang i sommer. Jeg endret ferieuke i barnehagen og ferieuke på jobb, for å legge til rette slik hun kunne reise til byen datteren bor i for å besøke sitt første barnebarn. Med glede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk over 60 år får en ekstra ferieuke - noe som er meningsløst. Gi den heller til småbarnsforeldre.

Barneløse kan også brette opp ermene, og jobbe litt ekstra. De er stort sett mest opptatt av å snylte på sin egen familie, og ellers leve et liv i sus og dus.

Ellers trenger unge som skal etablere seg litt ekstra penger, og de har i likhet med de barnløse nok fritid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både barnehage og SFO er stengt hele julen.

Anonymkode: bf832...75a

Ikke her vi bor, så antar det finnes åpne andre steder og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en jobb hvor du kan risikere å måtte jobbe julaften så må da bare godta det. Man velger selv å jobbe der og velger selv å få barn, ergo man må regne med å ikke få hele jula sammen med barna. Man velger og selv(stort sett) å være barnløs, man ikke valgt å ikke få barn for å stille opp for de som får det. Og desto verre er det for de som er ufrivillige barnløse å føle på det at man er mindre verdt og som bør kaste seg under bussen for de som får barn.

Anonymkode: 64745...f44

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Iddy skrev:

Folk over 60 år får en ekstra ferieuke - noe som er meningsløst. Gi den heller til småbarnsforeldre.

Barneløse kan også brette opp ermene, og jobbe litt ekstra. De er stort sett mest opptatt av å snylte på sin egen familie, og ellers leve et liv i sus og dus.

Ellers trenger unge som skal etablere seg litt ekstra penger, og de har i likhet med de barnløse nok fritid.

 

 

Hvordan da mener du? Jeg har ikke barn og får hverken penger eller noe hjelp fra min familie. Hordan hadde det forandert seg nårjeg får barn? Har antagleigvis behov for banevakt og hjelp mer da..

Anonymkode: 64745...f44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt. Man skal da ikke straffes fordi at man enten ikke har barn, eller at man har store barn. 

Anonymkode: 3a5a6...633

Du mener jo at de med barn skal straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Iddy skrev:

Folk over 60 år får en ekstra ferieuke - noe som er meningsløst. Gi den heller til småbarnsforeldre.

Barneløse kan også brette opp ermene, og jobbe litt ekstra. De er stort sett mest opptatt av å snylte på sin egen familie, og ellers leve et liv i sus og dus.

Ellers trenger unge som skal etablere seg litt ekstra penger, og de har i likhet med de barnløse nok fritid.

 

 

Hva med barnløse som er etablert? Som stiller opp og feirer jul med den enslige bestemora slik at barnefamiliene "skal få fri og bare være seg selv", eller som stiller opp jevnlig og hjelper senile foreldre fordi at resten av familien "er så travle"? Som kanskje føler ekstra på det i høytider da ingen andre stikker innom og hjemmehjelpen er bare det absolutt nødvendigste?

Hva med de som er enslige som har stilt opp for familien over lengre tid "for de har jo tid til slikt" og som er slitne og kanskje trenger ro for egen helse?

Det er nok mange forskjellige skjebner. Med og uten barn. Og mange som ikke ser at andre også har utfordringer eller ansvar som tærer. Jeg er for å ta hensyn til alle, men også for å se alle.

Jeg brettet opp ermene og jobbet ekstra da jeg var enslig. Både ved å stille opp for familie og på jobb. Det var noe av grunnen til at min kroniske sykdom er blitt mye verre enn den hadde trengt å være i min alder og jeg er blitt ufør før jeg hadde trengt å bli det.

Det var mitt eget valg, og jeg ville gjort det mye om igjen selv om jeg nok burde sagt litt tydeligere fra noen ganger at jeg hadde behov for å hente meg inn. Det var helt klart min egen feil at jeg ikke selv innså at jeg burde tatt litt mer vare på meg selv også. Men jeg kjenner jeg blir provosert av et så unyansert syn på barnløse og enslige og den "fritiden" du mener de har.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, WalkWithMe_ skrev:

(...) Det jeg imidlertid registrerer meg er at de med barn er stabile gjennom året, tar ferien sin i ferietiden, jobber fulle uker. De med voksne barn eller barnløse tar i mye større grad langhelger og småuker ferie i løpet av året. Da står det noen igjen med redusert bemanning. (...)

Hva har dette med saken å gjøre egentlig? Man kan bruke ferien sin akkurat som man vil, så lenge leder godkjenner det. Og er det for lite bemanning, så er det kun leders ansvar, ikke den som har fått godkjent ferie.. 

Forøvrig, om man først skal ta opp fravær, så er småbarnsforeldre ofte mer borte med sykdom/barns sykdom, som ikke gir rom for planlegging i det hele tatt, og som gir større belastning på de som er igjen pga det. I tillegg til ferien så klart. 

Anonymkode: 174eb...726

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Iddy skrev:

Folk over 60 år får en ekstra ferieuke - noe som er meningsløst. Gi den heller til småbarnsforeldre.

Barneløse kan også brette opp ermene, og jobbe litt ekstra. De er stort sett mest opptatt av å snylte på sin egen familie, og ellers leve et liv i sus og dus.

Ellers trenger unge som skal etablere seg litt ekstra penger, og de har i likhet med de barnløse nok fritid.

 

 

Hva mener du med at barnløse er mest opptatt av å snylte på sin egen familie? Jeg snylter ikke på noen, og ingen av de jeg kjenner heller.

Anonymkode: 7b277...b56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Iddy skrev:

Folk over 60 år får en ekstra ferieuke - noe som er meningsløst. Gi den heller til småbarnsforeldre.

Barneløse kan også brette opp ermene, og jobbe litt ekstra. De er stort sett mest opptatt av å snylte på sin egen familie, og ellers leve et liv i sus og dus.

Ellers trenger unge som skal etablere seg litt ekstra penger, og de har i likhet med de barnløse nok fritid.

 

 

Hvor i all verden har du dette fra? Dårlig erfaring fra egen familie? Jeg kjenner ingen barnløse som er sånn. De jeg kjenner (megselv inkludert ;) ) er voksne mennesker som stiller opp for familie, venner og arbeidsgiver, er barnevakt for familie med barn, er på ferie med barn i familien, hjelper gamle foreldre og generelt har forpliktelser slik som alle voksne har. Og ikke minst har lyst til å feire høytider med familien sin, akkurat som de som har barn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, WalkWithMe_ skrev:

Det er viktigere for en 5 åring å ha mammaen sin hjemme hele julaften, enn det er for ei på 47 år som ikke har små barn. 

Jeg mistenker at det i veldig mange tilfeller er viktigere for mødrene enn barna at mamma har fri hele julaften... Jeg vokste selv opp med mor med butikkjobb og far i jobb med vaktordning. Husker julaften som kjempefin, også de hvor min mor var på jobb (faren min tok oss gjerne med innom og ønskte alle god jul) og de hvor min far måtte på jobb i løpet av jula. Foreldrene våre la aldri opp til at vi skulle få inntrykk av at det var dumt at de måtte på jobb, det var bare sånn det var. Vår jul var kjempefin likevel!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, Serafina. skrev:

Hvor i all verden har du dette fra? Dårlig erfaring fra egen familie? Jeg kjenner ingen barnløse som er sånn. De jeg kjenner (megselv inkludert ;) ) er voksne mennesker som stiller opp for familie, venner og arbeidsgiver, er barnevakt for familie med barn, er på ferie med barn i familien, hjelper gamle foreldre og generelt har forpliktelser slik som alle voksne har. Og ikke minst har lyst til å feire høytider med familien sin, akkurat som de som har barn.

Rene Mor Teresa.

Juleaften er for barn - det er mulig barnløse har et lite annet forhold til det - og for barn er det stort sett viktig at alle foreldrene er tilstede. For barnet er mor og far den viktigste personen i sitt liv - dere har ingen slik person lenger som er avhengig av dere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Iddy skrev:

Rene Mor Teresa.

Juleaften er for barn - det er mulig barnløse har et lite annet forhold til det - og for barn er det stort sett viktig at alle foreldrene er tilstede. For barnet er mor og far den viktigste personen i sitt liv - dere har ingen slik person lenger som er avhengig av dere.

 

Overhodet ikke Mor Theresa, men helt vanlige voksne personer uten egne barn.

Denne tråden handler ikke om julaften, men om ferie i romjulen og hvorfor barnefamilier skal prioriteres i feriekabalen. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Serafina. skrev:

Overhodet ikke Mor Theresa, men helt vanlige voksne personer uten egne barn.

Denne tråden handler ikke om julaften, men om ferie i romjulen og hvorfor barnefamilier skal prioriteres i feriekabalen. 

Så du er enig i at barnefamilier skal prioriteres på juleaften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AryaKillie

Mennesker i alle aldre og livsituasjoner elsker jula, men jula er utrolig elsket av barn, jula er en høytid først og fremst for barn. Derfor mener jeg at de fortjener å ha foreldrene sammen med seg i jula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...