Gå til innhold

Må jobbe juleaften. Alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som sykepleier og er 100 prosent alene med to barn. Far har flyttet til utlandet. Jeg har ingen nær familie i nærheten eller generelt familie igrunn. Altså ingen hjelp der. Julen feirer vi oss tre sammen, barna er 4 og 7 år gamle. Jeg har blitt satt opp på jobb kveld kl 15-23 juleaften og det er et stort problem. Leder vet veldig godt situasjonen min, og jeg tilbydde meg og heller jobbe dag evt fra 8-15 for da kunne en nabo passe dem imens, men denne naboen skal dra selv til sin familie på kvelden. Leder sa nei og til slutt "vi får se hva vi får til" men jeg har en dårlig følelse. Barna mine kan ikke være alene hjemme som 4 og 7 åring, hvorfor er det så vanskelig å løse dette? Jeg skjønner det at de fleste ønsker å være hjemme på juleaften, men i mitt tilfellet har jeg ikke noe valg. Hvem skal ta seg av ungene mine på juleaften? Jeg prøver å fikse dette i god tid, men hva gjør jeg hvis ikke det går. Jeg KAN faktisk ikke jobbe den dagen. Er det noen som har noen råd her? Jeg er helt fortvila. 

Anonymkode: 06753...1d4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nesten spørre kollegaene dine om å bytte innbyrdes.

Helst ei vakt som er like viktig som julaften. 

Jeg byttet f.eks seinvakt julaften mot seinvakt nyttårsaften, samt jeg tok 1 januar med ei som er ung og fri og ville helst feste nyttårsaften. 

Edit;

Altså, det ble to vakter jeg byttet med henne

Endret av skruf
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde pushet litt til på leder, og tilbudt meg andre "vanskelige" dager. Og så hadde jeg spurt kollegaer om å bytte. Er det for eksempel noen muslimer der? På jobben min tar muslimene gjerne julekvelden:)

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså Ts, når man er alenemor har man faktisk et ansvar for å skaffe seg et nettverk. Har du ikke familie i nærheten må du skaffe det på annet vis, bli kjent med andre. Slik at man har noen som kan hjelpe i krisesituasjoner. Dette er jo en situasjon du burde tenkt på med en gang du fikk jobben din, når du vet hva arbeidstiden innebærer. 

Anonymkode: 9022c...ee8

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31. august 2016 at 16.00, AnonymBruker skrev:

Du må ta din tørn som alle andre. Hvordan løse du kveldsvakt er ellers i året om du er så alene som du skal ha det til? Du jobber da både kveld på helger og I uka ellers.

Anonymkode: 0f4b0...1c0

Hvis du ser hva ts skriver så har hun en nabo som bruker å passe barna, men naboen skal bort julaften.

Julaften er en litt annen dag en aftenvakt på en lørdag. 

Edit;

Redigerer innlegget mitt sånn at jeg ikke får flere ab på nakken:

ts har en barnevakt på 18 år som passer ungene på kveldstid til vanlig. Men julaften er en litt annen dag en en aftenvakt på en lørdag. 

Endret av skruf
  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier og er 100 prosent alene med to barn. Far har flyttet til utlandet. Jeg har ingen nær familie i nærheten eller generelt familie igrunn. Altså ingen hjelp der. Julen feirer vi oss tre sammen, barna er 4 og 7 år gamle. Jeg har blitt satt opp på jobb kveld kl 15-23 juleaften og det er et stort problem. Leder vet veldig godt situasjonen min, og jeg tilbydde meg og heller jobbe dag evt fra 8-15 for da kunne en nabo passe dem imens, men denne naboen skal dra selv til sin familie på kvelden. Leder sa nei og til slutt "vi får se hva vi får til" men jeg har en dårlig følelse. Barna mine kan ikke være alene hjemme som 4 og 7 åring, hvorfor er det så vanskelig å løse dette? Jeg skjønner det at de fleste ønsker å være hjemme på juleaften, men i mitt tilfellet har jeg ikke noe valg. Hvem skal ta seg av ungene mine på juleaften? Jeg prøver å fikse dette i god tid, men hva gjør jeg hvis ikke det går. Jeg KAN faktisk ikke jobbe den dagen. Er det noen som har noen råd her? Jeg er helt fortvila. 

Anonymkode: 06753...1d4

Har du familie et annet sted i landet? Dine foreldre eller søsken? Jeg vet det er kjipt, men et alternativ er jo å sende de avgårde noen dager før julaften slik at de kan ferie med besteforeldre eller tanter onkler. Du må nok løse dette selv og hvis du må jobbe så er det bare sånn det er. Julaften er jo uansett barnas dag, og du kan jo reise dagen etter for eksempel. 

Anonymkode: 55e8b...d44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje be om fri uten lønn, så setter de inn en eller annen vikar i stedet. Mange unge (studenter) som gjerne jobber ekstra de røde dagene. Aldri vært et problem på min arbeidsplass i hvert fall.

Anonymkode: 68846...862

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jobber du forresten ts?

Hvis du jobber på et sykehjem eller et bofellesskap så kan det kanskje være ei løsning å ta med barna på jobb. De fleste avdelinger har et eget opplegg julaften, og det er julemiddag der. Tror ikke barna ville hatt noe i mot en annen feiring enn hva de er vant til. 

(sykehus derimot så blir det verre)

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, lei situasjon...har en venninne som er alenemor, og hun havnet i samme situasjon som deg. Hun spurte først avdelingslederen et par ganger, gjorde seg tilgjengelig til å jobbe på andre vanskelige dager ellers i skoleåret. Så prøvde hun å bytte med kolleger, men ingen ville - den ene kollegaen som ikke feiret jul, hadde allerede byttet med en annen dame på avdelingen.
Det endte med at hun ikke fikk byttet, men ungene var sammen med meg og min familie på julaften. 
Håper det ordner seg for deg :) Kanskje du kan finne noen andre som ungene kan være hos..? I verste fall, og hvis du tilfeldigvis bor der jeg feirer jul, så kan jeg passe de, jeg :P

 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barna noen gode venner de kan være hos? Eventuelt en venninne/venn av deg som kjenner barna? Så kan dere feire julaften sammen en annen dag i romjulen. 

Anonymkode: 00cee...156

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, skruf skrev:

Hvis du ser hva ts skriver så har hun en nabo som bruker å passe barna, men naboen skal bort julaften.

Julaften er en litt annen dag en aftenvakt på en lørdag. 

Ehm nei.. Hvis du leser så står det at en nabo kunne passe dem på dagen julaften. Ikke at hun PLEIER å passe dem hver gang ts har kveldsarbeid... du ser det ikke sant?

Anonymkode: 0f4b0...1c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ehm nei.. Hvis du leser så står det at en nabo kunne passe dem på dagen julaften. Ikke at hun PLEIER å passe dem hver gang ts har kveldsarbeid... du ser det ikke sant?

Anonymkode: 0f4b0...1c0

Herlighet for en tone da..

Jeg misforsto, ok??? Håper jeg blir tilgitt så jeg kan sove godt i natt.

Uansett; ser at ts har oppdatert med at hun har ei barnevakt på 18 år som er barnevakt til vanlig når ts jobber kveld, men hun skal jo selvfølgelig feire jul med famlien sin. 

Så, ts har ordnet seg med barnevakt i det daglige. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjip situasjon, men samtidig skjønner jeg sjefen din. Det er veldig få som ønsker å jobbe julaften, så man må nesten la det gå sin tørn med det. Å tilby seg å jobbe dagvakt julaften er liksom ikke et alternativ, da de fleste mye heller vil jobbe dag enn kveld den dagen. 

Er det ikke mulig å ta barna med på jobb? Selv på sylehus er det ofte roligere på slike dager. Kan du høre om barna kan få tilbringe kvelden hos noen venner? Jeg skjønner godt at det er kjipt altså, men hvis man ikke har noe annet valg, er det nesten det eneste alternativet du har. 

Anonymkode: a868e...1c0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du ts?

Hvis du bor på samme sted, kan jeg godt ha ungene. Det passer greit i alder med mine. 

Anonymkode: 4e3a5...f2e

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, skruf skrev:

Herlighet for en tone da..

Jeg misforsto, ok??? Håper jeg blir tilgitt så jeg kan sove godt i natt.

Uansett; ser at ts har oppdatert med at hun har ei barnevakt på 18 år som er barnevakt til vanlig når ts jobber kveld, men hun skal jo selvfølgelig feire jul med famlien sin. 

Så, ts har ordnet seg med barnevakt i det daglige. 

Du tok den tonen først med "hvis du leser hva ts skriver...." prøver å være high and mighty liksom. Du får tåle å få igjen.

Anonymkode: 0f4b0...1c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...