Gå til innhold

Må jobbe juleaften. Alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Ramona skrev:

Ta ulønnet fri. 

Man kan jo ikke bare "ta" ulønnet fri! For da blir jo lederen sittende med problemet med å skaffe vikar uansett! Problemet er jo ikke betalingen til TS, problemet er å få tak i folk som vil jobbe kveld på julaften!

Anonymkode: a868e...1c0

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du tok den tonen først med "hvis du leser hva ts skriver...." prøver å være high and mighty liksom. Du får tåle å få igjen.

Anonymkode: 0f4b0...1c0

Oh lord, tror du legger litt for mye inn i hva jeg skrev. 

Men jeg har redigert innlegget mitt, så er den oppklart. 

Peace and love. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
11 minutter siden, skruf skrev:

Hvor jobber du forresten ts?

Hvis du jobber på et sykehjem eller et bofellesskap så kan det kanskje være ei løsning å ta med barna på jobb. De fleste avdelinger har et eget opplegg julaften, og det er julemiddag der. Tror ikke barna ville hatt noe i mot en annen feiring enn hva de er vant til. 

(sykehus derimot så blir det verre)

Jeg synes ofte du sier mye klokt, skruf, og dette var intet unntak! :-)

Nå vet jeg ikke hvordan du bor, TS, men kunne det vært et alternativ å ta kontakt med Homestart eller Røde Kors, eventuelt noe tilsvarende? Det positive i denne situasjonen er jo at det fortsatt er en stund til jul, så du har tid til å integreres i en sånn type organisasjon. En venninne av meg som er alene har alliert seg med en kollega som også er alene, barna er cirka samme alder, og de stiller opp for hverandre. Faktisk funker det så bra at de nå snakker om å kjøpe tomannsbolig sammen :fnise:

Har barna gode venner der du også kjenner foreldrene godt som gjør at de kunne feiret jul sammen? Er det - som skruf nevner - et alternativ å ta de med på jobb?

Jeg håper det løser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo ikke bare "ta" ulønnet fri! For da blir jo lederen sittende med problemet med å skaffe vikar uansett! Problemet er jo ikke betalingen til TS, problemet er å få tak i folk som vil jobbe kveld på julaften!

Anonymkode: a868e...1c0

Lederen kan skaffe en ekstern vikar. Fra vikarbyrå 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en tråd om dette.

 

Vel, TS. Jeg forstår at det er utfordrende å være alene om ansvaret med to små barn. Du må likevel forholde deg til dette. Dette kan du gjøre:

- Flytt nærmere familien din

- Skaff deg en ny jobb, med dagturnus

- Ikke forvent forståelse for barna dine av arbeidsgivere eller kollegaer - dette er nemlig ikke deres problem og er det din tur til å jobbe kveld julaften, så er det det

Anonymkode: 3fad5...42d

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får leder ordne noen som kan jobbe, hvis ikke får h*n jobbe selv! Er man 100% alene uten noen nær familie, synes jeg godt man kan få litt "spesialbehandling". Barna er jo ikke små for alltid, senere kan det være TS som må steppe inn for noen som absolutt ikke kan jobbe på en slik dag.

Anonymkode: 30085...872

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åååå så lei jeg er av alenemødre som skal ha tilrettelegging for alt mulig! Det vet jo at det før eller siden blir din tur å måtte jobbe julaften, da må du han en plan for hvordan det skal løses. Det skal virkelig ikke gå utover en annen kollega at du ikke har en barnefar eller et sosialt nettverk å støtte deg på. Forstår godt sjefen din jeg, du må ta din del som alle andre. Du skal vel ha fri nyttår, pinse, påske, 17.mai og sfo-ferien også da eller? du er jo alenemor må vite. Enten innviterer du den familien du har til deg, sender ungene dit, eller betaler en kolla grisegodt for å ta vakten.

Anonymkode: cc6f6...70c

Ja, er det ikke skrekkelig? At de tillater seg å fortvile bare fordi det er vanskelig å få noen til å stille opp som barnevakt på selveste julaften. Og hvor vanskelig kan det egentlig være å overtale noen til å droppe julefeiringa med kjæresten eller familien for å passe andres unger akkurat den dagen i året? Hvor vanskelig kan det være å fortrenge tanken på et par små unger som sitter der under julegrana uten mamma eller pappa mens alle andre barn er omgitt av sine nærmeste? De alenemødrene, altså! Sutrekjerringer, de kan bare ha det så godt. Ingen skal da trenge å ta hensyn til noen, og INGEN skal få noe andre ikke får, samma hva. Hver mann sin lykke og sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, livmor skrev:

Jeg har selv vært alenemor, og blir nesten litt sint på enkelte av svarene du får her. En av de aller, aller verste tingene med å være aleneforelder er nettopp sånne situasjoner TS står i nå. De gangene man MÅ være den vanskelige arbeidstakeren fordi barna rett og slett ikke kan settes på gata. Vet ikke hvor mange ganger jeg forbannet min egen situasjon fordi jeg måtte be om bytte av vakter. Dere som er så skarpe; tror dere virkelig det er TS som straffes hardest av at hun tvinges til å jobbe julekvelden? Det er et FAKTUM at ungene hennes ikke har noe sted å være julekvelden dersom hun må jobbe. Faller dere det ikke inn at de straffes mye mer enn TS? Jeg har hørt mer enn min andel surv og krav om spesialbehandling fra godt voksne som skal ha seg frabedt jobb både på røde dager og midt i skoleferien. Ikke fordi de har barn, men fordi de fortjener det. Vel, jeg syns faktisk barna til TS fortjener å være sammen med noen de kjenner på julekvelden også, og det er virkelig ikke noe å kjefte for når TS faktisk ikke er vrang på alle andre røde dager. 

Håper det ordner seg, TS, klem til deg!

Dette er ikke et ansvar som har noe som helst å gjøre med arbeidsplass, arbeidsgiver eller kollegaer å gjøre. Forståelse for situasjonen er fint, men ingen selvfølge. Dette er et ansvar som hviler på forelderen, som må ta konsekvensen av forholdene som foreligger. 

Anonymkode: 3fad5...42d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du ts?

Hvis du bor på samme sted, kan jeg godt ha ungene. Det passer greit i alder med mine. 

Anonymkode: 4e3a5...f2e

Enig! Så fint at du tilbyr deg! Omsorgsfull! :hjerte: Tenkte der samme, skulle med glede passet dem! :) 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var ingen lett situasjon. Jeg har selv jobben juleaften (før jeg fikk barn), for at de med barn skulle få fri. Jeg tenker at du rett og slett må spørre de du "kan" spørre. Forklar situasjonen din på foreldremøte i barnehagen/skolen og si at du er helt fortvilet. Tilby deg å betale godt for at noen passer barna dine denne kvelden. Det kan også være andre lærere eller ansatte i barnehagen/skolen, som kjenner barna dine - og vil hjelpe til. Det finnes mange gode mennesker - spesielt i julen. Spre spørsmålet rundt, det er mange som er ensomme på juleaften og kanskje blir glad for å dele den med to små. Du kan også søke etter "reservebesteforeldre". Spør på helsestasjon også.

Spør du så tidlig som mulig, så har barna flere mnd.på å bli kjent med de som evt. sier ja.

Håper det ordner seg.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ramona skrev:

Lederen kan skaffe en ekstern vikar. Fra vikarbyrå 😉

Eh,nei, det kan lederen ikke nødvendigvis... ;) 

Anonymkode: a868e...1c0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får leder ordne noen som kan jobbe, hvis ikke får h*n jobbe selv! Er man 100% alene uten noen nær familie, synes jeg godt man kan få litt "spesialbehandling". Barna er jo ikke små for alltid, senere kan det være TS som må steppe inn for noen som absolutt ikke kan jobbe på en slik dag.

Anonymkode: 30085...872

Så leder skal alltid steppe inn når det ikke finnes noen andre som kan jobbe? Du er jo helt på tur! :fnise:

Anonymkode: a868e...1c0

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som sykepleier og er 100 prosent alene med to barn. Far har flyttet til utlandet. Jeg har ingen nær familie i nærheten eller generelt familie igrunn. Altså ingen hjelp der. Julen feirer vi oss tre sammen, barna er 4 og 7 år gamle. Jeg har blitt satt opp på jobb kveld kl 15-23 juleaften og det er et stort problem. Leder vet veldig godt situasjonen min, og jeg tilbydde meg og heller jobbe dag evt fra 8-15 for da kunne en nabo passe dem imens, men denne naboen skal dra selv til sin familie på kvelden. Leder sa nei og til slutt "vi får se hva vi får til" men jeg har en dårlig følelse. Barna mine kan ikke være alene hjemme som 4 og 7 åring, hvorfor er det så vanskelig å løse dette? Jeg skjønner det at de fleste ønsker å være hjemme på juleaften, men i mitt tilfellet har jeg ikke noe valg. Hvem skal ta seg av ungene mine på juleaften? Jeg prøver å fikse dette i god tid, men hva gjør jeg hvis ikke det går. Jeg KAN faktisk ikke jobbe den dagen. Er det noen som har noen råd her? Jeg er helt fortvila. 

Anonymkode: 06753...1d4

Jobber du sykepleier i turnus så går turnusen sin gang uavhengig av helligdager. Pass til barna regner jeg med du har andre dager du jobber kveld eventuelt sent?

Om noen vil bytte med deg så er det en mulighet. Du kan ikke furte over at din vakt faller på julaften kveld, det er en del av det påregnelige med å være i turnusjobb. Nå har du i tillegg meget god tid på deg til å finne løsninger for barna dine. 

Denne typen sutring har jeg ingenting til overs for.

Anonymkode: 48a4e...338

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kjip situasjon, men samtidig skjønner jeg sjefen din. Det er veldig få som ønsker å jobbe julaften, så man må nesten la det gå sin tørn med det. Å tilby seg å jobbe dagvakt julaften er liksom ikke et alternativ, da de fleste mye heller vil jobbe dag enn kveld den dagen. 

Er det ikke mulig å ta barna med på jobb? Selv på sylehus er det ofte roligere på slike dager. Kan du høre om barna kan få tilbringe kvelden hos noen venner? Jeg skjønner godt at det er kjipt altså, men hvis man ikke har noe annet valg, er det nesten det eneste alternativet du har. 

Anonymkode: a868e...1c0

Er det roligere på ett sykehus i jula? Blir ikke folk syke på den tiden? Om TS jobber på feks akutt, føde, operasjonsavdeling så kan jo ikke barna være med. Heller ikke om hun jobber på psykiatrisk avdeling.

Er du helt tams?

Anonymkode: 94fc0...0aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en sånn situasjon hadde ringt inn sjuk på julaften med den beste samvittighet. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...