Gå til innhold

Må jobbe juleaften. Alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn at noen andre måtte blitt beordret på jobb og risikert å ikke få feiret jul med sine barn? Fy søren for en dårlig kollega du er! 

Anonymkode: a868e...1c0

Det er ikke TS jeg tar hensyn til her, men ungene hennes. De færreste avdelinger har vel flere ansatte som bor alene med barn og som ikke har anna familie i nærheten. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så leder skal alltid steppe inn når det ikke finnes noen andre som kan jobbe? Du er jo helt på tur! :fnise:

Anonymkode: a868e...1c0

Ja om leder ikke kan finne noen andre som kan jobbe, er det vel leder sitt ansvar at det faktisk er noen på jobb! Er selv sjef/leder i mitt firma, og om ingen andre kan jobbe, må jeg jo selv ta den vakta! Hvem ellers mener du skal steppe inn????

Anonymkode: 30085...872

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter de andre sin sier sykemelding/egenmelding. Barna kan jo faktisk ikke være alene, sier seg selv. Synes ikke du skal få dårlig samvittighet heller, de vet hvordan din situasjon er. 

Stor klem❤️

Anonymkode: 1ce6c...203

enig.

Anonymkode: 2b7a6...785

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Hvis du bor i Vestfold, så kan barna være sammen med min datter og hennes barn på 6 og 9 år.  Der er jeg også som er mormor og selvfølgelig bor pappa'n der også. To fra eller til spiller ingen rolle.

Anonymkode: 2467b...c23

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Hvis du bor i Vestfold, så kan barna være sammen med min datter og hennes barn på 6 og 9 år.  Der er jeg også som er mormor og selvfølgelig bor pappa'n der også. To fra eller til spiller ingen rolle.

Anonymkode: 2467b...c23

Og hvordan tenker du at hun skal kontakte deg, ab?

Anonymkode: 2b7a6...785

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe som skurrer her. Du er alenemor med ingen (bortsett fra en 18 år gammel nabo) som kan passe ungene. Jeg regner med at det ikke alltid passer for denne naboen å stille opp? Hva med andre dager som 17.mai, påske, nyttår ++? Er det ikke litt vel risikabelt å ha kun en eneste person tilgjengelig når du jobber turnus? 

Dette er selvfølgelig en kjip situasjon, men jeg mener det er helt og holdent ditt ansvar å fikse dette, så er det opp til dine kollegaer om de vil være snille å bytte med deg. Det er ihvertfall ikke dine kollegers ansvar og de har også rett på fri på julekvelden i blant. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor bor du, ts? Jeg tilbyr meg gjerne som barnevakt, og dere må gjerne feire med oss før du drar på jobb. Jeg jobber frivillig på julaften, men har ingen problemer med å bytte vakt. Jeg syns det er bra at du begynner å ta tak i det nå, i tilfelle du ikke får byttet. Da rekker barna dine å bli kjent med den nye barnevakten eller den som evt får stille opp. 

Vi er barnløse, men vi forguder barn og har en god del erfaring med barn. Du kan skrive som anonym hvor du holder til og er det ett sted i nærheten av oss, skriver jeg med kg-navnet ditt slik at du kan ta kontakt😊 

Jeg ønsker deg uansett lykke til. Dette vil løse seg. 

Anonymkode: ba384...6f7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får jo feiret julaften med moren, de må bare ta feiringen tidligere på dagen, eventuelt dagen før/etter. Det går selvsagt helt greit for barna. De får jo akkurat samme julefeiring. Barna har selvsagt ikke behov for å være med moren på juleaften. Det er selvsagt fint å ha feiringen til normal tid, men det er virkelig ikke krise for barna om de feirer tidligere på dagen.

Man får vel være ærlig og si at det er en selv som ønsker å feire julaften med familien, men det gjør jo alle andre også. 

Så er selvsagt problemet med å finne noen som kan passe på ungene på julaften. Det burde jo også være overkommelig. Det går jo an å feire julaften samtidig som man passer andres barn. Eventuelt finne noen som ikke feirer julaften. 

Anonymkode: 8a423...b41

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludolek

Jeg synes random julefeiring med fremmede er en dårlig løsning.

Du kan 1: ta med barna med på jobb og feirer en "forsinket julaften" dagen etter og har en ordentlig god og koselig julefrokost med Disneyfilmer, litt pakkeåpning og alt som er. Forklar barna det sånn som det er: du har en jobb som betyr å ta vare på syke mennesker, og noen av disse er så ensomme eller syke at de ikke kan feire sammen med familien. Da bytter dere på jobb på de dagene mange feirer(alle høytider), og i år er det din tur til å jobbe på julaften.

De får godteri/julefilmer, og hjelper mamma med å hjelpe de som må være på sykehjemmet. Forklar at jobben din er viktig for de som bor der, og selv om det er kjedelig å endre på planer dere vanligvis har så betyr dette masse for de på hjemmet som blir glad for at dere hjelper til på selveste julaften.

2: Ta kontakt med Homestart e.l og forklar at du generelt kunne trenge et nettverk, og at i år er det behov for hjelp på julaften med feiring. De frivillige har da et par tre måneder på å bli kjent, og både julefeiring og andre høytider/hverdag kan bli hyggelig med en ny ekstrafamilie. Så tar du samme løsning utover det med tidlig julefeiring før jobb, koselig middag osv dagen etter. 

Det hjelper ikke for deg å utsette dette i år, som sykepleier må man oftest ha ugunstige vakter på ett tidspunkt, og man kan ikke utsette i alle de årene ungene jo har ønske om feiring(altså for alltid). 

Tar du den ikke i år blir det bare neste år istedet, og sykemelder du deg er det åpenbart at du har løyet og det får faktisk konsekvenser som kan være mer enn en sur sjef. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke er kolleger og sjefen sitt problem at hun er alenemor. 

Men å være et medmenneske er lov

At hun får byttet og tatt en annen vakt etc., må jo gå an, om hun da ikke finner noen til å være med barna den kvelden. 

Var jeg i den situasjonen ville det siste alternativet være å si opp jobben, sjefen måtte da få andre til å ta julaften OG alle andre vakter hun skulle ta fremover. 

Vet ikke hva som var verst, hjelpe henne med å bytte vakt med noen, eller miste henne som ansatt. 

Skjønner at han ikke kan si noe nå enda, men å være forståelsesfull er lov. Sikkert ikke så jævli gøy for henne å fortelle at hun ikke har familie eller nettverk nok til at hun kan jobbe den dagen. Hverken ovenfor kolleger eller sjefen.  

 

Jeg setter barna først. Det tror jeg de fleste gjør. 

 

Nå har hun god tid. Håper det løser seg på best mulig måte! 

Må være en fortvilet situasjon. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS; om du bor i nærheten kan barna komme hit og du kan komme etter vakt :) Send meg en PM, det er lenge til Jul så får vi tid til å bli kjent og sånn så du ser vi er OK folk.. Og sånn Ellers:
Verden er full av drittsekker som bare må spy ut eder og galle og det er for få medmennesker, jeg skulle ønske det fantest gode medmennesker nær deg som kan være "familie" for din lille familie.. 

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du, ts? Jeg tilbyr meg gjerne som barnevakt, og dere må gjerne feire med oss før du drar på jobb. Jeg jobber frivillig på julaften, men har ingen problemer med å bytte vakt. Jeg syns det er bra at du begynner å ta tak i det nå, i tilfelle du ikke får byttet. Da rekker barna dine å bli kjent med den nye barnevakten eller den som evt får stille opp. 

Vi er barnløse, men vi forguder barn og har en god del erfaring med barn. Du kan skrive som anonym hvor du holder til og er det ett sted i nærheten av oss, skriver jeg med kg-navnet ditt slik at du kan ta kontakt😊 

Jeg ønsker deg uansett lykke til. Dette vil løse seg. 

Anonymkode: ba384...6f7

Og igjen hvordan skal dere klare å kontakte hverandre når dere begge er ab?

Er det bare tomme ord siden dere ikke bruker nicket dere,slik at ts kan sende dere en pm?

Anonymkode: 2b7a6...785

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts det virker ikke som om du i det hele tatt prøver å skaffe en løsning.

Barna dine går i bhg og skole - Spør foreldre og lærere om de kan hjelpe. 

Gå ut en lørdag og skaff deg en venn eller to - Da kan muligens de passe barna hvis dere blir gode venner

Spør kolleger på jobben om de muligens kan passe barna dine

Om det likevel ikke funker så RING bf og be han komme tilbake og ta ansvar for ungene sine

For Guds skyld du har lang tid på å skaffe løsning

Endret av Spiteful
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke barna sendes til far? "Utlandet" er vel og mulig å reise til.. Du kan jo reise sammen med dem om de ikke kan reise alene? Evnt ta dem ut av skolen om det er type Australia far bor..:

Anonymkode: 20cfc...093

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og igjen hvordan skal dere klare å kontakte hverandre når dere begge er ab?

Er det bare tomme ord siden dere ikke bruker nicket dere,slik at ts kan sende dere en pm?

Anonymkode: 2b7a6...785

De klarer sikkert å få kontakt med hverandre på en eller annen måte. Jeg går ut fra at de som tilbyr seg følger med denne tråden. Du trenger da ikke å gjøre deg vanskelig.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei TS. Jeg tenker først og fremst på om du har feil leder, eller at det er en liten konflikt på jobben din mellom dere. 

Jeg ville løst det på en annen måte om jeg var din leder. Jeg ville forsøkt å tilpasse vaktlister slik alle ble fornøyde, og prioritert noe. Ja selv jeg, for den kvinne og alenemor hater jeg PÅSTÅS være  (noe jeg ikke er). Jeg er egentlig en ganske rettferdig fyr.

Har du forsøkt leder over? , Jeg ser at denne ikke vil blande seg inn og detaljstyre. Har du forsøkt fagforeningen? Arbeidsgiver plikter legge til rette. I dette tilfellet er det det blitt gjort? 

Jeg ser også at du muligens kan være den som får fri etter skoleruta /barnehage fri, og noen er drittlei dette. 

 

 

Endret av Peter007
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i mitt område så er de eldste barna mine flotte barnevakter med rikelig erfaring med småbarn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å avertere i avisen etter "besteforeldre". Det finnes eldre mennesker som til tross for at de ville blitt gode besteforeldre ikke har fått barnebarn, eventuelt ikke har så mye kontakt med barnebarna. På de fire månedene før jul bør du få tid til å avertere, snakke med mulige kandidater, velge ut de som passer best og la barna bli kjent med dem. Du kan også forsøke facebook.

"Besteforeldre" vil også være fint å ha senere, både for barna som da får noen eldre mennesker i livet sitt, og for deg som har noen å lene deg på om slike situasjoner skulle oppstå igjen. 

Anonymkode: a442c...5bc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rararara skrev:

De klarer sikkert å få kontakt med hverandre på en eller annen måte.

Hvordan da?

Anonymkode: 2b7a6...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...