Gå til innhold

Nyfødt og gråting


Laleh

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på bare 8 dager gammelt som kan gråte mye og lenge etter amming. Spesielt kveld/natt. Han har et sterkt suttebehov og vil helst ligge til brystet også etter han er mett. Men tar ikke smokk. Tror han får fort magevondt. Ble rådet på sykehuset til å ikke legge han til brystet igjen etter matingen. Kan bare få enda mer magevondt sa de..Men det virker som det er det eneste som roer han. Hvor lenge kan/bør nyfødte gråte egentlig? Jeg blir veldig fortvilet og stresset etter han har skreket i over to timer!!! Det gjør jo ikke saken bedre! Det kan jo ikke være greit at et så lite barn skal gråte så lenge? Erfaringer? Råd mot magevondt? Jeg har prøvd å få han til å rape godt, massasje, god ammeteknikk, bussing og fenikkelte. Er så fortvila og får så vondt av lille trolten. Råd taes i mot med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kveldsuro er normalt for de ferske, små. 

En ting du kan se litt på, er kolikk. 3 timer utrøstelig gråt, 3 dager i uka, er kolikk. Kanskje skal det også vare over 3 uker, jeg husker ikke, så det kan du se på selv. 

For meg høres dette veldig normalt ut for en så liten tass. Gi ham pauser i diingen for å rape. En god stilling for magevondt er også å legge barnet på magen langs armen din, så baby har bleia i håndflata di. Hyppig amming kan føre til magevondt, men om det er det som funker for å roe baby ned, så synes jeg likevel du skal gjøre dette (om det ikke blir verre etterpå da). Det er normalt at baby vil ha pupp konstant på kvelden de første ukene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om du har mye eller lite melk f.eks? Hvis du har lite(sjeldent) så kan jo det selvfølgelig være en forklaring. Men de fleste opplever nok å ha litt mye melk sånn i starten før ting stabiliserer seg. Da får gjerne babyen i seg mye førmelk,som er tynn. Og det kan gi magevondt. Da kan det hjelpe å håndmelke litt før baby får pupp,sånn at han bare får tjukk melk. Men hvis babyen legger godt på seg så er det nok bare stort suttebehov. For begge overnevnte kan føre til at de legger lite på seg.

Har du prøvd å smøre smokken i morsmelk før du gir den!? Hender at det funker. Her hjalp det som regel med et godt varmt bad etterfulgt av massasje, helst uten bleie når baby fikk magevondt.

Ellers så høres dette ganske normalt ut. De fleste babyer er urolige og gråter på kvelden. Men hvis det blir mer en 3 timer i strekk i mer enn 3 dager i uka så regnes det som kollikk.

Anonymkode: 4b6cf...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er til stede for han, og bysser og koser mens han skriker, må du huske at du ikke får gjort mer. Selv om han ikke slutter å skrike, så er du der for han, og det merker han!

Min eldste hadde kolikk, og han ble matet etter klokka. I dag er det mye fokus på at babyen skal styre dette selv, men ikke alle babyer klarer å styre matinntaket sånn at det ikke gjør vondt verre. Min baby ble tydelig mye verre i magen av å få spise hele tiden. 

Har du prøvd flere forskjellige smokker? Min første tok smokk med bøy på tuppen, nr 2 måtte ha rett smokk. Fortsett å prøve! 

Har du prøvd bæresjal? Har ingen erfaring med dette selv, men mange har god hjelp av dette. Du sparer skuldrene dine, har armene fri, baby får masse kroppskontakt og du kan bevege og gynge etter hva baby liker best. 

Kan være en idè å sjekke baby for låsninger dersom han fortsetter å skrike (hvis du har mulighet for dette i ditt område). Det finnes manuellterapeuter og kiropraktorer som har spesialisert seg på babyer. Kan være verdt et forsøk!

Ei venninne av meg oppdaget at babyen hennes hadde det mye bedre når han lå på magen. De skal selvsagt ikke sove på magen om natten, men kanskje baby trives på magen på dagtid? For min kolikkbaby hjalp det å bære med "kolikkgrepet". Hvis du ikke vet hva det er, google så ser du:-)

Masse lykke til, du har virkelig min sympati. Er fælt når de bittesmå skriker sånn:-( Og til slutt: gratulerer med baby!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Laleh skrev:

Jeg har en liten gutt på bare 8 dager gammelt som kan gråte mye og lenge etter amming. Spesielt kveld/natt. Han har et sterkt suttebehov og vil helst ligge til brystet også etter han er mett. Men tar ikke smokk. Tror han får fort magevondt. Ble rådet på sykehuset til å ikke legge han til brystet igjen etter matingen. Kan bare få enda mer magevondt sa de..Men det virker som det er det eneste som roer han. Hvor lenge kan/bør nyfødte gråte egentlig? Jeg blir veldig fortvilet og stresset etter han har skreket i over to timer!!! Det gjør jo ikke saken bedre! Det kan jo ikke være greit at et så lite barn skal gråte så lenge? Erfaringer? Råd mot magevondt? Jeg har prøvd å få han til å rape godt, massasje, god ammeteknikk, bussing og fenikkelte. Er så fortvila og får så vondt av lille trolten. Råd taes i mot med takk!!

Hei - jeg ville ringt helsestasjonen og bedt om å få kommet dit. Da kan du lettere få beskrevet hvor mye og ofte han spiser, og om de er enige i at du ikke skal la ham ligge ved brystet når han er / burde være ferdig å spise. De kan også følge opp litt ekstra med veiing, så ser du om han spiser mye eller lite, det er ikke alltid det å spise lenge betyr å få i seg mye (og omvendt, noen tømmer brystet på veldig kort tid).

Mine har stort sett sovnet ved puppen og brukt meg som smokk når de har vært så små, men som du sier, det kan kanskje gi mer magevondt hos baby ? og ikke minst veldig såre og vonde bryst hos deg. Men det er ikke sikkert det ene rådet du fikk fra en person på barsel skal overstyre det som virker logisk for deg å gjøre for å roe ham. Men da kan det være lurt å snakke med de på helsestasjonen, så får du støtte i hvordan du skal angripe dette, og så kan de følge dere opp hvis det ikke bedrer seg.

Du kan skrive opp det du spiser, for å se om det er noen sammenheng, ofte er det ikke det, men det kan være greit å vite når helsesøster spør. Hvis du kutter ut vanlige matvarer, kutt bare ut en matvare om gangen, og minst en uke, hvis ikke er det umulig å vite hva som evt funker, og du risikerer å ha et veldig begrenset kosthold uten at det er noen grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med en liten gutt!

Min var sånn helt til melka mi hadde stabilisert seg. Jeg hadde myye formelk, som gjorde jenta mi urolig. Da pumpet jeg ut formelka, og ga han det sidte som var igjen i puppen. Formelka sparte jeg, som jeg idag bruker til grøt. Vi kjøpte oss også en god bæresele. Jeg taklet ikke ligge klistret i sofaen, så nærhet mens man gjør andre ting er genialt :) men ikke pump og styr med mindre du tror det kan være formelka. Det kan gjøre ting værre også. Les deg godt opp på ammehjelpen :) 

Anonymkode: ae289...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Laleh skrev:

Jeg har en liten gutt på bare 8 dager gammelt som kan gråte mye og lenge etter amming. Spesielt kveld/natt. Han har et sterkt suttebehov og vil helst ligge til brystet også etter han er mett. Men tar ikke smokk. Tror han får fort magevondt. Ble rådet på sykehuset til å ikke legge han til brystet igjen etter matingen. Kan bare få enda mer magevondt sa de..Men det virker som det er det eneste som roer han. Hvor lenge kan/bør nyfødte gråte egentlig? Jeg blir veldig fortvilet og stresset etter han har skreket i over to timer!!! Det gjør jo ikke saken bedre! Det kan jo ikke være greit at et så lite barn skal gråte så lenge? Erfaringer? Råd mot magevondt? Jeg har prøvd å få han til å rape godt, massasje, god ammeteknikk, bussing og fenikkelte. Er så fortvila og får så vondt av lille trolten. Råd taes i mot med takk!!

Noen skriker mer enn andre, og noen ganger er det bare forklaringen, men du må kutte ut matvarer og drikkevarer ganske lenge før det hjelper, hvis det er problemet. Søk på Internett over de mat- og drikkevarene som oftest gir magebesvær hos nyfødte, og prøv å kutte dem ut. 

Det kan jo være kolikk/magesmerter/luftsmerter ja. Forsøkt å gi ham et varmt bad? Har du prøvd den smokken som heter Trøst? Mange som "finner trøst i den", for å si det sånn, det er ofte barn som ikke vil ha vanlige smokker som f.eks MAM og Avent. Nyfødte bør ikke gråte mye, men ikke tenk så mye på det, når du gjør det du kan så er det godt nok. Regner med at du ikke sitter ved siden av sengen og holder hendene for ansiktet, apatisk, og bare hører på. Så lenge du er der for barnet, og gir barnet nærhet så er det ikke så farlig. Han vet at du er der. Og husk at byssing kan gjøre vondt verre! For babyen blir stresset. Liker han vogn, da? Trilletur i frisk luft? Eller.. mitt lille triks... white noise? 

Jeg har opplevd skriking i 15 timer, da kan man snakke om å bli stressa til slutt ;) Melkeprot.allergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde det ganmeldagse kjerringrådet med litt sukkervann på fingren/smokken. Funket som bare det (forutsatt at det ikke er låsninger/for mye formelk osv).

Anonymkode: 74dd0...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Jeg synes han sover veldig lite..vet ikke hva som er vanlig eller når det blir for lite. Må bare prøve meg litt frem. Hadde aldri trodd at nyfødttiden skulle være SÅ tøff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd og gi litt sukkervann under de verste gråteroktene? Man skal selfølgelig ikke overdrive, men av og til er det OK. Hjalp hverfall veldig her :) fik tips om det på sykehuset før vi drog hjem

Anonymkode: 0af39...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, skjønner godt du er frustrert! Jeg syns det høres ut som om du må prøve å stole mer på deg selv, det er du som kjenner babyen din. Etter to timer ville jeg ihvertfall lagt ham til brystet igjen. Min på 3 mnd. har spist annhver time omtrent siden fødselen og gjerne hver time på kvelden. Les på ammehjelpen om forskjellen på dag og kveld/natt amming om du ikke har gjort det enda.

(Det er heller ingen skam å prøve med nan etter du har ammet selv!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Laleh skrev:

Jeg har en liten gutt på bare 8 dager gammelt som kan gråte mye og lenge etter amming. Spesielt kveld/natt. Han har et sterkt suttebehov og vil helst ligge til brystet også etter han er mett. Men tar ikke smokk. Tror han får fort magevondt. Ble rådet på sykehuset til å ikke legge han til brystet igjen etter matingen. Kan bare få enda mer magevondt sa de..Men det virker som det er det eneste som roer han. Hvor lenge kan/bør nyfødte gråte egentlig? Jeg blir veldig fortvilet og stresset etter han har skreket i over to timer!!! Det gjør jo ikke saken bedre! Det kan jo ikke være greit at et så lite barn skal gråte så lenge? Erfaringer? Råd mot magevondt? Jeg har prøvd å få han til å rape godt, massasje, god ammeteknikk, bussing og fenikkelte. Er så fortvila og får så vondt av lille trolten. Råd taes i mot med takk!!

Min hadde også sterkt suttebehov når han var fersk og vi ble vist et triks av en av jordmødrene som jobbet på barsel: 
Å la lille sutte på vår lillefinger (pass på å ha korte negler). Rett og slett putt lillefingeren din forsiktig opp mot ganen til baby slik at han begynner å sutte på den. Vi måtte ofte gjøre det til han sovnet den første tiden. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring helsestasjonen i morgen og be om råd der. Vær klar over at hva du spiser og kan påvirke det barnet spiser - morsmelken. 

Anonymkode: d82a5...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han nok mat? Hvordan var veiingene? Dere kan stikke innom helsestasjonen når dere vil for å veie for å sjekke om han går nok opp i vekt.

Blir han rapet etter måltidene? 

Fungerer "lillefingertrikset"? Altså sutter han på fingeren deres som trøst? 

Sover han når dere får tur? Mine har alltid sovne fort i vogn, men dette gjelder jo selvsagt ikke alle. 

Er han for varm eller kald? Prøv å ta på ham mer eller mindre klær. Mine i her har HYLT når de var trøtte og ikke fikk sove pga de var for varm. 

Trenger han kanskje bare kos og nærhet? Bæresjal!!

Prøv å gi litt sukkervann. Det kan roe ham ned. 

Har dere blitt vist teknikker i å få ut luft fra magen? 

Gråt er den eneste måten babyer kan prøve å si hva de vil... Med andre ord veldig vanskelig for oss foreldre å skal løse gåten om hva de gråter for. Du må bare prøve deg frem! 

OM det viser seg at det er magevondt så må du prøve å endre ditt kosthold. Kanskje reagerer han på sukker i kosten eller kanskje melkeprodukter.. Man må prøve seg frem. Uansett anbefaler jeg MINIFOM. Fås kjøpt på apoteket og er et ufarlig legemiddel man kan gi som hjelper på luft i magen. På begge mine babyer har det vært helt magisk. Det skal dryppes 10 dråper før hvert måltid, det kan ta opptil tre dager før man ser effekten. Google det så kan du lese om hvordan det fungerer. 

 

Ellers så er det jo heller ikke sikkert at noe vil hjelpe heller, man har jo grusomheten som kalles kolikk. Da kan kanskje manuellterapeut eller kiropraktor være noe etter hvert, men dette har jeg ingen personlig erfaring med. 

 

Prøv å slappe av og tenke at det viktigste er at du er der for babyen og gir han masse kjærlighet og nærhet. Bytt på å bysse, vugge og bære babyen med pappaen. Dere må stå sammen i dette og hjelpe hverandre. Man blir veldig sliten av gråten og trenger avlastning! 

 

Og gratulerer med baby! :)!

 

Anonymkode: 07144...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Har selv en baby på nå 5 uker som gråter mye og har magevondt. Vi har hatt god effekt av bæresjal, smokk, babymassasje, ulike bæreteknikker og få rapt han og ikke minst kombinasjon semper dråper og minifom. Minifom gis til hvert måltid og hjelper å få lufta ut. Det er et middel mot spedbarnskolikk. 

Jeg har også merket forverring om jeg drikker melk så er forsiktig med melkeprotein, kål, belgfrukter, sterkt krydder og løk.

Har du prøvd mange ulike smokker? Her måtte vi teste en del før han fikk en favoritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du ikke har forsøkt å la han ligge til brystet lenge ville jeg nesten prøvd det først - kanskje er løsningen så enkel. Det gir ikke nødvendigvis mer vondt i magen, og det kan være akkurat den type nærhet han trenger. Mange babyer trenger å henge i puppen nesten konstant i perioder, spesielt på kveldstid ( Du bør ikke la være bare fordi de sa det på barsel, ammehjelpen er for eksempel klare på at de små skal få lov til å ligge til brystet så mye de vil - HVIS det ikke gir magevondt. Så hva med å prøve det...? 

Les denne: https://ammehjelpen.no/artikkel/100/kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Laleh skrev:

Takk for gode råd! Jeg synes han sover veldig lite..vet ikke hva som er vanlig eller når det blir for lite. Må bare prøve meg litt frem. Hadde aldri trodd at nyfødttiden skulle være SÅ tøff! 

Det første jeg ville prøvd var å gi mme etter en amming, og sett om han drikker mer enn bare bittelitt. Neste dag kan du også teste en flaske mme på kvelden(men husk å pumpe i tillegg så produksjonen din opprettholdes) - og se om han er like urolig og gråter like mye.

Om han gråter like mye da, så vet du at det ikke er fordi han er sulten pga lite melk eller lite næring i din melk.

Så må du nok forsøke å leve totalt melkefritt, da dette kan være den mest vanlige grunnen for endel(ikke alle). 

Jeg ville også sjekket for låsninger hos kiropraktor(kjenner enkelte som trodde det var magevondt i månedsvis, men det viste seg å være ordentlig vonde låsninger i nakken) - og bare forsøkt det mange andre her gir uliek råd om - test en ting av gangen, og bruk ørepropper når det står på som verst.

Minifom er også mye brukt om det er snakk om luft, det reduserer plager - men tar dem nok ikke bort om det er snakk om kolikk.

Stor klem til dere :)

Anonymkode: 709bb...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av rådene her er å skyte spurv med kanoner når du ikke har prøvd det enkleste først - gi ungen pupp når den vil ha pupp! Du trenger IKKE eksperimentere med mme ennå. Hvis du ikke har nok melk ennå er det bare enda lurere å la ungen ligge til puppen omså hele kvelden, det stimulerer melkeproduksjonen selv om han ikke spiser - sutting/bruke deg som smokk er også bra for melkeproduksjonen! 

Anonymkode: 80325...c1a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere:) I dag var vi på helsestasjonen og veide lillegutt. Han har gått opp nesten 100 gram på tre dager. Han bæsjer jevnlig og har våte tissebleier hele tiden. Så da tyder det nok på at han får nok melk hos meg. Der mente de at jeg skulle være streng med å gi han hver tredje time og helst ikke før og ikke etter..vanskelig å overholde spør du meg! Godt å bare la han ligge til brystet å kose uten å stresse etter klokken. Mulig det er luftsmerter fordi han nesten aldri klarer å rape etter mat:/ Fremdeles timer med mye uro og inn i mellom hysterisk gråt. Stakkarn blir jo helt utslitt. Og det blir jeg og pappaen og! Takk for mage gode tips og velmenende råd <3 Vi får prøve litt av hvert og finne ut av hva som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...