Gå til innhold

Hot mess trener som en dame!


Hot mess

Anbefalte innlegg

Styrketreninsdag, og jeg har nettopp oppdaget at ladekontakten på pulsklokka (som er som på en mobil, samme utgang), ikke fungerer lenger. Den har fusket litt en stund, men nå fungerer den ikke, punktum. Altså trenger jeg ny pulsklokka (1600 kroner jeg godt kunne tenkt meg å brukt på andre ting), og jeg er så sur at jeg er litt homocidal. Bare litt, men sånt er aldri gøy.

Vel, jeg har funnet frem min gamle Polar F40, og den får duge, inntil videre. Også får vi håpe at endorfinene duger for å få opp humøret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg driver forresten og finner ut av mulighetene for å begynne med kampsport. Siden jeg ikke har nok å drive med fysisk, liksom. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Styrkeøkt over, ikke en særlig god en- seks øvelser, bare det mest nødvendige: markøft, benkpress, skulderpress, mage (inntrekk på ball), sittende roing, nedtrekk, og så sto noen og hang på knebøystativet så lenge at jeg bare droppet knebøy og dro hjem. Det krever mye diplomati og smiling for å be noen trene eller komme seg til h... vekk på en måte som ikke gjør stemninga ubehagelig, og i dag ville jeg egentlig bare være i fred og drive med mitt, ikke måtte be en voksen mann vise folkeskikk uten å risikere å fornærme ham samtidig.

 

Så ikke en god økt, og foreløpig ikke en god dag, men man må jo ha sånne for å kunne ha skikkelig gode økter/dager. Har i alle fall kommet over frustrasjonen med pulsklokka, man kan beskylde meg for mye, men å henge meg opp i sånt er ikke en av mine mange dårlige egenskaper. :fnise: Klokka ble kjøpt for et år siden, og med tanke på hvor mye den har blitt brukt (døgnet rundt, daglig), og at jeg allerede har måttet bytte pulsbelte, og vel har ladet den stakkars klokka nesten daglig i et år, så er egentlig innkjøpskostnaden, minus hvor mye og aktivt den faktisk har blitt brukt, en grei deal. Rest in peace, rosa Polar M400, du vil ikke bli savnet, siden du vil bli erstattet kjapt! :laugh:

Endret av Hot mess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh, immunforsvaret mitt ha nokr jobbet overtid siste dagene for å forhindre at jeg gikk helt ned for telling med hva nå enn den halsvondten og totale energimangelen jeg har gått rundt med, har vært mulig begynnelse på. Foreløpig ser det ut som om jeg har greid å unngå det, jeg har tatt det ekstra mye med ro de siste dagene, og utsatt kampsport-testing til jeg er tilbake i form. Å teste nye treningsformer når man er i sub-normal fysisk form er neppe optimalt på noen måte.

Fikk trent styrke i dag, en kjapp og tung "no bullshit"-økt, med supersett i stedet for Snapchat-pauser. Har også fått storhandlet for uka, grønnsaker og karbonadedeig og annen ferskvare, som sammen med krydder og kokosmelk og hermetisk tomat og slikt, skal bli til masse varmende, solide gryter fremover. Det har virkelig blitt høst her oppe nå, så nå gjelder det bare å holde på varmen og energien, samt å unngå å falle i en erketypisk felle når høst/vinter kommer- å la aktivitetsnivået falle dramatisk og bruke tiden hjemme med Netflix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink!! Supersett river, tok litt av det i dag jeg også! Kom deg i 100% form!! Motiverende å følge deg!👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trening skrev:

Du er flink!! Supersett river, tok litt av det i dag jeg også! Kom deg i 100% form!! Motiverende å følge deg!👍😊

Takk! Jeg har alltid hatt en tendens til å ikke selv synes jeg er flink nok, men nå for tiden føler jeg faktisk at jeg gjør nok, og gjør det godt nok, og når kroppen greier å undertrykke en forkjølelsesgreie, så spiller den på lag med meg, og det er aldri negativt!

 

Startet dagen med "ustrukturert intervalltrening" med hunden. Da hun hadde fått snust og labbet en halvtimes tid, og jeg følte at jeg trengte å få meg selv litt mer i gang, avsluttet vi med en halvtime intervaller på enkleste måte- rett og slett følge musikken. Aktiv hvile/rask gange/jogg i verset, øke tempoet under broen i sangen, spurte gjennom refrenget. Man trenger ikke alltid gjøre det så vanskelig, og jeg ble glad og småsvett og fikk frisk luft, dagen ble startet på best mulig måte, og hunden er fornøyd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh, altså, nå har jeg allerede hatt flere menn inne i denne dagboka som virker veldig ok, så verken dere spesielt og eller menn generelt bør føle seg truffet nå, men herlighet, selv om man må regne med å møte på en del spesielle mennesker, spesielt på diskusjonsforum på nett, så er "befolkningen" på Kvinneguiden...den er super-spesiell! :fnise:  Og, ehh, siden det er såpass få menn her, så blir det ganske tydelig når man ser såpass mange som ser ut til å henge her inne av en av to grunner:

 

1. Dette er faktisk all kontakten de har/har hatt med damer. Ever.

2. De liker ikke damer, og som erklærte anti-feminister, har de funnet ut at dette er et passende sted der de virkelig får spredt budskapet sitt effektivt.

 

I dag hadde jeg så god tid at jeg fikk diskutert "jenter og styrketrening" med noen som muligens tilhører kategori 1, og også lever i 1983. Det ordtaket med "I´m just an angry feminist when you are being a misogynistic asshole" er, kremt. Den føltes ganske passende i dag, selv om han fyren med damesyn fra 1983 mest bare var irriterende, ikke et regelrett asshole, og jeg egentlig ikke var veldig sint, men irritert.

 

Nå skal jeg drive med noe som de aller fleste damer ikke driver med (lærte jeg i dag), trene. Styrketrening, til og med. Og etterpå skal jeg spise masse, og kommer ikke til å være redd for å legge på meg masse muskler. Og jeg skal ikke engang gjøre det på trass, men fordi dette er en naturlig del av hverdagen min jeg hadde planlagt på forhånd. Fordi, sånt driver damer med i 2016, helt uten videre.

Endret av Hot mess
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæhæ! Unnskyld til alle menn, personen som trodde såpass dårlig om kvinner, var kvinne!

Sånne uheldige misforståelser når man blander kjønn inn som sentralt tema når det ikke er relevant. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såhh, etter fredagsøkta kjente jeg meg kjørt noen dager, og så kom livet i veien, så det ble bare cardio, men mye av det, frem til i går. Da kom jeg meg omsider på trening, og kjørte en intensiv 40-minuttersøkt med det alternative programmet mitt (som blant annet har pull-ups og en-arms roing, men utover det ligner mye på standardprogrammet, rett og slett fordi et helkroppsprogram basert på baseøvelser ikke gir en rom for så mye variasjon, liksom. Knebøy med stanga foran i stedet for på nakken er ikke så veldig mye mer spenndene (men mye mer ubehagelig, det må være øvelsen jeg hater mest).

Tipper (ser sånn ut) at vekta har gått litt ned, den har definitivt ikke gått opp. Men, nå har ikke jeg noe uttalt mål akkurat der, verken vektoppgang eller aggressiv nedgang, den kan gjerne holde seg stabil mens jeg finner ut av det. Men, med sånne 900-kaloriers cardioøkter som i dag (lysløype + meg + hund + høst = gøy, og siden det ble + vannrett regn de siste seks km, løp vi hjem, så den økta ble jo all kinds of variert :P ), brenner jeg såpass mye på en dag nå at jeg aktivt må heve kaloriinntaket for å engang komme opp i vedlikeholdsnivå. Det der ordner seg nok av seg selv, og jeg har ikke stagnert eller mistet piffen, så tror jeg skal la være å overtenke akkurat vektnedgang og fettprosent nå.


Satser på ny helkroppsøkt i morgen, og så en på lørdag eller søndag, og innimellom der blir det nok mer intens cardio, for jeg forsøker å aktivt få alt jeg kan ut av høsten nå, det er ikke lenge til snøen legger seg her oppe og blir liggende til våren, og dette er jo tursesong fremfor noe for oss som ikke har så mye imot regn (og eier goretex-løpesko og gode klær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite søvn og mye å gjøre siste dagene, så siste styrkeøkt var...lørdag? Oooops. Jeg bør få klemt inn en økt i dag.

Jeg har utsatt prøveuke på kampsportsenteret akkurat lenge nok til at jeg bare må møte opp snart. At jeg nøler, skyldes at siden jeg var noens punchingbag i nærmere et år noen år tilbake, ser jeg for meg at kampsport enten blir noe av det mest empowering (norsk ord?) jeg har gjort for meg selv, eller at det blir litt for røft. Og jeg har så veldig lite lyst til å finne ut at det blir sistnevnte, for kamsport er noe jeg har vært gira på å prøve i årevis, og bare aldri endt opp med å sette ut i live.

 

Men ja, en av trenerene solgte grappling hardt inn, sånn, det burde jeg prøve, og jeg har såvidt fått med meg hva det går ut på, og det er jo, heh, det ser ut som så konfronterende og så mye fysisk nærkontakt man kan ha med klær på, liksom.

 

Jeg må jo bare finne ut av det, og det gjør jeg kun hvis jeg møter opp og gir det minst et par ærlige forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ull og gore-tex, måtte friluftsklær-garderoben min fornyes for sesongen, terrengløpeskoene mine, som har gitt meg gnagsår fra første gang jeg brukte dem, og som fortsatt ikke lar meg gå mer enn 5 km uten å måtte svi for det (bokstavelig talt), er nå såpass slitne at jeg kan pælme dem ut med god samvittighet, og de nye jeg har siklet på er forhåpentligvis mer behagelige, og så er de mye finere. :biggrin:

Og, siden damer med rødt hår og blågrønne øyne bør gå mest mulig med turkise plagg, og Kari Traa endelig kom med nye farger i årets ull-kolleksjon - både lys og mørk turkis, har jeg vært klar med visakortet før de kom i salg. At Getinspired kjørte 25% på hele butikken i går, ble det to overdeler, i tillegg til at en venninne som jobber i G-sport skal skaffe meg et sett med longsleeve og bukse i den lyseste fargen - en venninnegave mot betaling, liksom. :gullengel: Jeg kommer ikke til å mangle turkis ull i vinter!

Siden kjøkkenvekta mi, som jeg er mer avhengig av en mobiltelefonen, har begynt å fuske, sørget jeg for å få tak i en som kan erstatte den, og synes det passet innmari godt å velge den med iskrem-motiv - siden iskrem aldri kommer til å bli veid på den, og jeg kan tenke på hvor lyst jeg har på is hver gang jeg veier karbonadedeig eller blomkål, og så gi meg selv ros for at jeg ikke spiser is. Kjempeplan!

I tillegg var jeg innom en fysisk butikk og fikk tak i ny pulsklokke, så jeg har shoppet hardt og sporty siste døgnet. Men, det er faktisk fornuftige innkjøp jeg faktisk trenger, at de er veldig fine er bare bonus og kan gi litt ekstra motivasjon for å komme seg ut fremover, siden det blir vinter sånn ca. når som helst her oppe nå.

gtfujiattack2.jpg

karitraahoodielysturkis.jpg

karitraalsmørkturkis.jpg

KS19-Icecream.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trening skrev:

Kule klær, sko og badevekt!! Grattis!😊👍

Kjøkkenvekt, ikke badevekt! Badevekt har vi ikke her i huset, siden jeg var anorektisk i såpass mange år at uansett hva jeg veier, vil jeg synes at det er 10 kg for mye. 10 kg senere, vil jeg ned 10 kg til. Badevekter er for mange gamle anorektikere som sprit for tørrlagte alkoholikere, vi bør holde oss unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Hot mess skrev:

Kjøkkenvekt, ikke badevekt! Badevekt har vi ikke her i huset, siden jeg var anorektisk i såpass mange år at uansett hva jeg veier, vil jeg synes at det er 10 kg for mye. 10 kg senere, vil jeg ned 10 kg til. Badevekter er for mange gamle anorektikere som sprit for tørrlagte alkoholikere, vi bør holde oss unna.

Og, spesielt nå når jeg trener styrke seriøst, så vil jo ikke tallet på badevekta si meg så mye, og de vektene for hjemmebruk som skal måle fettprosent og slikt i tillegg er ikke kjent for å være pålitelige. Hvis jeg skulle tvile på det jeg ser i speilet, har jeg mye klær som ikke er stretchy og beregna på trening, og bukselinninger som faller ned fra hoftene lyver ikke! :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, min feil, jeg mente faktisk kjøkkenvekt, men skrev badevekt 😬

 

Nei, bukselimninger som blir for slakke og t-skjorter som blir for stramme lyver ikke 👍😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trening skrev:

Hehe, min feil, jeg mente faktisk kjøkkenvekt, men skrev badevekt 😬

 

Nei, bukselimninger som blir for slakke og t-skjorter som blir for stramme lyver ikke 👍😜

Nei, og jeg har måttet si farvel til flere yndlingsplagg, som rett og slett ikke sitter bra, men har heldigvis tatt tak og erstattet dem med nye plagg i mindre størrelser, å ha en faktisk, legit unnskyldning for å shoppe klær er en veldig stor bonus. Og det virker faktisk som om jeg har blitt jevnt over mindre, men smalest på de rette stedene - hoftene mine var smale fra før, men midja har krympet og magen blitt strammere, så, om jeg skulle vært i tvil om at styrketrening er greia for å forme kroppen, er jeg det definitivt ikke nå. Og takket være 14 år med hestesport, har jeg et muskelgrunnlag i rumpe og lår som muligens har vært litt ekstra drahjelp, jeg er blant få damer som ikke stresser med å trene underkropp.

Kroppen min var greit proposjonal fra før, jeg har liksom ikke hatt noen eplefasong eller pærefasong å kjempe mot, men jeg merker at jeg trygt kan fokusere mest på overkropp, siden er langt sterkere i underkroppen, og ikke står i fare for å få v-formen til @Cyrus med det første- at jeg er dame ser ut til å forhindre at jeg blir seende ut som en mann, selv om jeg får muskler. 

Endret av Hot mess
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om det virker som om noen på dette forumet tror at folk som benytter PT, ikke både kan og må lære seg endel på egenhånd også, sånn, det er ikke gjensidig utelukkende, heller en perfekt kombinasjon- jeg leste teori mens jeg trente med PT jevnlig, og da fikk jeg en helt annen forståelse for det jeg leste, og teoretisk kunnskap gjorde det enklere for PT-en at jeg skjønte nok teori til å ikke måtte få forklart alt i detalj, sånn at vi kunne bruke tiden på å trene meg.

Siden jeg ikke er i nærheten av utlært, kombinerer jeg fortsatt å faktisk trene med å lese teori om trening - bøker, ikke bare broscience og hoescience fra blogger.

Selv om jeg må tåle at en del jeg leser blir repitisjon av ting jeg kan, siden de fleste som skriver teoribøker begynner med basics, er det alltid greit å ha kilder man kan henvise til, og dette her er så godt formulert at jeg kommer til å sitere forfatteren neste gang jeg havner i en diskusjon med noen om tematikken. Det skjer ganske ofte.

 

Utover å forsikre damer om at de kan løfte vekter uten å risikere at kroppen begynner å bygge muskler i en fart som gjør at en plutselig blir for svær, avkrefter det der at noen menn, for eksempel de som argumenterer for at inntakskrav til f.eks politihøgskolen er diskriminerende mot menn, eller at de bygsiden menn kan være lavere og mer spedbygde en kvinner: hvis man har genetikken til en mann, og hormonnivået til en mann, har man bedre forutsetninger for å prestere fysisk, spesielt i styrke, enn en dame. Noen menn har selvfølgelig et utgangspunkt som gjør det vanskeligere å bygge muskler enn andre menn, og at noen har genetiske fordeler er urettferdig, men det er liksom, sånn verden er.

truth.JPG

truth2.jpg

Endret av Hot mess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke ble så halvveis og så middelmådig at det ikke var mye å logge, det ble for lite søvn, for lite mat, og kun en eneste styrkeøkt hele uka, som virkelig bar preg av at ingenting helt stemte ellers- kroppen min var ikke videre interessert i å prestere når den ble utsatt for mild omsorgssvikt.

Helkroppsøkta lørdag ble lang, seig, og trå, fulgt av en kjapp og elendig økt tirsdag- da møtte jeg opp kun fordi jeg har en stående avtale med meg selv om at når jeg virkelig, virkelig ikke føler meg i form, eller har lyst til å trene, drar jeg på trening, og gjør så mye jeg kan, om det så blir tre sett i tre øvelser, etter det får jeg lov til å dra hjem. Som regel fullfører jeg det jeg har planlagt når jeg først er på senteret og iført treningstøy, men da musklene føltes sure og alt var så mye tyngre enn vanlig at jeg lurte på hva i hevetete som var galt, avsluttet jeg tidlig og stakk hjem til en gigantisk middag.

I dag føltes det endelig som om kroppen var på mitt team igjen, og jeg fikk gjennomført, dog med litt lavere vektbelastning i noen øvelser:

 

Markløft, 60 kg, 3 x 10

Nedtrekk (oppvarming før pull-ups), 1 x 20, 2 x 35, 1 x 40

Pull-ups: 7, 6 og så 6 repitisjoner, med fokus på å senke meg laaaangsomt ned (en variant av negative pull-ups, noe sånt, ifølge PT-en er dette veien å gå for å bli sterk nok til å greie pull-ups uten hjelp av strikk). Her gikk det faktisk bedre enn vanlig, jeg kom meg høyt opp, og kontrollert, uten å bruke strikken for å "ta sats".

Foldekniv på ball, 3 x 16 repitisjoner

Knebøy, 70 kg, 3 x 10

Sittende skulderpress, 10 kg 3 x 10, 12 kg 2 x 10

Sittende roing: 40 kg, 1 x 10, 65 kg, 3 x 10

Da jeg hadde fem minutter igjen før jeg måtte spurte til bussen, fikk jeg presset inn (ha) benkpress, 2 x 10 med 37,5 kg, siste settet fikk jeg ikke tid til (jeg nådde bussen med sånn 30 sekunders margin, så at jeg droppet siste settet angrer jeg ikke veldig på).

 

Øvelsen for skrå magemuskler gikk ut på grunn av tid, så jeg lovet meg selv sideplanke på stuegulvet senere, det har jeg fortsatt ikke gjort, så det bør jeg gå å gjøre nå.

Etter styrkeøkten tok jeg ut det jeg hadde igjen av energi på 11 km i lysløypa, siden lokalmedia melder at det fine høstværet går over i øsregn, lave temperaturer og muligens årets første snø i helga, og det kommer til å bli langt mindre fristende med lange økter ute.

Kampsportplanene er foreløpig lagt litt på is, siden jeg har gjort selv det jeg vanligvis gjør såpass middelmådig, så jeg ikke helt at å legge til mer var noe smart før jeg fikk det til. Hvis vinteren faktisk setter inn nå, blir det imidlertid super motivasjon for å gjøre alt mulig innendørs, både trening og intensiv bok-lesing under pledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh! Siden sideplanke, selv om den kan utføres like godt hjemme, er en øvelse jeg ikke har gjort på så lenge at det føltes litt feil, den "sitter ikke" teknisk sånn som de øvelsene jeg gjør vanligvis, og jeg følte behov for et helfigurssspeil for å se om jeg evnt.gjorde noe feil- og horisontale speil i gulvhøyde har jeg ikke så mye av i leiligheten.

Jeg valgte å i stedet ta en øvelse jeg bruker på gymmet, weighted side crunches, som jeg vanligvis tar på matte med medisinball på 5 kg. Her hjemme ble det på et håndkle med, knis, et gigantisk hodekålhode som vektbelastning i stedet for medisinball. :fnise: Mens hunden stirret på meg, og jeg ikke helt hva hun tenkte. :fnise:

Gjennomført like før midnatt, siden jeg jo måtte få det inn med torsdagstreninga, og, heh. Ikke så mye poeng for stil, men for kreativitet? Hell ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har tre styrketreningsøkter (fullkropp) som minimumskrav til å kunne si meg fornøyd med uka (helst annenhver dag, men det går bare ikke alltid), og Jefit (appen jeg bruker for å logge treningen) har lørdag som siste dagen i uka (av alle litt merkelige amerikanske skikker, er å telle søndag som begynnelsen på en uke en av de teiteste :P), så jeg sjansen til å akkurat gå i mål med tre treninger denne uka, selv om jeg kom sent og dårlig i gang med ukas første, og helt elendige, økt på tirsdag. Klart jeg måtte dra til gymmet!

Jeg har cherrypicket litt fra hvert av programmene mine, litt etter hva jeg føler for, det eneste jeg aldri skulker når jeg er der er vel nedtrekk + pull-ups og skulderpress, men knebøy eller benkpress kan gå ut hvis jeg får dårlig tid, og enten må droppe en øvelse eller, i helgene, ta en buss som går 30 minutter senere, bare for å få fullført. Jeg vet ikke om det er helt innafor å stjele øvelser fra et annet program til økta sånn litt uten å ha tenkt over det, men siden begge programmene har tung fokus på baseløft, ikke isolasjonsøvelser, skal det en del til før jeg ikke får trent gjennom hele kroppen i noen grad, eller trener samme muskler for mye.

I dag ble det:

Markløft, 65 kg. 3 x 10

Nedtrekk, 35 kg, 3 x 10 (dette var egentlig mest oppvarming til pull-ups)

Pull-ups: 1 x 7, 1 x 7, 1 x 6, og damn, hodet kom høyt over stanga i dag!

Inntrekk på ball: 3 x 15

Skulderpress: 1 x 10 kg (en manual på 10 i hver arm),  2 x 10 med 12 kg, og så 6 x 12 på slutten (når sistesettet går sånn, vet man at man virkelig gjorde sitt beste)

Sittende roing: 40 kg, 1 x 10, 65 kg, 3 x 10 (her må jeg øke neste gang, siden den der går litt for lett nå)

Benkpress: 40 kg, 1 x 9, 1 x 8, 1 x 5 (så, ikke en god øvelse å legge på slutten av økta, kanskje).

 

Knebøy føyk ut til fordel for å komme meg hjem, øvelse for skrå magemuskler også, men sistnevnte får jeg lett gjort hjemme på stuegulvet i ettermiddag.

 

Pull-ups har virkelig blitt favorittøvelsen min, noe som jo er vedig greit når et av hovedmålene mine er å bli sterkere i den, og greie den uten strikk. Det er noe med å løfte sin egen kroppsvekt sånn som både er gøy, og får meg til å føle meg sterk og smidig, og det er jo også en øvelse man merker veldig tydelig at man er svak i, mens fremgang og, til slutt, å få den til, er minst like merkbart, og sistnevnte vil føles som en sånn kjempeseier!

 

Nå er musklene ømme på den virkelig gode måten, jeg kjenner virkelig at jeg har trent, uten at det gjør direkte vondt. Men, jeg lurer jo litt på om jeg kommer til å være like begeistra for den følelsen senere i dag/i morgen, siden resten av helga går med til husvask - kjøkkenet og gulvet her skal skiftes ut, og huseier kommer til å tilbringe en del tid her, og den eneste man vasker like grundig for før man får besøk enn moren sin, er vel huseier. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...