Gå til innhold

Dieselbil i Oslo-området de neste årene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger større bil og ser derfor på nye biler. Synes det ideelle hadde vært å bytte inn den jeg har nå og ikke måtte betale så mye mer, men da blir det fort en ny dieselbil, til nøds bensin. Det ideelle hadde vel kanskje vært hybrid eller el, men jeg kan ikke se for meg at jeg finner noe i rimelig prisklasse. Skal jeg ta opp lån eller lease så føler jeg virkelig at det må være gjennomtenkt og være verdt det.

Kan ikke så veldig mye om bil og nå lurer jeg egentlig på.. Vil det være mulig å bo i Oslo-området uten å blakke seg helt på bom og risikere å bli stengt ute fra soner i byen hvis man ikke satser på el?

Anonymkode: 05b3e...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger større bil og ser derfor på nye biler. Synes det ideelle hadde vært å bytte inn den jeg har nå og ikke måtte betale så mye mer, men da blir det fort en ny dieselbil, til nøds bensin. Det ideelle hadde vel kanskje vært hybrid eller el, men jeg kan ikke se for meg at jeg finner noe i rimelig prisklasse. Skal jeg ta opp lån eller lease så føler jeg virkelig at det må være gjennomtenkt og være verdt det.

Kan ikke så veldig mye om bil og nå lurer jeg egentlig på.. Vil det være mulig å bo i Oslo-området uten å blakke seg helt på bom og risikere å bli stengt ute fra soner i byen hvis man ikke satser på el?

Anonymkode: 05b3e...efa

Regjeringen er i fred med å se på de områdene bystyret vil gjøre fosilfrie, men at de skal ha betalt for vi kjører, DET skal de. Kommer vi til å sette bilen hjemme blir det også feil, da har de ikke noen inntekter på bommene. Da kommer de til å hive seg over elbilene til slutt. Det er de i ferd med å gjøre også, når ryker gratisparkering på kommunale plasser. Og snart ryker grtatis bomturer, da stopper også elbilsalget som allerede er på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er ikke lett. Er bare så redd for å ryke på en skikkelig smell.

Anonymkode: 05b3e...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De områdene det snakkes om å utestenge biler fra er jo "innenfor ring1". Jeg bor i Oslo, og kjører veldig, veldig lite innenfor ring1. Når det kommer til diesel eller ikke, så er det kun noen få dager luftforurensningen er så sterk at dieselbiler ville fått kjøreforbud, men om du uansett ikke trenger diesel pga komfort ved langkjøring eller varebil så er kanskje bensin like greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et etisk aspekt av dette også.. Jeg hadde ihvertfall aldri hatt samvittighet til å frese rundt med en dieselbil i Oslo på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fjompen skrev:

De områdene det snakkes om å utestenge biler fra er jo "innenfor ring1". Jeg bor i Oslo, og kjører veldig, veldig lite innenfor ring1. Når det kommer til diesel eller ikke, så er det kun noen få dager luftforurensningen er så sterk at dieselbiler ville fått kjøreforbud, men om du uansett ikke trenger diesel pga komfort ved langkjøring eller varebil så er kanskje bensin like greit.

 

 

Dieselforbudet gjelder alle kommunale veier innenfor ring3, så diesel er det siste jeg hadde kjøpt i Oslo. Sist jeg shoppet bil ble det bensin, da jeg kjører endel langturer hvor EL ikke duger. 

Anonymkode: c9564...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dieselforbudet gjelder alle de veiene Oslo kommune eier. Staten eier Ring1, Ring3, E6, E18, Rv4, Rv163 og Rv190.

Det er ikke noe skille mellom hverken Ring1 eller Ring3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dieselforbudet gjelder alle kommunale veier innenfor ring3, så diesel er det siste jeg hadde kjøpt i Oslo. Sist jeg shoppet bil ble det bensin, da jeg kjører endel langturer hvor EL ikke duger. 

Anonymkode: c9564...cf4

Jeg snakket forsåvidt om to ting; Først den generelle utestengelsen av biler som det teite byrådet i Oslo vil ha, som gjelder alle biler, og så forbud mot dieselbiler på enkelte dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prt90 skrev:

Det er jo et etisk aspekt av dette også.. Jeg hadde ihvertfall aldri hatt samvittighet til å frese rundt med en dieselbil i Oslo på vinteren.

Tenk heller på alle de fyrkjelene som enda går på fyringsolje, det er den samme som du kan fylle på tanken, bortsett fra at den er ulovlig da den er grønn. Ikke alle private og offentlige som er på fjernvarme eller konvertert til bio enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Tenk heller på alle de fyrkjelene som enda går på fyringsolje, det er den samme som du kan fylle på tanken, bortsett fra at den er ulovlig da den er grønn. Ikke alle private og offentlige som er på fjernvarme eller konvertert til bio enda

Fyringsolje har mye mindre utslipp av nox enn en dieselbil pga trykk og forbrenningstemperatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, prt90 skrev:

Fyringsolje har mye mindre utslipp av nox enn en dieselbil pga trykk og forbrenningstemperatur

NoX er en gass, ikke partikkel 

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...