Gå til innhold

For vi med EKSTREME mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har til tider smerter som gjør at jeg ligger på gulvet og kaldsvetter mens jeg spyr og driter på meg...  Jeg har så vondt at jeg ikke engang klarer å be om hjelp. 

Mitt tips er å ta naproxen FØR smertene og sørg for å ha mat i magen! 

Anonymkode: c0efe...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Mener du et "vanlig" midje-korsett eller er det en spesiell type hoftebelte liksom?

Anonymkode: 12c36...911

Ja, helt vanlig korsett.  Jeg ville valgt ett som går litt ned foran slik at det danner trykk hele veien ned.  Man trenger ikke noe som strammer veldig, men mer enn plast-korsettene man finner i typiske undertøysbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere vært hardt rammet. Blødde masse og måtte skifte tampong og/eller bind hver time de to første dagene, kunne knapt stå oppreist, satt helst på do med en bok og blødde for å slippe unna litt strev om jeg kunne. I tillegg varte moroa gjerne i 10 dager (med bare spotting de siste dagene, men likevel). Det har nlitt mye, mye bedre med årene.

Jeg har fortsatt sterke blødninger, men på langt nær så ille og naproxen er det eneste som har fungert veldig bra for meg. Tar to i det øyeblikket jeg merker at det er i gang og deretter 2-3 om dagen de første 3 dagene, så er det verste over. Periodene er MYE kortere når jeg bruker naproxen. Men jeg tar så godt som aldri smertestillende utenom disse dagene og kun når jeg må.

En annen ting som alltid har hjulpet meg er det minst fristende: å bevege meg. Ta på joggesko og joggebukse og gå så raskt jeg kan i en halvtime eller time. Jepp.. kan knapt stå oppreist, men går! Det er et helvete frem til du er i gang, men det gjør de neste 2-3 timene nesten smertefrie og blødningene roer seg faktisk. Det hadde nesten vært logisk om det var omvendt. Kan du ikke gå ut så hold deg hjemme, men i aktivitet. Gjerne sakte og krokrygget, men beveg deg. Ta noen situps, strekk deg, går rundt litt eller lær deg noen basic yoga-øvelser. Noen yoga-posisjoner er faktisk veldig bra mot smerter. For meg er de som strekker ryggen skikkelig.

For meg er det verste å ligge i senga og synes synd på meg selv og kjenne på smertene. Jeg sover gjerne på sofaen de dagene det er ekstra ille. Ser på TV eller leser (ligger på et pledd og/eller håndkle de gangene jeg er redd for å blø igjennom). Få fokuset bort fra smertene så mye som mulig.

Som sagt er det mye bedre for meg nå. Ganske normalt vil jeg tro. Har aldri gått på p-piller pga fare for blodpropp (arvelig belastet) og heller annen prevensjon og jeg er, som sagt, veldig forsiktig med overforbruk av smertestillende. Har såvidt nevnt det for legen og det var da jeg fikk beskjed om å bevege meg. Hadde mest lyst til å smelle til legen, men det hjalp jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...