Gå til innhold

kjæresten min kan ha kreft, systemet fungerer ikke! HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 27. august 2016 at 11.09, AnonymBruker skrev:

Hun har gått lenge med smerter i rygg. Hun har vært plaget med ryggen i alle sine år grunnet skjeve hofter eller noe, men nå er det så smertefullt at hun nesten ikle klarer å gå. Det startet så fint i ryggen, men nå har hun sterke smerter i skuldre, armer, ben, jeg klarer ikke beskrive smertene men hun sier det er i skjelettet, ikke muskler, ledd etc. Det svir, kjennes ut som noen drar tak i ryggmargen, set kjennes ut som om det går støt gjennom kroppen. Hun føler at det flytter på seg. Hun har tatt prøver og fått avkreftet infeksjoner, betennelser osv. De finner ingen ting. Smertene blir verre for hver dag som går, hun har gått ned 20kg det siste året, kvalme, tretthet osv.. Unormalt vondt i puppene. kuler. :(

Fastlegen fungerer ikke. Gir medisiner for alt annet og sier det ikke er noe. Hun har vært inn og ut av legevakten som ikke kan gjøre noe. Men sist hun var der fikk de tatt en del blodprøver, som skulle sendes inn til en kreft-poliklinikk eller noe. Dette er en halvannen uke siden, og de har enda ikke vurdert den. De presiserte at dette var en hastesak. 

Grunnen til at jeg er så sinnsykt redd er at naboen min hadde akkurat de samme symptomene, da hun etter alt for mange runder frem og tilbake i helsesystemet fant ut at hun hadde kreft i skjelettet. Det er akkurat det samme. Og HVIS det skulle være det, så har hun enda flere prøver hun må ta for at de skal kunne finne ut av dry, og det på et sykehus som er en flytur unna. og det vil bli en enormt tidkrevende prosess :(

Jeg regner med at jeg får mange spørsmål og reaksjoner  her nå, jeg er fortvilet og desperat og dette er vanskelig å formidle. Spesielt når det ikke er min egen helse. Så det er mye rot her, sikkert mye relevant info som mangler, osv.

Jeg vil egentlig bare høre om noen kan hjelpe oss med hva vi må gjøre? Vi blir bare sendt frem og tilbake, vi føler vi bare må gi opp. Litt vanskelig for dere å forstå, det ligger så mye bak her, men vi føler at det ikke er hjelp å få. Og dersom det viser seg å være det vi frykter mest, så har hun kommet farlig langt i prosessen. og det helt uten noen form for oppfølging, behandling etc.

Jeg har et bittelite håp om at det kan være noe annet. Men hva i verden skulle det vært, når smertene er så sinnsykt intense i hele kroppen :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Dra til privat. Vet ikke om noen har skrevet dette, men hvis dere er virkelig redd for dette så ta kontakt med et privat sykehus. Det koster ganske mye mer, men da får dere svar og blir tatt seriøst. Evt bytt fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Ts,tror det er best at du slapper av litt. Dere kan ikke sitte der og nærmest være bestemt på at dette er kreft! Det går voldsomt ut over psyken,og jeg må bare si at smerter i kroppen ikke blir mindre av så høyt stressnivå du beskriver at dere begge her! Som du forklarer,så tror du det er langt i prosessen. Nei,for vet du at Paralgin hjelper nada om det er smerter i langt fremskreden kreft!! At hun ikke hadde så intense smerter på legevakt pga inntak av Paralgin,og at de derfor ikke tok det på alvor? Det kan jeg forsåvidt skjønne. Som kreftsyk trenger en nok veldig mye sterkere smertestillende enn det skjønner du.

Hun har slitt med smerter pga rygg,og det kan jo være en årsak her,at smertene blir voldsommere. Har selv en kronisk skade som blusser opp i perioder,og jeg kan love det en ting,og det er at smertene varierer,og blir så absolutt verre om det er stress rundt meg! Muskulaturen reagerer under stress og bekymringer veldig ofte. Kan det være at hun har gått så mye ned i vekt pga bekymringer ang dette? Hun må jo være nærmest utslitt av å tenke det verste,og når du i tillegg ikke kan berolige henne,så er det ikke rart om hun blir utslitt.

Jeg sier ikke at hun ikke kan være fysisk syk,men nå skal hun inn til undersøkelse i oktober,så prøv å roe ned til da. Må bare til slutt si at kuler i brystet alltid blir tatt på alvor av leger,og dere har jo vært hos flere. Ikke tenk det verste,for etter hva jeg kan lese ut fra dette,så er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...
På 27.8.2016 den 21.53, Gjest Magnifiq skrev:

For noe tull!

Aleris, eller volvat er respekterte sykehus, som ikke bedriver humbug.

 

og Ang kompetanse, som en nevnte over her; Veldig mange av de som jobber i det private, jobber også i de store offentlige sykehusene. Så kompetansen er absolutt der. Bare at de får brukt kompetansen bedre med tanke på at det er mer ressurser i det private.

Gammel tråd jeg vet, men er de som jobber private virkelig mer kunnskapsrik/mer oppdatert på forskning osv?

Høres veldig bakvendt ut... at det skal jo være motsatt! Offentlig skal jo ha den beste...

Anonymkode: 76ff8...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd jeg vet, men er de som jobber private virkelig mer kunnskapsrik/mer oppdatert på forskning osv?

Høres veldig bakvendt ut... at det skal jo være motsatt! Offentlig skal jo ha den beste...

Anonymkode: 76ff8...46b

De fleste som jobber privat jobber også i det offentlige, i alle fall når det kommer til spesialister. 

Anonymkode: a9829...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.8.2016 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange svar! Setter utrolig stor pris på det. Finnes det diagnoser som gir smerter i skjelettet, annet enn kreft? Da snakker jeg om skjelettet, ikke muskler og ledd. Ribbein og kragebein, for eksempel. Jeg er så alt og alt for forberedt på det verste her, nå :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Flåttbitt? Typ boreliose? 

Anonymkode: 06610...936

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et godt fungerende helsevesen i Norge. Ja, det hender dessverre at noen pasienter får stilt feil diagnose og at alvorlige diagnoser oppdages sent. Men husk at det er disse tilfellene det snakkes om. Det er disse sakene som trekkes frem i media og som blir samtaleemne rundt på bygda. De gangene alt går som det skal og pasientene får god og riktig behandlig har ingen nyhetsverdi. Det er ikke interessant. 

Så til saken: Det er en lang rekke tilstander som kan feile kjæresten din, og det meste er ikke så alvorlig som kreft heldigvis. Jeg skjønner veldig godt at dere er veldig bekymra og at dere blir redde når det tar så lang tid å få svar på prøver. Ikke gi dere, mas på legen. Være klare og tydelige når dere snakker med legen og forklar at situasjonen for kjæresten din er uutholdelig akkurat nå.  Hvis dere har mulighet til, som flere nevner, å dra til en privat klinikk, så pleier ting å gå litt raskere. Jeg har gjort det selv noen ganger hvis det har vært lang ventetid hos fastlegen. (det er ikke fordi legen min gjør en dårlig jobb, men fordi jeg har vært engstelig for noe nyoppstått og vil få saken ut av verden så fort som mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Candiru skrev:

Vi har et godt fungerende helsevesen i Norge. Ja, det hender dessverre at noen pasienter får stilt feil diagnose og at alvorlige diagnoser oppdages sent. Men husk at det er disse tilfellene det snakkes om. Det er disse sakene som trekkes frem i media og som blir samtaleemne rundt på bygda. De gangene alt går som det skal og pasientene får god og riktig behandlig har ingen nyhetsverdi. Det er ikke interessant. 

Så til saken: Det er en lang rekke tilstander som kan feile kjæresten din, og det meste er ikke så alvorlig som kreft heldigvis. Jeg skjønner veldig godt at dere er veldig bekymra og at dere blir redde når det tar så lang tid å få svar på prøver. Ikke gi dere, mas på legen. Være klare og tydelige når dere snakker med legen og forklar at situasjonen for kjæresten din er uutholdelig akkurat nå.  Hvis dere har mulighet til, som flere nevner, å dra til en privat klinikk, så pleier ting å gå litt raskere. Jeg har gjort det selv noen ganger hvis det har vært lang ventetid hos fastlegen. (det er ikke fordi legen min gjør en dårlig jobb, men fordi jeg har vært engstelig for noe nyoppstått og vil få saken ut av verden så fort som mulig)

Tråden er fra 2016. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Tråden er fra 2016. 

Javel, det var ikke jeg som dro den fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Candiru skrev:

Javel, det var ikke jeg som dro den fram. 

Nei, det er jeg klar over. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2016 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Hun har gått lenge med smerter i rygg. Hun har vært plaget med ryggen i alle sine år grunnet skjeve hofter eller noe, men nå er det så smertefullt at hun nesten ikle klarer å gå. Det startet så fint i ryggen, men nå har hun sterke smerter i skuldre, armer, ben, jeg klarer ikke beskrive smertene men hun sier det er i skjelettet, ikke muskler, ledd etc. Det svir, kjennes ut som noen drar tak i ryggmargen, set kjennes ut som om det går støt gjennom kroppen. Hun føler at det flytter på seg. Hun har tatt prøver og fått avkreftet infeksjoner, betennelser osv. De finner ingen ting. Smertene blir verre for hver dag som går, hun har gått ned 20kg det siste året, kvalme, tretthet osv.. Unormalt vondt i puppene. kuler. :(

Fastlegen fungerer ikke. Gir medisiner for alt annet og sier det ikke er noe. Hun har vært inn og ut av legevakten som ikke kan gjøre noe. Men sist hun var der fikk de tatt en del blodprøver, som skulle sendes inn til en kreft-poliklinikk eller noe. Dette er en halvannen uke siden, og de har enda ikke vurdert den. De presiserte at dette var en hastesak. 

Grunnen til at jeg er så sinnsykt redd er at naboen min hadde akkurat de samme symptomene, da hun etter alt for mange runder frem og tilbake i helsesystemet fant ut at hun hadde kreft i skjelettet. Det er akkurat det samme. Og HVIS det skulle være det, så har hun enda flere prøver hun må ta for at de skal kunne finne ut av dry, og det på et sykehus som er en flytur unna. og det vil bli en enormt tidkrevende prosess :(

Jeg regner med at jeg får mange spørsmål og reaksjoner  her nå, jeg er fortvilet og desperat og dette er vanskelig å formidle. Spesielt når det ikke er min egen helse. Så det er mye rot her, sikkert mye relevant info som mangler, osv.

Jeg vil egentlig bare høre om noen kan hjelpe oss med hva vi må gjøre? Vi blir bare sendt frem og tilbake, vi føler vi bare må gi opp. Litt vanskelig for dere å forstå, det ligger så mye bak her, men vi føler at det ikke er hjelp å få. Og dersom det viser seg å være det vi frykter mest, så har hun kommet farlig langt i prosessen. og det helt uten noen form for oppfølging, behandling etc.

Jeg har et bittelite håp om at det kan være noe annet. Men hva i verden skulle det vært, når smertene er så sinnsykt intense i hele kroppen :(:( 

Anonymkode: 6338f...a6f

Til ts. Dette kunne vært meg du snakket om. Jeg plages med mye av det samme og legen gir medisiner som ikke fungerer. Jeg blir bare verre men nå har legen gutt opp. Sånn er det bare. Du må nok skifte lege. 

Anonymkode: 88c94...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Til ts. Dette kunne vært meg du snakket om. Jeg plages med mye av det samme og legen gir medisiner som ikke fungerer. Jeg blir bare verre men nå har legen gutt opp. Sånn er det bare. Du må nok skifte lege. 

Anonymkode: 88c94...088

Vil legge til at det kan være fibromyalgi. Les deg litt opp på dette.

Anonymkode: 88c94...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Candiru said:

Vi har et godt fungerende helsevesen i Norge. Ja, det hender dessverre at noen pasienter får stilt feil diagnose og at alvorlige diagnoser oppdages sent. Men husk at det er disse tilfellene det snakkes om. Det er disse sakene som trekkes frem i media og som blir samtaleemne rundt på bygda. De gangene alt går som det skal og pasientene får god og riktig behandlig har ingen nyhetsverdi. Det er ikke interessant. 

Så til saken: Det er en lang rekke tilstander som kan feile kjæresten din, og det meste er ikke så alvorlig som kreft heldigvis. Jeg skjønner veldig godt at dere er veldig bekymra og at dere blir redde når det tar så lang tid å få svar på prøver. Ikke gi dere, mas på legen. Være klare og tydelige når dere snakker med legen og forklar at situasjonen for kjæresten din er uutholdelig akkurat nå.  Hvis dere har mulighet til, som flere nevner, å dra til en privat klinikk, så pleier ting å gå litt raskere. Jeg har gjort det selv noen ganger hvis det har vært lang ventetid hos fastlegen. (det er ikke fordi legen min gjør en dårlig jobb, men fordi jeg har vært engstelig for noe nyoppstått og vil få saken ut av verden så fort som mulig)

3 stykker i min familie ble ikke tatt seriøst hos lege og fikk diagnose alt for sent. En av de holdt på å dø. Om det er uvanlig, så syntes jeg det er merkelig at jeg har sett det så mange ganger. 

Anonymkode: ff949...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 stykker i min familie ble ikke tatt seriøst hos lege og fikk diagnose alt for sent. En av de holdt på å dø. Om det er uvanlig, så syntes jeg det er merkelig at jeg har sett det så mange ganger. 

Anonymkode: ff949...025

Veldig skummelt... var det kreft?

 

Ja, har dessverre sett det jeg også.. hva kan vi gjøre? Når er nok nok!?

Anonymkode: 76ff8...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Villja
På 27.8.2016 den 13.07, AnonymBruker skrev:

Som ansatt ved et større norsk sykehus synes jeg det er drøyt av deg å fremsette påstand om det offentlige helsetilbudet ikke er godt nod ved "diffuse sykdomsbilder" (vet du egentlig hva det betyr?)

Det er egentlig nokså alvorlig at du svekker folks almenne tillit til helsevesenet. Den absolutte majoritet får god hjelp og oppfølging. Noe tilstander er vanskelige å utrede og/eller behandle, og utredninger kan være svært tidkrevende. I de tilfellene der det ikke gis optimal oppfølging skyldes dette i all hovedsak den bedritne sykehuspolitikken som føres i dette landet (men det er en annen diskusjon). Kompetansen ved norske sykehus er generelt svært høy.

Dersom det er mistanke om alvorlig, raskt progredierende sykdom, har man krav på hjelp etter nærmere fastsatte frister. Det er litt tidlig å begynne å hyle om at ting ikke fungerer ut fra det som beskrives her. Det er faktisk vanskelig å danne seg noe godt bilde i det hele tatt. Vi vet ikke alder på pasienten, eller hvilke undersøkelser som er gjort, og kjenner heller ikke sykehistorien eller noe som helst av opplysninger som setter oss i stand til å vurdere dette.

Anonymkode: ee412...501

Rull inn da! Fyren er desperat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Villja skrev:

Rull inn da! Fyren er desperat. 

Han var desperat i 2016. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villja
Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Han var desperat i 2016. 

Ser det. Men denne holdningen reagerte jeg på også noen år etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2016 den 18.28, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så sinnsykt vondt og bare blir verre og vektnedgangen i tillegg, så syns jeg dette kvalifiserer til å ringe 113! De trenger ikke nødvendigvis sende ambulanse, om hun er i stand til å sitte i vanlig bil og det ikke er snakk om hjerte eller pusten - da haster det mer, så er det greit å avtale med de på ambulansen at dere tar dere en tur innom sykehuset. Jeg vet om flere som har gjort det slik. Bare legg frem alle symptomene og at de ikke har funnet noe på utredning og at hun nå er enda verre. 

De vil snakke med en lege - og om han finner grunn for å utrede videre, så vil han si at dere må komme innom akuttmottaket. Så blir det tatt videre prøver der og besluttet om hun skal innlegges for videre utredning. I første omgang ville jeg i alle fall fått tatt en røntgen av skjelettet for å sjekke om det er noe der. 

Skriv på en lapp alt av symptomer så du husker alt du skal si. 
Det er lov å ringe 113 også når det ikke er snakk om pustestopp...

evnt. ring legevakten, om de er ved sykehuset så  hender deg seg titt og ofte at folk blir innlagt direkte derfra.
Det er gjerne en del venting der men...

 

Anonymkode: c5bdb...e90

Det kvalifiserer selvsagt ikke for å ringe 113.

Anonymkode: 8b8e0...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...