Gå til innhold

Arv og barn fra tidligere forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Halve huset står på meg, så der er det ingen tvil.

Vi har livsforsikring, men jeg har bare råd til å betale hans del av gjelden hvis han skulle falle fra, ikke betale noe til barna.
Mine foreldre lever, så da hadde de arvet min del av huset. Han hadde ikke hatt råd til å betale ut dem, så da hadde han måtte flyttet. 
Slike ting ønsker en egentlig ikke å tenke på, men det er naivt og ikke gjøre noe med det.

Er det noen som har link til en god samboerkontrakt?

Anonymkode: 757c5...440

Husk gjensidig testamente i tillegg til samboerkontrakt. 

Anonymkode: e0ffb...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 26. august 2016 at 22.55, AnonymBruker skrev:

Han arver deg dersom du dør først, dersom du ikke har livsarvinger dvs. Barn, foreldre eller søsken i den rekkefølgen slik du ser på domstolens oppsatte forklaring. Men dør han før deg, så skal hans barn ha livsarven sin. Samboere har ingen arverett uten samboerkontrakt og gjensidig testamente. Forslaget oppi tråden om livsforsikring hjelper ingenting dersom dere ikke har samboeravtale og gjensidig testamente. 

Jeg slutter aldri å bli sjokkert over folks (les kvinners) dumskap i forhold til papirløst samboerskap. 

Anonymkode: db165...a98

Det hjelper allverden. Livsforsikring går utenfor samboeravtale og gjensidig testamente, da det utbetales til den som er begunstiget forsikringen. Så gitt størrelsen på livsforsikringen så kan ts fint sitte igjen med boligen (gitt at barna aksepterer å kjøpes ut)

Den 26. august 2016 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Uskifte er for gifte uten særlullsbarn. Hvordan det kan dokumenteres at hun eier 1/2 huset er avgjørende for løsningen her. Det vanlige er at særkullsbarna skal ha sin arv og at huset da må selges, dersom ikke den gjenlevende kan betale særkullsbarna ut verdien av eiendommen. 

 

Som det står over, hvordan hun kan dokkumentere hva hun eier, det vet vi ingenting om, er avgjørende. Derfor er samboerkontrakt livsviktig, viktigere enn livsforsikring, såesielt når dete r særkullsbarn. 

 

Anonymkode: db165...a98

mjaaa, de er vel strengt tatt greit likestilte. En samboerkontrakt fraskriver ikke samboeren til ts sin pliktarv, så ved mindre ts sitter på en ganske grei sum på bok så skal det litt til for å klare å kjøpe ut særkullsbarna, selv med samboerkontrakt. 

Anonymkode: 29468...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 0.29, AnonymBruker skrev:

Uskifte er for gifte uten særlullsbarn. Hvordan det kan dokumenteres at hun eier 1/2 huset er avgjørende for løsningen her. Det vanlige er at særkullsbarna skal ha sin arv og at huset da må selges, dersom ikke den gjenlevende kan betale særkullsbarna ut verdien av eiendommen. 

 

Som det står over, hvordan hun kan dokkumentere hva hun eier, det vet vi ingenting om, er avgjørende. Derfor er samboerkontrakt livsviktig, viktigere enn livsforsikring, såesielt når dete r særkullsbarn. 

 

Anonymkode: db165...a98

Når noen sier de eier halve huset, går jeg ut i fra at de gjøre det. De færreste har vel en samboerkontrakt som omhandler huset. Det går mer på fordeling av innbo.
Et hus bør tinglyses på begge to.

Anonymkode: 39085...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest de andre innleggene, så i fare for å gjenta:

- Lag testament. Tror barna har krav på 2/3 arv, men går an å begrense arv inntil 1.million pr barn.

- Tegn livsforsikring hvor dere begunstiger hverandre. Hvis ikke kan livsforsikringen utbetales til barna. Livsforsikring er viktig, husk å oppjustere den hvis felles bolig stiger i verdi. Eks: Dere kjøper hus i sammen, eier 50/50. Mannen din dør, og uten livsforsikring vil du kanskje ikke ha råd til å betale ut barna hans. De kan kreve å få arven sin, du får kanskje ikke sitte i uskiftet bo, og om huset har steger fra 3-5 millioner må du kanskje selge hele huset og flytte. I stedet for å ha livsforsikring som du kan betale til barna hans og som da tilsvarer det de skulle ha arver i huset.

- (Lag samlivsavtale) Mest aktuell ved brudd, men også få å evnt.føre opp større eiendeler som bare er dine.

Anonymkode: 8bbe2...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...