Gå til innhold

Fordeler og ulemper med å bli jehovas vitner


Anbefalte innlegg

Den 26. august 2016 at 14.54, Bokdamen skrev:

Det er et begrenset antall plasser i himmelen, men ingen kan si om det er fullt. Føles litt som et pyramidespill det man kommer for sent med til å tjene penger. Det må vel være en ulempe? 

 

3 timer siden, Testosteron skrev:

Jehovas vitner lærer at de som ikke får plass i Himmelen, skal leve i et paradis på Jorda. 

Men så er det slik at av de som får sin pass i paradis, så er det en del av dem som ikke er vitner. Deres Gud har nemlig forstått at ikke alle får mulighet til å være et vitne, og derfor kan noen heldige få plass i paradis uten å være vitne. Vi derimot, som vet om jehovas vitner og derfor har mulighet får ikke komme til paradis etter dommedag om vi ikke blir vitne og er av de ekstra gode vitnene, men vi slipper også unna helvete og alt det der så passer jo ganske bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulempen er vel at man automatisk blir en drittsekk. En egoistisk, arrogant drittsekk. Og det er jo ikke noe ålreit å være :(

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Candiru skrev:

Ulempen er vel at man automatisk blir en drittsekk. En egoistisk, arrogant drittsekk. Og det er jo ikke noe ålreit å være :(

Nei, for det vet jo du alt om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Testosteron skrev:

Nei, for det vet jo du alt om 

Hahaha :D Alle jehovas vitner jeg kjenner er drittsekker. Tror ikke jeg er en drittsekk selv altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare til en Jehovas slave. Han var også temmelig arrogant og nedlatende mot annerledestroende på mange områder. Det virker nesten som har var programmert slik, siden har egentlig var en helt annen person (kriminell fortid).

Anonymkode: 319fa...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎08‎.‎2016 at 14.54, Bokdamen skrev:

Det er et begrenset antall plasser i himmelen, men ingen kan si om det er fullt. Føles litt som et pyramidespill det man kommer for sent med til å tjene penger. Det må vel være en ulempe? 

Resten får leve evig på en paradisisk jord da, bra trøstepremie det, bedre enn himmelen på bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok jomfrudommen til en kompis av meg som er jehovas vitner. så ja, sex før ekteskapet tar de nok akkurat like seriøst som, ja alle andre...? En del av ulempene er jo at når du blir døpt (altså i voksen alder) så er det et krav at du skal forkynne. Jeg hadde aldri likt å stappe trua mi godt neddi halsen på alle rundt meg, det er jo en personlig sak. 

De er også imot blodoverføringer og organdonasjon. Så om du blir dødssjuk så er du ganske fucked. Alle de plassene i himmelen har jo blitt fylt opp så du havner i et limbo når du dør, helt fram til jorden blir født på ny og alle sammen som trodde kommer tilbake igjen og har det fint. 

Du kan ikke feire jul eller bursdager. du skal ikke kjøpe gaver til noen, eller motta gaver for den saks skyld. hvis du hopper av så blir du frastøtt av alle i familien som er medlem, litt sånn som de opererer i smiths venner og amish. 

de er selektive når det gjelder hva de tror på i bibelen. de har tatt ut hele bøker, så de plukket egentlig bare ut akkurat de tingene som passet dem selv.

Anonymkode: 183b1...2d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jehovas vitne som kollega, hun har høyere utdanning, drikker definitivt alcohol, er svært så vennlig mot oss ikke jehovas (faktisk så hyggelig at en av ateistene fra produksjonen fikk bli med på rullestoldoen under sommerfesten....) Så enten har de modernisert seg noe veldig eller så er de bare mennesker de og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pautina skrev:

Jeg har jehovas vitne som kollega, hun har høyere utdanning, drikker definitivt alcohol, er svært så vennlig mot oss ikke jehovas (faktisk så hyggelig at en av ateistene fra produksjonen fikk bli med på rullestoldoen under sommerfesten....) Så enten har de modernisert seg noe veldig eller så er de bare mennesker de og ;)

Hva mener du, hadde hun sex med en mann? Hun er i så fall ikke et jehovas vitne. Man kan kalle seg hva man vil, men man ER det man ER.

Anonymkode: 3c7d6...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ULEMPE: Folk kan bli så irritert at de sender rottweilern sin etter deg

FORDEL: Føl adrenalinet av å bli jaget av en rottweiler

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du, hadde hun sex med en mann? Hun er i så fall ikke et jehovas vitne. Man kan kalle seg hva man vil, men man ER det man ER.

Anonymkode: 3c7d6...30b

hun hadde sex med en mann ja, hun er gift da, bare ikke med akkurat denne mannen, vil tro hennes er Jehovas han og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se den danske filmen "To verdener" (finnes blandt annet på netflix) det er nødvendigvis ikke så ekstremt i alle tilfeller, men viser hvordan det er å gå ut fra en slik sekt. Hvordan reglene er og hva pliktet er. Jeg synes det er dumt at en ikke kan få blodoverføring og straffen for å gå ut av sekten. Det med jul og bursdag er ikke så forferdelig. Det er dumt at barna ikke kan gå i bursdager til de andre i klassen (føler seg utenfor, blir sett på som spesiell) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johanan skrev:

Anbefaler å se den danske filmen "To verdener" (finnes blandt annet på netflix) det er nødvendigvis ikke så ekstremt i alle tilfeller, men viser hvordan det er å gå ut fra en slik sekt. Hvordan reglene er og hva pliktet er. Jeg synes det er dumt at en ikke kan få blodoverføring og straffen for å gå ut av sekten. Det med jul og bursdag er ikke så forferdelig. Det er dumt at barna ikke kan gå i bursdager til de andre i klassen (føler seg utenfor, blir sett på som spesiell) 

Hvis ungen deres trenger blod for å overleve en operasjon eller sammenlapping etter ulykke eller annet og foreldrene nekter, håper jeg virkelig legene kan kontakte overformynderiet og få tillateslse derifra. Hvis ikke må Jehovas vitner bli fratatt foreldreansvar!

Det mener jeg I grunn om de som kjønnslemlester guttene sine og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, pautina skrev:

Hvis ungen deres trenger blod for å overleve en operasjon eller sammenlapping etter ulykke eller annet og foreldrene nekter, håper jeg virkelig legene kan kontakte overformynderiet og få tillateslse derifra. Hvis ikke må Jehovas vitner bli fratatt foreldreansvar!

Det mener jeg I grunn om de som kjønnslemlester guttene sine og!

Det mener jeg også. Barn må ikke lide for foreldrenes valg av sekt/religion. Dette gjelder mange valg som påvirker barn av religisøse foreldre i negativ retning. Barn må få lov til å være barn, de har ikke valgt selv å være kristen, muslim hindu, smiths venner, johovas vitne osv... 

Anbefaler vertfall som tidligere sagt "To verdener" 

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et tidligere vitne. Dvs. jeg er ikke utstøtt, men 'uvirksom' som det kalles. Jeg sluttet bare å gå på møter og feltet og lever nå som jeg vil, så og si. Så det er jo forsåvidt en mulighet hvis man vil ut. Det er jo ikke like tydelig og drastisk akkurat, men det var heller ikke et behov for meg. 

Jeg har vokst opp innenfor dette og kjenner godt til det. Har alltid trivdes veldig godt egentlig, og stort sett hatt et positivt syn på det. Det som har vært vanskelig til tider er at det er ganske mye man helst skal få til. Det er møter, felttjeneste, frammøter, stevner, familiestudie, personlig studie, studie til møter osv. Det stilles selvfølgelig ingen krav, men er fort gjort å føle seg motløs og ikke flink nok hvis man ikke får til alt man gjerne vil.

Men, det er et utrolig samhold i menigheten, og man har alltid tilgang til mange venner. Spesielt som ungdom synes jeg det var fantastisk å ha mange gode venner rundt om i hele landet. I bunn og grunn hadde jeg nok ønsket å fortsette hvis ikke jeg rett og slett sluttet å tro det var sannheten. ;)

Har god kontakt med mange enda, og kanskje spesielt de som lever litt 'på kanten'. Er litt av hvert som foregår der, kan du si, så de opplevelsene noen av dere nevner med vitner, kan helt sikkert stemme. Disse lever jo egentlig ikke som vitner, men det må de jo ta på egen kappe. Hvis dette skulle vise seg å være sannheten til slutt, har de jo ikke lurt noen andre enn seg selv egentlig. :) Men det er jo synd at disse da skal representere noe de egentlig ikke tror på.

Også finnes det jo de som ønsket å leve som vitner, men 'går på en smell.' De vil da ønske å gå til de eldste i menigheten for å 'ordne opp,' i den hensikt å få ordnet opp i forholdet sitt med Gud. 

For ellers å rydde litt opp i det noen av dere skriver; Ja, det er lov å drikke alkohol, og etter min erfaring går det med en del faktisk. Nei, sex før ekteskapet er ikke lov, men det blir jo litt som jeg sa over, om man velger å si ifra om dette eller ikke. 

Verken fritidsaktiviteter eller høyere utdanning er det noen restriksjoner på, men det som anbefales er å ikke være for mye sammen med eller ha nære vennskap til ikke-troende. De fleste barn jeg kjenner innnfor går f.eks på fotball, turn, ballett el i likhet med andre barn. Gjorde også dette selv da jeg vokste opp.

Om man automatisk blir en drittsekk får man nesten gjøre seg opp en egen mening om :) Organdonasjoner er greit, blodoverføring ikke. Derimot finnes det en hel del andre lure løsninger som faktisk er bedre for kroppen, så her kan man faktisk lese seg opp litt hvis man synes det er interessant.

Hvis et barn under 18 år har behov for blodoverføring, tar staten over foreldreansvaret i akkurat denne saken. Så at barn skulle dø av dette, skjer ikke. I hvert fall ikke i Norge. 

Også vil jeg bare si at nei, det er ikke veldig gøy å bli jaget av rottweiler :biggrin: Eller gevær, for den saks skyld......

Anonymkode: 3392c...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I bunn og grunn hadde jeg nok ønsket å fortsette hvis ikke jeg rett og slett sluttet å tro det var sannheten. ;)

Anonymkode: 3392c...c0e

Er du ateist nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...