Gå til innhold

Hvorfor er "vi så deppa"? Jo, det vet jeg! ATEISME.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Ateister tror på en nullhypotese som hverken er bevist, eller teoretisk kan bevises.

Når ble det å ikke tro til en tro? Samtidig som det å ikke samle på frimerker ble en hobby eller det å ikke ha hår ble en hårfrisyre?

Hva er nullhypotesen rundt disse usynlige rosa elefantene bak sola?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, herremann skrev:

Hvorfor er "folk så dumme"? Jo, det vet jeg. RELIGION!

Du er barnslig. Alt jeg har å si.

Anonymkode: 1be98...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx skrev:

Du vet som vanlig ikke hva du snakker om. En agnostiker kan være både troende og ikke-troende. Det som kjennetegner en agnostiker er ikke om han tror eller ikke, men om vedkommende mener at man kan vite noe sikkert.

Faktum er at å ikke tro på noe er også en tro i samme grad som at det å ikke samle på frimerker og å ikke se på fotball er en hobbyer, og å ikke ha hår er en hårfrisyre. Dette klarer du ikke å svare på. Epic fail.

 

Agnostisisme, det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes. Agnostisisme kan gjelde Gud, absolutte prinsipper, tilværelsens grunn og lignende problemer. Standpunktet skiller seg fra ateismen, som hevder å vite at Gud ikke finnes.

Gjesp, kan du slutte å finne på betydninger av ord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er barnslig. Alt jeg har å si.

Anonymkode: 1be98...f9d

men jeg har fortstt et godt poeng. religion gjør på ingen måte folk smartere. er bare en form for kontroll.
hadde alle fulgt bibelen hadde vi fortsatt levd i "the dark ages" med lite teknologisk fremskritt.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/26/2016 at 11.07, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alene fordi det har blitt større aksept rundt det å være åpen om depresjon eller angst, det er også fordi Norge stadig blir mer ateistisk (les: ondere). Det er ikke noen mening med noe, de forsøker tappert å se på Darwin eller Dawkings som en slags Gud, det ligger tross alt i mennesker å lese og tilbe en høyere makt, men når alt kommer til alt har de ingen holdepunkter eller grunnsteiner i "troen sin" som kan støtte opp under noe som helst. Og i disse dager blir jo nettopp Darwin og Dawkins motbevist gang på gang, det er faktisk ganske underholdende å se hvordan verdensbildet til ateistene faller sammen. 

Moralrelativisme herjer og det forpester hele den norske befolkningen. Og SEX er livet, SEX er ALT. Pul, ha ONS, helst hver ukedag om mulig, meld deg på Tinder for å finne deg en tiss. Og når det ikke er bra nok likevel... når du finner ut at du ikke ser noen mening med livet, og føler at livet er tomt.. da blir du deppa. "Jeg vet ikke hvorfor, jeg er bare deppa. Jeg har angst". Det er søren meg ikke rart at enkelte får angst slik dagens samfunn er, med kroppspress og sexpress hvor hen du snur deg. På det lokale kjøpesenteret (hvis man kan kalle det det, da), så har de åpnet "kondomeriet". ÅJA! Endelig, en fysisk butikk i umiddelbar nærhet så du kan tilfedsstille dine innerste lyster. Ha sex med en oppblåsbar dings, er ikke det livet? Gir ikke det deg en enorm lykkefølelse? Ehm. Det har gått for langt, det er utrolig mange som er sexavhengige og ikke klarer seg i to måneder uten sex eller onani, det er ikke bra! Det er forferdelig usunt, det spiser deg opp fra innsiden. 

Noe må gjøres!

Verdiene forfaller og forsvinner, moralrelativismen tar over - og når det skjer kan man ikke lenger argumentere for noe som helst, for alle har sin egen sannhet. Alle bestemmer selv. Man kan ikke lenger si at det er galt at noen knivstikker en de ikke liker, for det var rett for ham. Med mindre man tilber Norges Lover som en Gud da, men det kan man jo ikke siden man er ateist og egentlig ikke har noen holdepunkter i livet, ei heller har man lov til å tilbe noe som helst.

 

Anonymkode: 1be98...f9d

Og kristne kan ikke bli deprimerte?

Var du kanskje ikke fodt  i 1998 da statsministeren vaar paa den tiden, Kjell Magne Bondevik, som er prest ble sykemeldt for depresjon? Kristne kan ogsaa bli "deppa."

https://www.nrk.no/livsstil/har-fortsatt-nedturer-1.6831883

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, herremann skrev:

Hvorfor er "folk så dumme"? Jo, det vet jeg. RELIGION!

 

7 minutter siden, herremann skrev:

men jeg har fortstt et godt poeng. religion gjør på ingen måte folk smartere. er bare en form for kontroll.
hadde alle fulgt bibelen hadde vi fortsatt levd i "the dark ages" med lite teknologisk fremskritt.
 

Det du bekrefter er at det å være ateist ikke automatisk betyr at du er intelligent. 

Eller du tror kanskje at det å være ateist er det samme som å være intelligent.

Beklager med det er det ikke.

Anonymkode: 67f09...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, herremann skrev:

men jeg har fortstt et godt poeng. religion gjør på ingen måte folk smartere. er bare en form for kontroll.
hadde alle fulgt bibelen hadde vi fortsatt levd i "the dark ages" med lite teknologisk fremskritt.
 

På hvilken måte kan man argumentere for at teknologi utelukkende er "smart" og positivt? Det er uhyre mange negative aspekter ved teknologi. Dessuten så er det ogs faktisk svært fordummende, hørt om popcorn-hjerne? 

Alt handler ikke om å bli smartere, alt handler om sannheten. Blir vi lykkelige av å vite alt om universet? Jeg tror ikke det er meningen at mennesker skal vite alt. Vi må lære oss å bli fornøyde med det vi har - det gjelder meg også. Spesielt meg. Jeg er ikke noe bedre enn andre, selv om jeg har mye imot ateister så har jeg mange feil selv. Jeg skal være den første til å påpeke det.

The Dark Ages var faktisk ikke så dystert, det var heller opplysningstiden som var dyster. 

Anonymkode: 1be98...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, amativeReflection skrev:

Agnostisisme, det filosofiske standpunkt at hvis noe er utilgjengelig for vår erfaring, så kan man verken vite om det finnes eller vite noe om det hvis det finnes. Agnostisisme kan gjelde Gud, absolutte prinsipper, tilværelsens grunn og lignende problemer. Standpunktet skiller seg fra ateismen, som hevder å vite at Gud ikke finnes.

Gjesp, kan du slutte å finne på betydninger av ord? 

Det der er rent faktisk feil. Ateisme er a-teisme, eller "uten teisme", altså uten tro. Ateisme innebærer å ikke tro, ikke en aktiv tro.

Agnostisisme sier ikke noe om man tror eller ikke, men hvilket syn man har på viten. En agnostiker kan være både teist og ateist. En teistisk agnostiker tror på Gud, men mener man ikke kan si noe sikkert om Guds eksistens. En ateistisk agnostiker tror ikke på Gud, men mener også at man ikke kan si noe sikkert om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte kan man argumentere for at teknologi utelukkende er "smart" og positivt?

Hvor skriver vedkommende dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jabx skrev:

Det der er rent faktisk feil. Ateisme er a-teisme, eller "uten teisme", altså uten tro. Ateisme innebærer å ikke tro, ikke en aktiv tro.

Agnostisisme sier ikke noe om man tror eller ikke, men hvilket syn man har på viten. En agnostiker kan være både teist og ateist. En teistisk agnostiker tror på Gud, men mener man ikke kan si noe sikkert om Guds eksistens. En ateistisk agnostiker tror ikke på Gud, men mener også at man ikke kan si noe sikkert om det.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=ATEISME

Det er en tro i følge ordboken. Slutt å dikte opp definisjoner. Selv om du kaller en stol for en spade er det likevel en stol.

Det går ikke an å være ateistisk agnostiker. Du kan ikke si: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men han eksisterer ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, amativeReflection skrev:

Du kan ikke si: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men han eksisterer ikke".

Det er det da heller ingen som sier.

Det man sier er: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men jeg tror ikke på påstandene om hans eksistens."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, GinaT skrev:

Det er det da heller ingen som sier.

Det man sier er: "Jeg vet ikke om Gud eksisterer, men jeg tror ikke på påstandene om hans eksistens."

Det er agnostisk, ikke ateistisk. Du kan ikke være begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Det er agnostisk, ikke ateistisk. Du kan ikke være begge deler.

Agnostisk: Jeg vet ikke om Gud eksisterer
Ateist: Jeg tror ikke på påstandene om hans eksistens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, GinaT skrev:

Agnostisk: Jeg vet ikke om Gud eksisterer
Ateist: Jeg tror ikke på påstandene om hans eksistens

Nei, ateisme betyr gudsfornektelse. Slå det opp i ordboken. Ateisme er gudsfornektelse, eller troen på at det ikke finnes noen gud. Det har ingenting med påstander å gjøre. Det er et standpunkt på spørsmålet: "Finnes det en eller flere guder?" Der ateister svarer "nei", agnostikere svarer "Det vet vi ikke/det finnes ikke bevis for hverken det ene eller det andre" og gnostikere sier: "ja".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...