Gå til innhold

Dette forstår jeg ikke helt (allergi)


Aamu

Anbefalte innlegg

Du sier du er allergisk mot melk. Da er spørsmålet, som flere nevner her,  om det er melkeprotein eller laktose. I ost er det nesten ikke laktose, mens melkeproteiner er det i alle meieriprodukter. Så er spørsmålet om det er intoleranse eller allergi. Ved intoleranse er det enzymer i tarmen som ikke gjør jobben sin og du får typiske magesmerter, kvalme osv. Ved allergi er det histaminer som overreagerer og kan gi mange forskjellige symptomer. Til sist vil det være avgjørende hvor stor mengde det er og om det samtidig er andre ting du reagerer på. F.eks vil mengden melk og egg være mye større i muffins enn i lasagne.

Jeg ville holdt meg helt borte fra alt av meieriprodukter i minst en uke. Så spise en god mengde laktosefri ost. La det gå noen dager uten meieriprodukter. Får du reaksjon er det melkeprotein du reagerer på og må holde deg unna alt med melk. Om du ikke får reaksjon kan du prøve ren melk. Forhåpentligvis er det bare laktose du reagerer på. Vær også klar over at intoleranse kan påvirkes av hvordan melken behandles. Jeg kan f.eks ta ett glass kaldt melk,  krem osv, men varm melk reagerer jeg på med en gang. 

Anonymkode: 1fd2d...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekket. Det ER EGG I pastaen jeg reagerte på, og det er egg i muffins. Høres ut som egg er synderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Aamu skrev:

Sjekket. Det ER EGG I pastaen jeg reagerte på, og det er egg i muffins. Høres ut som egg er synderen?

Det kan kun en allergitest fortelle. 

Anonymkode: 15061...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aamu skrev:

Ok. Og det er allergi mot protein som kan arte seg likt som annen matallergi?

Det gir magesmerter og kvalme. Du får nok ikke opphovnet hals av melk, og du hadde ikke noe anafylaktisk sjokk heller.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gir magesmerter og kvalme. Du får nok ikke opphovnet hals av melk, og du hadde ikke noe anafylaktisk sjokk heller.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Jo, det hadde jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan kun en allergitest fortelle. 

Anonymkode: 15061...c2a

Selvsagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Aamu skrev:

Jo, det hadde jeg

Å? Så halsen tettet seg sånn at du besvimte og holdt på å dø?

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Å? Så halsen tettet seg sånn at du besvimte og holdt på å dø?

Anonymkode: 3cae8...a4a

Ja, jeg mistet følelsen i kroppen, halsen tettet seg og jeg kjente kroppen skru seg av. Hvordan det :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke var mandelmel eller andre nøtter i muffinsen? Var den bakt i et helt nøttefritt kjøkken?

Anonymkode: 54016...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aamu skrev:

Ja, jeg mistet følelsen i kroppen, halsen tettet seg og jeg kjente kroppen skru seg av. Hvordan det :) ?

Så du var innlagt på sykehus? Du skjønner, i HI skreiv du at du tok 2 allergitabletter. Nå skriver du at kroppen din skrudde seg av som om at du besvimte. 

Du må bestemme deg. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du var innlagt på sykehus? Du skjønner, i HI skreiv du at du tok 2 allergitabletter. Nå skriver du at kroppen din skrudde seg av som om at du besvimte. 

Du må bestemme deg. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Jeg tok to allergitabletter, ja, det er det første man skal gjøre. Herlighet, man behøver faktisk ikke være innlagt på sykehus for å ha allergisjokk! 

" Et allergisjokk kan utvikle seg raskt og inkludere flere og noen ganger alvorlige symptomer. Personen kan begynne å klø, føle seg svimmel og generelt dårlig. Personen kan også føle seg varm og kaldsvette, bli blek og oppleve kvalme og brekninger. Videre kan det oppstå astmalignende pustevansker med hosting, tung pust og kraftige pipelyder fra lungene. Symptomene kan også komme fra hjertet med kraftig trykkfølelse i brystet og hjertebank. Uten behandling kan tilstanden føre til krampeanfall, nedsatt bevissthet og i verste fall åndedrettsstans og hjertestans. "

 

Og ja, jeg har epipen. Og ja, jeg har vært på sykehus. Noe mer du lurte på i dette kvalme forhøret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Jeg tok to allergitabletter, ja, det er det første man skal gjøre. Herlighet, man behøver faktisk ikke være innlagt på sykehus for å ha allergisjokk! 

" Et allergisjokk kan utvikle seg raskt og inkludere flere og noen ganger alvorlige symptomer. Personen kan begynne å klø, føle seg svimmel og generelt dårlig. Personen kan også føle seg varm og kaldsvette, bli blek og oppleve kvalme og brekninger. Videre kan det oppstå astmalignende pustevansker med hosting, tung pust og kraftige pipelyder fra lungene. Symptomene kan også komme fra hjertet med kraftig trykkfølelse i brystet og hjertebank. Uten behandling kan tilstanden føre til krampeanfall, nedsatt bevissthet og i verste fall åndedrettsstans og hjertestans. "

 

Og ja, jeg har epipen. Og ja, jeg har vært på sykehus. Noe mer du lurte på i dette kvalme forhøret ditt?

Jeg tviler sterkt på at du hadde et anafylaktisk sjokk. Og hadde det vært mot melk ville ikke blodprøvene vist at du var så lite allergisk mot melk som du er. Jeg foreslår at du tar kontakt med fastlegen din hvis du lurer på hva du er allergisk mot. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler sterkt på at du hadde et anafylaktisk sjokk. Og hadde det vært mot melk ville ikke blodprøvene vist at du var så lite allergisk mot melk som du er. Jeg foreslår at du tar kontakt med fastlegen din hvis du lurer på hva du er allergisk mot. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Det var et godt forslag! Hadde det ikke for at jeg allerede har vært der, og venter på timen hos spesialisten - som jeg skrev i innlegget mitt, hadde du bare giddi å lese det ;) 

Du kan tvile så sterkt du bare orker, det er mye ved deg jeg tviler på og, men det endrer ikke sannheten. Åja.. eh.. de blodprøvene ble tatt for 6 mnd siden. Ting forandrer seg, vet du, det er derfor jeg skal til spesialist og få det undersøkt grundigere. 

Som sagt, så er det slik at hvis man får en allergisk reaksjon vil den bli sterkere neste gang. Og enda sterkere neste gang. Akkurat som når man reagerer allergisk mot vepsestikk. Derfor kan man hvis man utsetter seg for det man ikke tåler utvikle mer alvorlig allergi enn man tidligere hadde. Just sayin'

Og til sist: Jeg mistenker egg nå, ikke melk. Jeg har aldri testet meg for egg.

Endret av Aamu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Aamu skrev:

Det var et godt forslag! Hadde det ikke for at jeg allerede har vært der, og venter på timen hos spesialisten - som jeg skrev i innlegget mitt, hadde du bare giddi å lese det ;) 

Du kan tvile så sterkt du bare orker, det er mye ved deg jeg tviler på og, men det endrer ikke sannheten. Åja.. eh.. de blodprøvene ble tatt for 6 mnd siden. Ting forandrer seg, vet du, det er derfor jeg skal til spesialist og få det undersøkt grundigere. 

Nei, en melkeallergi forandrer seg ikke fra å være nærmest ikke-eksisterende til å være livstruende. Hvis du ikke tåler at noen er uenig med deg på et forum så er det ikke så lurt å starte tråder. Du tar det svært ille opp at jeg tviler på at det var et anafylaktisk sjokk du hadde. Jeg vet ikke helt om du forstår hvor akutt et anafylaktisk sjokk er. Jeg har i grunn sett en del mennesker med dette, og de har ikke akkurat tid til å gå og ta to allergitabletter før de ligger rett ut på gulvet. Det går ofte ikke mange minutter før hjertet stanser dersom de ikke får behandling. 

Men nå får jeg vel enda litt mer hets tilbake for at jeg mener dette :P 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, en melkeallergi forandrer seg ikke fra å være nærmest ikke-eksisterende til å være livstruende. Hvis du ikke tåler at noen er uenig med deg på et forum så er det ikke så lurt å starte tråder. Du tar det svært ille opp at jeg tviler på at det var et anafylaktisk sjokk du hadde. Jeg vet ikke helt om du forstår hvor akutt et anafylaktisk sjokk er. Jeg har i grunn sett en del mennesker med dette, og de har ikke akkurat tid til å gå og ta to allergitabletter før de ligger rett ut på gulvet. Det går ofte ikke mange minutter før hjertet stanser dersom de ikke får behandling. 

Men nå får jeg vel enda litt mer hets tilbake for at jeg mener dette :P 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Jo, den kan gjøre det. Tidligere tålte jeg ikke nøtter, hvis jeg spiste hasselnøtter så klødde det i halsen. Ikke noe som plaget meg. BOM. Startet på ny medisin i år der allergi er en av bivirkningene, og hvis jeg spiser hasselnøtter nå så besvimer jeg og er døden nær. 

Du er svært, svært uvitende tydeligvis. Og helt uenig med 3 leger! Men de tre legene er nok de som tar feil. Ja, helt sikkert! Ikke rart du skriver som anonym :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, melkeallergi. Melkeallergi er at man er allergisk mot proteinet i melka. Melkeintoleranse er at man er allergisk mot proteinet. Jeg har selv mye sterkere melkeallergi (og ikke intoleranse) enn TS og får de typiske symptomene som oppblåst mage, smerter og kvalme. Kjenner flere med samme allergi og de reagerer sånn som meg.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Du må lære deg forskjellen på laktoseintoleranse og melkeproteinallergi. Man er intolerant mot laktose og allergisk mot melkeprotein, ikke vice versa.

Laktoseintoleranse er sjelden livstruende (selv om det kan være særdeles ubehagelig), mens melkeproteinallergi kan føre til anafylaktisk sjokk, og mulig død.

"Hva er laktoseintoleranse?

Melk inneholder laktose, eller melkesukker som det også heter. Dette er et karbohydrat som består av to sukkerenheter. For at sukkeret skal tas opp i kroppen vår må det først spaltes opp i de to sukkerenhetene. Dette gjøres ved hjelp av et enzym som heter laktase, og som finnes i tarmen vår. Noen mennesker har lite eller ikke noe av dette enzymet, klarer derfor ikke å fordøye melkesukkeret. I stedet for å bli tatt opp i tynntarmen, går melkesukkeret videre til tykktarmen. Det kan gi oppblåsthet, smerter og diaré, som er symptomer på laktoseintoleranse. Ca 2-5 % av etniske nordmenn har laktoseintoleranse, og det er mer vanlig blant minoriteter fra andre verdensdeler. Personer med laktoseintoleranse tåler noe melk, men bør ikke spise brunost og prim. I motsetning til melkeallergi, er det ikke farlig for en med laktoseintoleranse å få i seg melkeprodukter."

http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/artikler/melkeallergi-eller-laktoseintoleranse

 

"Laktoseintoleranse må ikke blandes med melkeallergi, siden dette er to ulike typer fenomen. Laktoseintoleranse innebærer at kroppen ikke klarer å bryte ned melkesukkeret (laktosen) på grunn av en enzymbrist i tarmen. Laktoseintoleranse er altså ingen allergisk reaksjon, men en reaksjon knyttet til nettopp tarmen. Det er en svært vanlig årsak til at mange ikke tåler melk. "

 

http://www.allergikokken.no/allergi-intoleranse/laktoseintoleranse/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvde creme fraiche eller hva det heter istad - null problem. Har jo antihistaminer i kroppen nå da, men jeg tipper egg er synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegg 13. Melkeallergi betyr allergi mot protein. Melkeintoleranse er allergi mot laktose.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Nei, det stemmer selvsagt ikke. Laktoseintoleranse dreier seg om et manglende eller defekt enzym (laktase) som spalter laktose til glukose og galaktose. Denne spaltingen er helt nødvendig for at det skal bli tatt opp i tynntarmen. Dette må ikke forveksles med allergi. En allergisk reaksjon er en overreaksjon av immunforsvaret. Symptomene varierer, men det er ikke usannsynlig å få slike symptomer som presenteres i hovedinnlegget, selv ved melkeproteinallergi. 

Anonymkode: 83a36...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Batteri skrev:

Du må lære deg forskjellen på laktoseintoleranse og melkeproteinallergi. Man er intolerant mot laktose og allergisk mot melkeprotein, ikke vice versa.

Laktoseintoleranse er sjelden livstruende (selv om det kan være særdeles ubehagelig), mens melkeproteinallergi kan føre til anafylaktisk sjokk, og mulig død.

(...)

Supert at du også reagerte på det. Det er viktig at det er en klar skillelinje da det nettopp er så vesentlige forskjeller vedrørende matinntak. 

Anonymkode: 83a36...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...