Gå til innhold

Det å sykemelde seg på grunn av uholdbare forhold på arbeidsplassen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kanskje lese en gang til det jeg har skrevet og ta på deg noen andre briller. 

Dette er faktisk ikke lov. Blir det oppdaget så kan ts komme i store problemer.  Skjult/hemmelig overvåkning (av arbeidsgiver her) er straffbart.

Anonymkode: 84bc2...c48

Bullshit. Det er fullstendig lovlig å ta opp et slikt møte, fra hennes side. Arbeidsgiver (du?), derimot, har ikke lov da det i et slikt tilfelle ikke gjøres som privatperson. 

https://www.datatilsynet.no/verktoy-skjema/sporsmal-svar/?tema=32

 

Anonymkode: e3c16...341

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Tror det er lovlig å gjøre opptak av en samtale man sjøl deltar i.

Det er det.

Sitat

Er det straffbart å foreta et hemmelig lydopptak?

Norsk strafferett bygger på prinsippet om at man kun kan straffes for handlinger som er direkte regulert i en straffebestemmelse. (Legalitetsprinsippet, blant annet fremgår av Grunnlovens § 96 om at “Ingen kan dømmes uden efter Lov, eller straffes uden efter Dom”.)

Straffeloven har en egen bestemmelse om hemmelige lydopptak. Den lyder som følger:

§ 145 a.Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1.ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2.ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3.anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.


Som vi ser av bestemmelsen har straffeloven kun forbud mot hemmelig opptak av samtale eller “forhandlinger i lukket møte” som han ikke selv deltar i.

Ut fra en antitetisk tolkning av straffeloven er det altså ikke forbudt å gjøre opptak av en telefonsamtale eller fra et møte som man selv deltar i.

 

Kan et hemmelig opptak brukes som bevis i retten?

Selv om det ikke er straffbart å foreta opptaket, er dette lydbeviset av liten verdi hvis det ikke kan føres for domstolene ved en eventuell rettssak. Det neste spørsmålet vi må se på er da om det er lov å bruke et hemmelig lydopptak i retten.

Norsk sivilprosess (reglene om sivile rettsaker) bygger på prinsippet om fri bevisførsel. Regelen om hvordan en sivil rettssak gjennomføres finnes i Lov om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven). I tvisteloven 21-3 heter det at hovedregelen er at “Partene har rett til å føre de bevis de ønsker.»

Samtidig er det unntak fra hovedregelen. I tvisteloven § 22-7 finner vi denne unntaksregelen:

§ 22-7. Forbud mot bevis framskaffet på utilbørlig måte
Retten kan i særlige tilfeller nekte føring av bevis som er skaffet til veie på utilbørlig måte.

Som vi ser av bestemmelsen i tvisteloven § 22-7, kan retten i særlige tilfeller avskjære, det vil si nekte ført, såkalte “utilbørlig fremskaffede bevis”.

Spørsmålet er da om et slikt hemmelig lydopptak kan anses som et bevis som er skaffet på “utilbørlig måte”.

Spørsmålet om bevisavskjæring etter tvisteloven § 22-7 forutsetter en vurdering i to trinn.

  1. Først må retten ta stilling til om beviset er skaffet til veie på ulovlig eller utilbørlig måte.
  2. Hvis retten finner at det er tilfelle, må den videre foreta en bred avveining av hensyn som taler for og mot avskjæring ta stilling til om beviset skal tillates ført eller ikke i den konkrete saken.

Grunnvilkåret i bestemmelsen er altså om beviset ble fremskaffet på utilbørlig måte.

Er beviset ervervet på ulovlig vis, betyr ikke det nødvendigvis at det var skaffet til veie på utilbørlig måte, og omvendt – at det fremstår som utilbørlig fremskaffet, betyr ikke nødvendigvis at en bestemmelse i lov ble krenket.

“Utilbørlighetskriteriet” er ifølge lovforarbeidene benyttet for å markere at bevisregelen ikke er begrenset til lovstridig ervervede bevis, og karakteren og graden av lovbruddet vil bli vektlagt under vurderingen i trinn to.

I praksis ser vi at det skal mye til for å få et bevis avskåret som utilbørlig. I et eksempel fra Høyesterett (HR-2011-01019-U) – som ikke galdt lydopptak, men GPS log over hvor en sjåfør hadde befunnet seg, kunne fremlegges som bevis. (Høyesterett tok stilling til en enstemmig kjennelse fra lagmannsretten som tillot beviset. HR mente at anken fra arbeidstakerene som ville ha GPS-loggen avskåret som bevis “klart” ikke kunne føre fram.

 

Konklusjon

Vi kan etter dette trekke to hovedkonklusjoner vedrørende rettstilstanden for bruk av hemmelig lydopptak:

  1. Det er ikke straffbart å foreta hemmelige opptak av samtaler, så lenge man selv deltar i samtalen.
  2. Som hovedregel kan slike opptak benyttes om bevis i domstolene.

http://www.juridiskabc.no/sivilprosess/hemmelige-lydopptak-telefonsamtaler-moter/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om man tar opp en samtale og den utvikler seg ville jeg sagt at denne samtalen tar jeg opp og det er jeg glad for :fnise: reaksjonen som da kommer er nok priceless!

Anonymkode: f5ccb...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Mrs.Under skrev (På 25.8.2016 den 13.59):

For at legen skal skrive ut en sykemelding, må det påføres en diagnose på sykemeldingen. At man har det vanskelig på jobb er ikke en diagnose. Utfra det du skriver ang søvn og at du gruer vil jeg anta at du kanskje passer under en F32 kode, dvs depressiv periode.

Uansett, ta kontakt med legen din, og snakk med han. Syns ikke du skal tenke på de andre på jobben, og at det eventuelt er umoralsk. Du må ta vare på deg selv.

Lykke til med jobbsøking!

Helt enig. Sjefen tenker tydeligvis ikke på deg, ts. Det er ditt ansvar å tenke og ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 9c95f...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet av ledere i en gammel jobb og gråt på vei til jobb og hadde konstant angst. Fikk 2 uker sykemelding og antidep. Fortsatte så i jobben i 8 måneder helt apatisk og gråt av og til på jobb, før jobb og hadde et helvete. Til slutt sa jeg opp fordi jeg ikke klarte leve sånn mer. Det har gått 5 år men jeg føler fortsatt på skaden dette gjorde meg, spesielt hvis jeg opplever ting som minner meg på den perioden. Jeg er nå i en jobb hvor en ledere er litt i samme stil og jeg mår dårlig igjen, det er ikke like jævlig men grunnet min erfaring blir småproblemer veldig store for meg. 
 

jeg angrer at jeg sto ut så lenge og jeg syns at «systemet»  er kjempedårlig for å få hjelp med de psykiske belastningene en jobb kan gi. For all del: ikke stå ut med å bli behandlet dårlig! 

Anonymkode: 3ec55...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har lov til å ta opp en samtale så lenge man selv er en del av samtalen

Anonymkode: b145c...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde vansker på jobben uten at jeg skal utbrodere det her. Det medførte at jeg våknet midt på natten med en kropp i full alarmberedskap og fikk ikke sovne igjen. Jeg fikk ikke i meg noe særlig med mat. Det ble så ille at jeg fikk trøbbel med hukommelse og konsentrasjon. Da ble jeg sykemeldt. Hos oss ble det en endring på arbeidsplassen. Etter et par måneder med sykemelding begynte jeg igjen. Tok noen grep som gjør at jeg nå kan overleve i et rimelig heftig jobbmiljø uten å bli så påvirket selv. Sykemelding var helt nødvendig for at jeg skulle klare det. Hvis ikke hadde jeg virkelig gått i veggen og sannsynligvis blitt borte mye lengre.

Anonymkode: 8fd5e...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 25.8.2016 den 15.22):

Takk for alle gode svar.

Jeg jobber i en privat bedrift, uten tillitsvalgt eller verneombud, så vi står mer eller mindre alene.

Det er nok andre også som kjenner på disse problemene, men de velger å bare tie, akseptere og finne seg i det.. Jeg føler meg rett og slett så dårlig behandlet, at jeg ikke kan bare snu meg unna og godta..

Anonymkode: c6837...9b7

Jobber vi sammen? 

Anonymkode: 9c95f...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...