Gå til innhold

Sjokkregning i posten til typen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har egentlig bestemt meg for å ikke forklare meg for folk på nett. Men la gå

Han tar ikke tak mener dere? 125 000 er betalt på 8 mnd. Han har selv tjent hver eneste krone og frem til nå har jeg ikke ringt kreditorer eller noe for at han skal betale med det. Grunnen til at jeg ringte i går var den høye summen, ville ordne en plan med en gang og at han var på jobb til 23. Jeg tok saken i egne hender fordi jeg er komtrollerende og liker å ha like mye oversikt som han. Han ringte de jo først for å gjøre slik at jeg får innblikk i saken på lik linje med han, for å roe ned meg og jobbe sammen. På den måten at jeg kan fungere som en påminnelse, men at han betaler helt selv. Denne første betalingen var viktig å få til bestemt tid så jeg maste litt ekstra. Fra nå er det satt faste trekk.

Han sitter ikke igjened noe etter det ha eide fordi han ikke eide det lenge og fordi det er dårlige tider å selge og han brukte flere mnd og måtte la det gå til 25k under takst. 

Det å ta ansvar for all økonomi for allid gjør meg absolutt ingenting! Ja han har hatt manglende økonomisk sans. Det har han. Så får jeg håpe ha vokser på dette. 

Nei jeg er ingen ungjente. Jeg sitter med et eget firma som går veldig bra. 

Og det at han på 20 mnd har betalt ned da 300 000 sier meg at vi kan spare 300 000 ++ på 20 mnd senere. 

Og ja. Man kan alltids bli syk igjen. Det kan jeg og det kan du. 

Han her hadde aldri møtt på problemer i hele sitt liv. Ikke fanilien hans heller. Her snakker vi toppkarakterer og få alt av jobber og skole kastet etter seg. Så når han begynte å slite sa han ingenting til noen. Han sa heller ingenting på jobben. Da han mistet jobben så prøvde ha alt han kunne for å ikke la det syntes. Først 6mnd arbeidsledig så gikk han på nav. Han var for stolt til å be om hjelp. 

Dette har forandret seg helt nå. Hvordan man kan glemme en regning det forstår jeg ikke. Men tro meg. Han gjør ikke det igjen.

Og han er så mye mer enn en dårlig økonomi. Han er verdens snilleste på alle måter. Han er følsom, morsom og mest av alt så bygger han meg opp.

Jeg syns ikke dette er det største problemet i verden, men nå har jeg hatt en dritt oppvekst selv og aldri vært bort på noen som tar så veldig vare på meg mentalt som han. 

Jeg betaler ingenting av hans gjeld. I blant tar jeg hele strømregninga og andre ganger tar han hele. Han sleit i 2 år av livet sitt. Jeg vet hvordan han var som person før det. Ingenting som tilsier at dette skjer igjen, men man vet aldri, kanskje det er jeg som blir syk?

Anonymkode: 3e45d...44f

Men det du skriver her er så langt unna det du skrev i HI at HI og de påfølgende kommentarene fra deg, nærmest er for trolling å regne. Du utga deg for å være helt fjern, kjeftet på de som ikke ga deg de svarene du ville ha, osv. Hva er årsaken til at en voksen kvinne som driver et firma som går bra og er sammen med en mann med stor inntjeningsevne (skjønt elendig økonomisk sans) skriver et innlegg her som ser ut som det er skrevet av en tenåringsjente som nettopp er flyttet hjemmefra? Ser du ikke at detaljene betyr noe?

Du forklarer deg ikke for vår del, men for din egen.

Anonymkode: acb5b...dda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er kvalmt å se hvor mange som ville valgt å dumpe pga økonomi. Skulle tro økonomien var viktigere enn forholdet for mange her.

 

Anonymkode: 9ecf5...698

Jeg ville dumpet noen for ansvarsfraskrivelse, på det ene punktet eller det andre. Om det gjelder økonomi, helse, generell livssituasjon eller hva. Definisjonen av modenhet er å ta ansvar for livet sitt. Jeg ser ikke noe potensiale for et delt liv med en som i voksen alder ikke klarer å rydde opp i slike ting.

Når det er sagt begår alle feil  men lærer av dem. Om TS og samboeren er 20 år, er det nå en ting. En helt annen om de er nærmere 30. 

Anonymkode: f9e24...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at mange ville sett på dette som dumpe grunn. Jeg gjør ikke det. 

Forventet ikke at folk skal forstå. Det er hva det er, men det er ikke for alltid.

Noen som faktisk har sparetips? Ellers legger jeg saken død. Får jeg heller bli beskyldt for å stikke hodet i sanden. Så lenge jeg har oversikt så går dette bra. 

Anonymkode: 3e45d...44f

Synes du er fantastisk! Det er mulig å komme ut av dette.  Jeg har hatt økonomiske problemer selv som fikk utvikle seg altfor lenge!! Det er nå ryddet opp i og jeg vet nå hvordan din samboer har hatt det. Han viser jo nå stor evne til å rydde opp siden han jobber døgnet rundt. Men siden lånet nå er på 160000 ,  hvorfor så kort nedbetalingstid? Er det ikke umenneskelig at han skal jobbe så mye? Hvorfor ikke heller strekke nedbetalingstiden over en litt lenger periode og heller være litt mer sammen ? Det ville i hvertfall jeg gjort.

Anonymkode: 8e9a6...ac7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det du skriver her er så langt unna det du skrev i HI at HI og de påfølgende kommentarene fra deg, nærmest er for trolling å regne. Du utga deg for å være helt fjern, kjeftet på de som ikke ga deg de svarene du ville ha, osv. Hva er årsaken til at en voksen kvinne som driver et firma som går bra og er sammen med en mann med stor inntjeningsevne (skjønt elendig økonomisk sans) skriver et innlegg her som ser ut som det er skrevet av en tenåringsjente som nettopp er flyttet hjemmefra? Ser du ikke at detaljene betyr noe?

Du forklarer deg ikke for vår del, men for din egen.

Anonymkode: acb5b...dda

Jeg var nok dårlig på hvordan jeg skulle legge det frem og hvor mye jeg skulle ta med av info. Etter hvert så jeg jo det at folk ikke klarte å forstå meg rett og da må man ta et slikt langt innlegg for å omformulere seg. Hvorfor du ser meg som en jente som nettopp har flyttet hjemmefra må vel være alt rotet det ble til her. Jeg prøvde å forholde meg anonym så jeg utelot noen detaljer. Pleier ikkd du det? 

Kjeftet gjorde jeg vel ikke helt annet enn å ta vekk de som var mest på bærtur. 

Forstår ikke hvorfor folk kan anta heller jeg da. Og når det viser seg at det de antok om hans problemer var feil så er det bedre å fortsette å angripe?

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener jeg utga meg for å være helt fjern. Det er vel nok en gang en av dine antagelser. Her har det vært veldig først anta,  så angripe. Kunne ønske jeg trolla og at virkeligheten var en annen. 

Jeg er ute etter svarfra folk i samme situasjon. Folk som har jobbet seg ut av gjeld, uansett hvordan de har rota seg inn i den. Fordi for min del så jeg ikke helt grunnen med en gang til å dele det.

Anonymkode: 3e45d...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å forholde meg anonym så jeg utelot noen detaljer. Pleier ikkd du det?

Anonymkode: 3e45d...44f

Jo noen detaljer utelukker man jo, men ikke de mest elementære. Da faller hele vitsen bort med å spørre ;)

Men til saken: Jeg vet ikke om jeg har noen bedre spare-tips, jeg synes det å ta ting meg en økonomisk rådgiver høres lurt ut, ellers fortsette å jobbe som før. Og som du sier så vet du at dere har muligheten til å tjene godt senere. Men husk at mennesker ikke er en uttømmelig ressurs, før eller siden kan det si stopp igjen. Så pass på helsen og invester penger i pensjon får være mitt spare-tips!

Lykke til! :)

Anonymkode: acb5b...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo noen detaljer utelukker man jo, men ikke de mest elementære. Da faller hele vitsen bort med å spørre ;)

Men til saken: Jeg vet ikke om jeg har noen bedre spare-tips, jeg synes det å ta ting meg en økonomisk rådgiver høres lurt ut, ellers fortsette å jobbe som før. Og som du sier så vet du at dere har muligheten til å tjene godt senere. Men husk at mennesker ikke er en uttømmelig ressurs, før eller siden kan det si stopp igjen. Så pass på helsen og invester penger i pensjon får være mitt spare-tips!

Lykke til! :)

Anonymkode: acb5b...dda

Takk. Dette var et godt innlegg syns jeg. Da skal han sjekke opp økonomisk rådgiving. 

Han har endel å gjøre fremover, men da tar jeg meg av alt av husstell så han kan slappe av når han kommer hjem. Likevel lager han middag i helgene og bidrar med renhold så ofte han kan. 

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan komme dere gjennom dette, dere har klart mye så langt. Det er nok veldig godt for han å ha støtte i deg.

Fra egne observasjoner har jeg inntrykk av at det kanskje ikke er så mye at folk glemmer som at det blir for overveldende. Lånet bare stiger og stiger, og det er ikke lett å få bukt på det når det først har bært galt av sted. I tillegg er det ikke så lett å være åpen om økonomiske problemer,  selv ikke med de nærmeste. Det et forventet at folk skal ha kontroll på økonomien, og jeg tror mange skammer seg om de ikke har det. Skam er en sterk følelse, ingen ønsker å bli sett på som et økonomisk rotehode av menneskene som står rundt. Også løper rentene videre. .... Det et jo ikke uten grunn at kredittselskapene rent frem kaster penger etter folk. De tjener grovt på at folk ikke får til å betale i tide. 

Ps: forsvarer ikke meg selv. Jeg har 0 kr i kredittgjeld. Men jeg har levd tett på andre som har hatt problemer

Anonymkode: c7df8...f09

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, ts... Dere er heldige som har hverandre.. 

Anonymkode: fb088...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan komme dere gjennom dette, dere har klart mye så langt. Det er nok veldig godt for han å ha støtte i deg.

Fra egne observasjoner har jeg inntrykk av at det kanskje ikke er så mye at folk glemmer som at det blir for overveldende. Lånet bare stiger og stiger, og det er ikke lett å få bukt på det når det først har bært galt av sted. I tillegg er det ikke så lett å være åpen om økonomiske problemer,  selv ikke med de nærmeste. Det et forventet at folk skal ha kontroll på økonomien, og jeg tror mange skammer seg om de ikke har det. Skam er en sterk følelse, ingen ønsker å bli sett på som et økonomisk rotehode av menneskene som står rundt. Også løper rentene videre. .... Det et jo ikke uten grunn at kredittselskapene rent frem kaster penger etter folk. De tjener grovt på at folk ikke får til å betale i tide. 

Ps: forsvarer ikke meg selv. Jeg har 0 kr i kredittgjeld. Men jeg har levd tett på andre som har hatt problemer

Anonymkode: c7df8...f09

Veldig fint skrevet dette altså

Det tok en stund før han åpnet seg for meg. Og han syns selv det var veldig overveldene. Han som alltid har vært flink, alltid toppkarakterer, han som alltid hjalp andre og han som alltid var i godt humør. 

Har selv aldri satt meg i gjeld jeg heller, fordi jeg ble tidlig srlvstendig og alltid måtte klare meg selv. Han åpner seg mer og mer. Det syns jo da jeg får åpne alt som kommer, jeg er jo hjemme først og tar med posten i forbifarta. Vi har jobbet md å betale ned her og der. Først nå vi fikk den faktiske hele summen og hva han faktisk har betalt hittil. Jeg er utrolig stolt av hvor langt han har kommet.

Anonymkode: 3e45d...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til, ts... Dere er heldige som har hverandre.. 

Anonymkode: fb088...7a5

Takk 😀 (velger å overse sarkasmen din totalt.)

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dumpet han ennå?

Det finnes masse velfungerende og suksessfulle menn der ute. Det er bare å plukke.

Anonymkode: 42144...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle likt å visst hvor mange betalings-anmerkninger de som skriver "dump han" har i snitt. Jeg tipper 3-4++

Han er heldig som har der som ordner oversikt og hjelper med å holde stramme nedbetalingsplaner. Utrolig kjipt med 11 mnd ekstra, men 11 mnd er ikke verdens undergang. 

Bare ett tips, ikke gi slipp på styringen når alt er ferdig nedbetalt. Ut fra historikken virker det som du burde ha 100% innsikt og kontroll over begges økonomi. 

Lykke til og ta en stor fest når alt er ferdig! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare snakk om tid før han havner i uføret igjen.

Det finnes utallige menn der med orden i økonomien som venter på å ta hans plass.

Dump han.

Anonymkode: 42144...9af

Alle kan gå på ræv. 

Det gjelder bare å jobbe seg ut av det når en kommer på fote igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett av mine viktigste krav til en partner er økonomisk orden. Har han ikke det, så spiller det ingen rolle hvor snill, kjekk osv han er. Da er det turnoff og jeg ser meg ikke tilbake igjen.

Råder deg til å finne en annen med fornuften intakt.

Anonymkode: c0ccd...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett av mine viktigste krav til en partner er økonomisk orden. Har han ikke det, så spiller det ingen rolle hvor snill, kjekk osv han er. Da er det turnoff og jeg ser meg ikke tilbake igjen.

Råder deg til å finne en annen med fornuften intakt.

Anonymkode: c0ccd...931

Det var min plan hele veien også. Helt til jeg falt pladask. Ikke si ting du ikke har opplevd selv. Vet om flere jenter som også har sagt at slår han en gang så drar jeg, men de blir værende på 3. slaget. 

Fornuften er på plass den, har du lest hele tråden? 

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, strawberry skrev:

Håper at DU ikke hjelper han med å betale ned hans gjeld?!

Hvis du leser mer av tråden så finner du svar på det. Han betaler halve leia, halvparten av maten, egne regninger og egen bil.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du dumpet han ennå?

Det finnes masse velfungerende og suksessfulle menn der ute. Det er bare å plukke.

Anonymkode: 42144...9af

Han har som sagt slitt 2 år av sitt liv pga sykdom og har ellers 6 i alle fag fra skolen, fått en bedre jobb enn den han faktisk søkte på og betalt ned over 125 000 på 8 mnd. Han jobber døgnet rundt dor å rydde opp. Jeg ser desverre ikke anklagen din.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss om 2 år. Det spiller ingen rolle hvor mange som mener "dump." Mine ører er blokkert for den slags. Har dere ikke konstruktivt eller egne erfaringer å komme med så ikke svar. Har du ikke lest hele tråden før du svarer bør du kikke en gang til.

Anonymkode: 3e45d...44f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...